”Otrohetskontroll” ingen våldtäkt

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
”Otrohetskontroll” ingen våldtäkt
(20 februari 2013 kl 23:20 , uppdaterad: 21 februari 2013 kl 06:52)

En 28-årig man som ville kontrollera en misstänkt otrohet genom att med tvång föra in sina fingrar i flickvännens underliv gjorde sig inte skyldig till våldtäkt eller sexualbrott, enligt Svea hovrätt som motiverar beslutet med att syftet inte var sexuellt. Hovrätten ändrar därmed tingsrättens brottsrubricering från våldtäkt till olaga tvång, skriver dagensjuridik.se.

Kvinnans målsägarbiträde Marianne Jargenius ser ett problem med hovrättens dom.

- Det finns en risk att förövare påstår att det inte var någon lust inblandad och på så sätt gömmer sig bakom det argumentet även om sanningen är en annan, säger hon till metro.se.

Mannen dömdes av Attunda tingsrätt till två år och åtta månaders fängelse för bland annat våldtäkt. Hovrätten sänkte straffet till ett år och två månaders fängelse.

Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/otrohetskontroll-ingen-valdtakt_7932744.svd (m.fl)

----

VARFÖR I HELVETE UTGÅR DOM/RÄTTSSYSTEMET UTIFRÅN FÖRBRYTARENS PERSPEKTIV OCH INTE OFFRETS!?! :huvet :mad: :4skrika :3freak :dummer :gråta

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Är dom helt dumma i huvudet :confused:

Detta tar nog plats 1 på absolut dummaste saker jag hört.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Är någon förvånad? Nej, tänkte väl det. Vi har tyvärr inget rättspatos i Sverige (längre?). :rolleyes:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Trodde 28'åringen att den andra killen var kvar där inne lr hur fan tänkte han? :dummer

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Detta är ett problem för lagstiftaren. Nu dömdes killen, inte för att ha våldtagit tjejen, men för ett annat brott. Han blev ju inte friad.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Detta är ett problem för lagstiftaren. Nu dömdes killen, inte för att ha våldtagit tjejen, men för ett annat brott. Han blev ju inte friad.

Vilket är märkligt då kränkningen borde anses som lika allvarlig oavsett vilket syfte killen hade när han var där och grävde genom tvång.. Att killen inte fick ut något sexuellt för egen del gör ju inte att kvinnan blir mindre kränkt.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Vilket är märkligt då kränkningen borde anses som lika allvarlig oavsett vilket syfte killen hade när han var där och grävde genom tvång.. Att killen inte fick ut något sexuellt för egen del gör ju inte att kvinnan blir mindre kränkt.

Ja. Det finns ju uppenbara problem i lagstiftningen runt olika typer av sexualbrott, t ex att man utgår från förövarens perspektiv och inte offrets.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja. Det finns ju uppenbara problem i lagstiftningen runt olika typer av sexualbrott, t ex att man utgår från förövarens perspektiv och inte offrets.

Om jag skickar en torped som trycker på dig i baken så är det inte någon våldtäkt eftersom torpeden knappast var upphetsad.
Men om din fru/tjej suger av dig medan du sover så är det däremot en våldtäkt.

Hur stämmer det resonemanget med din upplevelse?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Verkligen. Jag har viss förståelse för att motivet kan vara av vikt men det får inte bli absurt som nu.
Det är som om man skulle ge påtaglig strafflindring till föräldrar som misshandlat sina barn grovt med argumentet att "de inte haft för avsikt att skada utan enbart ville driva ut onda andar".

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Om jag skickar en torped som trycker på dig i baken så är det inte någon våldtäkt eftersom torpeden knappast var upphetsad.
Men om din fru/tjej suger av dig medan du sover så är det däremot en våldtäkt.

Hur stämmer det resonemanget med din upplevelse?

Jag uttryckte mig nog otydligt. Det jag menade var just att lagstiftningen på området verkar behöva en översyn.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ska det verkligen vara försvårande om man har sexuellt syfte, och vice versa. Kunde ju lika bra vara tvärtom...

Som vanligt snurrigt i Sverige.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Problemet är att ni verkar överens om att det är sjukt att det utgår ifrån förövarens perspektiv och inte offrets. Tänk om, fundera på vad det innebär om ni skulle vara med om en trafikolycka och råka köra på nån. Är det mord då?

Uppsåt är en viktig punkt för i stort sett alla sanktioner i lag, med all rätt. Så våldtäkt ÄR nog fel rubricering i detta fall, däremot är det helt stört att strafflindringen blev så markant.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Trodde 28'åringen att den andra killen var kvar där inne lr hur fan tänkte han? :dummer

1
Hon kanske var oskuld och han ville kontrollera mödomshinnan?

2
Han kom dit precis efter den eventuella händelsen och vill komma om en stor sats låg upp i muttan.

3
Han var Moldav med rätt att penitrera?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Problemet är att ni verkar överens om att det är sjukt att det utgår ifrån förövarens perspektiv och inte offrets. Tänk om, fundera på vad det innebär om ni skulle vara med om en trafikolycka och råka köra på nån. Är det mord då?

Uppsåt är en viktig punkt för i stort sett alla sanktioner i lag, med all rätt. Så våldtäkt ÄR nog fel rubricering i detta fall, däremot är det helt stört att strafflindringen blev så markant.

Fast jag hävdar ändå att det finns en rätt stor skillnad mellan denna typ av kränkning och fall där man får straffreduktion för att uppsåt saknas som "vållande till kroppskada" när man av försumlighet orsakat att någon skadat sig eller när man är med om en olycka med hoj eller bil.

Det är ju inte en olyckshändelse att man råkat tvinga av någon byxorna och tryckt upp fingrarna i en chey bara för att man saknat sexuellt uppsåt.
"Våldtäkten" i mina ögon är när man genom våld, hot eller annan maktfaktor kränker någon grovt kroppsligt.
För mig är det lika självklart att någon som trycker upp en sopkvast i röven på en kille i mobbnings eller "nollnings-syfte" borde kunna dömmas för våldtäkt även om handlingen saknat sexuell karaktär.
Kränkningen är ju lika stor för den som fått sopkvasten uppkörd i brunögat oavsett om förövaren själv gick igång på det hela eller utförde handlingen av "icke-sexuella" skäl. Det är fortfarande en aktiv handling och ingen "olyckshändelse".

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
1
Hon kanske var oskuld och han ville kontrollera mödomshinnan?

2
Han kom dit precis efter den eventuella händelsen och vill komma om en stor sats låg upp i muttan.

3
Han var Moldav med rätt att penitrera?

:rofl

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Hade det varit våldtäkt om tjejen dragit ner dina byxor och luktat på snoppen? Då handlar det väl om olaga tvång? Verkar iallafall skevt!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tänk om, fundera på vad det innebär om ni skulle vara med om en trafikolycka och råka köra på nån. Är det mord då?

Nu jämför du en olyckshändelse med en överlagd handling.

Det var ju inte så att han snubblade och råkade trycka in fingrarna i muffen.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping