Antar att du inte har mig (den imbecilla taliban-domstols-kossan) i åtanke, då du i så fall inte läst och förstått.
Frågan var(förtydligar), ställd i inlägget tidigare; Var din osäkerhet om att gärningen som sådan kunde ha förmildrande omständigheter om offret begått någon form av otrohet före blivit utsatt för gärningen? Det är detta jag upplever som ett ur samhället sjukligt synsätt och inget annat. Om det är denna frågas innebörd du inte vet vad du ska tycka om (vilket det uppenbarligen verkar) så vidhåller jag tidigare stycke. "öööh-imshalla-muu!"
Skäms gör jag gärna, berätta vad jag gjort för tolkningsfel istället.
1. Jag har ingenstans i tråden lämnat någon annan personlig åsikt än att jag i det andra (tror jag) inlägget tyckte det var sjukt att strafflindringen blev så markant.
2. I ALL annan lag är uppsåtet direkt avgörande för straffet. ¨
Ställ en hypotetisk jämförelse. Jag utgår ifrån att ni (pöbeln, talibanerna) tycker att det är lika fel att skjuta någon i huvet som att tvångspulla någon.
Är det mer, mindre eller oförändrat fel om G (gärningsmannen) timmen innan bevittnat en brutal våldtäkt och/eller mord på sitt barn? Är det en förmildrande omständighet? Resonemanget om förmildrande omständigheter är enligt mig, och lagen, inte svartvitt.
Utifrån det ställde jag mig frågande till fallet, och var för egen del oklar över var gränsen för förmildrande omständigheter gick. Folk har blivit friade från grova anklagelser (inte på SH dock) genom att peka på att de agerat in affekt trots förhållandevis ringa grund för det.
3. Hur jag sen utmålas som försvarare av G, antas vara svartsjuk och antyds kunna begå samma handling själv och tycka att det är rätt.. det närmar sig snarare förtal.
4. Vad som ur et samhälleligt perspektiv är sjukligt, är att bestämma sig för att någon har en åsikt, baserat på i princip ingenting. Så: Stjärnspegel!!
5. Det är rätt intressant att det är "sjukt" att inte vara tvärsäker på vad som är rätt, när det enda
vi vet står i en rubrik. Ingen har läst FUPen, ingen vet bakgrunden och ingen verkar kunna lagen (Boris undantaget, as usual). Jag lämnar frågan öppen och erkänner att jag helt enkelt inte VET, och jag är den sjuke?