”Steglös” växellåda i MotoGP – trams?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det tjatas ju ganska mycket om NÄR Yamaha skall introducera sin nya låda men kan dom verkligen det?
Dessutom gick det ju inte så illa för Yamaha idag med gammal vanlig växellåda. Är det verkligen ”seamless” som ska/kan ge Yamaha övertaget?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det tjatas ju ganska mycket om NÄR Yamaha skall introducera sin nya låda men kan dom verkligen det? Har för mig att både JL och VR introducerat motor nr 4. Hittar inga siffror på det nu men det borde väl innebära att man inte kan förändra mer än en motor och man vill väl knappast ha två olika hojar i boxen? Tänker jag rätt? :va
Ja, den nya lådan kan monteras i befintliga motorer.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dessutom gick det ju inte så illa för Yamaha idag med gammal vanlig växellåda. Är det verkligen ”seamless” som ska/kan ge Yamaha övertaget?

Den kommer ute ge dem ett övertag men den kommer ge dem en bättre motorcykel. Både Lorenzo och Rossi var nöjda med den efter Brno och vill ha den så snart som möjligt eftersom det är bättre än den gamla.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...det är bättre än den gamla.
Men som Stoner sa när han testade Hondas första gången, att den var trevlig men knappast gjorde någon större skillnad, behöver Yamahaförarna kanske mer än subtila förbättringar. Men kanske är det ingen slump att Yamaha ”alltid” har varit mindre stark men smidigare än Honda; kanske är man tvungen att välja väg: kraft eller finess.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En seamless-låda är en fördel oavsett om hojen är stark, smidig eller vad man nu vill kalla det, det handlar inte om "kraft eller finess". Den stora skillnaden är att man får en stabilare hoj ut ur kurvorna med full acceleration.

Lorenzo sa efter racet i går att M1:ans största problem är under inbromsningarna där han inte kunde attackera Hondorna. Precis det problem som Rossi påtalat hela säsongen.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men som Stoner sa när han testade Hondas första gången, att den var trevlig men knappast gjorde någon större skillnad, behöver Yamahaförarna kanske mer än subtila förbättringar. Men kanske är det ingen slump att Yamaha ”alltid” har varit mindre stark men smidigare än Honda; kanske är man tvungen att välja väg: kraft eller finess.

Som P€RRA säger så är det inte direkt snabbare varvtider som är målet utan en större möjlighet att växla upp/ner utan att påverka chassiet negativt. Det ger större möjlighet att välja optimal växel/utväxling utan att påverkas av att du inte kan växla exakt där du vill som det är ibland för Yamahan där de ibland måste vänta eller short-shifta för att det ska funka i kurvorna.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Som P€RRA säger så är det inte direkt snabbare varvtider som är målet utan en större möjlighet att växla upp/ner utan att påverka chassiet negativt. Det ger större möjlighet att välja optimal växel/utväxling utan att påverkas av att du inte kan växla exakt där du vill som det är ibland för Yamahan där de ibland måste vänta eller short-shifta för att det ska funka i kurvorna.
Hur ska man då värdera Stoners kommentar, att det är ”trevligt” men inget som ger ett övertag? Och om det skulle stämma att det ger en ”stabilare hoj ut ur kurvorna med full acceleration”, då verkar det ju inte vara något som hjälper Yamaha eftersom det inte är där som de är svaga jämfört med Honda.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Hur ska man då värdera Stoners kommentar, att det är ”trevligt” men inget som ger ett övertag? Och om det skulle stämma att det ger en ”stabilare hoj ut ur kurvorna med full acceleration”, då verkar det ju inte vara något som hjälper Yamaha eftersom det inte är där som de är svaga jämfört med Honda.

Man kan värdera som att det för honom och hans körstil inte gav nån större skillnad. Jag kan tänka mig att för nån som kör lite mer smooth, som t.ex. Lorenzo, är en välkommen uppdatering även om den kanske inte är en massiv game changer.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Så här sa Lorenzo i helgen angående sin strategi och Hondorna:

"It is almost impossible to overtake them under braking, because they have a bike that permits them to brake so late, and it is impossible to overtake them on the straight, because they are faster.

"When you only gain speed in the corners and you are losing on the straight and under braking, it is difficult.


Att kunna accelerera fortare ut ur kurvorna borde kunna hjälpa M1-förarna.

Alla som någon gång gått ifrån att växla med gasavslag/koppling till en quickshifter vet vilken stor skillnad det är ut ur kurvorna. Jag betvivlar inte att världens bästa förare kan vinna fördelar med ännu snabbare växlingar som en seamlesslåda ger.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hur ska man då värdera Stoners kommentar, att det är ”trevligt” men inget som ger ett övertag? Och om det skulle stämma att det ger en ”stabilare hoj ut ur kurvorna med full acceleration”, då verkar det ju inte vara något som hjälper Yamaha eftersom det inte är där som de är svaga jämfört med Honda.
När det gäller Stoner så tror jag aldrig jag har sett honom särskilt entusiastisk över någonting så att han tycker det är trevligt men inget som ger ett övertag så tar jag det med en nypa salt. Har svårt att tro att HRC skulle lägga stora summor på en teknik som inte ger ngt positivt för hojens uppträdande. Både Rossi och Lorenzo sa direkt efter Brnotestet att de ville ha den så snart som möjligt.
De vill även ha ett nytt chassi för att förbättra egenskaperna i inbromsningarna. Det ena utesluter ju inte det andra.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
De vill även ha ett nytt chassi för att förbättra egenskaperna i inbromsningarna. Det ena utesluter ju inte det andra.
Det gör det absolut inte. Jag försöker bara få reda på hur stor del av lösningen på problemet (att Yamaha verkar ligger en bra bit efter Honda) som den nya växellådan kommer att lösa. Som jag skrev tidigare kanske det finns en naturlig dikotomi mellan kraft och finess, där kraft skulle vara det som traditionellt sett har associerats med Honda och finess det som har kännetecknat Yamaha.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
De hade en annan fördel också - hög toppfart baklänges...Jag har något svagt minne av att jag och en polare backade nästan hundra blås med min morsas gamla fasters Volvo 343...

Min träslöjdslärare berättade hur han och hans bror tävlade om vem som vågade göra polisvändning fortast.
Nånstans vid innan 100 så tog nästan backspegeln i marken då bilen blev en tvåhjuling :3freak:crash
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Radare, är det så jobbigt att inse att förarna tycker att den är bra och vill ha den?
Kan du inte för EN gångs skull bara säga "ja dom vet nog mer än mig".
Istället för att lite efter lama argument till att den nya lådan inte är så bra trots allt. :va
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Radare, är det så jobbigt att inse att förarna tycker att den är bra och vill ha den?
Nä, varför tror du det?

Radare skrev:
Jag försöker bara få reda på hur stor del av lösningen på problemet (att Yamaha verkar ligger en bra bit efter Honda) som den nya växellådan kommer att lösa. Som jag skrev tidigare kanske det finns en naturlig dikotomi mellan kraft och finess, där kraft skulle vara det som traditionellt sett har associerats med Honda och finess det som har kännetecknat Yamaha.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Enligt superbikeplanet.com är ”semless” långt ifrån något nytt.

”Depending on your definition of ´seamless transmission´, seamless transmissions have existed for over 30 years, albeit largely in autos and auto racing (cars). Ducati tested a version of a seamless transmission on their old 996 Superbike with Luca Cadalora as the test rider and Ducati MotoGP has had a version of a seamless transmission for several years now.”
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Yamaha ska ha den nya växellådan till Misano och Lorenzo och Rossi ska testa efter helgens race för att eventuellt kunna tävla med den från Aragon.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Enligt superbikeplanet.com är ”semless” långt ifrån något nytt.

”Depending on your definition of ´seamless transmission´, seamless transmissions have existed for over 30 years, albeit largely in autos and auto racing (cars). Ducati tested a version of a seamless transmission on their old 996 Superbike with Luca Cadalora as the test rider and Ducati MotoGP has had a version of a seamless transmission for several years now.”

Precis. Olika varianter går dessutom att köpa "över disk" från en mängd leverantörer till bilindustrin.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det finns fortfarande till bland annat Audi A6, skittråkig att köra och tål inte så mycket moment, så endast till de minsta motorerna och framhjulsdrivna bilar. Men just det kundsegmentet bryr sig nog inte om körglädje så där funkar den nog bra. Går väldigt mjukt och fint, speciellt från start där dubbelkopplingslådorna brukar kunna ha en tendens att hugga lite.

OT:
Säker? Beror det på hur "stor å tung" man kan göra den isf? Traktorer har ju kört CVT i lite över 10år. Och där har du ju en hel del moment på lådan? Där begränsas man ju dock inte av vikten.
Ger väldigt mkt bränslebesparingar på traktorer, just att man hela tiden ligga på optimal utväxling och varv. Fast då används ju en traktor väldigt annorlunda mot för en bil. =)
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
OT:
Säker? Beror det på hur "stor å tung" man kan göra den isf? Traktorer har ju kört CVT i lite över 10år. Och där har du ju en hel del moment på lådan? Där begränsas man ju dock inte av vikten.
Ger väldigt mkt bränslebesparingar på traktorer, just att man hela tiden ligga på optimal utväxling och varv. Fast då används ju en traktor väldigt annorlunda mot för en bil. =)

Traktorernas CVT-lådor är inte gjorda på samma sätt. Audis låda är en remjohan fast med en kedja med belägg på istf. en kilrem. Om jag minns rätt.

Googlade lite snabbt på traktorlådorna och det var en planetväxel som styrs med hydraulik på nåt vänster.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Traktorernas CVT-lådor är inte gjorda på samma sätt. Audis låda är en remjohan fast med en kedja med belägg på istf. en kilrem. Om jag minns rätt.

Googlade lite snabbt på traktorlådorna och det var en planetväxel som styrs med hydraulik på nåt vänster.

Jo traktorlådor är hydraliska. Kanske tungt å jävligt att ha i en bil antar jag.
Men jaha, Audis låda är en typ av variator helt enkelt, Citroën har väl nå liknande? Alltså variator med kedja typ.

Sorry för den väldiga OTn.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top