Dessutom gick det ju inte så illa för Yamaha idag med gammal vanlig växellåda. Är det verkligen ”seamless” som ska/kan ge Yamaha övertaget?Det tjatas ju ganska mycket om NÄR Yamaha skall introducera sin nya låda men kan dom verkligen det?
Dessutom gick det ju inte så illa för Yamaha idag med gammal vanlig växellåda. Är det verkligen ”seamless” som ska/kan ge Yamaha övertaget?Det tjatas ju ganska mycket om NÄR Yamaha skall introducera sin nya låda men kan dom verkligen det?
Ja, den nya lådan kan monteras i befintliga motorer.Det tjatas ju ganska mycket om NÄR Yamaha skall introducera sin nya låda men kan dom verkligen det? Har för mig att både JL och VR introducerat motor nr 4. Hittar inga siffror på det nu men det borde väl innebära att man inte kan förändra mer än en motor och man vill väl knappast ha två olika hojar i boxen? Tänker jag rätt?
Dessutom gick det ju inte så illa för Yamaha idag med gammal vanlig växellåda. Är det verkligen ”seamless” som ska/kan ge Yamaha övertaget?
Men som Stoner sa när han testade Hondas första gången, att den var trevlig men knappast gjorde någon större skillnad, behöver Yamahaförarna kanske mer än subtila förbättringar. Men kanske är det ingen slump att Yamaha ”alltid” har varit mindre stark men smidigare än Honda; kanske är man tvungen att välja väg: kraft eller finess....det är bättre än den gamla.
Men som Stoner sa när han testade Hondas första gången, att den var trevlig men knappast gjorde någon större skillnad, behöver Yamahaförarna kanske mer än subtila förbättringar. Men kanske är det ingen slump att Yamaha ”alltid” har varit mindre stark men smidigare än Honda; kanske är man tvungen att välja väg: kraft eller finess.
Hur ska man då värdera Stoners kommentar, att det är ”trevligt” men inget som ger ett övertag? Och om det skulle stämma att det ger en ”stabilare hoj ut ur kurvorna med full acceleration”, då verkar det ju inte vara något som hjälper Yamaha eftersom det inte är där som de är svaga jämfört med Honda.Som P€RRA säger så är det inte direkt snabbare varvtider som är målet utan en större möjlighet att växla upp/ner utan att påverka chassiet negativt. Det ger större möjlighet att välja optimal växel/utväxling utan att påverkas av att du inte kan växla exakt där du vill som det är ibland för Yamahan där de ibland måste vänta eller short-shifta för att det ska funka i kurvorna.
Hur ska man då värdera Stoners kommentar, att det är ”trevligt” men inget som ger ett övertag? Och om det skulle stämma att det ger en ”stabilare hoj ut ur kurvorna med full acceleration”, då verkar det ju inte vara något som hjälper Yamaha eftersom det inte är där som de är svaga jämfört med Honda.
När det gäller Stoner så tror jag aldrig jag har sett honom särskilt entusiastisk över någonting så att han tycker det är trevligt men inget som ger ett övertag så tar jag det med en nypa salt. Har svårt att tro att HRC skulle lägga stora summor på en teknik som inte ger ngt positivt för hojens uppträdande. Både Rossi och Lorenzo sa direkt efter Brnotestet att de ville ha den så snart som möjligt.Hur ska man då värdera Stoners kommentar, att det är ”trevligt” men inget som ger ett övertag? Och om det skulle stämma att det ger en ”stabilare hoj ut ur kurvorna med full acceleration”, då verkar det ju inte vara något som hjälper Yamaha eftersom det inte är där som de är svaga jämfört med Honda.
Det gör det absolut inte. Jag försöker bara få reda på hur stor del av lösningen på problemet (att Yamaha verkar ligger en bra bit efter Honda) som den nya växellådan kommer att lösa. Som jag skrev tidigare kanske det finns en naturlig dikotomi mellan kraft och finess, där kraft skulle vara det som traditionellt sett har associerats med Honda och finess det som har kännetecknat Yamaha.De vill även ha ett nytt chassi för att förbättra egenskaperna i inbromsningarna. Det ena utesluter ju inte det andra.
De hade en annan fördel också - hög toppfart baklänges...Jag har något svagt minne av att jag och en polare backade nästan hundra blås med min morsas gamla fasters Volvo 343...
Nä, varför tror du det?Radare, är det så jobbigt att inse att förarna tycker att den är bra och vill ha den?
Radare skrev:Jag försöker bara få reda på hur stor del av lösningen på problemet (att Yamaha verkar ligger en bra bit efter Honda) som den nya växellådan kommer att lösa. Som jag skrev tidigare kanske det finns en naturlig dikotomi mellan kraft och finess, där kraft skulle vara det som traditionellt sett har associerats med Honda och finess det som har kännetecknat Yamaha.
Enligt superbikeplanet.com är ”semless” långt ifrån något nytt.
”Depending on your definition of ´seamless transmission´, seamless transmissions have existed for over 30 years, albeit largely in autos and auto racing (cars). Ducati tested a version of a seamless transmission on their old 996 Superbike with Luca Cadalora as the test rider and Ducati MotoGP has had a version of a seamless transmission for several years now.”
Det finns fortfarande till bland annat Audi A6, skittråkig att köra och tål inte så mycket moment, så endast till de minsta motorerna och framhjulsdrivna bilar. Men just det kundsegmentet bryr sig nog inte om körglädje så där funkar den nog bra. Går väldigt mjukt och fint, speciellt från start där dubbelkopplingslådorna brukar kunna ha en tendens att hugga lite.
OT:
Säker? Beror det på hur "stor å tung" man kan göra den isf? Traktorer har ju kört CVT i lite över 10år. Och där har du ju en hel del moment på lådan? Där begränsas man ju dock inte av vikten.
Ger väldigt mkt bränslebesparingar på traktorer, just att man hela tiden ligga på optimal utväxling och varv. Fast då används ju en traktor väldigt annorlunda mot för en bil. =)
Traktorernas CVT-lådor är inte gjorda på samma sätt. Audis låda är en remjohan fast med en kedja med belägg på istf. en kilrem. Om jag minns rätt.
Googlade lite snabbt på traktorlådorna och det var en planetväxel som styrs med hydraulik på nåt vänster.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |