”Steglös” växellåda i MotoGP – trams?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur ska man då värdera Stoners kommentar, att det är ”trevligt” men inget som ger ett övertag? Och om det skulle stämma att det ger en ”stabilare hoj ut ur kurvorna med full acceleration”, då verkar det ju inte vara något som hjälper Yamaha eftersom det inte är där som de är svaga jämfört med Honda.

Ser man på MM vs JL så tycker jag MM ser ut att ha en fördel ut ur kurvorna när han plockar upp hojen mycket tidigare och öser på, så nog ser honda ut att ha en fördel vid accelerationen ut ur kurvorna gentemot yamaha...
Men både JL och VR sa ju att lådan inte kommer ge så stora förändringar i varvtider, men göra hojen mer lättkörd och att den kommer att vara snällare mot däck och sånt...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur kan man avgöra om det beror på MM eller på hans växellåda?

Om man sätter honom på en hoj utan?
Annars ser man väl samma tendenser på DP med för den delen, även om MM kör hårdare och gör det hela tydligare.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Man kan vrida och vända på det och analysera. Min analys är enkel. Yamha skulle inte Moto GP satsa på en teknik som är trams. Moto GP är för viktigt. Nu kan ju Yamahas ingenjörer ha helt fel och vara ute cykla och därför ta hjälp av våra SH ingenjörer för att avgöra om de koncept som kan hjälpa eller stjälpa en svindyr och asviktig tävlingssatsning verkligen leder någonvart. Herregud...:huvet
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Klart att det inte är trams. Att ens antyda det betyder att man har liten förståelse för hur tillverkarna i MotoGP jobbar.

Både Rossi och Lorenzo har varit väldigt positiva till den nya växellådan som förutom stabilare acceleration ut ur kurvorna ger en stabilare hoj även under inbromsningarna.

Att de båda två är med så bra på en typisk Honda-banan är ett gott tecken :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Just det. Och eftersom vi inte har sett MM ”på en hoj utan” vet vi inte.

Ser att du valde att ignorera kommentaren om DP.
:tummenupp
Sedan har vi ju både JL och VR som kommenterat saken... Men, de kan ju inget om det där med hojar. :hihi
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Ser att du valde att ignorera kommentaren om DP.
:tummenupp
Ja, eftersom du beskrev honom likadant som MM – att de har ”samma tendenser”. Dessutom har sättet som DP rätar upp sin Honda i utgångarna och ser ut att kunna ge gas tidigare än många andra beskrivits i många år; långt innan Honda började med sin magiska växellåda.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5889391 skrev:
Både Rossi och Lorenzo har varit väldigt positiva till den nya växellådan som förutom stabilare acceleration ut ur kurvorna ger en stabilare hoj även under inbromsningarna.
Är du copywriter på Yamahas marknadsavdelning?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
David Emmet:

You didn't even need to hear the noise: just watching the bikes come out of the final corner gave you enough visual clues to see the bikes were using the seamless gearbox. The factory Yamahas were smoother, with less wheelie, and no movement of the rear when the gears were changed. This was clearly a seamless transmission Yamaha were using.

Both Rossi and Lorenzo were delighted with the gearbox after practice, Lorenzo telling the press he was 'very, very happy' with it, and Rossi echoing those sentiments. Lorenzo once again reiterated that in a straight line, acceleration and upshifts were like riding a scooter. Rossi corroborated that, saying that although the gearbox would probably not help on a single fast lap time, it was much less demanding to ride overall. 'I think is not a big improvement about lap time, about the top performance for one lap, but it is more stable in acceleration and the ride is less demanding. You can concentrate more on the line and try to take the bike more to the limit,' Rossi said. 'The bike is more easy to ride, and in acceleration, you can put the bike more precisely where you want for the next corner,' he added.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top