”Vi punkterar de vanligaste myterna om invandringen”

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Apropå trådens ursprung, det var väl Ullenhags fåniga hemsida om jag minns rätt (som inte ens vänsterpatrasket vill ha kvar så de tog bort den) - i senaste NEO så ställer Paulina Neuding honom till svars, och han är verkligen så imbecill som han tidigare gett intryck av. Frågor/svar är typ av karaktären:

"Men varför säger ni att invandring är bra för sysselsättningen"
"-ja men det är i alla fall inte möjligt att dra slutsatsen att invandring automatiskt ger jättehög arbetslöshet"

Så fortsätter det, han mosas totalt stackarn

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Apropå Myter - Tino Sanandaji visar igen var skåpet skall stå

Nedan text tagen direkt från http://www.tino.us/

Arenarapporten: Varför använda riktig statistik på skatteintäkter när vi kan “anta” fram en vinst?
Posted on July 1, 2015 by Tino
Arena Idé har släppt ännu en rapport om invandringens påstådda vinster för den offentliga sektorn. Arenagruppen är en tankesmedja på vänsterkanten som finansieras av LO. Rapporten är skriven av Sandro Scocco, chefsekonom för Arena Idé, och Lars Fredrik Andersson, docent i ekonomisk historia vid Umeå universitet. Arenarapporten drar slutsatsen att invandring sedan 1950 har genererat en vinst på 900 miljarder kronor.

Vi har sett flera av dessa ”rapporter” från olika tankesmedjor, och även denna rapport är föga förvånande kalkonforskning. Det är dock första gången som en av dessa produkter är skriven av en riktig forskare i ekonomi, kanske ett fall framåt. Till skillnad från exempelvis Bäckströmsrapporten eller Sandvikenrapporten är Arenarapporten därför mer välskriven och ger ett mer seriöst intryck. Som alltid när man försöker bevisa något som inte är sant krävs det dock olika trick för att få fram önskade resultat. I detta fall är huvudtricket att Arena i stället för riktig data “antagit” sig fram till skatteintäkter och utgifter inom ramen för en hemmasnickrad “modell”.

Skatter och transfereringar är i Sverige kopplade till individen, vilket innebär att det går att jämföra invandrare och inrikes föddas skatter och bidrag med stor precision. Det är den metod Ekberg, Storesletten, Ruist, Norska SSB och andra använder. Det säger sig självt att ekonomer använder riktig statistik på skatteintäkter och utgifter när det går.

Arenarapporten använder av oklar anledning inte riktiga data på hur mycket skatt invandrare och andra betalar in, trots att det finns tillgängligt från SCB. I stället har Arena utvecklat en ”modell” och ”antar” vad invandrares skatteintäkter är. Utan att tydligt förklara det gör Arena det absurda antagandet att invandrare med sysselsättning i snitt betalar in samma skatt som inrikes födda. Vi vet dock sedan decennier att så inte är fallet.

För det första visar officiell statistik att utrikes födda med förvärvsarbete i genomsnitt tjänar avsevärt mindre än genomsnittet och betalar därför in mindre i skatt. Dessutom undersöker inte Arena personer med riktiga jobb utan använder istället begreppet ”sysselsättning”. Sysselsättning är ett bredare begrepp än jobb och inkluderar arbetsmarknadspolitiska åtgärder, långtidssjukskrivna och de som bara jobbar några timmar i veckan.

Arenarapporten fuskar sig på detta sätt fram till vinst genom att utgå från sina egna påhittade siffror över intäkter i stället för riktig statistik från SCB eller Skatteverket. Genom inkorrekta antaganden får rapporten skillnaderna mellan invandrare och inrikes födda i arbetsför ålder att se små ut. Då räcker demografiska fördelar till för att kompensera inkomst- och sysselsättningsgapet. Arenarapporten skriver om de i åldrarna 15-74 ”År 2014 låg sysselsättningsgraden på 59% för utrikes födda. För inrikes födda var sysselsättningsgraden 66%”

Dessa siffror skulle innebära att invandrare i arbetsför ålder bara ligger 11% under inrikes födda i sysselsättning. Om Arenas siffror vore ett mått på skattekraft räcker invandrares demografiska fördel (d.v.s. de är yngre i snitt) för att lyfta upp gruppen över snittet. Låt oss baka in den demografiska fördelen för år 2014 och räkna in alla äldre utöver vuxna i arbetsför ålder. Då är 49 procent av inrikes födda ”sysselsatta” jämfört med 54 procent bland invandrare.

Om vi antar att alla sysselsatta har riktiga jobb och antar att snittinkomsten och snittskatten för invandrare med jobb är desamma skulle modellen visa att vuxna invandrare betalar in 7 procent mer än inrikes födda 2013 och 9 procent mer 2014.

Men är det så verkligheten ser ut? Svaret är nej. Man gissar inte sig fram till skatteintäkter med teoretiska modeller och antaganden när vi redan har facit i form av heltäckande statistik. Jag kommer nedan att utgå från 2013 då det är det senaste året med skattedata från SCB. Sverige samlar officiell data för samtliga skattebetalare i landet och redovisar hur mycket skatt i genomsnitt inrikes och utrikes födda faktiskt betalar in. Svaret är att utrikes födda hushåll betalar in ungefär ca 40 procent mindre i skatt än svenskfödda hushåll.

Det är viktigt att poängtera att gapet på ca 40 procent gäller även när invandrares demografiska fördel i form av färre pensionärer har räknats in. Att en högre andel är i arbetsför ålder räcker helt enkelt inte till för att kompensera det gigantiska gapet i andel förvärvsarbetande, snittinkomst och genomsnittliga skatter. Detta har Arearapporten löst genom att bara “anta” bort invandrares låga snittinkomster och skatter. Detta utan att detta orimliga antagande motiveras eller ens förklaras för läsaren.

Arenarapporten är på samma sätt väldigt otydliga med hur man har räknat invandrares bidrag och transfereringar. Återigen estimerar Arena en ”modell” med ”antaganden” i stället för riktig statistik, som även här finns tillgänglig från SCB. Några siffror redovisas inte som skulle låta oss jämföra med officiell statistik, vi får helt enkelt lita på Arena…

Det finns många andra fel i Arenarrapporten som jag inte kommer att gå in på nu. Det snällaste man kan säga är att antalet pinsamma fel är färre än snittet för den här typen av rapporter. Det finns ingen poäng att diskutera detaljer när felaktiga grundantaganden om intäkter och utgifter gör rapporten värdelös.

Låt mig dock bara ge snabba exempel som smakprov. Arenarapporten säger att invandringen har ökat Sveriges befolkning med 2.5 miljoner sedan 1950, motsvarande flera Göteborg, men ”antar” att denna befolkningsökning inte har lett till någon som helst ökning av infrastrukturutgifterna…

Vi såg ovan att Arenagruppen hävdade ”År 2014 låg sysselsättningsgraden på 59 % för utrikes födda. För inrikes födda var sysselsättningsgraden 66%”. Siffran för utrikes födda är rätt, men enligt AKU är den korrekta siffran att inrikes födda har 68 procent sysselsättningsgrad.

Arenarapporten är ett politiskt beställningsjobb, inte en trovärdig forskningsrapport. Arena har redan gett ut en notoriskt oseriös ”rapport” tillsammans med Stefan Fölsters nyliberala Reforminstitut för “Oss Alla”. Där påstår Arena Ide och Svensk Näringsliv tankesmedja utöver oräkneliga faktafel att fri invandring kan kombineras med en välfärdsstat.

Att en S-märkt tankesmedja släpper sin ”rapport” på samma dag som Sverigedemokraternas tal i Almedalen är knappast en slump. Gissningsvis är detta ännu ett försök inom ramen för den spektakulärt misslyckade kampanjen för att “bekämpa främlingsfientligheten”. Det finns heller ingen förklaring till varför docent Lars Fredrik Andersson skrivit en rapport med simplistiska metoder som går emot etablerade forskningsstudier utan att först låta den genomgå någon sorts vetenskaplig granskning. LOs tankesmedja kringgår den akademiska processen som skulle fångat dessa grova fel. De riktar istället rapporten direkt till sympatiskt inställda journalister som (helt oväntad) inte ställer några kritiska frågor.

—–

PS 1: Som alltid i denna sorts rapport bakas arbetskraftsinvandrare från t.ex. Danmark, Tyskland eller USA med hög sysselsättningsgrad ihop med asyl- och anhöriginvandrare från fattiga länder. Det senare gruppen har mycket låg sysselsättningsgrad och utgör en växande majoritet av dagens och förväntad framtida invandring.

PS 2: Poängen med att räkna från 1950 är pinsamt uppenbar. Varför inte börja kalkylen år 1250 nästa gång så attvinsterna från de tyska fogdarna och Vallonerna kommer med som sig bör i dessa sammanhang?

PS 3: Joakim Ruist vid Göteborgs Universitet är jämte Jan Ekberg den som forskar mest om invandringens effekter på offentlig ekonomi i Sverige. Han hälsar:

“Min kommentar till detta, som du gärna får citera, är följande: Arena studerar en fråga som tidigare har studerats i flera studier utförda av forskare vid landets universitet. Men där tidigare studier utgått ifrån faktiska uppgifter om löner, skatteintäkter och transfereringar (bidrag) ägnar sig den här studien åt antaganden och överslagsräkning. Den når alltså inte upp till den kvalitetsnivå som finns i tidigare studier och har därför i mina ögon inget värde”.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om det vore en ekonomisk fördel, varför är då inte Grekland blomstrande? De har ju alla förutsättningar att vältra sig i avkastning sett till deras enorma tillgångar på kompetens och kultur.

Smagatusk

Guest
Om det vore en ekonomisk fördel, varför är då inte Grekland blomstrande? De har ju alla förutsättningar att vältra sig i avkastning sett till deras enorma tillgångar på kompetens och kultur.

Vilket Ivar Arpi påpekade när Puckolidou beklagade sig. Han fick inget svar. Inget bra i alla fall.

Smagatusk

Guest
Han blev blockerad, det tycker jag är ett "utmärkt svar" :hihi
(han har rätt med andra ord och Miss Puckolidou bästa motargument var att bryta kommunikationen)

Jaså, han blev blockad? Det missade jag. I det moderna IT-samhället är väl det som ett knytnävsslag i ansiktet. Du vet, "där argumenten tryter tar nävarna vid". Eller i detta fall - blockningsknappen.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jaså, han blev blockad? Det missade jag. I det moderna IT-samhället är väl det som ett knytnävsslag i ansiktet. Du vet, "där argumenten tryter tar nävarna vid". Eller i detta fall - blockningsknappen.

Jag får nog ta tillbaka det där, hittar inget sätt att se vem/vilka som hon har blockerat och inte heller det blogginlägg jag läste om det hela, så får nog antas som felaktig information :(

Hittade tweeten iaf :)
https://twitter.com/pascalidou/status/612625916443926528

Smagatusk

Guest
Jag får nog ta tillbaka det där, hittar inget sätt att se vem/vilka som hon har blockerat och inte heller det blogginlägg jag läste om det hela, så får nog antas som felaktig information :(

Hittade tweeten iaf :)
https://twitter.com/pascalidou/status/612625916443926528

Nu vet jag inte hur kvitter fungerar, men om man tittar på din länk så är det ett massivt, positivt gensvar på Arpis inlägg. Och detta på Puckolidou´s egna sida.

Men som sagt, jag vet inte riktigt hur det funkar...

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Nu vet jag inte hur kvitter fungerar, men om man tittar på din länk så är det ett massivt, positivt gensvar på Arpis inlägg. Och detta på Puckolidou´s egna sida.

Men som sagt, jag vet inte riktigt hur det funkar...

Njaoo, när han svarar henne så syns det "igenom" hans sida.

Men överlag är det nog annars ganska representativt för Sverige i stort.
(att Arpi får massivt positivt gensvar medan Puckolidou har ett minimalt, men "rätt", stöd)

Det är en liten klick journalister, politiker och en allmän klick södermalmare som står upp för öppna gränser oavsett konsekvenser, vilja skrota svenska försvaret (samtidigt kämpa för mer självförsvars-utbildningar åt tjejer, ologiskt nog, varför inte stötta båda FÖRSVAR?) och har ungefär noll procent erfarenhet utav den negativa sidan utav dagens immigrationspolitik.

I verkligheten har över mer än fyra-fem miljoner svenskar (däribland invandrare) mer erfarenhet eller förståelse för dagens immigrationspolitiks negativa konsekvenser och är trött på den ansvarslösa politiken.

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Vem minns inte tv-serien Svensson Svensson?
Den både spelades in och utspelade sig i stadsdelen Vivalla
Såhär ser det ut där idag:

Det är ett mord och ytterligare två mordförsök, säger Bo Andersson, polisområdeschef i Örebro län.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/orebro/just-nu-direkt-fran-polisens-presskonferens

I veckan kunde vi berätta att två IS-krigare som var hemmahörande i Vivalla har stupat i norra Irak, och nu väljer flera att flytta från stadsdelen.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/orebro/djupa-konflikter-och-dodshot-nu-lamnar-folk-vivalla

En google-sökning ger inte heller till mycket positiv insyn

Inte mycket till Svensson Svensson eller villaidyll där längre...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
http://youtu.be/OsX23pUyRG4 finns kanske flera orsaker till varför arbetslöshet är hög bland invandrare från mena, ofta kanske med viss religiös tro?

Intressant det denne religiöse ledarare poängterar, de kulturella skillnaderna/synsättet på arbete samt "vad har konstruerats eller tillverkats".

Kan du inte konkurrera, kan du försöka slå konkurrenten på käften?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Höll på att börja gråta när jag läste det där.
Sara Mohammad har i vilket fall i min värd den finaste
titeln alla kategorier. Obama inräknad. Fan vad hon är bra!

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
http://youtu.be/OsX23pUyRG4 finns kanske flera orsaker till varför arbetslöshet är hög bland invandrare från mena, ofta kanske med viss religiös tro?

Intressant det denne religiöse ledarare poängterar, de kulturella skillnaderna/synsättet på arbete samt "vad har konstruerats eller tillverkats".

Kan du inte konkurrera, kan du försöka slå konkurrenten på käften?

Du glömde bristen på humor och självdistans:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Inte mycket till Svensson Svensson eller villaidyll där längre...

Å andra sidan är det ju den idyllen som "Svensson" haft möjlighet att välja vart fjärde år samt accepterat att media indoktrinerat oss i att det är just idylliskt. Svensson har sannerligen inget att anmärka på, finns hur många ordspråk och talesätt som helst. "Som man bäddar får man ligga" är väl kanske det mest uppenbara. Jag hade kunnat säga för femton år sedan vart det barkade, och jag säger nu att om femton år kommer det igen blivit mångfalt värre, eller mer "idylliskt" kanske.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Är helt övertygad om att bortskämda medelklassfeminister runt om i Sverige hatar henne innerligt för att hon ifrågasätter deras världsbild.

Så är det. Förtryck av kvinnor från den muslimska världen stjäl fokus och sympatier från den vita medelklasskvinnan. Allvarliga samhällsproblem som manspreading och små semlor framstår ju som ganska harmlösa jämfört med könsstympning, barnäktenskap och tvångsgifte. Att man dessutom inte kan lägga skulden på den vita mansdjävulen hjälper nog inte heller.

Nyheter
CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser