Gemene man kan fortfarande helt ostraffat slänga sig med klichéer i stil med att de vill ju egentligen jobba och de är ju så välutbildade. Propagandan i Sverige har verkligen varit effektiv i alla år, med allt från barnfilmer som "Se upp får dårarna", till regelrätt regimpropaganda i statsradion.
Att varenda en av de som kommer hit vandrat genom ett antal EU-länder med mycket spännande arbetsmarknad och skattesystem för mindre kvalificerade yrken låtsas folkpartisterna inte om.
Genom mina fritidsaktiviteter känner jag väldigt många personer med olika inställning.
En mycket god vän bor i Lund.
För ett tag sedan såg jag på Facebook att hon gillat ett inlägg från "Sularpsfarmen", där de skriver att de levt på bidrag hela livet, men nyligen öppnat en gårdsbutik.
De bjuder nu in Jimmie Åkesson för att visa "att det visst finns invandrare som bidrar".
Ett påstående som Jimmie aldrig motsagt.
De påstår alltså att de bidrar.
Min vän verkar hålla med.
Efter årtionden av bidragsberoende startar de alltså en verksamhet de inte har tillstånd till, redovisar inga inkomster, hotar grannarna och lurar kunderna (påstår att importerade varor är närodlade och ekologiska).
Det enda de bidrar till är att öka behovet av granskning.