….hur resonerar/tänker ni vid beg. Köp?

soultrain

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2006
Hoj
symaskin (kawa500)
….hur resonerar/tänker ni vid beg. Köp, För att få ut så mycket som möjligt för pengarna ?

Äldre hoj mindre mil kontra Nyare hoj mera mil….

Äldre hoj med mera kubik/mil, Nyare hoj mindre kubik/mil

Vilken gräns sätter ni på antal mil när ni tittar på hojar?

/Soultrain

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Bestämmer mig innan jag kollar vad det är för hoj jag ska ha - sen hittar man den billigaste. Är det inget farligt fel på den så tjackar man den. That easy... :tummenupp

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Hoj
CBR1000RR Repsol
När jag köpte min så resonerade jag inte alls.. impulsköp som jag ångrar lite smått. Har lagt ner ~12k på delar under en säsong/400 mil. Nästa ägare kan dock skatta sig lycklig eftersom hojen är i maskinellt toppskick.

Nästa gång blir det en nyare hoj med färre mil. Förmodligen lutar det åt en sprillans på avbetalning. Måste vara underbart att köra en hoj som ingen hunnit att "slita in"..

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
RMT_Racing skrev:
2485758

Nästa gång blir det en nyare hoj med färre mil. Förmodligen lutar det åt en sprillans på avbetalning. Måste vara underbart att köra en hoj som ingen hunnit att "slita in"..

Mmmm, och inte fullt lika underbart när första repan sitter på plats!!!
Been there, done that....

För att återgå till topic:
Jag valde vilken hoj jag ville ha. Modell/kubik/färgsättning. Sen bara leta efter ett prisvärt objekt.

beanie

hummina hummina haawa...
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
såld för studier
Hmmm... på min förra hoj resonerade jag inte så mkt... Ville bara komma
ut på gatan. Såhär i efterhand blev det riktigt bra...
Nu är man dock student och har tre år på sig att rikta in siktet på nästkommande kärlek. Då sparkar jag in dörren till Nordea och tjatar till mig ett lån till en sprillans fin fan...:yoparty

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Har en lång history av o köpa vrak.

Haft hojar som gått över 6 k , och det rekomenderas inte !!!

Drar väl åt mig öronen om mätaren står på mer än 3500 mil.

Det lönar sig ibland att inte köpa den absolut billigaste , det finns ofta en anledning att den är billigast.

Jag gillar gamla muskelhojar , så mindre nyare hoj kontra old muskelhoj , enkelt val ;o)

Gabor

Guest
Inget slår en billig oldschool gixxer. masor med hoj för billig peng...
har numera 2 st. kostar 1400:-/ hel,helår i förs.

Visst , tycker man att 2k / mån i förs är ok för en nyare hoj, , då är det väl ok, men finns annat att lägga pengar på, tex däck å bränsle...:tummenupp

okej, att kunna skruva lite är nog en fördel, men enkla å pålitliga maskiner.

Ålderdom på chassie går att fixa....en av dessa blir streetfighter iunder vintern. :tungan

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Jag har ägt både sprillans nya hojar och beg hojar som har rullat 8000 mil, det viktigaste är skicket på hojen!

Skit i miltalet, jag har tittat på sporthojar som har varit rena renoveringsobjekten efter 2000 mil och hojar som har varit som nya efter 6000 mil.

Är den inte servad och man måste byta drivpaket, bromsar och däck så blir det dyrt även på en hoj som rullat lite.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
soultrain skrev:
2485309 ….hur resonerar/tänker ni vid beg. Köp, För att få ut så mycket som möjligt för pengarna ?

Äldre hoj mindre mil kontra Nyare hoj mera mil….

Äldre hoj med mera kubik/mil, Nyare hoj mindre kubik/mil

Vilken gräns sätter ni på antal mil när ni tittar på hojar?

/Soultrain

Jag har bestämt mig för en typ av en hoj, när jag tittat och provat så köper jag på känslan mest, taskiga vibbar, med oklart med service på hojen el liten kunskap om när saker är servat och bytt, bojkottar jag det hellre, visst kan man titta på vägmätaren, mest som kuriosa, står det lite på den så betingar det ett större "värde" på hojen i allas ögon, men man kan lika gärna säga ett miltal el slå på tärning.
Jag premierar alltid välvårdade hojar med någon form av servicehistorik och service journal, inte behöver de varit på verkstad med kan de påvisa vad som gjorts till vilken kostnad, och själv säljer jag gärna så också, då jag själv, skriver upp allt jag gör vilket datum, kostnad och givetsvis spars kvitton för det. Det är alltid lättare att bli av med en välvårdad, välservad hoj, som man ex kostat på ny oljeservice och ev nya däck samt att man har kvar kvitton, det ökar efterfrågan på just den hojen med, och således behövs inte prutning användas heller i samma grad.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Köpte en klotad o inkörd banmoppe som man inte behöver vara så rädd om:tummenupp
Sedan e det bara o vurpa på utan att det gör så mycket för det kosmetiska.

soultrain

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2006
Hoj
symaskin (kawa500)
….Kul att höra era åsikter,

….Kul att höra era åsikter,

fick en hel del bra tips som jag tar med mig…:tummenupp

...Har ännu inte fastnat för ngn specielt märke, moddel bara att jag vill ha ngt som har bra bottendrag, mer vrid,ja mer av allt och att man kan åka behagligt på längre turer....

Kanon
/Soultrain

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...