1.14

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Nyteknik skrev:
2199295 Ser att en Rookie-förare startade söndagens race på Sviestad med en bästa kvaltid på 1.14 - kan det verkligen vara rätt?

Nja, han var med i B-finalen del 1 på lördagen men fick inte igång sin hoj på söndagen så där var ha n inte med. Det gick väl inte så fort för honom, men han höll sitt spår och var i alla fall aldrig något hinder för mig under kvalet.
E´de´rookieracing så e´de´!

Seger

www.midlandoil.se
Gick med
2 May 2005
Hoj
R6 #94
Både jag och sunkan höll på att klippa honom på rakan i tidskvalet.
Jag passerade på insidan efter knixen på rakan efter kommer sunkan.
Då sätter han upp handen och går direkt från vänster sida till höger varav sunkan får bromsa kraftigt för att inte mosa in i honom.
Såg även fler situationer i första delen av B-finalen som såg ruggiga ut. Han borde ha plockats bort omgående.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag kom ifatt han i esset just när jag sett halkflaggan första gången, trodde det var han som for runt och spillde ojla för han vingla så dant, så jag stannade bakom ett tag så jag såg att det inte var han som spillde. Hade han haft "normalfart" hade jag nog bara kört förbi. Men man blir ju lite chockad när det händer redan på tredje varvet (kommer ifatt alltså).

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Nyteknik skrev:
2200692 Tillämpar man ingen 107%-regel eller liknande i Rookieklasserna? Det blir ju lätt farligt med för stora fartskillnader.
Jo det var ju meningen att alla klasser utom 125jr och motard skulle ha gjort det, men sen blev det inte så. Jag vet inte riktigt varför.

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
samuel w skrev:
2200710 Jo det var ju meningen att alla klasser utom 125jr och motard skulle ha gjort det, men sen blev det inte så. Jag vet inte riktigt varför.

För att förarna protesterade mot den regeln och samtliga klassers protester gick igenom.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Nyteknik skrev:
2200692 Tillämpar man ingen 107%-regel eller liknande i Rookieklasserna? Det blir ju lätt farligt med för stora fartskillnader.

Vem blir 107%-referens i en b-final? Den förste som inte kvalade in till a-final enl. 107%-regeln?

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Nyteknik skrev:
Tror inte det finns någon sådan regel. Och om det gjorde det borde man nog tvånguppflytta en del rookies för det går riktigt fort därframme ibland och skall då de "riktiga" rookiesarna bli "lidande" för att någon som har talang kör sitt första år?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Pelle B skrev:
2200815 Tror inte det finns någon sådan regel. Och om det gjorde det borde man nog tvånguppflytta en del rookies för det går riktigt fort därframme ibland och skall då de "riktiga" rookiesarna bli "lidande" för att någon som har talang kör sitt första år?
Med omsorg för både den långsammes och hans omgivnings säkerhet borde varje arrangör kunna sätta en gräns för vad som är att beteckna som för långsamt i respektive klass. 1.14 i Rookie 600 vittnar om att man har en hel del träning framför sig innan det är dags att anmäla sig till en tävling.

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
honda rs
Bikerbitch skrev:
2200792 Var i reglementet kan man hitta den däriga 107% regeln?

Den sista officiella regeln som RR-sektionen har har haft som krav är denna
(kvalifikationsgräns är lika med ett genomsnitt av de tre bästa tiderna i klassen +15% )
tror denna regel kom till 2003
har papper på detta men det står inget årtal på dokomentet
samma år som brandsläkare kravet infördes iallafall
har inte fått något nytt papper så detta måste väl gälla ännu då eller?

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Reglen borde finnas!
Ligger man så långt efter så borde man kanske tänka på att endast köra rena B-tävlingar. Visst det kanske känns hårt för dom förarna som drabbas men bättre det än att det händer allvarliga olyckor.
När man stod själv som åskådare och såg att det var väldigt nära många gånger så trodde man att tävlingsledningen skulle ta bort dom.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Alicia skrev:
2200861 Reglen borde finnas!
Ligger man så långt efter så borde man kanske tänka på att endast köra rena B-tävlingar. Visst det kanske känns hårt för dom förarna som drabbas men bättre det än att det händer allvarliga olyckor.
När man stod själv som åskådare och såg att det var väldigt nära många gånger så trodde man att tävlingsledningen skulle ta bort dom.
Det är väl inte mindre allvarligt om det är lika stor skillnad i ett rent B-race, vilket även detta var?

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Alicia skrev:
2200861 Reglen borde finnas!

Är då inte dessa personer minst lika farliga på träningar?
Ska dom petas därifrån också då?

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Depåbitchen skrev:
2200875 Är då inte dessa personer minst lika farliga på träningar?
På träningar har man oftast olika snabbheter på grupperna, iallafall LMS

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Depåbitchen skrev:
Är man "farlig" för sig själv eller för de andra på en bana skall man givetvis plockas av den - oavsett arrangemangsform eller omständigheter. Det är dock skillnad på långsam och "farlig".

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
samuel w skrev:
2200880 På träningar har man oftast olika snabbheter på grupperna, iallafall LMS

Brukar träna där själv och är inte snabb själv men har trots det hamnat bakom långsammare förare som kan kännas osäkert att köra om vilket i mitt fall leder till att jag väntar tills ajg är helt säker och sen kör om.

Bingo skrev:
2200892 Är man "farlig" för sig själv eller för de andra på en bana skall man givetvis plockas av den - oavsett arrangemangsform eller omständigheter. Det är dock skillnad på långsam och "farlig".

Håller absolut med dig där att det är stor skillnad på farlig och långsam.
Är lite klurigt samtidigt för om man inte får träna blir man ju heller aldrig snabb och då kanske sporten förlorar en del utövare som inte får vara med för att dom är för långsamma trots att dom med lite träning kanske blir riktigt snabba till slut.

Hursomhelst så måste ju ändå säkerheten komma i första hand.

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Depåbitchen skrev:

Skilj på träning och tävling. På en träning har man råd att sabba en varv lite då och då för att göra en säker omkörning. På tävling har man varken marginaler eller tid.

/Joakim

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...