1.14

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Victor skrev:
2201074
Jag minns att det harvar runt nån classicrejser på LMS licensträningar. I långsamma gruppen såklart, det är inte ett vrålsnabbt fordon men det är sällan nån blir störd av det.

Sist jag tränade på Sviestad var det några Classichojar där och samtliga korsade gula linjen på start/mål rakan vilket är förbjudet.
Och då spelar det ingen roll om man är snabb eller långsam för i det fallet så innebär det att man är en direkt livsfara för de som kommer ut på banan från depån.

Alicia skrev:
2201061 Hårdare licenskurs tycker jag. Just nu kan nästan vem som helst få licens.
SVEMO borde lägga större krav på en förare. Speciellt nu när sporten börjar bli populärare och fler vill ta licens.

:tummenupp
Det håller jag helt klart med om.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Depåbitchen skrev:
2201370
:tummenupp
Det håller jag helt klart med om.

Hur ska man göra licenskurserna bättre?

Jag tycker att det borde vara skriftligt prov på flaggor och regler som gäller på banan. Även frågor om hur en hoj blir raceklar enligt reglementet. Man ska få mer tid på banan tillsammans med flera instruktörer. Instruktörerna ska se att förarna klarar av att hålla sina spår, att gå in i depån säkert, göra säkra omkörningar, göra hyfsade starter med mera. Kanske en liten genomgång med förarna och förklara vad som kan göras bättre.

Fyll på med förslag om vad som kan förbättra säkerheten bland de nyblivna förarna.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Alicia skrev:
2201472 Hur ska man göra licenskurserna bättre?

Fyll på med förslag om vad som kan förbättra säkerheten bland de nyblivna förarna.

La upp en ny tråd med det ämnet.

Själv tycker jag att det absolut borde ingå någon form av körteknik.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Depåbitchen skrev:
Själv tycker jag att det absolut borde ingå någon form av körteknik.
Man ska nog se licenskursen mer som en uppkörning. Lära sig köra finns det bättre tillfällen för. Man kan svårligen kompensera för bristande körskicklighet under en kurs på ett par dar, där mesta tiden går åt till teori.

Men ok, efterom ingen annan vill framstå som en flåbuse och ställa frågan som allt egentligen handlar om, så får väl jag göra det. Varför skall man nödvändigtvis ställa upp i en tävling trots att man inte ens är i närheten av tillräckligt snabb?

Man tävlar ju inte i någon egentlig mening - inte ens med den som är näst långsamast. Man är bara till besvär för dem som brytt sig om att träna sig till tillräckligt tempo.

Vänligen, eder Flåbuse :hej
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Bingo skrev:
2201539

Men ok, efterom ingen annan vill framstå som en flåbuse och ställa frågan som allt egentligen handlar om, så får väl jag göra det. Varför skall man nödvändigtvis ställa upp i en tävling trots att man inte ens är i närheten av tillräckligt snabb?

Man tävlar ju inte i någon egentlig mening - inte ens med den som är näst långsamast. Man är bara till besvär för dem som brytt sig om att träna sig till tillräckligt tempo.

Vänligen, eder Flåbuse :hej


Det kan inte jag svara på då jag själv anser mig för långsam för att tävla och antagligen kommer att vänta till nästa år med att tävla om man inte gör grymma framsteg och blir snabb så man kan ställa upp i höst på något rejs.

Bingo skrev:
2201539 Man ska nog se licenskursen mer som en uppkörning. Lära sig köra finns det bättre tillfällen för. Man kan svårligen kompensera för bristande körskicklighet under en kurs på ett par dar, där mesta tiden går åt till teori.

Man kanske skulle kunna ha en licenskurs uppdelad över flera helger så det ingår körteknik också?
Borde ju finnas massor med kunnande ´bland alla duktiga instruktörer på klubbarna.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Bingo skrev:
2201539Men ok, efterom ingen annan vill framstå som en flåbuse och ställa frågan som allt egentligen handlar om, så får väl jag göra det. Varför skall man nödvändigtvis ställa upp i en tävling trots att man inte ens är i närheten av tillräckligt snabb?

Det kan man fråga sig, jag förstår inte heller meningen med det. Självklart kan det väl vara kul att rejsa men är det inte bättre att köra B-race isåfall?
Visst det kanske kan vara svårt att ha självdistans nog att inse att man är för långsam. Jag har inga problem med det och erkänner mer än gärna att en snigel är snabbare än mig :hihi Jag kör ett träningsår. Lyckas jag bli snabb, jippi, gör jag inte det så får jag köra ett träningsår till.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Depåbitchen skrev:
2201598
Man kanske skulle kunna ha en licenskurs uppdelad över flera helger så det ingår körteknik också?
Borde ju finnas massor med kunnande ´bland alla duktiga instruktörer på klubbarna.


Det finns ju redan sådan kurser för den som vill utvecklas. CSS finns ju fr o m i fjol i Sverige, och ett annat exempel är mc-kursen, och även LMS ordnar ju liknande kurser.

Även jag anser att licenskursen kan förbättras, men då i första hand vad gäller säkerhetstänkandet och inte hur man får upp farten.
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
sunkan skrev:
2201125 Håller med Alica till 100%. Tycker du har helt fel när du säger så. Alla ska inte ha licens. I fall nån inte förstår hur man en åker in i depån eller vistas på banan på ett säkert sätt och inte vinglar runt över hela banan då har man inget på banan att göra.

Har också sett classicrejsern på LMS han kanske kör sakta men man kan alla fall lita på att han håller det spår han kör.

Men om han inte får någon licens, får han inte heller så många möjligheter att träna sig snabb. Skall han behöva göra detta på en gathoj? Moment 22......
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Penguin skrev:
2201827 Det finns ju redan sådan kurser för den som vill utvecklas. CSS finns ju fr o m i fjol i Sverige, och ett annat exempel är mc-kursen, och även LMS ordnar ju liknande kurser.

Även jag anser att licenskursen kan förbättras, men då i första hand vad gäller säkerhetstänkandet och inte hur man får upp farten.

Kan hålla med om att säkerheten går före farten.
Men det går ju lite hand i hand att med rätt teknik så blir du en säkrare förare. Därmed inte sagt att du blir snabb.
 

Seger

www.midlandoil.se
Gick med
2 May 2005
Ort
Örebro
Hoj
R6 #94
Jag har inget emot långsamma förare.
Det finns många många som inte kör så fort men dom flesta vet vilka spår man ska hålla, hur man ska bete sig när man går in i depå eller när man blir omkörd.
Det borde ha uppmärksammats av tävlingsledningen tidigare, då hade man kunnat plocka in killen och talat om hur man ska bete sig i olika siuationer.
Ger det sen inte resultat får man ta till andra åtgrder. Vi vill ju ha säkra tidskval och finaler.
Alla som kör långsamt är ju inte en fara. Långt ifrån, dom flesta kör riktigt säkert och vet när någon kommer ikapp, visar tydligt vilket spår dom har för avsikt att välja.
En regel som tar bort dom långsammaste tror inte jag är svaret på problemet. Men det är ju upp till tävlingsledningen att bestämma.
Även dom som håller i träningar borde kunna uppmärksamma sådant betende på banan och ge föraren lite tips i tid, då slipper det kanske hända igen.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Pelle B skrev:
2202058 Men om han inte får någon licens, får han inte heller så många möjligheter att träna sig snabb. Skall han behöva göra detta på en gathoj? Moment 22......

Det är ju här den totala hjärnblödningen i resonemanget "man ska vara snabb innan man får licens" blir uppenbar.

Licens tar man ju för att kunna träna sig snabb. Ska man träna sig snabb på allmänåkningar så sabbar man ju hela tanken med allmänåkningar och förhoppningen om att kunna köra lugna bandagar med trafik-försäkring.

Är man så dumdryg att man inte kan träna med en långsam förare på banan så får man väl hyra banan själv med sina snabba kompisar...
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Chrille skrev:
2203321 Det är ju här den totala hjärnblödningen i resonemanget "man ska vara snabb innan man får licens" blir uppenbar.

Licens tar man ju för att kunna träna sig snabb. Ska man träna sig snabb på allmänåkningar så sabbar man ju hela tanken med allmänåkningar och förhoppningen om att kunna köra lugna bandagar med trafik-försäkring.

Är man så dumdryg att man inte kan träna med en långsam förare på banan så får man väl hyra banan själv med sina snabba kompisar...
Amen.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Teddy skrev:

Ja, instämmer som sagt. Men förbehållet att förare klarar av att sköta sig och andra ska känna sig "säkra" tillsammans.
Sen är det kanske en annan fråga om man ska låta folk som kvalar runt 125% eller vad det nu var starta.
Det är ju något TL ska bedömma och så gör dom ju uppenbarligen ibland. Fråga Gurra O här på forumet. Men att strikt ha en sån gräns kan ju strula till det när det är regn på halva kvalen eller dy.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Pelle B skrev:
2202058 Men om han inte får någon licens, får han inte heller så många möjligheter att träna sig snabb. Skall han behöva göra detta på en gathoj? Moment 22......

Nä de e ju klart att det blir lite svårt. Tillbaka tildet jag sagt i någon annan tråd.
En C-licens innan man får B-licens och får köra tävlingar.
Sen så blir det en massa grejer runt i kring men men...
 

sandstream

Guest
Chrille skrev:
2203321 Det är ju här den totala hjärnblödningen i resonemanget "man ska vara snabb innan man får licens" blir uppenbar.
Licens tar man ju för att kunna träna sig snabb. Ska man träna sig snabb på allmänåkningar så sabbar man ju hela tanken med allmänåkningar och förhoppningen om att kunna köra lugna bandagar med trafik-försäkring.
Är man så dumdryg att man inte kan träna med en långsam förare på banan så får man väl hyra banan själv med sina snabba kompisar...
Förstår vad du menar men håller inte riktigt med.

På bandagarna är man som de flesta vet uppdelad i grupper efter snabbhet för att det ska bli så säkert som möjligt.
Genom att börja i lugna gruppen första gången kan man se hur man ligger till och sedan "avancera" via medel till snabba gruppen.

Problemet blir väl när man vill köra tex 125 eller 250, då finns det inte mycket annat att välja på än att först ta licens.
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
sandstream skrev:
2203395 Förstår vad du menar men håller inte riktigt med.

På bandagarna är man som de flesta vet uppdelad i grupper efter snabbhet för att det ska bli så säkert som möjligt.
Genom att börja i lugna gruppen första gången kan man se hur man ligger till och sedan "avancera" via medel till snabba gruppen.

Problemet blir väl när man vill köra tex 125 eller 250, då finns det inte mycket annat att välja på än att först ta licens.
Håller fullständigt med dig där.
Men ibland verkar det om (folk) som normalt inte ens går vidare upp till snabb grupp på allmänhetens åkning eller bandagar.
Ändå står uppskrivna på första bästa licenskurs.
Verkar fortfarande så att de flesta tror att de ska (lära sig) bli snabba på licenskursen.
Trots att alla (enligt mig) är tydliga om detta, att det inte är så.
Lite konstigt enligt mig att utsätta sig för att va så mkt efter, speciellt under ett SM.
Med så mkt publik.
Håller med tidigare inlägg om att det borde vara mer träning först och sen kanske känna på Racetempot lite under ett rent B-race.
Ang 125 och 250 är det givetvis en annan sak.
Om man inte hittar en reggad och hinner få lite körtid innan :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
2203321 Det är ju här den totala hjärnblödningen i resonemanget "man ska vara snabb innan man får licens" blir uppenbar.
Ok, vem i den här tråden menar du skall ta åt sig? Vem har skrivit att man skall vara just snabb för att få licens?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Hitecfrollo skrev:
2203465 ...
Men ibland verkar det om (folk) som normalt inte ens går vidare upp till snabb grupp på allmänhetens åkning eller bandagar.
Ändå står uppskrivna på första bästa licenskurs....

Alla tar väl inte licens för att tävla? Jag funderar på att ta licens mest för att jag ska kunna åka iväg o köra kvällsträningar etc. och jag kör verkligen inte i någon röd grupp. Jag har inte en tanke på att tävla överhuvudtaget. Skulle det isåfall vara olämpligt att jag tar licens?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Pelle B skrev:
2202058 Men om han inte får någon licens, får han inte heller så många möjligheter att träna sig snabb. Skall han behöva göra detta på en gathoj? Moment 22......
Sunkans inlägg handlar inte om att långsamma förare inte skall få licens. Det handlar om att man skall klara av att vistas på banan på ett säkert sätt för att bli godkänd på licenskursen.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top