1.14

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Nyteknik skrev:
2200848 Med omsorg för både den långsammes och hans omgivnings säkerhet borde varje arrangör kunna sätta en gräns för vad som är att beteckna som för långsamt i respektive klass. 1.14 i Rookie 600 vittnar om att man har en hel del träning framför sig innan det är dags att anmäla sig till en tävling.

Jo, det kan jag väl hålla med om. Det var regeln i sig jag var lite frågande till. Givetvis är det farligt med för stora fartskillnader men vad jag menade var att skall man införa en sådan i en rookieklass måste man nog kolla över "toppen" också, annars riskerar man ju folk inte börjar att tävla "för de kvalar ändå inte in". Och betala en halv förmögenhet i anmälningsavgifter för att sedan inte få köra tävlingen kan ju inte va´så kul.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Även om det nu inte finns någon sådan regel så borde det finnas, som sagt på träning finns det olika grupper + att man har råd att sumpa något varv då och då.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Pålle skrev:
2200919 Skilj på träning och tävling. På en träning har man råd att sabba en varv lite då och då för att göra en säker omkörning. På tävling har man varken marginaler eller tid.

/Joakim


Problemet kvarstår tyvärr ändå då det finns ett fåtal förare som även ser det som ytterst viktigt att köra toksnabbt på samtliga varv även på träning och då är olyckan lätt framme.
(Dom är få men finns där och en olycka med olycklig utgång är en för mycket.)
Särskilt i de långsamma grupperna där det oftast samlas nybörjare som inte kört så mycket tidigare och absolut inte är lika erfarna som de som varit med ett tag.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Depåbitchen skrev:
2200904
Håller absolut med dig där att det är stor skillnad på farlig och långsam.
Är lite klurigt samtidigt för om man inte får träna blir man ju heller aldrig snabb och då kanske sporten förlorar en del utövare som inte får vara med för att dom är för långsamma trots att dom med lite träning kanske blir riktigt snabba till slut.

Hursomhelst så måste ju ändå säkerheten komma i första hand.

På rena B-race tror jag att skillnaden inte blir lika stor. Som klasserna där A och B-förare blandas så försvinner dom snabbaste förarna.

Träning är en helt annan sak. Vet man om att man är riktigt långsam borde man inte lägga pengarna på träningsdagar istället för på tävling där kör/bantiden ändå är väldigt låg. 2 st träningspass på ca: 40 min, 2 kval på ca: 40 min och ett race på ca: 15 min. Då borde man tjäna på att köra en hel bandag för pengarna istället för 70 min under en racehelg.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Alicia skrev:
2201001 På rena B-race tror jag att skillnaden inte blir lika stor. Som klasserna där A och B-förare blandas så försvinner dom snabbaste förarna.

Träning är en helt annan sak. Vet man om att man är riktigt långsam borde man inte lägga pengarna på träningsdagar istället för på tävling där kör/bantiden ändå är väldigt låg. 2 st träningspass på ca: 40 min, 2 kval på ca: 40 min och ett race på ca: 15 min. Då borde man tjäna på att köra en hel bandag för pengarna istället för 70 min under en racehelg.

Håller med.
Men problemet kvarstår ju ändå. Det ända man gör är att flytta problemet.
Dom farliga förarna finns kvar men på annan plats.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Depåbitchen skrev:
2201012 Håller med.
Men problemet kvarstår ju ändå. Det ända man gör är att flytta problemet.
Dom farliga förarna finns kvar men på annan plats.

Bara för att man är långsam är man fortfarande inte farlig. Det jag reagerade på under Linköping var att det vinglades hit och dit, skar av idealspåret för andra förare med mera. Sånt är farligt.
Att köra långsamt och ändå ge utrymme för snabbare förare är inte det.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Alicia skrev:
2201029 Bara för att man är långsam är man fortfarande inte farlig.......................Att köra långsamt och ändå ge utrymme för snabbare förare är inte det.

Det har jag inte skrivit heller :7peta

Det är dom FARLIGA förarna som är problemet ju. Inte dom LÅNGSAMMA.
Där är vi nog helt överens.
Frågan är ju igentligen vad man ska göra för att förebygga s ådet inte dyker upp farliga förare.
Jag har tyvärr ingen patentlösning på det problemet.
Men ett förslag kanske är att man har mer körteknik på licenskursen?
Som det är idag är det lite slappt på sådant och det är inget man kan beskylla klubbarna för. Det har ju hänt att förare kuggas på en licensuppkörning och sen ringer dom Svemo och snyftar lite och helt plötsligt sitter dom där med en licens i handen.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Depåbitchen skrev:
2201059Jag har tyvärr ingen patentlösning på det problemet.
Men ett förslag kanske är att man har mer körteknik på licenskursen?
Som det är idag är det lite slappt på sådant och det är inget man kan beskylla klubbarna för. Det har ju hänt att förare kuggas på en licensuppkörning och sen ringer dom Svemo och snyftar lite och helt plötsligt sitter dom där med en licens i handen.

Hårdare licenskurs tycker jag. Just nu kan nästan vem som helst få licens.
SVEMO borde lägga större krav på en förare. Speciellt nu när sporten börjar bli populärare och fler vill ta licens.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Den enklaste lösningen är ju att använda 110% regeln men då bör det talas om i förväg och även tillämpas på alla race. I 125 jr var det nästan lite komiskt när täten varvade någon redan på andra flygande varvet! De fartskillnaderna är inte roliga varken för de som varvar eller den som blir "omblåst" och vill det sig illa i stridens hetta så kan det göra riktigt ont...
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Depåbitchen skrev:
2201059 Det har jag inte skrivit heller :7peta

Det är dom FARLIGA förarna som är problemet ju. Inte dom LÅNGSAMMA.
Där är vi nog helt överens.
Fast jag håller nog inte med. Riktigt långsamma förare är farliga och ett stressmoment för alla andra snabbare på tex ett kval.
1.14 är väl kanske hyffsat mellangruppstempo på Sviestad (en ren körning för gathojar av amatörer allså) och det borde väl vara lite skillnad på en sån och kvalet till R600.

Alicia skrev:
2201061 Hårdare licenskurs tycker jag. Just nu kan nästan vem som helst få licens.
Håller inte med. Licens ska alla kunna ta och att sen träna sig sig snabbare.

Jag minns att det harvar runt nån classicrejser på LMS licensträningar. I långsamma gruppen såklart, det är inte ett vrålsnabbt fordon men det är sällan nån blir störd av det.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vad var pole i B-finalen i R600?

Var polen ca 59:5 så blir väl 110% på det 1.15:45.




Här är ett raceresultat från ett supportrace till MotoGP i Sepang förra året. Kolla Production Bikes där det skiljer 127% mellan snabbast och långsamast..

http://www.mylaps.com/results/newResults.jsp?id=230498
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Seger skrev:
2199702 Både jag och sunkan höll på att klippa honom på rakan i tidskvalet.
Jag passerade på insidan efter knixen på rakan efter kommer sunkan.
Då sätter han upp handen och går direkt från vänster sida till höger varav sunkan får bromsa kraftigt för att inte mosa in i honom.
Såg även fler situationer i första delen av B-finalen som såg ruggiga ut. Han borde ha plockats bort omgående.

Helt klart farligt. Inget illa mot killen men så får man bara inte göra. Kunde slutat riktigt illa....
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Axxexs skrev:
2201090 Vad var pole i B-finalen i R600?

Var polen ca 59:5 så blir väl 110% på det 1.15:45.




Här är ett raceresultat från ett supportrace till MotoGP i Sepang förra året. Kolla Production Bikes där det skiljer 127% mellan snabbast och långsamast..

http://www.mylaps.com/results/newResults.jsp?id=230498

Pole nu i helgen var 55 nånting. Edit: Ja, A-final var det ja... jag läser så dåligt på fyllan.
Men det är lite skillnad på ett fullt startfält i R600 på Sviestad och 18 (!) pers på Sepang.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Victor skrev:
2201116 Pole nu i helgen var 55 nånting.
Men det är lite skillnad på ett fullt startfält i R600 på Sviestad och 18 (!) pers på Sepang.

Man kan väl inte räkna polen i A-finalen för vilka som får köra ett race i B-finalen? Är väl 110% av den snabbaste i det racet som körs som räknas? Annars hade man lika bra kunnat köra med att R1000 ska klara 110% av NSBK tider.

edit: jag svarade nog oxå för snabbt ja! :)

Jo 18 i mål men dom va 30st i den klassen och den samkördes säkert med den klassen som var på resultatet ovanför. Exemplet var bara att det finns dom som är bättre på att vara sämre. T.o.m på ett MotoGP tillåts man köra långsamt om man kör i en klass som inte har någon regel om kvalgränser eller är till för nybörjare..
 
Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Victor skrev:
2201074
Håller inte med. Licens ska alla kunna ta och att sen träna sig sig snabbare.

Jag minns att det harvar runt nån classicrejser på LMS licensträningar. I långsamma gruppen såklart, det är inte ett vrålsnabbt fordon men det är sällan nån blir störd av det.

Håller med Alica till 100%. Tycker du har helt fel när du säger så. Alla ska inte ha licens. I fall nån inte förstår hur man en åker in i depån eller vistas på banan på ett säkert sätt och inte vinglar runt över hela banan då har man inget på banan att göra.

Har också sett classicrejsern på LMS han kanske kör sakta men man kan alla fall lita på att han håller det spår han kör.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sunkan skrev:
2201125 Håller med Alica till 100%. Tycker du har helt fel när du säger så. Alla ska inte ha licens. I fall nån inte förstår hur man en åker in i depån eller vistas på banan på ett säkert sätt och inte vinglar runt över hela banan då har man inget på banan att göra.

Nej, självklart ska man inte få licens om man inte kan uppföra sig på ett säkert sätt på banan. Men det är väl sånt man lär sig/kollar på en kurs. Tex, inte "värma-däcken" svängningar när man kör ut från depån, inga wheelies/stoppies i depån eller konstiga kursändringar på rakan.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Axxexs skrev:
2201090 Vad var pole i B-finalen i R600?

Var polen ca 59:5 så blir väl 110% på det 1.15:45.
Pole i b-finalen var ca 57.8 eller nåt, det var jag som hade det (vilket man är grymt missnöjd med f ö :huvet )
 

sandstream

Guest
Alicia skrev:
2201061 Hårdare licenskurs tycker jag. Just nu kan nästan vem som helst få licens.
SVEMO borde lägga större krav på en förare. Speciellt nu när sporten börjar bli populärare och fler vill ta licens.
Håller med till 100%
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top