1.14

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Bingo skrev:
2203487 Sunkans inlägg handlar inte om att långsamma förare inte skall få licens. Det handlar om att man skall klara av att vistas på banan på ett säkert sätt för att bli godkänd på licenskursen.
Exakt, det var ju det som var problemet i det här fallet. Bara osäkerheten gör ju att man själv inte uppträder på samma sätt som man hade gjort annars.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag förstår inte varför dom långsammaste inte satsar på att träna ordentligt så dom kommer ner i hyfsade tider innan dom ger sig ut på en tävling?
 

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
HanneZ skrev:
2203497 Jag förstår inte varför dom långsammaste inte satsar på att träna ordentligt så dom kommer ner i hyfsade tider innan dom ger sig ut på en tävling?

Kanske för att bästa träningen är tävling? Så har iallafall många sagt till mig när jag säger att jag känner mig långsam...
 

sandstream

Guest
Anneli skrev:
2203525 Kanske för att bästa träningen är tävling? Så har iallafall många sagt till mig när jag säger att jag känner mig långsam...
Det kanske stämmer i många andra sporter men absolut inte inom RR, enligt mig.

En C-licens som ger en rätt att vara med på träningarna och som sedan kan omvandlas till en B-licens vilket ger en rätten att tävla.
För att få B-licensen måste man komma under en viss tid på den aktuella banan.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Varför krångla med fler licenstyper? Det finns redan en amatörlicens som bara gäller träning och enklare tävling, d v s av det slag som de flesta här tycker att nybörjare ska köra. Är hastighetsskillnaderna ett stort problem på tävling så är det väl bara att ha kvalgränser inskrivna i TR då. Som flera har nämnt är det ju inte alltid hastigheten som avgör om någon är säker eller inte.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Anneli skrev:
2203525 Kanske för att bästa träningen är tävling? Så har iallafall många sagt till mig när jag säger att jag känner mig långsam...


Normalt sett är det det. Att däremot ligga 10 sek efter näst långsammaste förare per varv kanske inte är så lyckat. Att däremot vara sist är inget att skämmas för.

sandstream skrev:
2203395 Förstår vad du menar men håller inte riktigt med.

På bandagarna är man som de flesta vet uppdelad i grupper efter snabbhet för att det ska bli så säkert som möjligt.
Genom att börja i lugna gruppen första gången kan man se hur man ligger till och sedan "avancera" via medel till snabba gruppen.
....


Men här tycker jag att du är på bärtur. Du vill göra allmänåkning till en förberedande RR-träning???

I en perfekt värld hade inte den "snabba gruppen" existerat i sin nuvarande form på en banåkningsdag då den innehåller fler bräckliga egon än ett normalt startfält med Rookie1000-förare.

I en perfekt värld finns utrymme för en snabb och en långsam licensträningsgrupp, sen ska det väl inte behöva vara svårare?
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
Seger skrev:
2202932
...Det borde ha uppmärksammats av tävlingsledningen tidigare
Även dom som håller i träningar borde kunna uppmärksamma ...

Kanske dags att få tummen ur röven och göra något själv Seger? :tungan

Tävlingsledning/träningsansvariga på alla banor är nog väldigt duktiga men de kan inte se allt som händer på banan. Vad är problemet med att du själv tar ett snack med killen/tjejen som kör lite konstigt, givetvis har du en vänlig attityd när du informerar om ett klokare spårval/beteende. :tummenupp
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
sandstream skrev:
2203395 Förstår vad du menar men håller inte riktigt med.

På bandagarna är man som de flesta vet uppdelad i grupper efter snabbhet för att det ska bli så säkert som möjligt.
Genom att börja i lugna gruppen första gången kan man se hur man ligger till och sedan "avancera" via medel till snabba gruppen.

Problemet blir väl när man vill köra tex 125 eller 250, då finns det inte mycket annat att välja på än att först ta licens.

Att hänvisa till ngt så inofficiellt och emellan arrangörerna totalt oorganiserat som allmänna bandagar för att träna sig till licensåkning låter inte som rätt väg. C-licens låter väl som en bättre idé isåfall.

Edit: Såg att du mer eller mindre redan besvarat det med förslag om C-licens.
 
Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Chrille skrev:
2203321 Det är ju här den totala hjärnblödningen i resonemanget "man ska vara snabb innan man får licens" blir uppenbar.

Licens tar man ju för att kunna träna sig snabb. Ska man träna sig snabb på allmänåkningar så sabbar man ju hela tanken med allmänåkningar och förhoppningen om att kunna köra lugna bandagar med trafik-försäkring.

Är man så dumdryg att man inte kan träna med en långsam förare på banan så får man väl hyra banan själv med sina snabba kompisar...

Tror inte att det är någon som säger att man ska vara snabb för att ta licens. Jag vill att förarna under licenskursen ska lära sig att köra säkert. Oavsett om man är långsam eller snabb.

Diskussionen handlar inte om träningar utan om Tävlingar.
Där vissa förare är en säkerhetsrisk. 20 sekunder mellan snabbaste och långsammaste föraren tycker jag är lite väl mycket. Sen finns det självklart förare som vet att dom är långsamma och försöker att hålla undan. Dessutom ligga i mittlinje så att det går att köra om på båda sidor utan någon större risk.
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Depåbitchen skrev:
2200875 Är då inte dessa personer minst lika farliga på träningar?
Ska dom petas därifrån också då?

På träning kan man sätta en fin orange väst på de som åker långsamt. Det gjorde vi på tisdagsträningen innan SM och det fungerade mycket bra. Man såg tydligt när snabbare förare närmade sig de västburna. De slog märkbart av och passerade lugnt och fint. Alla verkade trivas med den lösningen.

Pelle B skrev:
2200815 Tror inte det finns någon sådan regel. Och om det gjorde det borde man nog tvånguppflytta en del rookies för det går riktigt fort därframme ibland och skall då de "riktiga" rookiesarna bli "lidande" för att någon som har talang kör sitt första år?

Jag gissar att det är upp till varje tävlingsledning att ta beslut om %regeln.

Seger skrev:
2202932 J
Även dom som håller i träningar borde kunna uppmärksamma sådant betende på banan och ge föraren lite tips i tid, då slipper det kanske hända igen.

Vi försökte jobba mycket med sådant på senaste träningen. (på Sviestad)
 

sandstream

Guest
Chrille skrev:
Men här tycker jag att du är på bärtur. Du vill göra allmänåkning till en förberedande RR-träning???
Delvis.
Jag tror att allmänna bandagar är en bra inkörsport till RR och att man innan funderingarna på att ta licens dyker upp bör testa ett par bandagar.
Kör man 1.14 på Sviestad så behöver man mer träning eller ett uppvaknande.
Chrille skrev:
I en perfekt värld finns utrymme för en snabb och en långsam licensträningsgrupp, sen ska det väl inte behöva vara svårare?
Nu handlar ju tråden om tävlingar men har inte LMS delat upp sina träningar som du beskriver, med två olika grupper?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
Nu handlar ju tråden om tävlingar men har inte LMS delat upp sina träningar som du beskriver, med två olika grupper?
Det stämmer, lite löst så är det över eller under minuten. När det är extremt mycket folk på träningen så att någon grupp blir över 38 stycken så måste det delas ytterligare, kan hända inför tävlingar.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
sandstream skrev:
2204414 .....Kör man 1.14 på Sviestad så behöver man mer träning eller ett uppvaknande.......
Denna fråga är INGET påhopp utan en seriös fundering för att få en uppfattning av vad som är rimligt.

Vad kör en "vanlig" (Läs: Sandstream med ett antal bandagar i kroppen)gatåkare Sviestadbanan på efter de träningar och kval som föregår en tävling?
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
R1 wannabe skrev:
2204466 Denna fråga är INGET påhopp utan en seriös fundering för att få en uppfattning av vad som är rimligt.

Vad kör en "vanlig" (Läs: Sandstream med ett antal bandagar i kroppen)gatåkare Sviestadbanan på efter de träningar och kval som föregår en tävling?


Dom snabbaste i snabba grupper ligger under minuten och Sandstream kan jag tänka mig ligga mellan 57, 58 sek... ( bara gissar hehe)
 

"Lucci"

Med armbågen i marken
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Tokholm
Hoj
Såld
125jnr körde ju ca1.06 på lördags rejset, då borde väl 1.14 stämma någotsådärbra eller?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Hulken_1 skrev:
2204493 Dom snabbaste i snabba grupper ligger under minuten och Sandstream kan jag tänka mig ligga mellan 57, 58 sek... ( bara gissar hehe)


Nja nu tar du nog i lite, jag har viserligen inte sett en gatåkning på ett par år men när jag harvade där så var jag bland dom snabbare. På min första RR träning blir jag omkörd på yttern och inner ur esset (och tänkte det går inte åka så fort) så jag skulle nog tippa på 1:02 Men som sagt det är bara en grov gissning. På 57 tider hadde du kvalat bra i år (R600) på LMS

björn
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Tiderna varierar säkert frång gång till gång men jag har blivit klockad på under minuten och ändå omkörd.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Victor skrev:
2204537 Tiderna varierar säkert frång gång till gång men jag har blivit klockad på under minuten och ändå omkörd.


Jo gökur :hihi jag har hört RR förare som sagt att dom kört ditt och datt på olika banor men när transpondern kommer på...inte ligger i närheten av dom tiderna trots RR hoj med nya rykande slicks. Självklart finns det snabba jävlar och det har säkert körts någon 57:a eller snabbare på lms. Men vanligt nja :va Jag låg nu på räjset på låga 58:eek:r (blev en 13:de plats i A-finalen) och jag har svårt att tro att snabba gruppen gör det på en gatkörning.

björn
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Victor skrev:
2204537 Tiderna varierar säkert frång gång till gång men jag har blivit klockad på under minuten och ändå omkörd.
"Blivit klockad" :rofl

Jag har blivit duktigt frånkörd i röd grupp på Anderstorp när jag kört 1.50-tider (vilket skulle gett mig typ 3-4:e sämsta tid i ett R1000-kval). Man skall inte förväxla allmänhetens körning med RR-träning, men inte heller underskatta den övning, och därmed färdighet, det ger - inte minst i att hålla sitt spår, köra om och bli omkörd.
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
Okej kanske inte alla skarvar tider, det finns säkert snabba förare som inte tävlar som ex. eran Plåtis.
Men det värsta skrytet jag har hört va en medelgatåkare som höll 140 i torparn och 160 genom esset. :tomten

Blev lite OT men kunde inte låta bli :D
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top