1.14

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
HanneZ skrev:
2203478 Alla tar väl inte licens för att tävla? Jag funderar på att ta licens mest för att jag ska kunna åka iväg o köra kvällsträningar etc. och jag kör verkligen inte i någon röd grupp. Jag har inte en tanke på att tävla överhuvudtaget. Skulle det isåfall vara olämpligt att jag tar licens?
Hej.
Fixar ett skapligt trådlyft.
Hoppas jag är snabbare på hojen än att svara. :rolleyes:
Alla tar inte licens för att tävla.
Jag har själv licens och tävlar inte.
Men de som tar licens och bara tränar är inte det jag menar.
Utan att man börjar tävla innan man fått upp tillräckligt mkt rutin för att inte utgöra en fara.
Sakta behöver inte betyda fara, men att inte hålla spår och inte kunna hantera att beblanda sig med snabbare förare.
Det är enligt mig kriterier som gör att man borde öva mer innan man ställer upp i en tävling.
Framför allt en Sm helg.
Vi var ett gäng som åkte ner och tog licensen för något år sedan, då vi kört några öppna bandagar och kommit ner på minuten på Sviesta.
Vi tyckte då det va ett logiskt nästa steg att ta licens oh kunna utvecklas därifrån. (För att framför allt få mer och säkrare åkning)
Ta licens och träna och ha kul, sen om du tycker att det går bra och har råd så tävla även gärna.
Det får bli mitt råd :)

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Nyteknik skrev:
2289140 Vad ska någon som kör gathoj och som inte har tänkt tävla med tävlingslicens till?

:va
Behöver väl inte vara svårare än att man inte riskerar o lägga sin "dyra" gatcykel utan köper en banhoj för en överkomlig summa..

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Haha jävlar vad rädd jag vart! Trodde Nyteknik pratade om Gelleråsen i första inlägget! Jajävlar lägger inte 1.14 än där iaf. :D

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
Det kan jag berätta :) Jag tog licens förra året och ska precis börja köra på träningar med min gathoj(fixas till för träning just nu faktiskt). Jag kör alla trafikövningar på Sviestad men vill köra mer för att bli snabbare. Däremot är jag för långsam för att få idén till att köra en tävling. För mig tar ett varv i bästa fall ca 1.01 men för det mesta någon sekund till eller två. Men visst, man ska aldrig säga aldrig men i nuläget känns tävla väldigt avlägset. Men om jag får träna lite så kanske... ;-)

Nyteknik skrev:
2289140 Vad ska någon som kör gathoj och som inte har tänkt tävla med tävlingslicens till?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
pitte skrev:
2289237 Det kan jag berätta :) Jag tog licens förra året och ska precis börja köra på träningar med min gathoj(fixas till för träning just nu faktiskt). Jag kör alla trafikövningar på Sviestad men vill köra mer för att bli snabbare. Däremot är jag för långsam för att få idén till att köra en tävling. För mig tar ett varv i bästa fall ca 1.01 men för det mesta någon sekund till eller två. Men visst, man ska aldrig säga aldrig men i nuläget känns tävla väldigt avlägset. Men om jag får träna lite så kanske... ;-)
Men då är ju din ambition med licensen att börja tävla.

:7peta

Det är förstås helt i sin ordning att man först vill bli tillräckligt snabb för att kunna tillgodogöra sig tävlinsmomentet. Men det lyckas ju den med - som har farten i sig - under ett par säsongers vanliga bandagar för gatåkare. Med licensen inanför västen ska man såklart se till att börja tävla så fort som möjligt.

Edit: Pensionerade förare som har dragit sig tillbaka från tävlandet och ägnar sig åt kvalificerad träning är förstås undantagna ovanstående.

Last edited:

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
Inte i nuläget och jag vet inte om det kommer bli det heller. I mitt fall vill jag just nu stega upp till rr-träning för att få mycket bantid. Alla som tar licens kan ju omöjligt veta om de kommer tävla eller inte. Många är ju i ett mellanläge då man är sugen på att byta till racehoj men samtidigt känns det onödigt om man ändå inte kan bli snabbare. Men jag ska ta reda på det...

Jag ska tävla i löpning ikväll. Så då får jag träna på tävlingsnerver, he he! Kan vara bra ifall man ska köra race antar jag.

Nyteknik skrev:
2289244 Men då är ju din ambition med licensen att börja tävla.

:7peta

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
pitte skrev:
2289267 Inte i nuläget och jag vet inte om det kommer bli det heller. I mitt fall vill jag just nu stega upp till rr-träning för att få mycket bantid. Alla som tar licens kan ju omöjligt veta om de kommer tävla eller inte. Många är ju i ett mellanläge då man är sugen på att byta till racehoj men samtidigt känns det onödigt om man ändå inte kan bli snabbare. Men jag ska ta reda på det...

Jag ska tävla i löpning ikväll. Så då får jag träna på tävlingsnerver, he he! Kan vara bra ifall man ska köra race antar jag.
Klart du ska tävla! Så har jag iaf nån att leka med...

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
pitte skrev:
2289267 Inte i nuläget och jag vet inte om det kommer bli det heller. I mitt fall vill jag just nu stega upp till rr-träning för att få mycket bantid. Alla som tar licens kan ju omöjligt veta om de kommer tävla eller inte. Många är ju i ett mellanläge då man är sugen på att byta till racehoj men samtidigt känns det onödigt om man ändå inte kan bli snabbare. Men jag ska ta reda på det...

jag är en av dom som inte förstår varför folk tar licens för att träna finns ju vanliga bandagar...varför betala 2450 kr per år för en b-licens när man ändå inte tänker tävla

#space skrev:
2289175 Behöver väl inte vara svårare än att man inte riskerar o lägga sin "dyra" gatcykel utan köper en banhoj för en överkomlig summa..

köp en RR hoj som går att försäkra med trafik iaf :7peta

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Neutral skrev:
2289342 Sedan behöver man inte betala 2450 heller, 1000 räcker eller inte något alls hos LMS.

okej inte hos oss på falken utlöst licens gäller

Strider skrev:
2289332 Varför inte? 2450:- är ju en billig peng iförhållande till hur många kör/träningstillfällen som ges jämfört med att bara åka bandagar.

Sen är det coolt att flasha med bricakn i baren. :tungan

okej då kan alla ta licens så är vi 100 st på banan hela tiden
:3freak *ironi*

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
Nyteknik skrev:

Nu finns det ju lite olika sett att svara på det här.
Dels ett på lms får du köra på licensintyget.
Två amatörlicens.
och tävlingslicens.
Jag tyckte han skulle ta licens för att förbättra sin åkning på rätt ställen under rätt förhållanden.
För att bli en säkrare åkare.
Men du kanske tycker att sån åkning hör hemma på vägen?
Alla har inte tiden eller ambitionen att tävla oavsett om det går bra eller att de har råd.
Varför skulle de då ändå inte kunna utöva sporten?
Sen sa jag aldrig att han skulle ta ut en tävlingslicens.
+ att hur många av dem som du känner började på rr-hoj och gick över till gata?
Finns en stor chans att man när man provar på bana skaffar sig en banhoj eller anpassar sin mc för att köra mer på bana.
Och om ovanstående inte räcker.
För att man har råd :)

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Hitecfrollo skrev:
2290225 Nu finns det ju lite olika sett att svara på det här.
Dels ett på lms får du köra på licensintyget.
Två amatörlicens.
och tävlingslicens.
Jag tyckte han skulle ta licens för att förbättra sin åkning på rätt ställen under rätt förhållanden.
För att bli en säkrare åkare.
Men du kanske tycker att sån åkning hör hemma på vägen?
Alla har inte tiden eller ambitionen att tävla oavsett om det går bra eller att de har råd.
Varför skulle de då ändå inte kunna utöva sporten?
Sen sa jag aldrig att han skulle ta ut en tävlingslicens.
+ att hur många av dem som du känner började på rr-hoj och gick över till gata?
Finns en stor chans att man när man provar på bana skaffar sig en banhoj eller anpassar sin mc för att köra mer på bana.
Och om ovanstående inte räcker.
För att man har råd :)
Alla har sina skäl. Uppenbarligen. Jag är misstänksam mot gatknuttar med otillräcklig erfarenhet och/eller tvivelaktiga motiv. Med viss rätt har det visat sig. Tänker på den förare som nyligen körde ihjäl sig på Sviestad vid sitt första träningstillfälle och färska Rookie-1000-förare som fläskar på för kung och fosterland överallt utom där det svänger.

Last edited:

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
Jag tänker då inte lösa ut någon licens i år iaf. Det går finfint att träna ändå hos LMS.

Gottis skrev:
2289322 jag är en av dom som inte förstår varför folk tar licens för att träna finns ju vanliga bandagar...varför betala 2450 kr per år för en b-licens när man ändå inte tänker tävla

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
Nyteknik skrev:
2290291 Alla har sina skäl. Uppenbarligen. Jag är misstänksam mot gatknuttar med otillräcklig erfarenhet och/eller tvivelaktiga motiv. Med viss rätt har det visat sig. Tänker på den förare som nyligen körde ihjäl sig på Sviestad vid sitt första träningstillfälle och färska Rookie-1000-förare som fläskar på för kung och fosterland överallt utom där det svänger.
Nu är du ute på lite djupt vatten.
Det va inte Stefans första gång han tränade heller inte den enda banan han åkt på.
Jag var med honom innan det passet och körde det passet med honom var även med honom inför ambulans och även på sjukhuset.
Uttala dig inte om nått som du inte vet något om.
Och våga inte ens ta diskution om detta.
Även om du inte alltid uttalat dig så smidigt på forumet förut så klev du nu över gränsen ordentligt.
Du är ju bara för mkt helt enkelt.
Vore tacksam om jag slapp dina kommentaren eller svar i fortsättningen.
//Martin

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
Gottis skrev:
2289322 jag är en av dom som inte förstår varför folk tar licens för att träna finns ju vanliga bandagar...varför betala 2450 kr per år för en b-licens när man ändå inte tänker tävla
köp en RR hoj som går att försäkra med trafik iaf :7peta
Förutom de som nämts innan, Kostnaden!
LMS tar 50kr/träning om du har licens medlem och träningskort hos dem.
Medlemskort + tränigskort kostar tillsammans mindre än de flesta bandagar.(650SEK)
Därefter får du fri åkning för 50kr/gång och det brukar bli ca 4*20min :)
Det roliga är dessutom att det är träning i stort sett varje vecka :)
Har själv annordnat en bandag i år, så inget ont om dem.
Men friheten och rutinen skiljer sig mkt på en rr träning enligt mig.
Även om det varit anstormning och är många nya nu, så känns det tryggare på rr-träning än öppna bandagar.
Kan va en annan som börjar bli gammal och bekväm :3freak

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Hitecfrollo skrev:
2290327 Förutom de som nämts innan, Kostnaden!
LMS tar 50kr/träning om du har licens medlem och träningskort hos dem.
Medlemskort + tränigskort kostar tillsammans mindre än de flesta bandagar.(650SEK)
Därefter får du fri åkning för 50kr/gång och det brukar bli ca 4*20min :)
Det roliga är dessutom att det är träning i stort sett varje vecka :)
Har själv annordnat en bandag i år, så inget ont om dem.
Men friheten och rutinen skiljer sig mkt på en rr träning enligt mig.
Även om det varit anstormning och är många nya nu, så känns det tryggare på rr-träning än öppna bandagar.
Kan va en annan som börjar bli gammal och bekväm :3freak

va glada för 50 kr :) vi betalar 250 kr per gång vi tränar 300 om man inte är medlem i klubben....

MC Doktorn

Guest
Gottis skrev:

För att tävla vill man vara någorlunda snabb och gn träning....

En stor fördel förutom rent ekonimiskt är att på en rr träning finns det fler snabba förare med högt tempo i kroppen som kör ca 5 s snabbare per varv.

Plötsligt inser man att man kan ladda hårdare än man tror när man ser de snabbaste veidec förarna flyger förbi en.

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamha R1-08
Vi som är medlemmar på Lms har faktiskt riktigt tur som får ett sådant bra pris. Vilken bana är det du pratar om ?

//Mange

Gottis skrev:
2290356 va glada för 50 kr :) vi betalar 250 kr per gång vi tränar 300 om man inte är medlem i klubben....

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
frollo skrev:
2290530 Vi som är medlemmar på Lms har faktiskt riktigt tur som får ett sådant bra pris. Vilken bana är det du pratar om ?

//Mange

Ser att gottis är off just nu! Men jag tippar starkt på att det är Falkenbergsbanan.. :)

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...