1.14

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Visst finns det ibland en och annan som är rätt snabb på vanliga gatåkningar, men det här inte till vanligheterna.
Jag hörde definitivt till de snabbare i röda gruppen när jag lekte där med min 600 på sviestad 2000/2001, första riktiga klockan på mig var när jag körde mitt "vurp-kval", hade inte riktigt kommit upp i tempo innan jag gick i backen, på 1.01, min gissning på tid jag kommit ner ganska precis under minuten om jag fått åka lite till på kvalet. Men likförbannat, det hade inte vart särskilt fort, de snabbaste rookieserna körde det året runt låga 55'or.

Som gatåkare har man inte riktigt greppet om vad som är "fort", menar jag tyckte 2001 att tider runt minuten kändes rätt jäkla fort på sviestad, numer är det promenad-tempo, och med det tempo jag har i kroppen nu som känns fort, är det ändå långsamt mot dem som åker ~3 sekunder fortare/varv..
Kanske kallas fartblindhet, det störda är att man faktiskt tycker den som bara åker en sekund långsammare på sviestad upplevs som en bromskloss..

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Bingo skrev:
2204582...inte heller underskatta den övning, och därmed färdighet, det ger - inte minst i att hålla sitt spår, köra om och bli omkörd.
Håller med. Själv blev jag aldrig förvånad/omtumlad vid steget från "civil" banåkning och "officiell" träning/tävling. Hade fått en hel del rutin efter drygt tio år av "civil" banåkning på många olika ställen.

Men det är ju möjligt att komma som fullständig novis till en licenskurs, köra riktigt långsamt/försiktigt, kvittera ut sin licens och anmäla sig till en tävling en vecka senare. Det är allt lite konstigt...

sandstream

Guest
R1 wannabe skrev:
2204466 Denna fråga är INGET påhopp utan en seriös fundering för att få en uppfattning av vad som är rimligt.

Vad kör en "vanlig" (Läs: Sandstream med ett antal bandagar i kroppen)gatåkare Sviestadbanan på efter de träningar och kval som föregår en tävling?
Kan ju bara svara för mig själv men jag har kört 2 dagar på Sviestad och med Micke(?) (instruktör med grå Ducati) under deras "RR-kurs" körde vi på 1.01-tider tagna med laptimer och då höll iaf jag igen på rakan.
Skulle jag köra där i år borde jag komma under minuten utan alltför stora problem.

Seger

www.midlandoil.se
Gick med
2 May 2005
Hoj
R6 #94
Strandelin skrev:
2203723 Kanske dags att få tummen ur röven och göra något själv Seger? QUOTE]

Jag tror att personen ifråga skulle ta mindre illa upp om det kom från någon tävling/tränings ansvarig än från en medtävlande som han inte känner alls.
Dessutom är det nog mindre lämpligt att just jag påpekar det stax efter att jag varit nära att ramma killen. Man är inte på sitt mest neutrala humör just då. :mad: :)

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Seger skrev:
2205111 ...Jag tror att personen ifråga skulle ta mindre illa upp om det kom från någon tävling/tränings ansvarig än från en medtävlande som han inte känner alls.
Dessutom är det nog mindre lämpligt att just jag påpekar det stax efter att jag varit nära att ramma killen. Man är inte på sitt mest neutrala humör just då. :mad: :)

OK, du har en poäng där, är känslorna utanför skinnstället är man nog inte så lämplig att förklara klokt spårval/beteende. :)

Fast en hint till tävlingsledare/träningsansvarig är alltid bra om någon beter sig mindre lyckat på banan för tävlingsledare/träningsansvarig kan inte se allt som händer. :7peta

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Det mest skrämmande är att Svemo inte har något hastighetskrav utan enbart vill att man ska kugga de som vurpar (som jag hört ryktesvägen, inte från Svemo's ansvariga direkt trots att jag hållt på med licensutbildningar i snart 10 år)

Ännu värre är det när man tycker någon är för långsam (typ 1.45 på Åsen med R1'a) och inte godkänner en licens, att personen ifråga ringer och snyftar till sig en licens över telefon hos Svemo. Ska det vara så, eller??

Nästkommande licenskurs kommer jag använda en strikt 40% regel mot banrekordet. Det ger runt 1.13 på Sviestad (undantaget 125jr). Klarar man inte det i slutet av kursen så är det frågan om man inte ska knyppla istället?

/Micke

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
EazyLiving skrev:
2206053 Det mest skrämmande är att Svemo inte har något hastighetskrav utan enbart vill att man ska kugga de som vurpar (som jag hört ryktesvägen, inte från Svemo's ansvariga direkt trots att jag hållt på med licensutbildningar i snart 10 år)

Ännu värre är det när man tycker någon är för långsam (typ 1.45 på Åsen med R1'a) och inte godkänner en licens, att personen ifråga ringer och snyftar till sig en licens över telefon hos Svemo. Ska det vara så, eller??

Nästkommande licenskurs kommer jag använda en strikt 40% regel mot banrekordet. Det ger runt 1.13 på Sviestad (undantaget 125jr). Klarar man inte det i slutet av kursen så är det frågan om man inte ska knyppla istället?

/Micke

Troligen missuppfattar jag inlägget eftersom jag tycker det låter så konstigt. Har du som person befogenheter att själv sätta upp regler för att få licens, t ex genom att införa 40%-regel trots att Svemo inte har något hastighetskrav?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
EazyLiving skrev:
2206053 Det mest skrämmande är att Svemo inte har något hastighetskrav utan enbart vill att man ska kugga de som vurpar (som jag hört ryktesvägen, inte från Svemo's ansvariga direkt trots att jag hållt på med licensutbildningar i snart 10 år)

/Micke
Nu snackar du regntider va :tungan

MC Doktorn

Guest
EazyLiving skrev:

/Micke

När jag tog licensen var det ju 2 som kraschade och dom fick Licensen trots det :va
Precis som man tar körkortet från dom som är farliga i trafiken borde även vissa med licens som e farliga bli av med det om dom tex håller en orimligt låg hastighet typ 1.15 på kvalet LMS R600 så har man inte på en bana att göra inför en tävling. Dessa borde erbjudas möjligheten att träna sig snabba klarar dom inte 1.10 blir dom av med licensen.

Men lojaliteten mot dessa som kanske som funkisar lr brorsa till VD till företaget som sponsrar ....

Det finns alltid en anledning men man måste vara konsekvent.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
#Olsson# skrev:
2206108 Troligen missuppfattar jag inlägget eftersom jag tycker det låter så konstigt. Har du som person befogenheter att själv sätta upp regler för att få licens, t ex genom att införa 40%-regel trots att Svemo inte har något hastighetskrav?
Orsak och motivering du vet, två skilda saker :)

@ EazyLiving: låter sunt!

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
R1 wannabe skrev:
2204466 Denna fråga är INGET påhopp utan en seriös fundering för att få en uppfattning av vad som är rimligt.

Vad kör en "vanlig" (Läs: Sandstream med ett antal bandagar i kroppen)gatåkare Sviestadbanan på efter de träningar och kval som föregår en tävling?

Jag körde 58 blankt efter 3 träningar i kroppen när det begavs 2004 med nytagen licens.....Hade inte satt min fot på en bana innan licenskursen

sandstream

Guest
Manne skrev:
2206493 Jag körde 58 blankt efter 3 träningar i kroppen när det begavs 2004 med nytagen licens.....Hade inte satt min fot på en bana innan licenskursen
Då tycker jag att du skulle ha fortsatt, få förunnat att vara så snabba så fort :tummenupp

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Nu tycker jag det börjar urarta lite...

Alla som inte är direkt olämpliga ska naturligtvis få licens!
Licensen har inget med hastighet att göra!

Det finns många exempel på förare som kört väldigt sakta första året men som nu är väldigt snabba.
Sille´n var pinsamt sölig på falken berg i 125jr och det är få som tycker den tjejen är sölig idag!!
Oskar kvalade precis in på sin första tävling med r1:an och ett år senare vann han hela rookie 1000 cupen.

Som jag sa när vi fick frågan på sviesta i helgen om vi skulle låta alla köra, jag har själv varit i sitsen att inte vara snabb men ibland får man ha överseende med långsamma förare.
Vi bad de som visste att de skulle bli varvade att hålla en meter till vänster i knycken på rakan och det funkade jätte bra för oss.
Detta kan nog inte överföras till rookie 600 eller 1000 eftersom de kör lite snabbare genom knycken.

Varvtiderna i b-klasserna varierar ibland stort från år till år.
Kollade mina tider i fjol då jag kom tia i b-finalen r600 med 56.8 tider som i år hade satt mig halvägs upp i a-finalen.

Vi ska vara glada att vår sport växer!
Om folk börjar bli farligt långsamma så får vi kanske fixa en ny instegs klass typ 125jr men för äldre.
Åter igen tror jag att en standard klass typ er6 eller cb500 vore en bra lösning.

Mina två cent..... :tungan

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
sandstream skrev:
2206541 Då tycker jag att du skulle ha fortsatt, få förunnat att vara så snabba så fort :tummenupp

Ekonomin (pluggar)och mina ständiga vurpor satte stopp, sex krascher på en säsong gjorde att man tog sig en funderare......Blev grym på att meka R1 :)

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Jag vurpade 2ggr på min licenskurs...

På slicks i 5C och regn iofs, borde jag inte ha licens enbart det begrundat?

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
sandstream skrev:
2205100 .....deras "RR-kurs" körde vi på 1.01-tider tagna med laptimer och då höll iaf jag igen på rakan.
......
Det låter som om du kanske inte "kvalar" in som en normal gatåkare.
För mig låter under minuten på Sviestad riktigt fort, men vad vet jag....

Dock måste jag hålla med om att 1.15 låter riktigt långsamt.

Var förlorar en nybörjare tid?
Är det alla för tidiga bromspunkter eller förlorar man mer tid i utgångarna och på efterföljande raka?

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Många tror att man förlorar tid på för tidiga bromsningar men du förlorar mycket mycket mer på låg kurv hastighet och sen på gasen ut ur böjarna.

Vid knycken på rakan hade vi i toppen säkert 50km/t mer än de vi varvade i 250sp och då är våra cyklar ändå likadana.
Så mycket hastighet förloras bara från utgången på torparn!

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Lite tankar från USA.

Jag har nyligen flyttat till USA och hade inga planer på att tävla här, men när våren kom......

Så nu har jag tagit licens här och kört min första tävlingshelg. Det är klart annorlunda mot hemma kan jag säga. Här är det mer på skoj och mindre blodigt allvar innan du stiger i graderna.

En sak de gör som skulle kunna vara intressant som instegsklass är att de inte kvalar till racen utan lottar eller placerar griden efter anmälningsordning. För att göra starten säker så kör de ganska små starter med flera startvågor om det är många tävlande. Racen är dessutom korta, bara ca 8 varv. Tack vare detta blir det inte lika blodigt race då du inte kan vinna racet om du blir placerad längre bak utan alla satsar på bra varvtider samt att köra om nästa kille.... När du kört tillräckligt många race samt har tillräckligt bra varvtid blir du uppflyttad till de större klasserna.

Tack vare de korta racen utan kval hinner de köra många race, ca 15 om dagen, vilket ger väldigt mycket träning och som någon klok sa tidigare i tråden så är race den bästa träningen.

Vad gäller förbättrad licenskurs så har de en punkt på agendan vi borde införa, och det är ett uppkörningsrace. Ett kort race 3-5 varv där funktionärerna spetsar in sig även på farligt beteende. En korsad gul linje, missad gulflagg eller felaktig depåinfart medför omedelbart till kuggad licens. Naturligtvis måste du komma i mål för att få licensen.

//Henrik

PS: <jag mötte lassie>Jag delade depåbox och verktyg med Jeff Woods :) som förövrigt har en svenskättling till mekaniker</jag mötte lassie>

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
RR ABBE skrev:
2208980 Vid knycken på rakan hade vi i toppen säkert 50km/t mer än de vi varvade i 250sp och då är våra cyklar ändå likadana.
Så mycket hastighet förloras bara från utgången på torparn!
Vad blir det i sekunder, bara från utgången på torparn?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...