LOTTAK
LEV LIVET, BÖRJA IDAG
1.13 på Sviestad är väl tilltagen tid även om man inte kört banan innan.
P@trik skrev:Du kan nog vara lugn...
LOTTAK skrev:23196651.13 på Sviestad är väl tilltagen tid även om man inte kört banan innan.
Bikerbitch skrev:2319056Jo självklart får man köra med sin gathoj sålänge den är enligt reglerna.
På träningen i tisdags var det en R6a som var ute o körde. Utan tejp någonstans, regskylt också om jag minns rätt.
Jag vill bara veta vad som gäller och det vet jag nu. Den som inte frågar får aldrig veta något.
håkan skrev:2320354då har det felat nånstans.
Ingen regskylt på, tejpat bör det vara.. plastglas gör inte så förfärligt mkt, det blir inte värre än andra plastdetaljer på banan när man krashar, men glasglas är ett helvete... och inga sporthojar har glasglas(nuförtiden, från 1800 kallt och nyare)...
de 2 som jag själv godkänt för bankörning är en silvrig R1:a och nån blå/grön kawa(?)...
Vad som gäller är SVEMO reglementet (sen tycker jag själv att så länge säkeretsdetaljer följs så kan man tumma lite på lysen/stöd)
jag kan dock reta mig ganska mycket på bromsljus o sånt tjafs som tänds i tid och otid...
Eftersom det är vi själva som tränar och ansvarar för vår säkerhet, prata DIREKT med vederbörande om det är nåt du tycker är fel.
Jag skulle inte tillåta nån annan leka med mitt liv... inte utan min vetskap iallafall![]()
om vederbörande inte lyssnar på det, ta upp det med träningsansvarig som nog kanske kan ryta till lite mera... (skaffa basröst?)
varför är det så himla svårt för "alla" att prata med personer som gör nåt galet eller kör med undermåliga saker, att sen sitta o spy galla över folk på ett forum är väldigt enkelt...
ha lite stake o snacka med personerna ifråga direkt istället![]()
så.. har meddelandet gått fram? ni är själva ansvariga för Er säkerhet, har någon annan på en tävling/träning undermålig säkerhet påverkar det Er säkerhet, agera därefter också.
EazyLiving skrev:2320763Om alla hojar ska uppfylla Svemos tekniska reglemente, vilket av dem ska då gälla? Det moderna eller Classicens? Jannica är snäll och nämnde inte mig, men min Gixxer uppfyllde samma reglemente som alla Classic 4-taktare men inte inte Svemos moderna SR-roadracing.
En liten fråga jag väckt förut är om man kan vara så hård mot t ex en R6:a vad gäller båt m.m. när vi tillåter gamla Trajjor från före kriget helt utan kåpor och oljeuppsamling? Ska vi hålla hårt på vårt nuvarande tekniska reglemente (och det tycker jag vis ska) så ska det gälla alla, även Classichojar. Vill man vara riktigt säker ska man kanske hårddra det här med max 5 år gammal licens/licensintyg också eller kanske ändra så att vi kräver uttagen licens?
Ni som är med i LMS, ta upp detta med styrelsen så vi får in det på dagordningen och kom och framför er sak på våra möten. Vi "gamlingar" kan nog behöva höra fler röster och tankar än våra egna!
/Micke
håkan skrev:2320354
varför är det så himla svårt för "alla" att prata med personer som gör nåt galet eller kör med undermåliga saker, att sen sitta o spy galla över folk på ett forum är väldigt enkelt...
ha lite stake o snacka med personerna ifråga direkt istället![]()
så.. har meddelandet gått fram? ni är själva ansvariga för Er säkerhet, har någon annan på en tävling/träning undermålig säkerhet påverkar det Er säkerhet, agera därefter också.
Bikerbitch skrev:2321003Varför jag frågar på forumet är för att när jag sist var träningansvarig så blev jag osäker på vad som gällde. Har inte Svemos reglemente i huvudet tyvärr.
Fanns inte överdrivet många människor att fråga då heller.
Det är lite tråkigt dock, att när man försöker ställa en fråga så får man oftast snäsiga svar tillbaka. Fine, ni är säkert trötta på allt tjat, gnäll etc etc, men det är svårt att vända sig till så många människor som har bättre koll än de som faktiskt är på banan och fixar o donar och har kört RR ett tag.
Alx skrev:2321050I tisdags när jag var osäker så frågade jag Björn om hjälp och när han inte kunde svara så ringde han Hannes! Björn var lite stressad men inte otrevlig för det.
Kan hålla med om att det borde finnas papper på vad som gäller på en rr-träning. Kanske något vi borde skriva till nästa år?
Tråkigt att folk är otrevliga när du bara försöker fråga, dom borde ju inte va tävlingsnervösa på en träning? Missar man 5 min av passet är ju inte det hala världen!
Bikerbitch skrev:2321095Menade här på forumet, inte under träning![]()
Alx skrev:2321101Okej förlåt!
Bikerbitch skrev:2321003Varför jag frågar på forumet är för att när jag sist var träningansvarig så blev jag osäker på vad som gällde. Har inte Svemos reglemente i huvudet tyvärr.
Fanns inte överdrivet många människor att fråga då heller.
Det är lite tråkigt dock, att när man försöker ställa en fråga så får man oftast snäsiga svar tillbaka. Fine, ni är säkert trötta på allt tjat, gnäll etc etc, men det är svårt att vända sig till så många människor som har bättre koll än de som faktiskt är på banan och fixar o donar och har kört RR ett tag.
håkan skrev:2322390Det är ju lite synd, att man som tävlande inte vet vad som gäller för säkerhetereglemente... men men.
Säkerhet är relativt enkelt...
2takt: najja + uppsamlingskärl + hajfena
4takt: najja + båt + hajfena
.......................................
Nu kanske folk fattar varför man ska najja prylarna? och andra detaljer för den delen...
reglementet finns att tillgå på www.svemo.se ...
läs åtminstone igenom vad som gäller för den hoj/klass ni tänkt köra med...
håkan skrev:2322390de som inte klarar en enkel säkerhetskontroll ska inte släppas ut på banan.
Det är oerhört små skillnader, i princip är enda skillnaden att tvåtakt inte kräver en "båt" i kåpan.Depåbitchen skrev:2322571Kan ju vara precis så folk gör. Kör man 2takt är det ju inte säkert att man lagt på minnet vad som gäller för 4takt.
håkan skrev:2322390Det är ju lite synd, att man som tävlande inte vet vad som gäller för säkerhetereglemente... men men.
Säkerhet är relativt enkelt...
2takt: najja + uppsamlingskärl + hajfena
4takt: najja + båt + hajfena
så, några saker att komma ihåg...
har man inte dessa rudimentära saker på ordnade på sin hoj, bör man fixa det snarast..
och för min snäsighet? den tar jag inte speciellt hårt på faktiskt.
Hur skulle jag kunna veta att det var när du själv var träningsansvarig?
textkommunikation är bara SÅ bra, det ger STORT utrymme för feltolkningar
lite sur får man väl bli, folk som klantar sig med säkerhetsprylarna på sina hojar och gör att det drabbar ALLA som tränar.
Nu kanske folk fattar varför man ska najja prylarna? och andra detaljer för den delen...
reglementet finns att tillgå på www.svemo.se ...
läs åtminstone igenom vad som gäller för den hoj/klass ni tänkt köra med...
hade jag inte varit i karlskoga på tisdag skulle jag se till att varenda hoj som är där gick igenom en säkerhetskontroll och inte tumma på nånting som kan försaka säkerheten på hojen.
de som inte klarar en enkel säkerhetskontroll ska inte släppas ut på banan.
nån annan som kan göra det istället?![]()
Gustav O skrev:2322663Det är oerhört små skillnader, i princip är enda skillnaden att tvåtakt inte kräver en "båt" i kåpan.
Neutral skrev:2320819Det är väl ganska enkelt att följa det reglemente som hojen passar in i, inte visste jag att din hoj redan var en Classic.![]()
Det tycker jag inte att du ska behöva göra (känna dig som en Stalinistisk paragrafryttare alltså), du belyser problemställningen på ett bra sätt och jag delar din uppfattning angående ett gemensamt reglemente när det gäller fordon på banan, alla fyrtaktare ska ha båt, däremot delar jag inte din uppfattning om att man ska ha licens för innevarande år för att få träna.EazyLiving skrev:2328699/Micke (känner mig faktiskt lite som en Stalinistisk paragrafryttare ;o)
Mycket bra skrivet.Teddy skrev:2328807Det tycker jag inte att du ska behöva göra (känna dig som en Stalinistisk paragrafryttare alltså), du belyser problemställningen på ett bra sätt och jag delar din uppfattning angående ett gemensamt reglemente när det gäller fordon på banan, alla fyrtaktare ska ha båt, däremot delar jag inte din uppfattning om att man ska ha licens för innevarande år för att få träna.
----edit---
Det kanske är fel att vi har en träningsansvarig. Varför heter det ANSVARIG? Det kanske borde heta depåvärd istället så att alla förstår att man måste ta sin del av ansvaret. Den berömda "Alla" måste verkligen vakna upp och hjälpa Träningsansvarige att uppmärksamma säkerhetsbrister, vad det än må vara. Som träningsansvarig är det svårt, för att inte säga omöjligt, att hinna besiktiga hojar. Om "Alla" tog sitt ansvar och även kastade ett öga på så många andra hojar som möjligt skulle det här inte vara något problem och jobbet som träningsansvarig kanske t o m bli något behagligt och eftertraktat istället för en straffkommendering. Missförstå mig inte, det är faktiskt kul att vara träningsansvarig men med tanke på rekryteringssvårigheterna så måste den allmänna uppfattningen vara annorlunda.
Kanonbra skrivet, kunde inte gjort det bättre självTeddy skrev:2328807Det tycker jag inte att du ska behöva göra (känna dig som en Stalinistisk paragrafryttare alltså), du belyser problemställningen på ett bra sätt och jag delar din uppfattning angående ett gemensamt reglemente när det gäller fordon på banan, alla fyrtaktare ska ha båt, däremot delar jag inte din uppfattning om att man ska ha licens för innevarande år för att få träna.
Nog om det. Nedan skrivet har inget med Mickes inlägg att göra, utan är en egen reflektion.
Frågan om ansvar går om som ett rött snöre genom hela den här debatten om säkerhet på träningar. Jag fick ett intressant perspektiv på det när jag i söndags besökte Kanickebols Crossbana utanför Östhammar. Grinden till själva banan består av ett rödgulrandigt plastband knutet med rosetter mellan två stolpar. På ena stolpen sitter en gul plastskylt med information om träningstider och en vädjan om att dessa ska respekteras. På en anslagstavla sitter en lapp med prisinformation, betalning för träningen som kostar 50 sköter man genom att lägga pengarna i den hänglåsförsedda brevlådan bredvid. Ingen träningsansvarig så långt ögat når, ingen något alls. Inte ens en telefon så att man kan ringa till en ambulans, men det kanske inte spelar så stor roll med tanke på hur långt det är till närmaste sjukhus. Är man allvarligt skadad hinner man garanterat dö ändå. Frågan är om man överhuvudtaget kör där om man kommer dit ensam och ingen annan är där?
Även om det kanske inte är världens bästa upplägg så är det vad det är och det bästa möjliga med tanke på omständigheterna. Då och där tänkte jag att vi ändå är fruktansvärt bortskämda med den service vi har i form av oftast erfarna träningsansvariga, ibland t o m flaggvakter, oftast Café Racer öppet och massor av andra kunniga förare omkring.
Nästan alltid hänvisas det till träningsansvarige som om man ville skjuta frågan om ansvar ifrån sig. Det kanske är fel att vi har en träningsansvarig. Varför heter det ANSVARIG? Det kanske borde heta depåvärd istället så att alla förstår att man måste ta sin del av ansvaret. Den berömda "Alla" måste verkligen vakna upp och hjälpa Träningsansvarige att uppmärksamma säkerhetsbrister, vad det än må vara. Som träningsansvarig är det svårt, för att inte säga omöjligt, att hinna besiktiga hojar. Om "Alla" tog sitt ansvar och även kastade ett öga på så många andra hojar som möjligt skulle det här inte vara något problem och jobbet som träningsansvarig kanske t o m bli något behagligt och eftertraktat istället för en straffkommendering. Missförstå mig inte, det är faktiskt kul att vara träningsansvarig men med tanke på rekryteringssvårigheterna så måste den allmänna uppfattningen vara annorlunda.
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |