1.14

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
Bodin skrev:
2295382 Intressant tråd det här..!
Som boende i Gbg är det ju självklart att man kört mycket mera på falken.
Dock så är upplägget bra mycket säkrare på Sviestad, talat ur gat grupps samanhang.
På falken är omkörningar tillåtna överallt och mer eller mindre hur som helst.
Resultatet för en färsking på banan är att man hajjar till och kanske petar till på broms eller gör något annat dumt så det dammar till utanför banan efter att någon rejsat om.
Sviestads omkörningsregler mm är kanon, mycket mer städat samt att om jag inte missminner har ni 3 nivåer på gatgrupp, 1 på RR :va

Falkens 2 x 20 min, som brukar ligga på 2 x 10-15 min körtid då det ska "rensas upp" och plocka in avåkna förare är inte mycket till träning för att bli snabbare eller få bättre flyt i körningen. Därmed vill man själv in i RR träsket, men...man vill ha fått upp tempot innan dess. Moment 22 :huvet

Kör snyggt därute!! :tummenupp
Hej :)
Det är en dag för gatåkare och en för licensåkare tor & tis
Så det blir tre grupper för gatåkarna långsam , medel , snabb
Och på rr-träning beror det på hur mkt folk och vilken nivå.
Men oftast två eller tre grupper :)
Vi åker inte licens och gatåkare tillsammans, samsas heller inte med bilar :)
Rätta mig nu om jag har fel någon.
Har ju inte åkt nån gatåkning och bara hunnit träna nån gång i år. :mad:
ower & out.
Tillbaka till semesterfirandet :fyllisar

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Nu när vi ändå är inne på träningsnacket. Hoppas inte personen ifråga tar åt sig på något sätt, för jag vill bara veta. Är det OK att dra ut och köra med sin gatreggade hoj på en licensträning? Tänker mest på att ingenting är najjat etc etc

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Honda 125 Räser
Absolut inte! inte enligt mig.
Som racerhoj's förare måste man kunna lita till 100% på dom andra förarna och deras maskiner.

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
Hej hopp!! Om du tänker på igår så är det nog mig du menar. Men det är ingen fara. Jag har nämligen fixat najning, inget glykol i kylaren, hajfena mm mm...:) Du får kika närmare på hojen. Jag är mycket stolt över den specialtillverkade båten som sitter innanför mina orginialkåpor.

Bikerbitch skrev:
2301310 Nu när vi ändå är inne på träningsnacket. Hoppas inte personen ifråga tar åt sig på något sätt, för jag vill bara veta. Är det OK att dra ut och köra med sin gatreggade hoj på en licensträning? Tänker mest på att ingenting är najjat etc etc

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Bikerbitch skrev:
2301310 Nu när vi ändå är inne på träningsnacket. Hoppas inte personen ifråga tar åt sig på något sätt, för jag vill bara veta. Är det OK att dra ut och köra med sin gatreggade hoj på en licensträning? Tänker mest på att ingenting är najjat etc etc

Det är väll inte helt enligt reglerna, men han "jag har licens jag lovar" var nog inte helt rätt heller. Frågar någon så skyller jag på Björn och att Micke gjorde en så stor rökpuff med bakdäcket att vi inte såg när han försvann ut på banan. Svartflaggen hade vi glömt hemma. :3freak

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
pitte skrev:
2301354 Hej hopp!! Om du tänker på igår så är det nog mig du menar. Men det är ingen fara. Jag har nämligen fixat najning, inget glykol i kylaren, hajfena mm mm...:) Du får kika närmare på hojen. Jag är mycket stolt över den specialtillverkade båten som sitter innanför mina orginialkåpor.

Nej det är inte dig jag menar. Alex har redan avslöjat vem jag tänkte på :)
Man kanske skulle ha lite riktlinjer att gå efter, så att det inte blir funderingar inför träningen.

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Bikerbitch skrev:
2301373 Nej det är inte dig jag menar. Alex har redan avslöjat vem jag tänkte på :)
Man kanske skulle ha lite riktlinjer att gå efter, så att det inte blir funderingar inför träningen.

Finns det inte instruktion? Eller har jag drömt? Ska leta på tisdag men i den röran lär jag ju inte hitta något, jag letar ju som en karl.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Alx skrev:
2301359 Det är väll inte helt enligt reglerna, men han "jag har licens jag lovar" var nog inte helt rätt heller. Frågar någon så skyller jag på Björn och att Micke gjorde en så stor rökpuff med bakdäcket att vi inte såg när han försvann ut på banan. Svartflaggen hade vi glömt hemma. :3freak

Han visade upp en licens från -92 och det var helt ok enligt Björn.
Saxat från LMS "För att träna skall man ha licens eller bevis om genomförd licenskurs.
"

Alx skrev:
2301376 Finns det inte instruktion? Eller har jag drömt? Ska leta på tisdag men i den röran lär jag ju inte hitta något, jag letar ju som en karl.
Jo på LMS hemsida finns instruktion om hur man ska göra inför träningen med att ta betalt, plocka undan saker etc
Men det står inget om huruvida folk får köra med gatreggade hojar :)

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamha R1-08
Är det inte så att licensen/intyget går ut efter 5 år...jag kan ha fel...
Grymmt bra träning förresten :tummenupp

//Mange

Bikerbitch skrev:
2301380 Han visade upp en licens från -92 och det var helt ok enligt Björn.
Saxat från LMS "För att träna skall man ha licens eller bevis om genomförd licenskurs.
"

Jo på LMS hemsida finns instruktion om hur man ska göra inför träningen med att ta betalt, plocka undan saker etc

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Bikerbitch skrev:
2301380 Han visade upp en licens från -92 och det var helt ok enligt Björn.
Saxat från LMS "För att träna skall man ha licens eller bevis om genomförd licenskurs".

Japp, jag skyller allt på Björn! :)

Bikerbitch skrev:
2301380Jo på LMS hemsida finns instruktion om hur man ska göra inför träningen med att ta betalt, plocka undan saker etc

Det ska finnas en instruktion någonstans i sekretariatet har jag för mej? Där i hörnet där alla papper och sladdar och lappar och en fax också tror jag står där? Du fattar varför jag "tror" att den finns va?

Men det står nog inget om gathojar där endå. Så det var nog inget när jag tänker efter? :va

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Bikerbitch skrev:
2301380

Vad gäller motorcykeln så ska den överenstämma med Svemos tekniska reglemente.
Står det på hemsidan.Sen om hojen är gatreggad eller inte är väl oväsentligt.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Så vitt jag förstod av det samtalet hade killen licens men slarvat bort pappret. Jag må vara naiv men jag litar fortfarande på vad folk säger.

Vidare

Bara för att hojen ser ut som en gathoj innebär det inte att den inte
får framföras på LMS:s RR träningar. Tvitakt behöver inte båt enligt gällande reglemente, vidare ska glas tajpas, om det är fyrsmäll ska oljeplugg samt filter vara najade samt båt för x antal liter olja finnas och det har dom varit på dom jag kollat...ja jag har säkert bommat någon men med tanke på hur aggressiva vissa verkar vara mot "gathojar" tror jag dom inte vågar visa sig utan att ha fixat det.

Det är enligt MIG ok att köra EN gång utan najade bromsar men nästa gång ska det vara fixat. Vilket jag också tror att folk som vill köra en licens träning också gör. Det var inte så länge sen en vi hämtade en hoj på fel sida vallen och det borde ge folk en funderare. Vi ska inte vara någon jävla mobb som ska motsätta oss att folk vill prova på med sin konverterade gathoj. Det kommer både LMS och sporten att förlora på. Glömm inte när ni själva tog era första staplande steg mot träsket.

björn

Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag tycker det handlar om vem som kör gathojen. Kommer någon tomte från landet/Stockholm som ingen vet vem han är och om han kan skruva så är det inte så säkert. Men är det någon med koll kan man väll tillåta det.
Fast varför sitter jag här och tycker saker, det angår inte mig egentligen...

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Victor skrev:
2317932 Jag tycker det handlar om vem som kör gathojen. Kommer någon tomte från landet/Stockholm som ingen vet vem han är och om han kan skruva så är det inte så säkert. Men är det någon med koll kan man väll tillåta det.
Fast varför sitter jag här och tycker saker, det angår inte mig egentligen...

För att det är vacker att tycka och det är helt gratis i det här landet :pannkyss Dom som kommer in på en licens träning med en "gathoj" har nog bättre pejl på den än vad den normale Rookien som nyss köpt sin av någon difus A-förare, det är minna 5 cent

björn

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
björn.e skrev:
2317939 För att det är vacker att tycka och det är helt gratis i det här landet :pannkyss Dom som kommer in på en licens träning med en "gathoj" har nog bättre pejl på den än vad den normale Rookien som nyss köpt sin av någon difus A-förare det är minna 5 cent

björn

Men du är ju inte A-förare trots att du har krängt din gamla hoj?
Eller menade du lite allmänt bara? :D

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Victor skrev:
2317944 Men du är ju inte A-förare trots att du har krängt din gamla hoj?
Eller menade du lite allmänt bara? :D

Alla jäfflar med ett A i lisencen bara ljuger om att just deras hoj är snabb. Jag är ärlig. Minna hojar är snabba endast två gånger per år: Från start och från banan :huvet

björn

Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Bikerbitch skrev:

Det är helt OK att köra ut med sin gatreggade hoj, min är det för övrigt, den är tillomed påställd och föräkrad!
Är den godkänd för träning/tävling? ja, det har den varit sen den varit 1.5 år nu.
Får jag köra på landsvägen? ja det får jag, eftersom den är påställd och försäkrad.
Får jag köra på RR träning? ja, eftersom den följer SVEMO reglemente.

De få som brukar vara där och köra på licensträningen ÄR enligt SVEMO reglemente, det har jag själv kollat.

Har du kollat upp vad det är för hojar innan du anklagar dom för att vara "gathojar utan najjning" eller nåt annat?
De har båtar, de är najjade, mer än vad den "tävlingshoj aka Subban" var som brann...

Kolla en extra gång innan du påstår att de inte ska få köra, bara för att det sitter lysen på hojen (som de tejpar innan träningen) så betyder det inte att de inte följer SVEMO reglemente (sånär som på just lysen och möjligtvis sidostöd)

Ska de inte få träna bara för att de kör med hojen på landsväg också? :pannkyss

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
håkan skrev:
2318191
Ska de inte få träna bara för att de kör med hojen på landsväg också? :pannkyss

Jo självklart får man köra med sin gathoj sålänge den är enligt reglerna.
På träningen i tisdags var det en R6a som var ute o körde. Utan tejp någonstans, regskylt också om jag minns rätt.
Jag vill bara veta vad som gäller och det vet jag nu. Den som inte frågar får aldrig veta något.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
EazyLiving skrev:
2206053Nästkommande licenskurs kommer jag använda en strikt 40% regel mot banrekordet. Det ger runt 1.13 på Sviestad (undantaget 125jr). Klarar man inte det i slutet av kursen så är det frågan om man inte ska knyppla istället?

/Micke

Hmmm detta låter spännande...jag har anmält mig till kursen men är rätt ny på bankörning och kan tyvärr inte öva på banan eftersom jag har Trygghansa. Körde min första bandag i tisdags på Gelleråsen och en kompis satt med mobilen och klockade mig för 1.24 på något varv. Är det någon som har någon slags känsla för om det är kass eller typ vad motsvarande tempo skulle kunna tänkas vara på Sviesta? Jag vet, fånig fråga men det känns rätt angeläget.

Annars får man väl vänta till våren då man kan ha bytt försäkringsbolag och övat lite på Sviestas trafikövningar...men vore ju trevligt att kunna ta kursen innan vintern då jag planerar att sälja av gathojen i höst och köpa en racehoj direkt.

Iofs jag ska ju till Kinnekulle ring nästa vecka då kanske man får upp tempot ytterligare en aning.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...