1% av förvärvsinkomst i ny skatt som ersätter tv-avgiften

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vid närmare åtanke tror jag att jag hellre betalar tv-avgiften som den ser ut idag trots att det tillåter att folk struntar i att uppge innehav av radion och tv mottagare och därmed skolkar från avgiften. Förslaget får underkänt vad mig beträffar, ändå har jag varit för en skatt, men inte så som man valt att utforma den i det här förslaget.

Aftonbladet rapporterar från presskonferensen såg jag.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15421458.ab

Här är en debattartikel av utredarna som publicerades i natt:
http://www.dn.se/debatt/nya-tv-avgiften-dyrare-for-hoginkomsttagarna

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Om det skulle ingå bredband skulle det vara värt. Men i nuläget kollar jag inte på TV och betalar därför ingen TV-avgift ...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Helvete. 1% är ju mycket mer än vad man annars betalar. Nått känns fult i det här. Lägg fast 2000 kr per år som skatt istället. Det är väl inte meningen att dom ska göra grovvinst och ge alla löneökning och tjänstebil?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vilket kass förslag. Sovjet strikes again.

Intressant att de väljer att räkna på den stackare som tjänar 150 papp/år. Varför håller de inte sig ifrån taffliga räkneexempel?

"Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves". Det visste redan de gamla grekerna....eller kanske det var romarna.....whatever.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För fan, jag har öht inte ens TV och vill på intet sätt betala för den där jävla ineffektiva vänsterlekstugan PublicService.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
När jag bodde nästan tre år i Varberg så valde jag medvetet att inte koppla in antennkabeln (eller annan TV-mottagning) - ett av det bästa och skönaste besluten jag gjort.

DVD/Blu-Ray m.fl. kunde jag fortfarande se på TVn genom datorn/PS3, men att slippa följa tv-schema eller stå ut med all skitreklam eller producerat skit är OTROLIGT skönt, fast passivt.

Innan beslutet trodde jag det skulle bli skönt att slippa skiten, men det är först när man levt utan TV och TV-tablåer i en månad eller två man inser hur jäkla fucked up det är att tvingas följa deras tidsscheman eller försöka zappa sig igenom att skitreklam och skitutbud.

Så nej, TV-avgift är jag inte det minsta intresserad av att betala - Men som något skrev, 50-200 Mbit bredband kan jag tänka mig att punga ut en avgift för :)

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Det är väl inte meningen att dom ska göra grovvinst och ge alla löneökning och tjänstebil?

Jo sjalvklart ar det det.

Tror inte dom andrar nagot och tjanar MINDRE pengar. Dom kommer som i alla andra sammanhang suga ut sa mycket som mojligt utan att forarga folket allt for mycket.

Last edited:

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Typiskt.. Jag som betalat licensen i 17 år sedan jag flyttade hemmifrån.. Nu när jag för en gångs skull inte har tv och sagt upp licensen pga att jag är inneboende så åker jag på skiten ändå.. :mad:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Om alla är med och betalar borde det ju bli billigare än idag eller åtminstone inte dyrare. Men det är som sagt ett förslag och frågan är om folk i allmänhet tycker att det är så bra. Sedan var det ju ett skämt att de räknade på någon som tjänar 150 000 kr/år som skulle få 1200 i tv-skatt.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
"Fortsatt oberoende viktigt. Den gamla tv-licensen försvinner och alla över 18 år ska *betala tv-skatt efter inkomst. Det betyder ökade kostnader för många hushåll, medan andra* får en lägre avgift eller ingen avgift alls. Den nya modellen är mer rättvis eftersom avgiftsskolket försvinner, skriver utredarna i public servicekommittén."

Hur kan detta vara mer rättvist? :va Kollar man på mer tv för att man tjänar mer pengar? :confused:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Lägg ner allt utom 1:an. Låt 1:an ha nyheter, samhällsrepotage och 1h barnprogram. Låt säga 4-5h om dagen.
Låt sedan andra intressenter köpa upp resten av kanaltiden.

När inte SVT sänder massa dokusåpor och annat mög precis som alla andra kan vi kanske komma ner i en rimlig fast kostnad för alla över 18 som inte är inkomstbaserad. Och för katastroflägen får man såklart ha en klausul som innebär att man går in och kapar övrig sändningstid i sin kanal vid behov. Helt plötsligt har vi en rimlig kostnad för publicservice :banana

tkdrille

Guest
Varför har svt problem att ta avgift som canal digital som exempel ?

Använder ju inte deras kanaler och vill inte heller betala för det.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ett ganska normalinkomsttagande par i Stockholm skulle pynta ca 8000kr / år. Dvs en ökning med nära 400%.
En riktig höginkomsttagare skulle ju få pynta helt absurda pengar för detta. Reinfelt skulle väl landa på typ 17000 / år helt själv! Nej, man kan inte ha en procentuell skatt på TV. En fast skatt eller som det redan är idag är det enda raka.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Vaför krångla till det med särskild konto på Riksgäldskontoret, egen spec på deklarationen och annat tjafs? Gör det så enkelt utan en massa byråkrati och billigt som möjligt och låt det gå på vanliga skattsedeln, oberoende är inte svt ändå.

Sen så får de hålla sig till dagens budget och inte smyghöja totalt sett.

Så jag säger nja till förslaget, även om jag själv kommer att förlora på det.

Last edited:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Knappast förvårnande... Antar fler väljer bort tv´n men då SKA man iaf betala för den...

Last edited:

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
:mad::huvet Döda mig långsamt! Vänster/PK service kan de ju döpa om sig till istället.
Hatar dessa kanal så innerligt och blir förbannad varje gång man råkar slå på p3 på radion att de sedan ska roffa åt sig 1% av min årsinkomst + 1% av min sambos helt bissart.
50kr året borde räcka för att ha en nödsändnings kanal vid statskupp.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
tänk då om man är 2 i hushållet som tjänar 3-400 tusen kronor

då betalar ju båda för tv.. det blir dyrt för mig & sambon ... suck

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
tänk då om man är 2 i hushållet som tjänar 3-400 tusen kronor

då betalar ju båda för tv.. det blir dyrt för mig & sambon ... suck

Räknade precis på vad det skulle innebära för mig och min (förhoppningsvis snart) sambo... Det är tillräckligt mycket för att betala för en rätt hyfsad semester. Istället ska några miffon som inte klarat av att göra bra TV, utbildande TV, på åtminstone ett par decennier få dessa pengar? I helvete heller. Vill jag veta vad som händer i världen kan jag läsa tidningar från de olika faktionerna och bilda mig min egna uppfattning. Vad gäller bildning räcker de pengarna till många böcker fulla med hårda fakta.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Skrapar man lite på ytan kommer man nog att upptäcka att de som skor sig mest på public service är ett begränsat antal produktionsbolag.

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Alla dom som inte har någon inkomst då? Det enda dom verkar göra är ju just titta på tv. Dom ska då alltså slippa betala något... Men det är klart varför ska dom inte få belasta samhället lite till?
Jag skiter iofs rätt mycket i vilket då jag äntligen ska flytta från det här absurda landet till ett ännu mer absurt! Men men nya saker att störa sig på.. :crash

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA