1% av förvärvsinkomst i ny skatt som ersätter tv-avgiften

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Är det styrkt att de hade tv-mottagare eller är det radiotjänst som tolkar alla nekanden som lögn?

Jag tycker de får sälja in sina program i det svenska folkhemmet, allt annat är lika otidsenligt som det uttryck jag just använde.

Jag har inga problem alls att tro att 10% av svenska hushåll inte betalar licensen. Folk skryter ju om det i vartenda gathörn mer eller mindre.

Men rent sakligt så hittar jag ingen hänvisning till underlaget i filen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har inga problem alls att tro att 10% av svenska hushåll inte betalar licensen. Folk skryter ju om det i vartenda gathörn mer eller mindre.

Men rent sakligt så hittar jag ingen hänvisning till underlaget i filen.

Precis, det är en merit att inte betala tv-licens i många olika samhällskretsar i landet. Det har man ju sett inte minst i trådar som avhandlat tv-licens här på forumet och bland sin egen bekantskapskrets.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ännu bättre att jag läste helt galet i den första läsningen. :gnissla

Man kan inte lyckas med allt här i livet. Min rubrik knyckte jag mer eller mindre från Aftonbladet och sett av det som framkom senare verkar den inte vara särskilt rättvisande eftersom man satt ett tak som är lägre än vad man betalar idag.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Är inte det ett lite felaktigt sätt att räkna. Det kan ju bli flera i ett hushåll som betalar 1% av sin inkomst i avgift till skillnad från nuvarande system med 1 avgift/hushåll. Till detta kommer att varje betalande erlägger en högre avgift. Borde bli betydligt mer än en ökning på 12%. Räkna nu, du som är så smart!:näsblod

Det allvarligaste är nog attacken mot de låginkomsttagare som förhoppningsvis har vett att prioritera bort skiten. Med ett brutto om 150 000 kr brutto/år blir det rejält kännbart. Finns en del andra galna angrepp som aktiveras vid just den gränsen också.

Det här förslaget måste ha sin grund i ett väl utvecklat bruk/missbruk av droger, alternativt en kass människosyn.

Håller med, jag är smart (men lat)... :tungan

Jag tror att de låginkomsttagare som inte betalar licensen idag kommer och muttra lite först men tycka det är rätt skönt att slippa ha pejlare som kikar in i fönstren på jakt efter licensskolkare.

Sen går det alltid att justera skatten på andra sätt, ändra grundavdrag m.m. för att försöka nå någon slags rättvisa.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Håller med, jag är smart (men lat)... :tungan

Jag tror att de låginkomsttagare som inte betalar licensen idag kommer och muttra lite först men tycka det är rätt skönt att slippa ha pejlare som kikar in i fönstren på jakt efter licensskolkare.

Sen går det alltid att justera skatten på andra sätt, ändra grundavdrag m.m. för att försöka nå någon slags rättvisa.

Jo, jag vet och relevant för det allra mesta.:tummenupp

Om dessa nu önskar sig tv kommer klart fusket att minska. Däremot förlorar ju staten på intäkterna via kronofogden där tv-licensen är en av favoriterna när det gäller att fabricera skulder.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Lägg ner allt utom 1:an. Låt 1:an ha nyheter, samhällsrepotage och 1h barnprogram. Låt säga 4-5h om dagen.
Låt sedan andra intressenter köpa upp resten av kanaltiden.

När inte SVT sänder massa dokusåpor och annat mög precis som alla andra kan vi kanske komma ner i en rimlig fast kostnad för alla över 18 som inte är inkomstbaserad. Och för katastroflägen får man såklart ha en klausul som innebär att man går in och kapar övrig sändningstid i sin kanal vid behov. Helt plötsligt har vi en rimlig kostnad för publicservice :banana
Håller med fullständigt!
Jag skulle absolut kunna tänka mig att betala tv-licens om det bara var public service program och jag slapp betala för melodifestivaler, diverse vänstervinklade program och ren smörja. För det finns absolut bra program på SVT.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Djävla Sossetrams.

Åh fan var det så länge dom blå suttit!!! hadde jag ingen aaaaning om.

tkdrille

Guest
Jag är inte alls med på samma linje som er som klagar på kvalitén på SR/SVT. Det är ju det enda som går att titta på och lyssna på. Allt annat är ju totalt värdelöst, tillrättalagt för att passa den breda massan som inte har någon smak alls och dessutom totalt söndersågat av reklampauser!?

Vetenskapens värld, Cirkus Kiev (P3), alla BBC-dokumentärer, alla musikprogram som sänts på SVT på slutet etc etc etc.
Jag har slutat titta och lyssna på något annat än SVT/SR.

Sen tror jag på att du lyssnar på P1 och är allmänt tråkig när du är hemma eller i bilen. Jag får nog av den allvarliga världen och tycker de är helt ok med reklam och komedier som hjärndöda simpsons och familyguy ibland.
Förlåt jag är säkert inte lika utbildad som dig.
Men betala du för all del.
Men de är svin som tvingar en på något man INTE brukar.

Jag köper inte sportkanaler av någon anledning men ändå sänds de ibland, jag väljer att inte titta på svt av en anledning. Men likväl ska jag bli bestraffad för att de inte är kompetenta nog och lösa de på annat sätt.
De får mer än gärna bli myrornas krig på svt 1 och 2 för min del. Info kan jag intaga på eget bevåg.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Jag ser helst på SVT och betalar licensen. Hm.

Man får väl passa på att säga: Jäkla regering.

:hihi

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Maxtak 1174:- per person. Två personer över 18 med maxtak = 2348:-/år.
Licensavgift i dagsläget: 2076:-/år och hushåll.

Vi pratar om en höjning på 272:-/år för ett hushåll med två vuxna. Det blir alltså hela 74 öre mer om dagen än idag.

Jag förstår att folk är upprörda.... :rolleyes:

Fast nu skriver du hur det råkar bli för just dig själv, för mitt hushåll blir det en ökning på 2348:-/år och det är pengar jag hellre tankar eller köper däck för, så lite upprörd anser jag mig kunna bli.

(Nej jag äger ingen tv och är inte intresserad av att skaffa någon)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Fast nu skriver du hur det råkar bli för just dig själv, för mitt hushåll blir det en ökning på 2348:-/år och det är pengar jag hellre tankar eller köper däck för, så lite upprörd anser jag mig kunna bli.

Vi får ordna ett upprop/uppbåd i kränkttråden, det här är faktiskt ett jobbigt ilandsproblem.

(Ägerintehellernågontvellerärintresseradavattskaffanågon).

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Nej, jag skriver hur det blir för de flesta.

Din kommun får säkert stålar av min i skatteutjämningssystemet, så det jämnar nog ut sig ska du se.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Maxtak 1174:- per person. Två personer över 18 med maxtak = 2348:-/år.
Licensavgift i dagsläget: 2076:-/år och hushåll.

Vi pratar om en höjning på 272:-/år för ett hushåll med två vuxna. Det blir alltså hela 74 öre mer om dagen än idag.

Jag förstår att folk är upprörda.... :rolleyes:

Ja klart man blir upprörd varför ska jag betala för något jag inte bett om eller vill ha ?
Och alla de som inte blir upprörda kan ju ge mig 50öre om dagen, de är ju "bara" 50 öre mer än förut.

Tommy.exe

Guest
Håller med alla, hur fan tänkte dom? Tvångsbeskattning.

Djävla sossefasoner..

Haha, nej nu kan inte sossarna ge fan i att betala mer. Even steeeven. S.a.s.

Jag hade gärna betalat det tredubbla, endast för att se alla fd myglare sitta å lipa över att dom får betala sin del. :)

Moderaterna, för ett rättvisare Sverige. :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha, nej nu kan inte sossarna ge fan i att betala mer. Even steeeven. S.a.s.

Jag hade gärna betalat det tredubbla, endast för att se alla fd myglare sitta å lipa över att dom får betala sin del. :)

Moderaterna, för ett rättvisare Sverige. :tummenupp

Orättvisare menar du nu va? För jag ser inte rättvisan i att jag ska vara tvungen att betala för en produkt som jag öht inte vill ha, och som jag aktivt valt bort ur mitt liv för att den inte är värd att lägga pengar på. Bara för att några medievåp ska få hålla på med sin lekstuga. Jag vill på inget sätt att några av mina pengar alls ska gå till det där jävla jippot ESC eller Schlagerfestivalen. Om det är så jävla bra får de gå runt på biljettintäkter.
För övrigt anser jag att public service kan lösa betalningsproblemet på exakt samma sätt som alla betalkanaler gör. Då får man helt sonika inte tillgång till servicen om man inte pröjsar för den. Blir inte rättvisare än så.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA