1% av förvärvsinkomst i ny skatt som ersätter tv-avgiften

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Den kalkylen stämmer inte. Idag betalar jag 0 kronor för något jag inte vill ha och också slipper. Ökningen blir alltså 3,20 kr/dag i ett enmanshushåll för något jag inte vill ha och inte heller använder.

När blev du ett hushåll med två vuxna som idag betalar TV-licens? För det måste du ha blivit för att kalkylen inte ska stämma.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja, då betalar alla fyra om jag tolkar förslaget rätt. Ett sånt hushåll betalar mer än idag. Den klassiska ensamstående morsan däremot betalar hälften mot idag. Låter helt ok för mig, fyra vuxna löntagare som bor ihop får en hel del andra ekonomiska fördelar. :tummenupp

Jo det är klart.

Fast 4696 kr om året för ett hushåll för svt. Njaaaa.

Bättre då att singelmorsan får nån slags subvention.

Hade nog hellre sett att det isåfall ligger kvar på samma nivå som idag och det fortfarande gäller per hushåll men att alla är med.

Nåja jag ska gå ur svenska kyrkan iaf så jag får nog mer pengar över ändå hur dom än gör.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Problemet finns inom fler områden.

Jag skulle gärna välja bort kungafamiljen till exempel.
Likförbannat går mina intjänade penningar till deras slott.

Ska det finnas ett "reklamfritt" alternativ som iaf påstår sej vara fria så måste nog alla vara med och betala.

Däremot håller jag med om att SVT inte är värt i närheten dom pengarna man betalar för det.

Var tacksam över din Konung. Familjen Bernadotte löste in hela Sveriges statsskuld. Den obetydliga summan apanaget kostar är en bit fin Svensk historia som förtjänas att bevara.

Läste det nu, anade att det skulle finnas ett tak.

Ja, jag tycker att alla skattebetalare borde få öronmärka vad deras skattepengar ska få gå till. Jag misstänker att vård, skola och omsorg genast skulle få mer pengar då...

Ja tänkt om skatterna hade utgått till skattebetalarna och deras gemensamma kostnader. Om inte annat skulle folkets politiska intresse ökat vilket hade gynnat alla.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
När blev du ett hushåll med två vuxna som idag betalar TV-licens? För det måste du ha blivit för att kalkylen inte ska stämma.

Så vad blir det för ett enmanshushåll då? Jag tog, tydligen felaktigt, 1174/365. Blir det mer eller mindre?

Hur vet du det, du tittar och lyssnar ju inte på deras program? :va

Vilken befängd skitretorik.:D

Spenderade en vecka hos släkten för inte så länge sen och där finns inte så mycket att göra. Blev en del tv-tittande och man får nog vara bra insnöad för att se det som folkbildning. För övrigt är jag en mycket gammal människa och har hunnit se en del av televisionens utveckling. Jag har haft tv och betalat licens för densamma.

Har du inget bättre?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Men DDR-tv? För att man inte heilar på bästa sändningstid? Jag förstår inte referensen.
Gillar Public Service men avskyr melodifestivalen. Det om något är väl ett fascistjippo f.ö? Och vem vet mest? Inte fan är det fjanten i glajjor iaf.
Vi provar och ser angående skatten. Blir allt sämre, fuck me. Blir allt bättre, fuck me again.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Var tacksam över din Konung. Familjen Bernadotte löste in hela Sveriges statsskuld. Den obetydliga summan apanaget kostar är en bit fin Svensk historia som förtjänas att bevara.

App app app.

Köpte sej en plats på tronen heter det.

Och ja i det stora hela är kungahusets ~200 miljoner om året en billig del av sverige.

Men ändå en som samtliga svenskar skulle klara sej precis lika bra utan.

Slotten kan nog säljas/hyras ut/byggas om till museum, så att den gamla historian bevaras.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Men DDR-tv? För att man inte heilar på bästa sändningstid? Jag förstår inte referensen.
Gillar Public Service men avskyr melodifestivalen. Det om något är väl ett fascistjippo f.ö? Och vem vet mest? Inte fan är det fjanten i glajjor iaf.
Vi provar och ser angående skatten. Blir allt sämre, fuck me. Blir allt bättre, fuck me again.

För att man låter sina röd-gröna journalister med sina egna politiska åskådningar färga sändningarna. Detta är inte politiskt oberoende vilket är anledningen till avgiften. Därför väljer jag inte att betala avgift. Kan inte bli bättre än så.

Jo det kan det- SVT erbjuds mot betalning i din boxer, precis som de andra kanalerna gör.

App app app.

Köpte sej en plats på tronen heter det.

Och ja i det stora hela är kungahusets ~200 miljoner om året en billig del av sverige.

Men ändå en som samtliga svenskar skulle klara sej precis lika bra utan.

Slotten kan nog säljas/hyras ut/byggas om till museum, så att den gamla historian bevaras.
Fortfarande win-win för Sveriges del. Republik är kanske mer demokratiskt, men bara på pappret.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Så vad blir det för ett enmanshushåll då? Jag tog, tydligen felaktigt, 1174/365. Blir det mer eller mindre?

Vilken befängd skitretorik.:D

Spenderade en vecka hos släkten för inte så länge sen och där finns inte så mycket att göra. Blev en del tv-tittande och man får nog vara bra insnöad för att se det som folkbildning. För övrigt är jag en mycket gammal människa och har hunnit se en del av televisionens utveckling. Jag har haft tv och betalat licens för densamma.

Har du inget bättre?

Skitretorik var ordet. 1174/365 blir då billigare än idag för den som betalar licens. Eftersom 90% betalar licens känns det som en mer relevant utgångspunkt än du som då inte har TV och inte vill ha någon.

Jag lider givetvis med dig, och hoppas du kan få ihop ekonomin ifall det här förslaget blir verklighet. :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skitretorik var ordet. 1174/365 blir då billigare än idag för den som betalar licens. Eftersom 90% betalar licens känns det som en mer relevant utgångspunkt än du som då inte har TV och inte vill ha någon.

Jag lider givetvis med dig, och hoppas du kan få ihop ekonomin ifall det här förslaget blir verklighet. :tummenupp

Det har öht inte att göra med ekonomi, utan med att tvingas betala för en vara eller tjänst som håller totalt undermålig kvalité och helt sakna makt att påverka varans kvalité eller ens kunna välja vara.
Ett jävla överförmynderi.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Leta upp mer skit jag ska betala bara för att jag har råd!

Är du både sosse och ensam mamma?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
För att man låter sina röd-gröna journalister med sina egna politiska åskådningar färga sändningarna. Detta är inte politiskt oberoende vilket är anledningen till avgiften. Därför väljer jag inte att betala avgift. Kan inte bli bättre än så.

Lars Adaktusson. Aktuelltkärringen vadhonnuheter. Tror inte det rödgröna hotet är så stort ändå.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
"public service" svt/sr, tv-"licens" / skatt eller vad de nu vill kalla hyckleriet kan brinna långsamt i helvetet. Punkt!

Hade gärna betalat den slanten till vården/äldreomsorgen och skolan istället. Ibland (läs ofta) blir jag väldigt illamående av politik. :huvet

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Om det varit så som det antyddes i början att det var 1% av förvärvsinkomsten hade man kunna tala traditionell socialdemokratiskt skattepolitik av en borgeligt tillsatt utredning. Men i och med taket får man nog säga att det verkar högst rimligt. Det gör att folk som tidigare skolkade inte längre kommer undan. För jag tror precis som andra redan sagt att det är fler som struntar i att betala men tar del av utbudet än de som verkligen säger sig inte ha någon mottagare.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Fyfan vad ynkligt snåla ni är.:rofl

Ni har åkt snålskjuts i ett tag men bara för att det är över lipar ni.:D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, varför inte. Men det är ju lite orättvist då nolltaxerarna klarar sig helt utan att betala :buhu

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Äntligen! Det här har jag väntat på länge.

Klart det kostar en slant att hålla radio och tv fri från politiska och ekonomiska påtryckningar även i en demokrati som Sverige och då är det värt det tycker jag.

Noterar att folk i tråden fortfarande tror det att dom via avgiften tvingas köpa en produkt dom inte vill ha och kallar det programutbud. Att avgiften även speglar nått annat än ett simpelt programutbud tycks aldrig riktigt nå fram, lika lustigt varje gång tv-licensen diskuteras.

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag tror att det var fler som fuskade med betalningen än folk som faktiskt inte använder tjänsterna eller har TV.

Jag vill inte göra mig själv till en förespråkare för TV-avgift för jag har svurit över den i många år.
Dock är jag glad att det blir svårare att fuska.

Dessutom skattar jag inte i Sverige. :brynad

Eftersom du är så hårt emot allt fuskande och du själv inte skattar i sverige kommer ju dina barn tyvärr inte kunna se barnprogrammen längre då du ju kommer bli tvingad att kassera din TV, eftersom du ju hatar de som tittar på viasat motor och inte vill betala för SVT.....

annars vore det väl hyckleri.

kanske kan du skicka ett mail till skattekontoret och förklara problematiken, och få ett inbetalningskort på TV skatten, och naturligtvis all annan skatt vars tjänster du nyttjar i detta landet också (skola tex)

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Detta system inför vi i Finland vid nyåret! Jag ser bara fördelar med systemet, tror nog inte att någon vill bo i ett land med enbart reklamfinansierade nyheter... men de klart att det svider för "jag tittar minsann ALDRIG på TV"-typerna. Att de sedan glömmer bort ex. radio, webb så är ju en helt annan sak:rolleyes:
Kostnaden är ganska lika som ert förslag i Sverige, ~140€ maxtak, lägre om man förtjänar mindre. Nu kostar det ~250€/hushåll :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA