1% av förvärvsinkomst i ny skatt som ersätter tv-avgiften

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är rätt bra att det finns en motpol till kommersiella intressen där ett fåtal mediaföretag bestämmer vad vi ska få för utbud. Då tänker jag inte främst på Allsång på Skansen och den typen av program direkt.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Att hyra en film kostar 10 spänn idag vanligtvis. Ser jag film på tv, så motsvarar det ungefär 24 kr per timme så sällan som det blir av (egentligen ännu dyrare om man ska räkna med de få gånger som SVT är vald kanal)... vem har tid med att sitta och glo på dumburken?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...vem har ork att lyssna på den statliga radion i dagens pk-hysteriska samhälle?
Det är hbt-propaganda, och utländska skåningar som bryter på hip-hop till 99%...jag kör ljudböcker numera vid längre transporter i bil, och låter någon väl vald tidning servera mig nyheter via webben.

SVT? Tja, i de fall det råkar vara något intressant direktsänt, annars kan det vara det med, rysk dockteater och halvtaffliga serier kan man både ha och vara utan.

1:ans tablå för kvällen får det formligen att vattnas i mungipan.

19.00 [h=4]Kulturnyheterna [/h]Textat sid. 199

19.15 [h=4]Regionala nyheter[/h]Textat sid. 199

19.30 [h=4]Rapport [/h]Textat sid. 199

20.00 [h=4]Uppdrag granskning [/h]Granskande samhällsprogram från 2012. Del 3 av 17. I samhället Landsbro strax utanför Vetlanda bor knappt 1500 människor. Nu har ett asylboende öppnat på orten - ett boende som öppnar för rykten och fördomar. Sedan tidigare finns det asylboenden på flera håll på småländska höglandet och det är framförallt historier om vad som hänt där som oroar många invånare i Landsbro. Uppdrag gransknings reportrar Nicke Nordmark och Hasse Johansson har åkt till Landsbro för att se vad som händer med fördomar och rädslor i ett litet samhälle när de okända flyttar in. Programledare: Karin Mattisson.
Även i SVT1 13/9, SVT1 13/9, SVT1 15/9 och SVT1 16/9

21.00 [h=4]Bergmans video [/h]Del 4 av 6. I kvällens avsnitt förklarar Ang Lee (Brokeback Mountain, The Ice Storm) hur hans asiatiska bakgrund påverkat ljudbilden i hans filmer och Lars von Trier berättar uppgivet om Bergmans tystnad - att han aldrig svarade på von Triers många, många beundrarbrev. Kvällens gäst på Fårö är den franska regissören Claire Denis (White Material). Möt världens mest kända regissörer och skådespelare i exklusiva intervjuer om våndan, glädjen, misstagen och framgångarna med att göra film - och sin förvåning över att finnas i den gamle mästaren Ingmar Bergmans eget filmarkiv.
Även i SVT1 13/9, SVT1 13/9, SVT1 15/9 och SVT24 17/9
Sänds i HD

21.45 [h=4]Danne och Bleckan [/h]Från ingenting till någonting. Del 4 av 10. Danne och Bleckan har tagit sig från ingenting till någonting. De kommer från struliga bakgrunder och har levt sina liv utanför samhället. Men när Bleckan skulle få barn förändrades allt. Danne och Bleckan skakade hand på att förändra sina liv och tillsammans startade de en tatueringssalong i Stockholmsförorten Högdalen. I serien om Danne och Bleckan får vi följa livet som ensamstående pappor, hänga med på fester på Stureplan och träffa kompisarna från förr som fortfarande lever utanför systemet.
Från 2011. Även i SVT24 13/9 och SVT1 14/9
Textat sid. 199

22.00 [h=4]Fatta katastrofen [/h]Del 1 av 4: Japan efter tsunamin. Följderna efter den enorma jordbävningen i Japan 2011 fick landet att ta till sig energisparande som en ny "religion". Hur klarar japanerna av att spara el? Vi hör också berättelser om de nya riktningar som livet har tagit sig.
Även i SVT2 14/9 och SVT2 17/9

22.30 [h=4]Barnet och orden - om språk i förskolan [/h]Dokumentärserie. Barn är rika på språk. Det är en myt att barn i flerspråkiga familjer skulle ha svårt att lära sig korrekt svenska. Tvärtom har dessa barn bättre förutsättningar att lära sig många språk än barn från enspråkiga miljöer. Språklig mångfald är en rikedom redan i förskolan.
Från 2007. Även i SVT2 14/9 och SVT2 18/9

23.00 [h=4]Rapport [/h]Textat sid. 199

23.05 [h=4]Ung & bortskämd [/h]Svensk realityserie från 2012. Del 3 av 8. Gummistövlarna åker på när de unga och bortskämda deltagarna ska provjobba på en bondgård. Det blir många dystra miner bland ungdomarna och arbetsmoralen sätts på prov som aldrig förr. När föräldrarna får se hur deltagarna sköter sig, tycker de att deras barn ska leka mindre och ta uppgifterna mer seriöst.
Från 11/9 i SVT1. Även i SVT1 16/9
Textat sid. 199

00.05 [h=4]Dox: Reagan [/h]

Och ändå slantar man avgiften...och har gjort länge. :huvet

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Gårdagens tablå i 1:an var verkligen inget att hänga i granen...
En sådan kväll kan man testa SVTplay istället. Klart bästa play-kanalen av de svenska kanalerna.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det har öht inte att göra med ekonomi, utan med att tvingas betala för en vara eller tjänst som håller totalt undermålig kvalité och helt sakna makt att påverka varans kvalité eller ens kunna välja vara.
Ett jävla överförmynderi.
Du kan ju höra av dig till statsministern och upplysa honom om att han nog bör kolla alla beslut som fattas så att de är ok med dig.
Du tvingas för övrigt även att betala, utan att kunna kontrollera, för försvaret, polisen, ett antal statliga myndigheter, sjukhus, vägbyggen, bidrag, tullen, utbildningar, forskning m.m. m.m.
Värst av allt: Du får även betala för de politker som du inte röstar på!
Det är nästan så att man kan bli parnoid och tro att politiker inte lyssnar på alla medborgare i alla frågor och att de inte anser att samhället ska rätta sig efter enskilda medborgare och deras behov!

Visst är det tufft att leva i en demokrati när man bara är en av nio miljoner viljor...

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
21.00 Bergmans video Klart sevärt
22.00 Fatta katastrofen Vad är det för fel på dokumentärer?

Nu jobbar jag på tider som inte tillåter tv-tittande när det är som bäst utan är förpassad till usla cit com på någon reklamkanal så SVT Play går rätt mycket.
Och ja, jag har alltid betalat avgiften då jag anser att även om jag inte kan titta så mycket på tv så bör det finnas någon liten motpol till hjärndöda dokusåpor.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Inget ont som inte har något gott med sig. Vissa av dom mest otrevliga människor som jag har pratat i telefon med har varit från radiotjänst som har försökt övertala mig att erkänna att jag har en TV, nu blir dessa individer förhoppningsvis arbetslösa :banana

http://www.dn.se/kultur-noje/oro-i-kiruna-for-slopad-tv-licens

Dom som ringer på brukar vara trevligare, speciellt när jag erbjuder guidad visning av kåken där dom själva kan försöka hitta något licenspliktigt vilket dom dock brukar avböja med att jag verkar vara så ärlig...

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
21.00 Bergmans video Klart sevärt

:hihi Nej?

Klart det skall finnas lite motpoler, men måste det vara så fruktat mycket reflexväst på SVT, bara för att det är SVT? :va

Edit - Visst gick hårdrockens historia på SVT? Bra skit.
Mästarnas mästare, och Moraeus med mera...är ju inte helt odugligt ändå (att bara få se Yngwie kasta fendern över stacken inför en medelålder på 65 var ju obetalbart :rofl ).

Helt odugligt är det inte, men nästan..

/J - tål heller inte usla sitcoms med reklamstopp a' 10 minuter...var 5:e minut :crash

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Inget ont som inte har något gott med sig. Vissa av dom mest otrevliga människor som jag har pratat i telefon med har varit från radiotjänst som har försökt övertala mig att erkänna att jag har en TV, nu blir dessa individer förhoppningsvis arbetslösa :banana

http://www.dn.se/kultur-noje/oro-i-kiruna-for-slopad-tv-licens

Dom som ringer på brukar vara trevligare, speciellt när jag erbjuder guidad visning av kåken där dom själva kan försöka hitta något licenspliktigt vilket dom dock brukar avböja med att jag verkar vara så ärlig...

Det är nog mest dom närmast anhöriga och dem själva samt några kommunalpolitiker som sörjer att radiotjänst läggs ner om förslaget går igenom. Nu kan staten istället anställa några fler på skattemyndigheten som kan granska våra deklarationer. Det är nog en win-win för staten det här och kanske en förlust för de av oss medborgare som inte fyller i våra deklarationer rätt.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Nej jag tycker inte det ska vara en skatt för alla, baserat på inkomst.
Nej jag ser inte på tv längre utan när min tv gick sönder i somras så sa jag upp allt.
Ja jag har betalt tv licensen sen jag flyttade hemifrån trots att jag bara sett lite då och då...

Men nu till vad jag verkligen AVSKYR i förslaget: Varför får man inte välja? Jag menar som tex med skatt till svenska kyrkan. Jag är inte troende och har valt att gå ur svenska kyrkan - därför betalar jag inte heller kyrkoskatten. Begravningsskatten är ju motiverad på så sätt att det skulle ju se sjukt ut om folk gick o dog och fick ligga på gatan o ruttna så den motiveringen köper jag. Men tv tittande - är det något livsfrämjande? Varför ska jag betala för något jag inte får något för, för jag har VALT att inte titta... men nu får jag betala ändå. Känns ju som jag kommer köpa några tv apparater o stå på och fördumma hela familjen bara för att känna att jag får något för pengarna. Eller så slutar jag helt enkelt och jobba och lägger mig på soffan och tittar på tv och lyfter bidrag... det verkar ju vara så staten vill att vi ska agera.

Nä faan, jag fattar inte. Det här landets curlande av vuxna som staten pysslar med - det är faan förnedrande!

Edit: Och radio? Finns det folk som lyssnar på radio i dag? Alla kör väl typ spotify eller iTunes och betalar för sig där!?

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nej jag tycker inte det ska vara en skatt för alla, baserat på inkomst.

Rubriken i tråden är tyvärr rätt missvisande mot vad som framkom senare. Man har satt ett tak så tv-avgiften blir lägre idag om man bor i singelhushåll och någon hundralapp mer per år om man är två i hushållet. Det är först om man är tre eller fler och över 18 år med inkomst över en viss nivå som det blir betydligt dyrare än idag. Men oftast har ju ungarna flyttat så jag tror inte att det har så stor betydelse för de flesta hushållen. Förslaget tycker jag är rätt så balanserat faktiskt. Om det alltid varit en del av skatten hade nog ingen av oss haft några synpunkter. Problemet har varit att man kallat det avgift och att man sluppit betala den om man saknar tv eller radio. Men ärligt talat är det nog en väldigt liten andel människor de senaste 20- 30 åren som inte haft en tv eller radio.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Rubriken i tråden är tyvärr rätt missvisande mot vad som framkom senare. Man har satt ett tak så tv-avgiften blir lägre idag om man bor i singelhushåll och någon hundralapp mer per år om man är två i hushållet. Det är först om man är tre eller fler och över 18 år med inkomst över en viss nivå som det blir betydligt dyrare än idag. Men oftast har ju ungarna flyttat så jag tror inte att det har så stor betydelse för de flesta hushållen. Förslaget tycker jag är rätt så balanserat faktiskt. Om det alltid varit en del av skatten hade nog ingen av oss haft några synpunkter. Problemet har varit att man kallat det avgift och att man sluppit betala den om man saknar tv eller radio. Men ärligt talat är det nog en väldigt liten andel människor de senaste 20- 30 åren som inte haft en tv eller radio.

Jag är inte så försjyst i alla kulturbidrag och massa annat annat vi betalar via skattsedeln. Får finna mig i det men uppskattar om det inte blir ännu mer att betala. :7peta

Tommy.exe

Guest
Eftersom du är så hårt emot allt fuskande och du själv inte skattar i sverige kommer ju dina barn tyvärr inte kunna se barnprogrammen längre då du ju kommer bli tvingad att kassera din TV, eftersom du ju hatar de som tittar på viasat motor och inte vill betala för SVT.....

annars vore det väl hyckleri.

kanske kan du skicka ett mail till skattekontoret och förklara problematiken, och få ett inbetalningskort på TV skatten, och naturligtvis all annan skatt vars tjänster du nyttjar i detta landet också (skola tex)

Haha! Kan vara det sämsta trollförsöket jag sett. Det är ju bara dumt? Men vet du, blir jag ålagd att betala en sunkig tusenlapp här hemma, då gör jag det.
Bolibompa ftw.
Jag betalar f.ö uppemot 40% i skatt i det landet jag skattar, gnäller inte mycket.
Jag, till skillnad från dig, DRAR IN pengar till Sverige, främjar tillväxten. Du byter pengar med frisören å kassörskan på ICA.
Jag är en stor välgörare och ett föredömme. Snygg är jag åxå. :FU

Hyckleri? Trams.:hihi

EdiTT!!11

Mina barn är ju även min frus barn, och hon kommer ju att betala TV-skatt.
Alltså har vi ju tryggat bolibompa för barnen! :banana

Last edited:

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Edit: Och radio? Finns det folk som lyssnar på radio i dag? Alla kör väl typ spotify eller iTunes och betalar för sig där!?
http://www.youtube.com/watch?v=WtNHuqHWefU

no offence :brinnerup... men det finns faktiskt folk som bor utanför Stockholm :7peta Som varken har en ilöjl eller 58G uppkoppling runt hörnet :rolleyes:

Sifo skrev:
71,5 procent av befolkningen lyssnar på radio minst fem minuter under ett genomsnittligt dygn, vilket motsvarar
5 712 200 personer i åldern 9-79 år. Den genomsnittliga lyssnartiden i hela befolkningen (inklusive de som ej
lyssnat) är 2 timmar och 14 minuter per dygn. Bland dem som lyssnat är lyssnartiden 3 timmar och 7 minuter
per dygn.

Hur många pensionärer tror du inte sätter på radion det första dom gör på morgonen? Eller hur många bilister lyssnar inte på radion varje dag på väg till jobbet?! Eller hur många arbetare lyssnar inte på radio varje dag?

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
http://www.youtube.com/watch?v=WtNHuqHWefU

no offence :brinnerup... men det finns faktiskt folk som bor utanför Stockholm :7peta Som varken har en ilöjl eller 58G uppkoppling runt hörnet :rolleyes:

Hur många pensionärer tror du inte sätter på radion det första dom gör på morgonen? Eller hur många bilister lyssnar inte på radion varje dag på väg till jobbet?! Eller hur många arbetare lyssnar inte på radio varje dag?

... så... åter till min fråga, hur blev andras nöje mitt att betala för via skattesedeln? För jag hängde inte med på det :va Vård, älderomsorg, barnomsorg, skola o sånt förstår jag och betalar gärna för men detta... det är ju så konstigt... att betala kyrkoskatt det kan man välja men inte tv...

tkdrille

Guest
Jädrans tjat. Diskussioner om licensen är såhär

1. De som glatt betalar och tittar på svt eller inte tittar på svt och är en ja sägare när staten och diverse tycker si och så.
2. Vi som inte använder utbudet och vill inte betala för något som inte används.

De är Ja eller nej.
Jag är ju nej som ni vet.
Ja jag lyssnar på radion i mitt jobb. Men jag äger inte bilen. Så då är de ju ägaren som ska betala alltså min chef och han har väl nästan 50 bilar.
Jag brukar ju i min bil enbart reklamkanal eller cdskivor.

Men jag ska ändå betala tycker ni. Jag vet jag kan ju använda mig av utbudet om jag så vill. Men jag vill inte.
Jag vill inte heller betala för så mycket annat onödigt skit som finns.

Vad är de ni inte förstår ni som är så jäkla positiva till att alla ska dela på kakan? Jag gillar ju inte den, jag tycker ju den smakar väldigt illa.

Era tramsiga småbarn.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Haha! Kan vara det sämsta trollförsöket jag sett. Det är ju bara dumt? Men vet du, blir jag ålagd att betala en sunkig tusenlapp här hemma, då gör jag det.
Bolibompa ftw.
Jag betalar f.ö uppemot 40% i skatt i det landet jag skattar, gnäller inte mycket.
Jag, till skillnad från dig, DRAR IN pengar till Sverige, främjar tillväxten. Du byter pengar med frisören å kassörskan på ICA.
Jag är en stor välgörare och ett föredömme. Snygg är jag åxå. :FU

Hyckleri? Trams.:hihi

EdiTT!!11

Mina barn är ju även min frus barn, och hon kommer ju att betala TV-skatt.
Alltså har vi ju tryggat bolibompa för barnen! :banana

SÅ om du skattar i annat EES land är det helt OK att snylta på sverige, men alla andra ska betala för dina barn vill se barnkanalen, även om de inte äger en TV. Fin logik. (eller snarare brist på sådan)

Förstår inte att det ska vara så svårt att förstå att en del kanske inte vill betala för saker de inte använder och inte vill ha.

intressant att du vet vart jag arbetar också.

undrar vem trollet är egentligen

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Men jag ska ändå betala tycker ni. Jag vet jag kan ju använda mig av utbudet om jag så vill. Men jag vill inte.
Jag vill inte heller betala för så mycket annat onödigt skit som finns.

Vad är de ni inte förstår ni som är så jäkla positiva till att alla ska dela på kakan? Jag gillar ju inte den, jag tycker ju den smakar väldigt illa.

Era tramsiga småbarn.

Hur skulle samhället se ut om alla betalade bara för det som man utnyttjade? Det skulle inte se ut som idag den saken är klar. Den här nya tv-skatten om den nu införs är en skitsumma mot vad man annars betalt in till skattemyndigheterna genom livet för att inte tala om de intäkter de kommer att få i framtiden. Men gärna för mig, jag skulle nog inte lida någon större nöd om man drastiskt sänkte skatterna. Men jag vet att det finns många andra som skulle göra det. Jag är ingen socialdemokrat eller kommunist, men inser att det trots allt finns fördelar med en fördelningspolitik som jämnar ut klyftorna i samhället.

Ser man sig omkring i världen ser man nackdelar i länder där man får klara sig bäst fan man vill, där djungelns lag gäller mer eller mindre, där ens liv inte har något värde för en fattig majoritet som växt upp under riktigt usla förhållanden. I dessa länder kan medelklassens barn inte gå ut och leka på gatorna. Man kan inte stanna bilen vid ett trafikljus utan att riskera att bli rånad eller rånmördad. Man måste se sig om i backspegeln så att ingen smiter in när man kör in bilen innanför porten till sitt eget hus under tiden den stängs. Det finns taggtråd och krossat glas ovanpå muren. Huset är utrustat med panikrum, men det är inte säkert man hinner sätta sig själv i säkerhet trots larm, kameror etc. Tjuvarna nöjer sig inte med att råna. De våldtar och mördar. Som sagt ens liv är inte mer värt än en myra man trampar på en sommardag.

Tänk i ett större perspektiv innan du uttalar dig som du gör.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA