Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Det är rätt bra att det finns en motpol till kommersiella intressen där ett fåtal mediaföretag bestämmer vad vi ska få för utbud. Då tänker jag inte främst på Allsång på Skansen och den typen av program direkt.
19.00 | [h=4]Kulturnyheterna [/h]Textat sid. 199 |
19.15 | [h=4]Regionala nyheter[/h]Textat sid. 199 |
19.30 | [h=4]Rapport [/h]Textat sid. 199 |
20.00 | [h=4]Uppdrag granskning [/h]Granskande samhällsprogram från 2012. Del 3 av 17. I samhället Landsbro strax utanför Vetlanda bor knappt 1500 människor. Nu har ett asylboende öppnat på orten - ett boende som öppnar för rykten och fördomar. Sedan tidigare finns det asylboenden på flera håll på småländska höglandet och det är framförallt historier om vad som hänt där som oroar många invånare i Landsbro. Uppdrag gransknings reportrar Nicke Nordmark och Hasse Johansson har åkt till Landsbro för att se vad som händer med fördomar och rädslor i ett litet samhälle när de okända flyttar in. Programledare: Karin Mattisson. Även i SVT1 13/9, SVT1 13/9, SVT1 15/9 och SVT1 16/9 |
21.00 | [h=4]Bergmans video [/h]Del 4 av 6. I kvällens avsnitt förklarar Ang Lee (Brokeback Mountain, The Ice Storm) hur hans asiatiska bakgrund påverkat ljudbilden i hans filmer och Lars von Trier berättar uppgivet om Bergmans tystnad - att han aldrig svarade på von Triers många, många beundrarbrev. Kvällens gäst på Fårö är den franska regissören Claire Denis (White Material). Möt världens mest kända regissörer och skådespelare i exklusiva intervjuer om våndan, glädjen, misstagen och framgångarna med att göra film - och sin förvåning över att finnas i den gamle mästaren Ingmar Bergmans eget filmarkiv. Även i SVT1 13/9, SVT1 13/9, SVT1 15/9 och SVT24 17/9 Sänds i HD |
21.45 | [h=4]Danne och Bleckan [/h]Från ingenting till någonting. Del 4 av 10. Danne och Bleckan har tagit sig från ingenting till någonting. De kommer från struliga bakgrunder och har levt sina liv utanför samhället. Men när Bleckan skulle få barn förändrades allt. Danne och Bleckan skakade hand på att förändra sina liv och tillsammans startade de en tatueringssalong i Stockholmsförorten Högdalen. I serien om Danne och Bleckan får vi följa livet som ensamstående pappor, hänga med på fester på Stureplan och träffa kompisarna från förr som fortfarande lever utanför systemet. Från 2011. Även i SVT24 13/9 och SVT1 14/9 Textat sid. 199 |
22.00 | [h=4]Fatta katastrofen [/h]Del 1 av 4: Japan efter tsunamin. Följderna efter den enorma jordbävningen i Japan 2011 fick landet att ta till sig energisparande som en ny "religion". Hur klarar japanerna av att spara el? Vi hör också berättelser om de nya riktningar som livet har tagit sig. Även i SVT2 14/9 och SVT2 17/9 |
22.30 | [h=4]Barnet och orden - om språk i förskolan [/h]Dokumentärserie. Barn är rika på språk. Det är en myt att barn i flerspråkiga familjer skulle ha svårt att lära sig korrekt svenska. Tvärtom har dessa barn bättre förutsättningar att lära sig många språk än barn från enspråkiga miljöer. Språklig mångfald är en rikedom redan i förskolan. Från 2007. Även i SVT2 14/9 och SVT2 18/9
|
23.00 | [h=4]Rapport [/h]Textat sid. 199 |
23.05 | [h=4]Ung & bortskämd [/h]Svensk realityserie från 2012. Del 3 av 8. Gummistövlarna åker på när de unga och bortskämda deltagarna ska provjobba på en bondgård. Det blir många dystra miner bland ungdomarna och arbetsmoralen sätts på prov som aldrig förr. När föräldrarna får se hur deltagarna sköter sig, tycker de att deras barn ska leka mindre och ta uppgifterna mer seriöst. Från 11/9 i SVT1. Även i SVT1 16/9 Textat sid. 199 |
00.05 | [h=4]Dox: Reagan [/h] |
Du kan ju höra av dig till statsministern och upplysa honom om att han nog bör kolla alla beslut som fattas så att de är ok med dig.Det har öht inte att göra med ekonomi, utan med att tvingas betala för en vara eller tjänst som håller totalt undermålig kvalité och helt sakna makt att påverka varans kvalité eller ens kunna välja vara.
Ett jävla överförmynderi.
21.00 Bergmans video Klart sevärt
Inget ont som inte har något gott med sig. Vissa av dom mest otrevliga människor som jag har pratat i telefon med har varit från radiotjänst som har försökt övertala mig att erkänna att jag har en TV, nu blir dessa individer förhoppningsvis arbetslösa
http://www.dn.se/kultur-noje/oro-i-kiruna-for-slopad-tv-licens
Dom som ringer på brukar vara trevligare, speciellt när jag erbjuder guidad visning av kåken där dom själva kan försöka hitta något licenspliktigt vilket dom dock brukar avböja med att jag verkar vara så ärlig...
Nej jag tycker inte det ska vara en skatt för alla, baserat på inkomst.
Rubriken i tråden är tyvärr rätt missvisande mot vad som framkom senare. Man har satt ett tak så tv-avgiften blir lägre idag om man bor i singelhushåll och någon hundralapp mer per år om man är två i hushållet. Det är först om man är tre eller fler och över 18 år med inkomst över en viss nivå som det blir betydligt dyrare än idag. Men oftast har ju ungarna flyttat så jag tror inte att det har så stor betydelse för de flesta hushållen. Förslaget tycker jag är rätt så balanserat faktiskt. Om det alltid varit en del av skatten hade nog ingen av oss haft några synpunkter. Problemet har varit att man kallat det avgift och att man sluppit betala den om man saknar tv eller radio. Men ärligt talat är det nog en väldigt liten andel människor de senaste 20- 30 åren som inte haft en tv eller radio.
Eftersom du är så hårt emot allt fuskande och du själv inte skattar i sverige kommer ju dina barn tyvärr inte kunna se barnprogrammen längre då du ju kommer bli tvingad att kassera din TV, eftersom du ju hatar de som tittar på viasat motor och inte vill betala för SVT.....
annars vore det väl hyckleri.
kanske kan du skicka ett mail till skattekontoret och förklara problematiken, och få ett inbetalningskort på TV skatten, och naturligtvis all annan skatt vars tjänster du nyttjar i detta landet också (skola tex)
http://www.youtube.com/watch?v=WtNHuqHWefUEdit: Och radio? Finns det folk som lyssnar på radio i dag? Alla kör väl typ spotify eller iTunes och betalar för sig där!?
Sifo skrev:71,5 procent av befolkningen lyssnar på radio minst fem minuter under ett genomsnittligt dygn, vilket motsvarar
5 712 200 personer i åldern 9-79 år. Den genomsnittliga lyssnartiden i hela befolkningen (inklusive de som ej
lyssnat) är 2 timmar och 14 minuter per dygn. Bland dem som lyssnat är lyssnartiden 3 timmar och 7 minuter
per dygn.
http://www.youtube.com/watch?v=WtNHuqHWefU
no offence ... men det finns faktiskt folk som bor utanför Stockholm Som varken har en ilöjl eller 58G uppkoppling runt hörnet
Hur många pensionärer tror du inte sätter på radion det första dom gör på morgonen? Eller hur många bilister lyssnar inte på radion varje dag på väg till jobbet?! Eller hur många arbetare lyssnar inte på radio varje dag?
21.00 Bergmans video Klart sevärt
Haha! Kan vara det sämsta trollförsöket jag sett. Det är ju bara dumt? Men vet du, blir jag ålagd att betala en sunkig tusenlapp här hemma, då gör jag det.
Bolibompa ftw.
Jag betalar f.ö uppemot 40% i skatt i det landet jag skattar, gnäller inte mycket.
Jag, till skillnad från dig, DRAR IN pengar till Sverige, främjar tillväxten. Du byter pengar med frisören å kassörskan på ICA.
Jag är en stor välgörare och ett föredömme. Snygg är jag åxå.
Hyckleri? Trams.
EdiTT!!11
Mina barn är ju även min frus barn, och hon kommer ju att betala TV-skatt.
Alltså har vi ju tryggat bolibompa för barnen!
Men jag ska ändå betala tycker ni. Jag vet jag kan ju använda mig av utbudet om jag så vill. Men jag vill inte.
Jag vill inte heller betala för så mycket annat onödigt skit som finns.
Vad är de ni inte förstår ni som är så jäkla positiva till att alla ska dela på kakan? Jag gillar ju inte den, jag tycker ju den smakar väldigt illa.
Era tramsiga småbarn.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |