1% av förvärvsinkomst i ny skatt som ersätter tv-avgiften

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
... så... åter till min fråga, hur blev andras nöje mitt att betala för via skattesedeln? För jag hängde inte med på det :va Vård, älderomsorg, barnomsorg, skola o sånt förstår jag och betalar gärna för men detta... det är ju så konstigt... att betala kyrkoskatt det kan man välja men inte tv...

Men tänk på alla som valt att inte få barn som tvingas betala för dinas skolgång.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Du kan ju höra av dig till statsministern och upplysa honom om att han nog bör kolla alla beslut som fattas så att de är ok med dig.
Du tvingas för övrigt även att betala, utan att kunna kontrollera, för försvaret, polisen, ett antal statliga myndigheter, sjukhus, vägbyggen, bidrag, tullen, utbildningar, forskning m.m. m.m.
Värst av allt: Du får även betala för de politker som du inte röstar på!
Det är nästan så att man kan bli parnoid och tro att politiker inte lyssnar på alla medborgare i alla frågor och att de inte anser att samhället ska rätta sig efter enskilda medborgare och deras behov!

Visst är det tufft att leva i en demokrati när man bara är en av nio miljoner viljor...

Du får ursäckta mig, Men har du någonsinn en egen åsikt? Känns som du alltid motargumenterar i alla trådar utan att igentligen ha en egen agende:musik

Citat Ursprungligen postat av Sifo
71,5 procent av befolkningen lyssnar på radio minst fem minuter under ett genomsnittligt dygn, vilket motsvarar
5 712 200 personer i åldern 9-79 år. Den genomsnittliga lyssnartiden i hela befolkningen (inklusive de som ej
lyssnat) är 2 timmar och 14 minuter per dygn. Bland dem som lyssnat är lyssnartiden 3 timmar och 7 minuter
per dygn.

Jag förstår verkligen inte problemet eftersom all statistik vi blir matade med visar på att alla vill betala och att majoriteten av befolkningen använder deras tjänster. Varför får vi då inte rösta om public service vara eller inte vara.
Eller varför får bara inte de som vill titta/lyssna ett programkort så betalar ju de som vill ta del av utbudet och de som inte vill slipper. Tekniken för detta finns ju och vore inte en stor omställning. ALL HAPPY!

Some en lite side note fick jag idag svar på några fråga angående framtidens miljöbilar skatt moms inreg osv (tesla model s:kär).
Svaret jag fick var att regerignen skulle sattsa 1miljard på miljö forksning nästa år De låter löjligt när man hör 8mijarder för public service.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag förstår verkligen inte problemet eftersom all statistik vi blir matade med visar på att alla vill betala och att majoriteten av befolkningen använder deras tjänster. Varför får vi då inte rösta om public service vara eller inte vara.
Eller varför får bara inte de som vill titta/lyssna ett programkort så betalar ju de som vill ta del av utbudet och de som inte vill slipper. Tekniken för detta finns ju och vore inte en stor omställning.

Fan vet, men när skall vi få rösta om koldioxidskatten är min fråga isåfall.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men tänk på alla som valt att inte få barn som tvingas betala för dinas skolgång.

Det gör mig inte så mycket faktiskt. Barnens skolgång är en produkt som ska betala min pension. Det är däremot jävligt störande att skolan i sig är fullkomligt värdelös.

tkdrille

Guest
Hur skulle samhället se ut om alla betalade bara för det som man utnyttjade? Det skulle inte se ut som idag den saken är klar. Den här nya tv-skatten om den nu införs är en skitsumma mot vad man annars betalt in till skattemyndigheterna genom livet för att inte tala om de intäkter de kommer att få i framtiden. Men gärna för mig, jag skulle nog inte lida någon större nöd om man drastiskt sänkte skatterna. Men jag vet att det finns många andra som skulle göra det. Jag är ingen socialdemokrat eller kommunist, men inser att det trots allt finns fördelar med en fördelningspolitik som jämnar ut klyftorna i samhället.

Ser man sig omkring i världen ser man nackdelar i länder där man får klara sig bäst fan man vill, där djungelns lag gäller mer eller mindre, där ens liv inte har något värde för en fattig majoritet som växt upp under riktigt usla förhållanden. I dessa länder kan medelklassens barn inte gå ut och leka på gatorna. Man kan inte stanna bilen vid ett trafikljus utan att riskera att bli rånad eller rånmördad. Man måste se sig om i backspegeln så att ingen smiter in när man kör in bilen innanför porten till sitt eget hus under tiden den stängs. Det finns taggtråd och krossat glas ovanpå muren. Huset är utrustat med panikrum, men det är inte säkert man hinner sätta sig själv i säkerhet trots larm, kameror etc. Tjuvarna nöjer sig inte med att råna. De våldtar och mördar. Som sagt ens liv är inte mer värt än en myra man trampar på en sommardag.

Tänk i ett större perspektiv innan du uttalar dig som du gör.

I denna tråd diskuterade vi tv licensen. Ska vi diskutera omvärlden kan vi göra de i en annan tråd.

Du må tycka de är skitsumma ja. Jag kommer såklart inte svälta ihjäl av höjningen. Förstår bara inte hur kollektiv bestraffning plötsligt blev okej nu. Om man jämför allt annat vi betalar för så är licensen bara ett otroligt korkat påhitt.
De är i den riktiga världen inte något som är nödvändigt med svt längre. Om man jämför med de andra vi betalar för som skola, vård, samhällsfunktioner med mera. När blev nu svt så viktigt tycker du?

Förstår sen inte varför du ska dra in fattiga u-länder kontra licensen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det gör mig inte så mycket faktiskt. Barnens skolgång är en produkt som ska betala min pension. Det är däremot jävligt störande att skolan i sig är fullkomligt värdelös.

Hade du inte behövt betala skatten som går till skola, kultur osv. hade du haft pengar att stoppa undan till äldre dagar.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
I denna tråd diskuterade vi tv licensen. Ska vi diskutera omvärlden kan vi göra de i en annan tråd.

Du må tycka de är skitsumma ja. Jag kommer såklart inte svälta ihjäl av höjningen. Förstår bara inte hur kollektiv bestraffning plötsligt blev okej nu. Om man jämför allt annat vi betalar för så är licensen bara ett otroligt korkat påhitt.
De är i den riktiga världen inte något som är nödvändigt med svt längre. Om man jämför med de andra vi betalar för som skola, vård, samhällsfunktioner med mera. När blev nu svt så viktigt tycker du?

Förstår sen inte varför du ska dra in fattiga u-länder kontra licensen.

Anledningen borde vara rätt självklar inte sant? Läs ditt inlägg som jag svarade på och ditt resonemang så borde du förstå varför jag frångick tv-skatten och vidgade vyerna lite. Föreställ dig att jag kunde välja fritt vad jag skulle betala skatt för med argumentation att jag endast skulle betala det jag själv utnyttjade. Vilket samhälle skulle vi då få? Min skattevilja skulle knappast öka om alla gick och resonerade som dig den saken är klar och så tänker nog de flesta och då skulle det gå käpprätt åt helvete med vårt samhälle som vi känner det idag. Det finns massor med fel och brister men jag föredrar nog att det ser ut som det gör jämfört med ett skräckscenario när man tittar på somliga u-länder. Många skulle antagligen inte ens kunna läsa av de som skriver i den här tråden för era föräldrar hade inte kunnat sätta er i grundskola. De hade själva varit analfabeter. Kvar hade varit en "elit" som har det gott ställt som haft råd att skicka sina barn till de bästa skolorna. Vi hade backat samhällsutvecklingen ett par hundra år.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Skatt ska betala;
Infrastruktur, vård, utbildning, forskning, ordnings och försvarsmakt.
Det är det enda. Om skatten ska börja betala för allsköns lekstugor och mediehoreri så vill jag kunna öronmärka mina skattepengar så att de ofelbart hamnar där jag anser att de gör störst nytta. Det är inte på det mediala skämtet public service eller liknande kvalitetslöst dravel.

Då är det nog dags att inte bara avskaffa TV-licensen utan hela det demokratiska konceptet. I dagsläget lägger vi långt mycket mer skattepengar på vinster till företag som inte ens "fins" i Sverige, typ Carema, än vad vi lägger på Public Service.

Poängen med PS är att det ska finnas icke kommersiella alternativ till övrig media, något som behövs mer än någonsin idag.

Däremot tycker jag att avgiften ska gälla hushåll som i dagsläget, samt att gränsen för att betala ska vara högre. Alternativt vara undantagen pensionärer, studenter och icke arbetsföra.

tkdrille

Guest
Anledningen borde vara rätt självklar inte sant? Läs ditt inlägg som jag svarade på och ditt resonemang så borde du förstå varför jag frångick tv-skatten och vidgade vyerna lite. Föreställ dig att jag kunde välja fritt vad jag skulle betala skatt för med argumentation att jag endast skulle betala det jag själv utnyttjade. Vilket samhälle skulle vi då få? Min skattevilja skulle knappast öka om alla gick och resonerade som dig den saken är klar och så tänker nog de flesta och då skulle det gå käpprätt åt helvete med vårt samhälle som vi känner det idag. Det finns massor med fel och brister men jag föredrar nog att det ser ut som det gör jämfört med ett skräckscenario när man tittar på somliga u-länder. Många skulle antagligen inte ens kunna läsa av de som skriver i den här tråden för era föräldrar hade inte kunnat sätta er i grundskola. De hade själva varit analfabeter. Kvar hade varit en "elit" som har det gott ställt som haft råd att skicka sina barn till de bästa skolorna. Vi hade backat samhällsutvecklingen ett par hundra år.

Jag förstår klart ditt resonemang men förstår du inte oss som är emot detta? De flesta av oss kommer skaffa barn. Troligtvis blir de flesta av oss gamla och ibland blir vi också sjuka. Nästintill alla som bor här går i skola upp till 9e klass då vi grundutbildar oss. Men inte någon av oss i vårt land behöver detta som de har föreslagit.

De finns någonstans en gräns för vad som ska behöva vara ett tvång på skattsedeln men de är bara att hänga på.

Men nog för mig. De kommer en dag imorgon med. Så jag får göra min stora del för att samhället ska rulla på så våra gamlingar kan komma till sjukhuset :). Hoppas du inte tar de för allvarligt bara.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag förstår klart ditt resonemang men förstår du inte oss som är emot detta? De flesta av oss kommer skaffa barn. Troligtvis blir de flesta av oss gamla och ibland blir vi också sjuka. Nästintill alla som bor här går i skola upp till 9e klass då vi grundutbildar oss. Men inte någon av oss i vårt land behöver detta som de har föreslagit.

De finns någonstans en gräns för vad som ska behöva vara ett tvång på skattsedeln men de är bara att hänga på.

Men nog för mig. De kommer en dag imorgon med. Så jag får göra min stora del för att samhället ska rulla på så våra gamlingar kan komma till sjukhuset :). Hoppas du inte tar de för allvarligt bara.

Nej, jag tar inte det allvarligt, tycker det är intressant att höra folks argumentation. Alla har vi rätt till en åsikt och givetvis innebär det en försämring att få börja betala tv-skatt när man idag inte betalar något alls om man på laglig eller olagliga grunder avstår från att betala tv-licensen. Men det känns ju inte heller rätt att folk ska snylta på sina medmänniskors bekostnad och ta del av utbudet. Det tycker jag nog väger högre än de fåtal som verkligen inte tar del av utbudet. Men det är min åsikt i frågan.

De flesta av oss skaffar barn som behöver utbildning, vi själva blir gamla och sjuka. Det är livets gång. Vi bor i ett rätt fantastiskt land som ändå ser till att vi får en rätt dräglig tillvaro genom livet. Sedan finns det så klart skönhetsfläckar i både utbildningsväsende och sjukvård och äldreomsorg. Tyvärr tror jag att många tar saker för givet. Man glömmer bort att det inte varit utan uppoffringar från de generationer som varit före oss.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Har du själv gått i skola? De samhällstjänsterna jag nämnde berörs vi alla av förr eller senare och lyfter ett samhälle i och med att det bygger strukturkapital och därmed gynnar alla även om man tex aldrig själv får egna barn som behöver skolgång osv... men tv är inte för mig något självklart som alla måste göra utan ett nöje, ett nöje som sällan utbildar utan mest förslappar folk som dessutom sedan sitter och säger att de blivit så tjocka för de inte har tid att träna... Tv stjäl istället tid från människor, det ger sällan något. Något jag upptäckte när min tv gick sönder, jobbigt att inte hänga med i favvoserierna längre men på någon vecka märkte jag hur mycket gladare och bättre jag mådde och jag fick tid o träna och umgås med mina barn istället på ett mycket bättre och kvalitativt sätt. I min värld är inte ens TV ett nöje längre, det bara stjäl min tid.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Har du själv gått i skola? De samhällstjänsterna jag nämnde berörs vi alla av förr eller senare och lyfter ett samhälle i och med att det bygger strukturkapital och därmed gynnar alla även om man tex aldrig själv får egna barn som behöver skolgång osv... men tv är inte för mig något självklart som alla måste göra utan ett nöje, ett nöje som sällan utbildar utan mest förslappar folk som dessutom sedan sitter och säger att de blivit så tjocka för de inte har tid att träna... Tv stjäl istället tid från människor, det ger sällan något. Något jag upptäckte när min tv gick sönder, jobbigt att inte hänga med i favvoserierna längre men på någon vecka märkte jag hur mycket gladare och bättre jag mådde och jag fick tid o träna och umgås med mina barn istället på ett mycket bättre och kvalitativt sätt. I min värld är inte ens TV ett nöje längre, det bara stjäl min tid.

Först och främst måste du acceptera att du är undantaget, inte dom som fördummas som du kallar det.

Sen finnns det folk som hatar ungar och helst skulle se att samhället som det är uppbyggt ny skulle upphöra att existera, dom är som tur oxå sällsynta, men skulle nog gärna slippa betala för det om dom hade möjlighet.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
... så... åter till min fråga, hur blev andras nöje mitt att betala för via skattesedeln? För jag hängde inte med på det :va Vård, älderomsorg, barnomsorg, skola o sånt förstår jag och betalar gärna för men detta... det är ju så konstigt... att betala kyrkoskatt det kan man välja men inte tv...

För att jag antar att du vill bo i en demokrati? En förutsättning för ett funktionellt demokratiskt samhälle är förutom politiska val, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter faktiskt även media i allmänhetens tjänst som garanterar en oberoende finansiering av radio och tv och som är fri från myndigheters och privata företags kontroll och påverkan.

Media är ett kraftfullt verktyg, i fel händer kan det få förödande konsekvenser och leda till det mänskliga förfallet! :död Svenska hollywoodfruar kan leda till mental härdsmälta och en klandervärd regim kan skapa rejäl oreda och krigiska situationer - endast med hjälp av media.

Så visst finns det en poäng att han minst en typ av fri media, Public Service, för att säkerställa kvalitet, fortbildning, representation och oberoende. Nånstans mellan KCNA i Nordkorea och Berlusconi-tv vore alltså att föredra i en sund demokrati.

Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Först och främst måste du acceptera att du är undantaget, inte dom som fördummas som du kallar det.

Sen finnns det folk som hatar ungar och helst skulle se att samhället som det är uppbyggt ny skulle upphöra att existera, dom är som tur oxå sällsynta, men skulle nog gärna slippa betala för det om dom hade möjlighet.

Då får man väll räkna ut vad deras skolgång, läkarbesök, osv kostat och sen ge dem en ränte och indexuppräknad faktura? :)

Jag tycker det är mycket man kan diskutera i vilken omfattning det ska vara statligt men att på en och samma gång förändra hela samhället tror jag hade slutat i anarki. Det är ju inte heller så att borgarna gjorde allt på en gång heller.

Public Service kan jag förstå tanken med men jag anser att det har spårat ut med alla kanaler. Att det behövs okodade TV och Radiokanaler vid katastof-lägen förstår jag. Jag kan tycka att det behövs reportrar som inte behöver känna press av företag. Men vad är behovet av t.ex. alla dessa dokusåpor man sänder? Och varför måste det finnas en kanal som sänder barnprogram dygnet runt?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Då får man väll räkna ut vad deras skolgång, läkarbesök, osv kostat och sen ge dem en ränte och indexuppräknad faktura? :)

Jag tycker det är mycket man kan diskutera i vilken omfattning det ska vara statligt men att på en och samma gång förändra hela samhället tror jag hade slutat i anarki. Det är ju inte heller så att borgarna gjorde allt på en gång heller.

Public Service kan jag förstå tanken med men jag anser att det har spårat ut med alla kanaler. Att det behövs okodade TV och Radiokanaler vid katastof-lägen förstår jag. Jag kan tycka att det behövs reportrar som inte behöver känna press av företag. Men vad är behovet av t.ex. alla dessa dokusåpor man sänder? Och varför måste det finnas en kanal som sänder barnprogram dygnet runt?

För att inte bli raderad ur folks tv-kanallista helt enkelt.

Den barnkanalen du refererar till är för övrigt den absolut bästa som finns tillgänglig i nuläget.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Du får ursäckta mig, Men har du någonsinn en egen åsikt? Känns som du alltid motargumenterar i alla trådar utan att igentligen ha en egen agende:musik
Om du med egen åsikt menar en åsikt som ingen annan har så är svaret troligen nej!
Om du har intrycket av att jag motargumenterar i alla trådar så är du nog känslig. Tror jag har skrivit runt tio inlägg i tre trådar senaste två månaderna. (För övrigt är att argumentera att ha en agenda...)

Du har dock rätt i att jag inte alltid är så oerhört tydlig med mina åsikter. Men ibland kan man nog gissa sig till vad jag anser om saker och ting ändå! ANSER (håll i dig för nu kommer en åsikt!) för övrigt även att det är rätt ointressant att debattera åsikter eftersom de, sist jag kollade, är fria. Mer intressant att debattera grunden/argumenten för våra åsikter. M.a.o. om någon inte anser att de vill betala tv-avgift via skatten så har man givetivs rätt till den åsikten. Tänker inte jag ifrågasätta. Men att motivera detta med att man vill ha insikt, valmöjlighet eller kontroll över driften av SVT eller hur dina skattepengar pekar på en minst sagt naiv syn på hur ett samhälle med indirekt demokrati fungerar. Du har valt representanter som tar besluten åt dig, ogillar du det så får du börja jobba politiskt så att du kan vara en av de som tar besluten, eller skaffa dig en utbildning och en karriär som gör att du kan sitta med i t.ex. SVT:s styrelse.
Samma gäller ju med argument a al "Jag vill inte betala för de som skadar sig på de motorbanor som jag inte heller vill vara med och betala." Detta argument ligger ju på nivå med min MYCKET unga son som undrade hur bankomaterna kunde veta vilka hundralappar som var mina. Så om ni inte vill betala till en väg i Norrland så lev då lyckliga med tankern att just era pengar gick till ett pensionärsboende i grannkvarteret. Det står ju hur som helst inget namn på hundralapparna...

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
För att inte bli raderad ur folks tv-kanallista helt enkelt.

Den barnkanalen du refererar till är för övrigt den absolut bästa som finns tillgänglig i nuläget.

Om inte SVT trots att man finns okodat i alla TV-apparater i Sverige inte kan få ett publikunderlag utan dokusåpor så är frågan om kanalerna har existensberättigande?

Frågan gällde inte kvalitén utan varför det var tvungen att ha en dedikerad kanal åt bara barnprogram?
Jag växte upp med att man fick passa tiden för bollibompa och disneydags på fredagarna.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Om inte SVT trots att man finns okodat i alla TV-apparater i Sverige inte kan få ett publikunderlag utan dokusåpor så är frågan om kanalerna har existensberättigande?

Frågan gällde inte kvalitén utan varför det var tvungen att ha en dedikerad kanal åt bara barnprogram?
Jag växte upp med att man fick passa tiden för bollibompa och disneydags på fredagarna.

Därför att man kan....

Priset på att sända TV är idag så lågt och produktionskostnaden för barnprogram som sänds i repris är så låg att den totala kostnaden för Barnkanalen är i stil med den Dobidoo eller något annat uselt underhållningsprogram som går 2h/vecka.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Tiderna förändras, har var det med youtube tittandet när du var ung då?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA