1% av förvärvsinkomst i ny skatt som ersätter tv-avgiften

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Det trista med en skatt är att den går att höja hur som helst, oavsett vad som lovas när den införs.
Tokhöjs nuvarande avgift kommer ju folk att sluta betala helt enkelt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Varför kan dem inte bara lägga ner?

Jag hade möjligtvis kunnat stödja PS-konceptet om det faktiskt hade haft det kvalitetsmärke de påstås ska ha. Men när de är lika intetsägande som sína komersiella konkurrenter, och konkurrerar med samma medel, då är det kanske nåt för konkurrensverket istället?

Robinsson, Melodidokusåpefestivalen, div lekprogram osv hör inte hemma i "informationsmedia".

De har ju guldläge att påverka. Fyll en hel kanal med icke-destruktiva barnprogram istället, så slipper dagens ungar växa upp med skönhets- och våldsideal inpräntat från vaggan.

Nej men vad gör SVT? En till storsatsning på en jävla nöjes-serie???

Man blir förbannad!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alla gnäller på skatter. Men denna skattten hade vi röstat för. Vi svenskar är ju som nå mähän. ?
Kan man få den svenska avundsjukan med i spelet kan man få igenom vilken skit som helst. "De fuskande jävlarna kan inte komma undan det här!!11!!!one!"

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Det är direkt vidrigt som det är idag med en påtvingad licensavgift.

Fullständigt vedervärdigt om det läggs på skattsedeln.

Är folk helt efterblivna (har jag iofs konstaterat för länge sen) eller vad i helvete är problemet?

Om man är intresserad av ett företags tjänster så betalar man det företaget och får tillgång till deras tjänster. Så enkelt är det.
Allt annat är naturligtvis käpprätt åt helvete.

Folk som tycker det är okej att bli påtvingade saker borde bli knivhuggna i ansiktet eller flytta till Nordkorea lr nåt.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Hurra vad bra.
Sluta böla nu.

För det första är det viktigt att behålla oberoende media, fri från politiska och ekonomiska påtryckningar - en fundamental faktor i ett demokratiskt samhälle, oavsett diverse programtablåer och tv-innehav.

För det andra blir det billigare för mig med nuvarande förslag.

För det tredje, alla fuskare, in your fejses!
Ibland svider det att göra rätt för sig antar jag :arsele

Fast det dröjer nog innan det blir verklighet emd tanke på det ska utredas, stötas och blötas innan beslut.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
De har ju guldläge att påverka. Fyll en hel kanal med icke-destruktiva barnprogram istället, så slipper dagens ungar växa upp med skönhets- och våldsideal inpräntat från vaggan.
Det har de ju redan gjort, SVT barnkanalen. Hade jag nog inte haft koll på om jag inte för tillfället var barnledig. :)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ni som hatar/föraktar/ogillar SR/(S)(V)T*: Kan ni säga något land utan public service där media fungerar BRA i bemärkelsen att allmänheten lätt har tillgång till radio och TV som förmedlar nyheter och en världsbild utan politisk agenda?

Om JA, skriv gärna här i tråden vilket land och motivera varför denna åsikt är någorlunda objektiv och inte ett resultat av din egen politiska livssyn.

Om NEJ, skriv gärna här i tråden varför vi likaledes ska riskera (genom att motverka SR) att all media i detta land styrs av politiska intressen.

Jag erkänner villigt att SR brister i objektivitet många gånger och min personliga åsikt om public service färgas såklart av mina vänsterliberala värderingar, men efter att ha sett hur media fungerar i många länder utan public service så ser jag inget vettigt alternativ till att behålla SR nu och i fortsättningen. Gärna finansierat via skattesedeln istället för nuvarande system.

*copyright - Vita kreNgtA män

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ni som hatar/föraktar/ogillar SR/(S)(V)T*: Kan ni säga något land utan public service där media fungerar BRA i bemärkelsen att allmänheten lätt har tillgång till radio och TV som förmedlar nyheter och en världsbild utan politisk agenda?

Om JA, skriv gärna här i tråden vilket land och motivera varför denna åsikt är någorlunda objektiv och inte ett resultat av din egen politiska livssyn.

Om NEJ, skriv gärna här i tråden varför vi likaledes ska riskera (genom att motverka SR) att all media i detta land styrs av politiska intressen.

Jag erkänner villigt att SR brister i objektivitet många gånger och min personliga åsikt om public service färgas såklart av mina vänsterliberala värderingar, men efter att ha sett hur media fungerar i många länder utan public service så ser jag inget vettigt alternativ till att behålla SR nu och i fortsättningen. Gärna finansierat via skattesedeln istället för nuvarande system.

TV är ett föråldrat medieformat som gärna får dö ut...

tkdrille

Guest

Var de inte svt som nekade Jimmie Åkesson med något ? Så bra då, de var väl fritt eller hur var de nu ? (dock inte 100% säker men jag hörde de)

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
För att överhuvudtaget kunna ha oberoende media måste det finnas en kontrollfunktion och denna kontrollfunktion heter Granskningsnämnden. Tycker man att radio och tv bryter mot regler för sändning är det fritt för vem som helst att anmäla.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jösses vad det lipas över svt, flytta någonstans där man inte har oberoende television då.:rofl

Typ ryssland.:tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jösses vad det lipas över svt, flytta någonstans där man inte har oberoende television då.:rofl

Typ ryssland.:tummenupp

Sedan är ju SVT allt annat än oberoende och reklamfritt...
Jag betalar för saker som håller en hyfsad kvalité, SVT kvalar inte in.
Skatt ska gå till saker som är nödvändigt för samhället, som infrastruktur, sjukvård och sånt där. Robinson, melodifestivalen och sånt är inte nödvändigt på något sätt, och sånt skval täcks redan upp av reklamfinansierad TV.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Skatt ska gå till saker som är nödvändigt för samhället, som infrastruktur, sjukvård och sånt där. Robinson, melodifestivalen och sånt är inte nödvändigt på något sätt, och sånt skval täcks redan upp av reklamfinansierad TV.

Syftet med Public Service är dels att kunna representera så stor del av befolkningens behov av program som möjligt - där ingår (tyvärr) dokusåpor, pausfåglar och tjeckiska dockteatrar. Dels är syfte också ett demokratiskt syfte, att utan påverkan från politiska och ekonomiska maktstrukturer, kunna förse befolkningen så oberoende info som möjligt. Detta har inte en enda gång tagits upp av tv-licensmotståndarna, mycket märkligt. Jag börjar tror att folk inte riktigt förstår det här utan gång på gång drar upp kassa tv-tablåer som orsak till att inte betala. Jösses. :va

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Syftet med Public Service är dels att kunna representera så stor del av befolkningens behov av program som möjligt - där ingår (tyvärr) dokusåpor, pausfåglar och tjeckiska dockteatrar. Dels är syfte också ett demokratiskt syfte, att utan påverkan från politiska och ekonomiska maktstrukturer, kunna förse befolkningen så oberoende info som möjligt. Detta har inte en enda gång tagits upp av tv-licensmotståndarna, mycket märkligt. Jag börjar tror att folk inte riktigt förstår det här utan gång på gång drar upp kassa tv-tablåer som orsak till att inte betala. Jösses. :va

Jag är inte licensmotståndare, eller avgiftsmotståndare. Det jag är är motståndare mot skattefinansiering.
SVT är på intet sätt politiskt obundna, eller ekonomiskt (de har produktplaceringar, och med skatt blir de allt annat än ekonomiskt obundna), så då kvarstår det där med att ge folket vad de vill se, vilket all annan media har som syfte så där fyller inte Public Service någon som helst funktion som inte redan finns.
Så var det det där med att sprida oberoende information, vilket får stå åt sidan för populistisk underhållning. Hade majoriteten av tablån bestått av information, som vetenskapens värld eller annat samhällsnyttigt hade jag antagligen till och med kunnat tänka mig att ha en TV och betala licensen...
Men nu har youtube bättre fritt informationsflöde än SVT.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Folk vill se robinsson/ såpor, lev med det.

Lite som att klaga på att sjukvården lagar mc-åkare som kört för fort.

Personligen vill jag inte betala sjukvård för folk som röker, super, äter sig feta, försöker ta liver av sig osv. osv.

Jag vill inte heller betala för skolgången åt alla ligister som inte närvarar på lektioner och ändå aldrig kommer att lära sig något.

Men det är just personliga kriterier, som medborgare förstår jag att det inte är mina personliga önskemål som skapar samhället, som tur är kan tilläggas.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA