Ta det lilla lugna nu, ingen idé att brusa upp.
Jag håller med dig om en del i ditt inlägg, men du gör som alla andra i tråden och tar upp utbudet och ilsknar till över det. Du har en poäng i att man inte ska betala för det man ogillar och inte använder, det vill väl ingen. Även om det är intressant att diskutera utbudet försöker jag förmedla en grej som handlar om den andra poängen med PS.
För att konkretisera det jag tidigare har skrivit, några exempel på principen bakom.
Om PS var privatfinansierat via reklam och störste finansiären av verksamheten var stora privata företag, hade tex SVT då kunnat visa program som granskar företagens varanden och havanden om de hade gett en negativ bild. Hade dom kunnat visa upp Coca-colas verksamhet i Indien eller Wall-Marts beteende som arbetsgivare? Fast det där skiter väl vi i eftersom det händer där borta och dessutom är det galet vänsterflummigt att bry sig om det där. Men Telia då, jag tror aktieägarna är intresserade av hur det egentligen har gått till med 3G-licensen i Uzbekistan eller Caremas hittepå i äldreboendebranschen. Råkar dessa vara finansiärer av SVT´s verksamhet blir det knepigare med att visa upp detta, bita den hand som föder en är dålig idé. Det är inte så troligt att det händer men det måste vara garanerat fritt från denna typ av påverkan.
Den som har ekonomisk makt som påverkar väldigt många människor bör väl också kunna vara föremål för granskning och resultatet vara folk till godo. Varför då ge folk de sämsta tänkbara förutsättningar att få ta del av denna typ av samhällsinfo via den absolut vanligaste informationskanalen förstår jag i så fall inte.
Hade politikerna istället haft en jämförbar påverkan hade det också varit högst olämpligt. Tv igen som exempel, program som Uppdrag granskning och liknande hade förmodlingen inte kunnat leverera på samma sätt. Censuerat, vinklad eller t.o.m bannlyst om statliga mutor, skattepengaslöseri, inkompetens och fusk. Det vore näst intill katastrofalt att frånta väljares och skattebetalares rätt att få information om detta. Tanken att den som är innehar makten för tillfället bestämmer vilken information folk ska få ta del av bör inte bara oroa tv-innehavare, även dom utan tv.
Men det finns ju värre exempel utifrån och som sannolikt aldrig kommer att ske i vårt land tack och lov. I Milosevic land fick alla se att albanerna, NATO, USA och muslimer var de onda, engagera er folk. Irans gigantiska demonstrationer med stora folkmassor framför podiet ackompanjerat av timtals långa direktsändningar samlar kollektiv ilska och fortsätter vara det största hotet mot väst. I Nordkorea existerar det normala samhället. Alla utanför är onda eftersom det visas på tv...... för dom som har, annars kanske det kommer i den fast monterade väggradion som aldrig går att stänga av, bara sänka
Risken är liten att detta händer i Sverige men principen når fram.
Tycker därför inte man kan beskylla ett system med gemensam finansiering som kommunistiskt när det snarare syftar till att motverka att kommunism och andra ideologiska avarter tillåts besitta denna typ av central maktställning. Självklart får alla politiska yttringar förekomma i media men det bör finnas ett så oberoende alternativ som möjligt, en viktig samhällsfunktion finansierat av folk, även om man inte kan garantera ett totalt oberoende. Det går ju alltid att klaga på innehållet men funktionen tycker jag inte ska underskattas, det är det jag menar med think outside the box.