1% av förvärvsinkomst i ny skatt som ersätter tv-avgiften

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Värst vad folk klagar över SVT. Kanske är jag bara ovanligt fascinerad över rörliga bilder men jag gillar SVT skarpt och framförallt SVT Play.
Det finns gott om bra/spännande/intressanta/konstiga dokumentärer, fantastiska naturfilmer, humorprogram, samhällsprogram, nyhetsprogram, lättsmält underhållning. Jag skulle nog våga påstå att det finns nåt för alla.

Dom som fortfarande är skeptiska till SVT:s programutbud kan jag tipsa att kolla på "Dag", nu kan man dessutom kolla ikapp både säsong 1 & 2 http://www.svtplay.se/video/1047717/sasong-1-del-1-av-10

"Snutar" är en annan favorit när man behöver fördriva 5 minuter http://www.svtplay.se/video/581936/del-1-av-10-langaren

"Bron" var för övrigt en vansinnigt bra TV-serie som sändes i SVT, den finns tyvärr inte kvar på Play men det ska komma en uppföljare... :banana

Finns självklart en del skit också men det vore ju märkligt om man gillade allt, alltid.

Wow!

3 "bra" serier på 20 år?

20x2000kr=40.000kr för 3 DVD-boxar..

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag är kluven i frågan.

Betalar gärna för SR, men SVT kan ta sig i dalen. Har inte ägt en TV på många år.
Däremot blir det jävulusiskt dyrt som student. Bara ett par hundringar till eller från i månaden gör stor skillnad.
Samtidigt blir det lite knivigt att lägga det på skatten eftersom det fort kan omprioriteras till annat håll.
"öronmärkta" pengar har väl funkat sisådär i praktiken.

Vet inte vad som är minst dålig lösning faktiskt.

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Felet ligger främst i valfriheten. Jag gillar inte att bli påtvingad produkter.

Nä, det är förståeligt. Jag tycker att nyttan av att ha public service har förklarats ganska bra av andra här i tråden så jag fortsätter inte den debatten. Man får tycka precis som man vill.

Wow!

3 "bra" serier på 20 år?

20x2000kr=40.000kr för 3 DVD-boxar..

Wow, vilken tolkning!
2 av 3 var exempel på aktuella program som fortfarande finns kvar på Play, skulle jag lista allt bra SVT producerat/sänt de senaste 20 åren skulle det bli ett galet långt inlägg. Försökte bara visa på att det fanns andra program än "Språka på serbokroatiska" och "Helgmålsringning" på SVT

...Men jag skulle ju vilja lägga till "Den tatuerade änkan" bara för att den är så bra

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Gällande den senaste grejen med att alla datorägare skall ge dem pengar, varför inte göra så att man måste logga in med användarnamn/lösenord för att se på SVT Play?
Då skulle man ju lätt kunna se vilka som skall betala för att använda det.

Skälet till att så ej sker är ju att de kallt räknat på hur mycket mera de tjänar på att jaga folk för deras datorinnehav. Det är inte en frågan om att köra fair-play & public service med befolkningen, det är en fråga om att få in maximalt med pengar ifrån dem.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Gällande den senaste grejen med att alla datorägare skall ge dem pengar, varför inte göra så att man måste logga in med användarnamn/lösenord för att se på SVT Play?

Skälet till att så ej sker är ju att de kallt räknat på hur mycket mera de tjänar på att jaga folk för deras datorinnehav. Det är inte en frågan om att köra fair-play & public service med befolkningen, det är en fråga om att få in maximalt med pengar ifrån dem.

Det kommer inte jagas nåt, manövern är för att få över licensen på skattsedeln asap.

Oroa er inte, PS-hatare, ni kommer få betala vare sig ni vill eller inte.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Det var en gång en Public Service...

"Hatet" mot Public Service och att man tvingas betala för det ligger på neutrala 50% mellan 0 och 100.
Det har länge diskuterats om avgiften ska tas bort och istället bli en del av allas skatt, men ingen orkar bry sig eller lyssna direkt. Intresset är väldigt lågt och någon drivkraft att få igenom en förändring saknas.

*POFF* så gör dom ett väldigt provocerande och idiotiskt steg som detta, hatet är numera 80% och dom har allas intressen, inkl. politiker, media och den allmänna folkmassan.

*POFF* så inom en snar framtid kommer förslaget att gå från en provocerande jakt på dator- och mobilanvändare till att bli en smidig skattepålägg på 1% med ett maxtak för alla. Folket "jublar". Intresset är stort och en drivkraft att få igenom en förändring finns.

THE END.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det kommer inte jagas nåt, manövern är för att få över licensen på skattsedeln asap.

Oroa er inte, PS-hatare, ni kommer få betala vare sig ni vill eller inte.

Överkompenseras med kreativ bokföring ;)

I won´t pay for shizniz I don´t use

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
*POFF* så inom en snar framtid kommer förslaget att gå från en provocerande jakt på dator- och mobilanvändare till att bli en smidig skattepålägg på 1% med ett maxtak för alla. Folket "jublar". Intresset är stort och en drivkraft att få igenom en förändring finns.
Med 1% slatteintäkt kommer SVT:s intäkter att öka mångfalt :brinnerupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

THE END.

Jag tror det är precis vad svt hoppas på men själv hoppas jag att vår regering väljer alternativ C, och tvingar SVT till att ta betalt på samma sätt som alla andra betalkanaler.

Så istället för att få mer pengar som dom önskar så kanske dom får mindre pengar. Det vore rätt åt SVT-folket.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

True that!

Samtliga argument som förs från ja-sidan skulle lösas enkelt genom att göra som alla andra (Netflix, viasat och övriga betalkanaler). Att påtvinga folket produkter och kostnader de inte vill ha är inget annat än kommunism i sin renaste form.

Det går inte 2013 att skylla på teknik eller nåt annat, det finns INGA bra argument för att inte spärra icke-betalande om det är vad det handlar om, så det är mao en ren hetsjakt på folks pengar mot deras vilja.

Känns väldigt nära utpressning och har ungefär samma affärsmodell som H-A och beskyddarverksamheten.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det går inte 2013 att skylla på teknik eller nåt annat, det finns INGA bra argument för att inte spärra icke-betalande om det är vad det handlar om, så det är mao en ren hetsjakt på folks pengar mot deras vilja.

Skulle väl vara om man hänvisade till totalförsvaret eller något i den stilen där man vill få ut viktig information till medborgarna.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Skulle väl vara om man hänvisade till totalförsvaret eller något i den stilen där man vill få ut viktig information till medborgarna.

Om så är fallet kan försvaret (staten) med laga stöd redan nu "beslagta" sändningstid från kommersiella kanaler. Jag lovar att om ryssen kommer med kraft så kommer det gå ut på varenda kanal som sänds i det här landet oavsett ägarstruktur och affärsmodell.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Om så är fallet kan försvaret (staten) med laga stöd redan nu "beslagta" sändningstid från kommersiella kanaler. Jag lovar att om ryssen kommer med kraft så kommer det gå ut på varenda kanal som sänds i det här landet oavsett ägarstruktur och affärsmodell.

Det tror jag också. Men det är nog ytterligare ett ställningstagande och argumentation som myndigheterna kan föra fram i diskussionen om att låta alla ha möjlighet att titta på t ex SVT Play, lyssna på icke kommersiella radiokanalerna via nätet och andra mer traditionella distributionssätt.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Att påtvinga folket produkter och kostnader de inte vill ha är inget annat än kommunism i sin renaste form.

Visst överdriver du här?

I övrigt så tycker även jag som rödstrumpande lallare att avgiften för SVTplay kan vara lösenordsanknuten. Antingen att man betalar tv-avgiften och får ett inlogg eller att man loggar in och betalar därefter, enligt spotifymodellen.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning