1% av förvärvsinkomst i ny skatt som ersätter tv-avgiften

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
...SVT då kunnat visa program som granskar företagens varanden och havanden om de hade gett en negativ bild....

...men det måste vara garanerat fritt från denna typ av påverkan.

...program som Uppdrag granskning

Du måste ju skämta?

Av alla program i genren, så är ju UG det mest vinklade och sensationsjournalistiska av dem alla. Men med hård konkurrens!

Plus, Josefsson, UG osv är alla enastående exempel på bristande journalistik som vill skapa rubriker snarare än rättvisa och tydlighet.

Hade PS-media faktiskt försökt vara oberoende så skulle jag möjligtvis kunna köpa dina argument, även om jag fortfarande skulle tycka att man inte ska tvingas köpa något man inte vill ha. Men du har ju fel!

Att sen dra upp massa exempel på länder som precis som Sverige har ett kontrollerat media förstår jag inte hur du kan ta som ditt argument, det borde väl va mitt i så fall!?

Och jo, de andra kanalerna är inte sena att rapportera skandaler och nyheter även om det inte ligger deras kunder i munnen. Det är ett principargument "ni" svänger er med utan direkta fakta.

SVT lider ju lika mkt av sin agenda. Det problem nog när större delen av sveriges journalistkår är röda, att ge dem frislag är liksom inte vad den berömda jämlikheten behöver.

Men som sagt, jag sponsrar gärna barnkanalen så vi slipper se fler ninjas än nödvändigt växa upp. Jag sponsrar gärna en oberoende nyhetskanal, men just nu är den bästa svenska nyhetsmedian på skärmen TV4 News. Och inte ens det känns relevant om man läser tidningen och har internet.

Jag kollar nästan aldrig på TV, av princip aldrig aldrig på SVT om det inte är nåt väldigt speciellt. Jag har inga behov som inte internet löser, något jag förklarat för den vidriga gubben från Kiruna som försöker trycka sig in i hallen flera ggr senaste månaderna (nitar honom snart).

100 meps.. Bra router, PS3, NAS, några datorer och många meter nätverkskabel löser det mesta. TV-licens my ass :arsele

Ps. Det suger att skriva hemtenta! (13 timmar kvar)

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Bra, det känns som vi är överens om vilken maktfaktor media faktiskt är och kan vara.
Tycker man det är vinklat finns granskningsnämnden till ens förfogande. Ännu viktigare att vara på hugget och granska PS om finansieringen listas på skattesedeln. Ska den finansieras av medborgare ska den också kontrolleras av medborgare.

Angående kvalité på PS så var det väl några fuskare och tv-licensmotståndare här på SH som faktiskt tyckte att kvalitén på PS´s programutbud i regel var hög. Om jag minns rätt så gällde det dokumentärer, samhällsinfo och nyheter bl.a. jag håller med dom fortfarande även om egenproducerat material i princip har försvunnit. Det var bättre förr.

Förutom det är att skönt och slippa reklam och allt får många hjärndöda bonne-söker-käring-program och kan då och då njuta av smala program som 6 timmars livesändning från Ullevi och Big 4, något som jag tror kanal 5 knappast skulle våga ge sig på.

Något som ska bli intressant och se är hur PS kommer ställa sig till det faktum att fasta tv-tider mer och mer försvinner allteftersom folks levnadsmönster ändras och internet föredras. De senaste 50 åren har vi möblerat vårt vardagsrum utifrån tv:ns placering, undrar vad som händer med PS när tv:n inte längre spelar lika stor roll? Och hur fan det kommer se ut i folks vardagsrum :tungan

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
folks vardagsrum :tungan

Folks vardagsrum kommer sannolikt fortfarande ha en stor skärm på en vägg. Däremot matas den inte via antennkabeln.

Jag ser ett grundläggande fel i vår kommunikation. Du pratar om hur det borde vara, jag om hur det ÄR.

Att det som kommer på skattsedeln ger att vi som betalar skatt har makt över det är en gullig demokratisk tanke, men det funkar inte så. Har aldrig gjort och kommer aldrig göra. Anarki är den enda sanna demokratin!

Du får gärna se 6-timmar skräpdokumentär en söndagseftermiddag. Vad som gör mig förbannad är att du tycker att det är mitt ansvar att betala för det bara för att jag vill se Family Guy på tisdagkvällen.

PPV kommer äta upp PS (tack och lov). Internet öppnar den dörren till att slippa betala för skiten man inte vill ha.

Nu finns ju "motståndare" som tycker att man ska betala licens för att ha internet, vilket är helt sinnessjukt och det parti som försöker föra den linjen lär ju inte få många mandat. Skattsedelslösningen är också galen, ytterligare en ful staty i en park jag aldrig besöker jag tvingas betala för istället för att ge ungarna läroböcker som vet om att vi haft en svart president i USA numer.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Men det finns ju värre exempel utifrån och som sannolikt aldrig kommer att ske i vårt land tack och lov. I Milosevic land fick alla se att albanerna, NATO, USA och muslimer var de onda, engagera er folk.

Var de inte onda? Menar du då att de var goda? Och fanns det några andra som var the bad guys i den konflikten?

ps. SVT/SR- politiskt obunden? :3freak

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har en känsla av att svt vill få till någon slags politisk ändring, just nu beter dom sig så urbota dumt att jag inte kan se någon annan rimlig förklaring. Sen vet jag inte om dom är ute efter att bli totalt skattefinansierade eller vad om fiskar efter. Jag hoppas i alla fall att dom istället tvingas till att bli en betalkanal.

http://kontakt.svtplay.se/org/svt-play/d/jag-vill-fortfarande-blockera-svt-oavsett-ifall-ni/
Vi blockerar inga IP-nummer. Lösningen för att inte se SVT Play måste väl vara att låta bli att gå till sidan.
Så gör man alltså enligt svt för att slippa se svt. Så enligt den logiken ska väl det även räcka för att slippa betala skiten men nej svt tycker inte ens att en blockering räcker för att slippa betala...
http://kontakt.svtplay.se/org/svt-play/d/blockering-igen/
Radiotjänst har inte antytt att det skulle räcka med att blockera SVT Play. Tvärtom tyder allt på att man planerar att göra precis som man gör med tv-apparater, d.v.s. avgiftsbelägga innehav att mottagande utrustning t.ex. datorer.

Man kunde låsa svt för icke betalande, men istället försöker man tvinga alla möjliga grupper och individer att betala för skiten.

Själv klarar jag mig väldigt bra utan publik service men public service klarar sig tydligen inte utan mig.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
PPV kommer äta upp PS (tack och lov). Internet öppnar den dörren till att slippa betala för skiten man inte vill ha.

Nu finns ju "motståndare" som tycker att man ska betala licens för att ha internet, vilket är helt sinnessjukt och det parti som försöker föra den linjen lär ju inte få många mandat. Skattsedelslösningen är också galen, ytterligare en ful staty i en park jag aldrig besöker jag tvingas betala för istället för att ge ungarna läroböcker som vet om att vi haft en svart president i USA numer.

Det är helt sjukt :gråta

Mitt liberala hjärta blöder och jag skriver dessa sista ord snyftande över tangentbordet. Snart har jag inte ens dator längre! :(

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Var de inte onda? Menar du då att de var goda? Och fanns det några andra som var the bad guys i den konflikten?

Det det är möjligt att du gör samma klassificering som jugge-tv gjorde på den tiden. Men Milosevic fick med sig för många på sin sida eftersom han systematiskt svärtade ner ovannämnda parter i officiell media som han ägde. Det folk fick se, var det han bestämde sig för att visa utifrån sin krigiska agenda. Samma princip ser vi i tex Nordkorea idag.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det det är möjligt att du gör samma klassificering som jugge-tv gjorde på den tiden. Men Milosevic fick med sig för många på sin sida eftersom han systematiskt svärtade ner ovannämnda parter i officiell media som han ägde. Det folk fick se, var det han bestämde sig för att visa utifrån sin krigiska agenda. Samma princip ser vi i tex Nordkorea idag.

Jag märker att du fallit offer för västs antiserb-propaganda. Du ska nog se att alla parter emellanåt var jävligt onda i balkankonflikterna och att alla parter även var offer. Till och med serber!!!!!!!!!!!11:eek:

Om du hade varit lite mer beläst på Jugoslaviens historia så hade du förstått hur komplicerat läget är där.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag märker att du fallit offer för västs antiserb-propaganda. Du ska nog se att alla parter emellanåt var jävligt onda i balkankonflikterna och att alla parter även var offer. Till och med serber!!!!!!!!!!!11:eek:

Om du hade varit lite mer beläst på Jugoslaviens historia så hade du förstått hur komplicerat läget är där.

Jag pratar nationella mediers inblandning i konflikten, inte politiken bakom den.
Håll dig till ämnet istället.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har ingen platta :gråta

Och min telefon är snarare en dumbphone, så dålig är den!

Du är i gott sällskap. Jag har ingen platta heller. Däremot har jag en smartphone, som jag knappast sitter och tittar på SVT Play eller lyssnar på Sveriges Radio kanaler. Betalar dock TV licensen så för min del blir det ingen skillnad.

Uppfattar jag saken rätt att man ska betala bara för att apparaten kan ta emot utbudet eller måste det vara i samband med att man har en internetuppkoppling? I det senare fallet öppnar det ju för möjligheten att man "lånar" grannens WiFi. Rättshaveristerna kan nog även fortsättningsvis andas morgonluft.

http://www.di.se/artiklar/2013/2/27/nu-ska-aven-telefonagare-betala-tv-avgift/

Personen ska också betala tv-avgift, även om han eller hon bara äger en smart telefon. En förutsättning är att apparaten har internetuppkoppling.

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Värst vad folk klagar över SVT. Kanske är jag bara ovanligt fascinerad över rörliga bilder men jag gillar SVT skarpt och framförallt SVT Play.
Det finns gott om bra/spännande/intressanta/konstiga dokumentärer, fantastiska naturfilmer, humorprogram, samhällsprogram, nyhetsprogram, lättsmält underhållning. Jag skulle nog våga påstå att det finns nåt för alla.

Dom som fortfarande är skeptiska till SVT:s programutbud kan jag tipsa att kolla på "Dag", nu kan man dessutom kolla ikapp både säsong 1 & 2 http://www.svtplay.se/video/1047717/sasong-1-del-1-av-10

"Snutar" är en annan favorit när man behöver fördriva 5 minuter http://www.svtplay.se/video/581936/del-1-av-10-langaren

"Bron" var för övrigt en vansinnigt bra TV-serie som sändes i SVT, den finns tyvärr inte kvar på Play men det ska komma en uppföljare... :banana

Finns självklart en del skit också men det vore ju märkligt om man gillade allt, alltid.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning