1% av förvärvsinkomst i ny skatt som ersätter tv-avgiften

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Därför att man kan....

Priset på att sända TV är idag så lågt och produktionskostnaden för barnprogram som sänds i repris är så låg att den totala kostnaden för Barnkanalen är i stil med den Dobidoo eller något annat uselt underhållningsprogram som går 2h/vecka.

Är det sant när man räknat med kostnader för frekvenser, teknisk utrustning osv? Och har du nån källa på att det är så billigt?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är det sant när man räknat med kostnader för frekvenser, teknisk utrustning osv? Och har du nån källa på att det är så billigt?

Sedan man byggde ut digitaltv-nätet så är kostnaden för att sända 5 eller 50 kanaler ungefär skit samma, det är produktionskostnaden som är det tunga. Distributionskostnaden för alla SVT-kanaler står för 6% av SVT budget. http://www.svt.se/content/1/c6/69/84/42/SVT_PSR2011_webb.pdf
1996 betalade SVT >500 miljoner i sändningskostnad för sina då 2 kanaler. 2011 kostade samtliga SVT kanaler 250 milj att distribuera och då är inflationen inte medräknad.

Just därför sänder kommersiell TV så mycket repriser och program där de slipper betala för produktionen läs: Ullared/färjan och liknande program där ett externt företag betalar hela produktionen. (Det är ju bingo för kanal5 att Ullared betalar produktionen och sedan säljer kanal5 reklamplats i den färdiga produkten som kostar de nära nog noll att sända)

När det kommer till källa på att barnkanalen är billig i produktion så saknar jag skriftlig källa då det baseras på vad jag hört av vänner som jobbar på SVT.

Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Fast jag har hört att dessa frekvenser är både värdefulla och attraktiva. Borde kunna dra in mer pengar på att hyra ut dem?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Fast jag har hört att dessa frekvenser är både värdefulla och attraktiva. Borde kunna dra in mer pengar på att hyra ut dem?

Fast det är ju ingen brist på frekvenser längre i marknätet, sen är det ju senda/boxer som är den operatören som finns där och dom i sin tur måste ju köpa in kanalerna av cd eller viasat.

Det finns liksom inget att hyra ut till.

Tommy.exe

Guest
SÅ om du skattar i annat EES land är det helt OK att snylta på sverige, men alla andra ska betala för dina barn vill se barnkanalen, även om de inte äger en TV. Fin logik. (eller snarare brist på sådan)

Förstår inte att det ska vara så svårt att förstå att en del kanske inte vill betala för saker de inte använder och inte vill ha.

intressant att du vet vart jag arbetar också.

undrar vem trollet är egentligen

Men skärp dig, du är ju fjantig. "Snylta". Haha. Jo, jag är i sanning en snyltare som ev kan komma att slippa betala TV-skatt då jag jobbar i andra länder än Sverige. Att jag ska kassera min TV dessutom. Haha.

Jag har alltid hatat TV-avgiften, men betalat. Jag tycker det är helt rubbat att man inte bara kodar skiten, och sedan tar ut en avgift för att behålla möjligheten att sända larm osv.
Detta system är dock bättre än det gamla. Mycket bättre.

Får jag ett inbetalningskort på posten så kommer jag att betala detta. :tummenupp

sossarigen.jpg

Det är min tur nu, vinden har vänt. Cashen rullar in som dom ska. Det går bra nu. :hihi

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Fast det är ju ingen brist på frekvenser längre i marknätet, sen är det ju senda/boxer som är den operatören som finns där och dom i sin tur måste ju köpa in kanalerna av cd eller viasat.

Det finns liksom inget att hyra ut till.

Precis där finns lediga frekvenser att sända på och enligt lag så delar alla som sänder solidariskt på kostnaden som terracom har dvs bestämmer du dig för att börja sända repriser av Kim Jong Ils bästa tal får du samma pris som TV4 betalar för en timme.

Hade jag haft för mycket pengar över så skulle jag lätt börja sända denna mans visdomsord 24/7. 10 000/timme är det ju lätt värt....
kim-jong-il-twn.jpg

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
va fen e detta för såsse hittepå ??? el dom inte kloka eller..??

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Någon/några har uppenbarligen inte läst hela tråden...
Oavsett, tycker att det upplägg som presenterades, med 1% av inkomsten, upp till ett tak på 1200/person, är ett klockrent upplägg, och något liknande borde ha införts för länge sen (trots att jag inte äger en TV själv)

Skulle gärna fått höra lite mer om vad som fått kulturdepartementet att dra tillbaka förslaget. Påtryckningar internt? Allmänhetens reaktioner? Kjettinggenget?

Last edited:

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Hoj
Kå Te eM 690r
kanske man ska göra samma med fordonskatten?
många som skiter i att betala det.
vi säger 2-3 % av inkomsten på alla folkens in swiiden.
det är ju rättvist?!

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Hoj
Kå Te eM 690r
Då är det nog dags att inte bara avskaffa TV-licensen utan hela det demokratiska konceptet. I dagsläget lägger vi långt mycket mer skattepengar på vinster till företag som inte ens "fins" i Sverige, typ Carema, än vad vi lägger på Public Service.

Poängen med PS är att det ska finnas icke kommersiella alternativ till övrig media, något som behövs mer än någonsin idag.

Däremot tycker jag att avgiften ska gälla hushåll som i dagsläget, samt att gränsen för att betala ska vara högre. Alternativt vara undantagen pensionärer, studenter och icke arbetsföra.

blir inte många svenskar kvar som kan betala då?

tkdrille

Guest
De kanske gjorde det så absurt att det omöjligt skulle gå igenom? :va

De vet man aldrig. Men man vet om att de satt förnuftiga personer och röstade om detta. De har så mycket bättre för sig än att sätta skatter på allt jävla skit som finnes. =) Men nu tar vi inte upp vad igen då vi avverka de för nån sida sedan.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA