100 armhävningar på sex veckor?

Niinja

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
2003 Kawa Ninja 600
Nån som testat träningsprogrammer på http://www.100armhavningar.se/ ?
Man ska klara av att göra 100 armhävningar i rad efter sex veckor.

Lyckades pressa 21st så vette fasen om man är i så bra form :va
Tycker man borde orka typ 40st i alla fall men nu fick man sin dom....

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Jag o polarna provade det dar for ett ar sen typ. Klarade 50 pa forsta forsoket sa det var ju en bra start tankte jag.
Korde efter programmet, men vettefan, typ alla slutade efter 2 veckor :tungan
Klarade nog 60 pa raken eller nat da. Men de blev drygt att halla pa varannan dag eller va det nu va...

Smagatusk

Guest
Finns inte en möjlighet att klara med våra förutsättningar. Gjorde 61 och tränar redan kontinuerligt.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Kan nog funka, dock är det nog mkt tekniken att göra armhävningar som förbättras, men ger ju inte mindre skrytträtt och egoboost för det!:D

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag testade nu och jag klarade 81 st. Inte illa med tanke på att jag inte tränar någon uthållighet.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det finns armhävningar och det finns armhävningar. Och så finns det armhävningar. Jag har sett alla varianter.

Andra grejer som spelar in, förutom hur strikt eller snabbt man gör dem, är förstås längd och kroppsvikt. Eller rättare sagt hur kroppsvikten är fördelad. Litar aldrig på vad folk säger om hur många armhävningar de klarar.

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Det finns armhävningar och det finns armhävningar. Och så finns det armhävningar. Jag har sett alla varianter.

Andra grejer som spelar in, förutom hur strikt eller snabbt man gör dem, är förstås längd och kroppsvikt. Eller rättare sagt hur kroppsvikten är fördelad. Litar aldrig på vad folk säger om hur många armhävningar de klarar.

Du har helt rätt. Jag är dock en av världens mest vältränade atleter så när jag säger att jag klarar 81 armhävningar så är det ingen överdrift.

edit: Jag är dessutom väldigt ödmjuk.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Kollade ni youtubeklippen som det länkades till på sidan?

Gillade han duracellsnubben där. Studsa lite snabbt bara så räknas det :D

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Uja, leta rätt på någon seriös crossklubbs inomhusträningar...vi brukar köra uppvärmning modell stygg (lagom för att döda en otränad), lite hinderbana i 2x10 sisådär...och efter det går vi över på lite styrka, inte ovanligt att det blir 100 armhävningar ibland (mellan alla dips, situps, saxar och upphopp på tjockmatta).

Det är mycket psyke inblandat i att pressa sig, alla klarar mer än de tror.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft

Dessutom, vad är poängen?

Ungefär som svenssonträning med fyratusen repetitioner när de ska bygga muskler. Jomenvisstsåatteh.. :rolleyes:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Uja, leta rätt på någon seriös crossklubbs inomhusträningar...vi brukar köra uppvärmning modell stygg (lagom för att döda en otränad), lite hinderbana i 2x10 sisådär...och efter det går vi över på lite styrka, inte ovanligt att det blir 100 armhävningar ibland (mellan alla dips, situps, saxar och upphopp på tjockmatta).

när man tror man är slut så har man i snitt 75% kvar att ge sägs det ju.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
när man tror man är slut så har man i snitt 75% kvar att ge sägs det ju.

...det är nog inte långt från sanningen, de flesta har en tendens att ge upp när det tar emot, det är då det börjar ta ordentligt.

Man ser samma tendens på gymmet, det är låga vikter, många reps och inte mycket svett...lökträning. :fakta

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Ungefär som svenssonträning med fyratusen repetitioner när de ska bygga muskler. Jomenvisstsåatteh.. :rolleyes:

Haha, det där känner man ju igen. Inte från mitt gym, där kör alla seriöst(utom jag:rolleyes:), men på tex Friskis där Ulla-Britt och Kjell-Åke ska infria nyårslöftet och lite halvlojt står och drar i en kabel med max en vikt på. Sen kan man "unna sig" ett extra wienerbröd till kaffet eller ett glas vin när man kommer hem. :D

Iofs inbillar jag mig att det finns många som verkligen aldrig aktiverar en enda muskel i överkroppen som denna "träning" ändå gör nån slags nytta för.

Kollade ni youtubeklippen som det länkades till på sidan?

Gillade han duracellsnubben där. Studsa lite snabbt bara så räknas det :D
Men vafan han i andra filmen går ju inte ända ner ju. Det är ju det jag säger. Jävla fuskande alltid :rolleyes:

Gillade mer den här ;) Ass up, face in the pillow.

[YOUTUBE-ID]66-v0AaANHk&feature=player_embedded[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Gjorde det hela för lite över ett halvår sedan.

Första testet hamnade jag på omkring 30-35.
första dagen blev det 51 reps
sista dagen blev det 245 reps

När jag sedan testade göra så många på raken som möjligt blev det 75 st, helt klart en förbättring, mer eller mindre ingen annan träning under den tiden, och med en förkylning på G sista veckan.

(iPhone-appen är klockren! om jag inte minns fel så ska det även finnas en hemsida (och app?) för sit-ups)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Håller inte med. Visst finns det en och annan klubb som råkar ha nån tränare som kan fysträning men rent generellt jag skulle nog vilja säga att det är bättre att söka sig fysträning på andra ställen.

Risken är överhängande att det blir ensidiga övningar och vissa muskelgrupper glöms bort.

Angående de 100 armhävningarna så tvivlar jag på att någon som klarar under 50 armhävningar skulle fixa 100 efter bara 6 veckors träning. Har själv gjort 90 men vägen dit var flera år av regelbunden träning och ytterligare 10 till kändes ganska långt borta. I det fallet är det nog lite som Patrik Sjöberg sa åt Holm, det är stor skillnad på 2.40 och 2.42.

Sen tror jag programmet skulle bli effektivare om man la på några pass eller set med extra vikter.

Och nu menade jag 100 på raken, att göra några åt gången och summera ihop till 100 efter 1 timme gör ju vilken soffpotatis som helst.
Och bara ifall nån tyckte det lät som skryt med 90 så ska jag väl krypa till korset och säga att jag inte tror jag klarar mer än 30 idag.

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...