100 armhävningar på sex veckor?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Håller inte med. Visst finns det en och annan klubb som råkar ha nån tränare som kan fysträning men rent generellt jag skulle nog vilja säga att det är bättre att söka sig fysträning på andra ställen.

Risken är överhängande att det blir ensidiga övningar och vissa muskelgrupper glöms bort.

Nja, jag tror att crossåkarna (de seriösa pojkarna) har jäkligt allsidig träning...den klubben jag tränar med gör sopslut av mig på varenda träningstillfälle, och jag tränar regelbundet, både i enduroskogen och på gymmet. Få utövare (vilken sport det än må vara) är så vältränade som elitåkare i motocross/enduro. :fakta

Just mixen av tuffa hinderbanor under längre tid, och tuffa övningar för ben/rygg/mage och armar är perfekt för mig iaf, jag snöar lätt in på löpband och lite discoträning. :hihi

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, jag tror att crossåkarna (de seriösa pojkarna) har jäkligt allsidig träning...den klubben jag tränar med gör sopslut av mig på varenda träningstillfälle, och jag tränar regelbundet, både i enduroskogen och på gymmet. Få utövare (vilken sport det än må vara) är så vältränade som elitåkare i motocross/enduro. :fakta

Just mixen av tuffa hinderbanor under längre tid, och tuffa övningar för ben/rygg/mage och armar är perfekt för mig iaf, jag snöar lätt in på löpband och lite discoträning. :hihi

Att man är tokslut är på inget sätt nåt kvitto på en allsidig träning.
Att cross/enduro-åkare generellt har god fysik betyder inte heller att dom är duktiga på att hitta alla muskler på din kropp.

Gå på ett aerobicspass på lagom nivå så kommer du nog också vara tokslut men ha on i ett halvdussin muskler du inte ens visste att du hade. Nu har jag själv aldrig tränat just aerobics men det är väl ändå ganska logiskt att den som tillbringar 100% av sin träningstid med olika kroppsövninar kan fler fysövningar än crosskillen som tillbringar 50% av sin träningstid på hojen, 40% jogging mm och kanske 10% på diverse fysövningar? Och dessutom måste crosskillen tillbringa tid i verkstan för att serva hojen.

Nej, acceptera att bara för att du gillar enduro/cross så betyder det inte att dina hjältar är bäst på allting. Vissa kompetenser hittar men bättre genom att söka sig bort från sina normala cirklar.

MikkE

Guest
Jag väger inte så mkt, dock har jag ganska långa armar och det blir en lång sträcka när man ska ner hela vägen och sedan upp igen. Dock vill jag minnas att jag klarade av ca 50 st under den tiden jag spelade handboll. Var 13-14 år då. Nu ligger jag på ca 30 men ska nog kunna klara av 60 efter några veckor.
Måste man göra dem hela tiden eller får man "vila" lite mellan varje eller någon häv?

Å va fan är det här för tomte?
[YOUTUBE-ID]JbNBNdsLizA[/YOUTUBE-ID]

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Att man är tokslut är på inget sätt nåt kvitto på en allsidig träning.
Att cross/enduro-åkare generellt har god fysik betyder inte heller att dom är duktiga på att hitta alla muskler på din kropp.

Gå på ett aerobicspass på lagom nivå så kommer du nog också vara tokslut men ha on i ett halvdussin muskler du inte ens visste att du hade. Nu har jag själv aldrig tränat just aerobics men det är väl ändå ganska logiskt att den som tillbringar 100% av sin träningstid med olika kroppsövninar kan fler fysövningar än crosskillen som tillbringar 50% av sin träningstid på hojen, 40% jogging mm och kanske 10% på diverse fysövningar? Och dessutom måste crosskillen tillbringa tid i verkstan för att serva hojen.

Nej, acceptera att bara för att du gillar enduro/cross så betyder det inte att dina hjältar är bäst på allting. Vissa kompetenser hittar men bättre genom att söka sig bort från sina normala cirklar.

Det var inte ett påstående taget ur luften...vad jag vet åker du geggmoped, du lär veta hur tufft det är "att tillbringa 50% av tiden på hojen" - bara det är betydligt mer än normaltränade skulle orka med.

Jag har en 16-årig sm-åkare på gatan hemma, hans far sköter hojen, grabben gör inget annat än tränar, vi pratar mountainbike i skogen, hockeyträning med oldboyslaget hemma (vuxna karlar...), längdskidåkning, inomhusträningen med crossklubben, hoj 3-4 dagar i veckan, nu på vintern kör han ovanpå all annan träning snöspårsserier, med race varje helg - för att det är bra träning (den som provat det vet vad det handlar om) - jag fattar inte hur han hinner..

Så nä, det är inte en pissing-contest, men riktiga, seriösa tävlings-geggåkare är fruktat vältränade, sedan får aerobicsvänner tro vad de vill. :fakta :arsele Det är inga chipsmumsande öldrickare vi pratar om.

/J

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...vad jag vet åker du geggmoped, du lär veta hur tufft det är "att tillbringa 50% av tiden på hojen"

Ja, visst kör jag cross och egentligen borde jag väl kunna avsluta diskussionen med den komentaren.

Visst har många bra fysik och som exempel vet jag att några av dom nu fd mx-åkarna från usa sadlade om till triatlon och blev snabbt duktiga i triatlon.

men vi måste ändå skilja på en person som har bra egen fysik samt en person som är en bra fystränare. Dessutom skulle jag inte skriva under på att särskillt många ur svenska eliten av mx eller enduroförare är så tränade som dom borde vara. Om dom vore det så skulle dom inte få stryk av en 40-årig "gubbe" som Mats Nilsson.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag väger inte så mkt, dock har jag ganska långa armar och det blir en lång sträcka när man ska ner hela vägen och sedan upp igen. Dock vill jag minnas att jag klarade av ca 50 st under den tiden jag spelade handboll. Var 13-14 år då. Nu ligger jag på ca 30 men ska nog kunna klara av 60 efter några veckor.
Måste man göra dem hela tiden eller får man "vila" lite mellan varje eller någon häv?

Den där snubben gör ju bara halva armhävningar. I min värld ska näsan ner i golvet. Kanske därför jag inte klarar så många......

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Fötterna på en stol, händerna på axelbredd med handflatorna vinklade ca 30 gr innåt, upp med röven, det är bra träning! gärna sakta på nedgången så bränner det fint på triceps också. :tummenupp

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Hoj
1998 Suzuki TL1000R

:D, ha ha ha, fattas ju bara bruden där under :rolleyes:.
För inte faaaaan var det där armhävningar han sysslade med :va

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
En bunt hojar
Jag har iPhone appen och är på vecka 1, så om fem veckor kan jag berätta hur det gick :)

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
...det är nog inte långt från sanningen, de flesta har en tendens att ge upp när det tar emot, det är då det börjar ta ordentligt.

Man ser samma tendens på gymmet, det är låga vikter, många reps och inte mycket svett...lökträning. :fakta

Men vafan? Kör man svintungt orkar man inte många reps. Man blir temporärt varm och sen svalnar man trots att man inte vilar någon längre tid. Jag tycker att jag får igång hjärtat och svettningar bättre genom att sänka vikten något så jag lyckas köra 10-15 reps.

Marklyft och knäböj är undantaget. Där går det inte att misslyckas. Ju tyngre desto varmare!

Jag kör båda varianterna dock. Både tungt och lätt efter humör och dagsform. Vissa gånger är man genomblöt på gymet och andra gånger behöver man knappt duscha.

Armhävningar brukar jag avsluta med om det är rätt dag(ar) eller mellan vissa set för att få upp pulsen och köra slut på mej. Tror inte jag klarar mer än 20-30 strikta tyvärr. Ska man fuska som han i videon klarar jag nog 100 med.

Last edited:

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Fy fan. det här måste man prova.
Jag börjar i morgon som Vecka 1.
Skall göra testet lite senare i kväll.
Får vara glad om jag lyckas med 10st.

Edit: Lyckades exakt med hela 10st...
Väger ju 3siffrigt så jag har ju lite vikt att släpa på :tummenupp.
Skillnad när man vägde en 70kg för 5år sedan.

Edit igen:
105,9kg visade vågen på. Fan, det blir till börja ta upp löpningen igen alltså :D

Last edited:

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Fy fan. det här måste man prova.
Jag börjar i morgon som Vecka 1.
Skall göra testet lite senare i kväll.
Får vara glad om jag lyckas med 10st.

Det här måste provas!
Jag följer din plan, testet ikväll, sen start i morgon för det hela. :tummenupp

Edit: Klarade 36 st nyss. Borde väl vara rätt nöjd, med tanke på min icke-existerande träning för tillfället. I morgon börjar projektet!

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Varför verkar vissa tro att det här inte skulle ge resultat!?

Körde det själv för omkring ett halvår sedan, första testet presterade jag 30-35 st.
sen gick det suggestivt från 51 reps första dagen till att sista dagen genomföra 250 armhävningar. Någon dag senare (med en förkylning på G) så blev det 75 väl utförda armhävningar.
Att dubblera ens nivå på sex veckor är la inte så dåligt ändå och ett ganska bra bevis på framsteg... Så varför ens diskutera om det funkar eller inte, det är ju träning, varför/hur skulle det inte funka?

(sen det där videoklippet var ju härligt pinsamt att ens titta på)

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Den där snubben gör ju bara halva armhävningar. I min värld ska näsan ner i golvet. Kanske därför jag inte klarar så många......

Näsan är väl ingen vidare de heller eg (men bättre än videon), många som hänger med huvudet som han i videon och då tar näsan i tidigt. Jag brukar köra med händerna på marken och så att bröstet tar i, alt. så kan man köra på hantlar om man har tungt huvud. Tror inte jag klarar över 30 strikta, har gjort 50+64 (64 på knä) då jag tävlade mot några polare på träningen i 16årsåldern, tävlingssimmade och tränade 7ggr i veckan. Hade tränaren som kollade så att vi hade max en knytnäve under bröstet i bottenläge. Efter 50 fick man köra på knäna och alla ville ju vinna så det var klart att man gick ner på knä :rolleyes:. Har gymmat ett antal år sen jag slutade simma och den typen av muskler är inte direkt optimala för att göra många armhävningar, orkar tyngre lyft ist.

Någon som kört P90X programmet förresten? Jag å en polare började med det för en månad sen, verkar riktigt bra faktiskt. Lite svårt att hinna med all träning ibland bara. Kort mellan övningarna också så man får upp ett bra flås, man kör cirklar på ~4 övningar i taget. Tanken är att bättra på konditionen lite också :).

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Jaha. Då har man kört igång med programmet då.
Fy, hade tom träningsvärk efter dom 10st jag gjorde igår.
Hehe. Jag otränad? Näää.... :D

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
när man tror man är slut så har man i snitt 75% kvar att ge sägs det ju.

De gånger jag ansett mig vara riktigt slut har jag legat och spytt i ett dike efter att det svartnat för ögonen. Jag ansåg att jag inte hade särskilt mycket mer att ge. Tvivlar på att det finns några 25% kvar.

jetson

Guest
Orkade inte läsa schemat, men om inte dessa krav uppfylls är det bara trams (enligt mig)

Krav för ett seriöst sluttest:

*Armhävaren följer ett loopat ljudklipp som säger "upp, ner", så att alla som genomför testet gör armhävningarna i samma hastighet.

*En domare övervakar så att armhävaren inte missar ett "upp,ner", vilar man ett "upp,ner" är man diskvalificerad på livstid.

*Domaren övervakar även så att alla armhävningar är godkända (armbågar böjda 90 grader, benen raka, huvud/nacke i linje osv osv)

Det här är bara en fingervisning, finns ju fler regler egentligen men det här är dom viktigaste.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Orkade inte läsa schemat, men om inte dessa krav uppfylls är det bara trams (enligt mig)

Krav för ett seriöst sluttest:

*Armhävaren följer ett loopat ljudklipp som säger "upp, ner", så att alla som genomför testet gör armhävningarna i samma hastighet.

*En domare övervakar så att armhävaren inte missar ett "upp,ner", vilar man ett "upp,ner" är man diskvalificerad på livstid.

*Domaren övervakar även så att alla armhävningar är godkända (armbågar böjda 90 grader, benen raka, huvud/nacke i linje osv osv)

Det här är bara en fingervisning, finns ju fler regler egentligen men det här är dom viktigaste.

Eller så avgör man själv hur stor förbättring man gjort under de veckor man tränat ;)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin