Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Första bästa flaska i köket eller på hyvelbänken ?
Låter det som !
Ja, jag är ju lur på att det rent av är sågkedjeolja eller luftfilterolja.
Första bästa flaska i köket eller på hyvelbänken ?
Låter det som !
Nu kanske du är lite arbetsskadad?
Jag hällde 10-40 i en KTM 1190 och det koksade och blev dyrt.
Förmodligen mycket arbetsskadad, både fysiskt och psykologiskt. Men jag vidhåller min åsikt om viskositet. Vill man veta vad man har så är det data på själva viskositeten som gäller. Weight-systemet är grovt och dessutom grovt missbrukat. Det finns ju exempel där det ena fabrikatets SAE 5 framgaffelolja i själva verket har högre viskositet än nästa märkes SAE 10 framgaffelolja.
Det var för motorer jag bedömde att SAE var tillräckligt precist.
Men för gaffel/stötdämpare håller jag med till 100%, jag säljer själv Rock oil SVI 7.5 som motsvarighet till SAE 5 just av den anledningen. Den ligger på 22cst.
Rock oils 5, ligger nere på 15 cst och där är jag rädd för att en eller annan kund kan börja få problem pga för låg viskositet.
Det där kan ju du bättre än mig men jag har testat 14 cst själv och på min skoter funkade det bara tills dämparna blev varma. Därmed vågar jag helt enkelt inte sälja 15 cst till en kund som önskar SAE 5. Undantaget förstås om kund vidhåller sitt önskemål efter att jag gett mitt råd.
Har hittat viskositeter från ca 15 upp till ca 31 cst för gaffeloljor, angivna till SAE 5.
Apropå gaffelolja och kallt vs varmt: en bekant till mig skulle nyligen köpa gaffelolja till sin -71 CB450 och blev då rekommenderad av säljaren att köpa en Repsol multigrade gaffelolja (betydligt dyrare givetvis) för att det skulle funka bättre om man körde på gatan i Sverige med skiftande temperaturer. Har inte sett det förut så jag var lite skeptisk men det kanske är så bra som säljaren påstod?
Apropå gaffelolja och kallt vs varmt: en bekant till mig skulle nyligen köpa gaffelolja till sin -71 CB450 och blev då rekommenderad av säljaren att köpa en Repsol multigrade gaffelolja (betydligt dyrare givetvis) för att det skulle funka bättre om man körde på gatan i Sverige med skiftande temperaturer. Har inte sett det förut så jag var lite skeptisk men det kanske är så bra som säljaren påstod?
Det låter ju iofs logiskt, är det någonstans man vill ha stabil viskositet i förhållande till temp är det ju i stötdämpare.Apropå gaffelolja och kallt vs varmt: en bekant till mig skulle nyligen köpa gaffelolja till sin -71 CB450 och blev då rekommenderad av säljaren att köpa en Repsol multigrade gaffelolja (betydligt dyrare givetvis) för att det skulle funka bättre om man körde på gatan i Sverige med skiftande temperaturer. Har inte sett det förut så jag var lite skeptisk men det kanske är så bra som säljaren påstod?
När jag gjorde första oljebyte i gaffeln på R1an efter 2år från ny hoj var det svårt att få fram info om lämplig viskositet.Förmodligen mycket arbetsskadad, både fysiskt och psykologiskt. Men jag vidhåller min åsikt om viskositet. Vill man veta vad man har så är det data på själva viskositeten som gäller. Weight-systemet är grovt och dessutom grovt missbrukat. Det finns ju exempel där det ena fabrikatets SAE 5 framgaffelolja i själva verket har högre viskositet än nästa märkes SAE 10 framgaffelolja.
Vill man vara riktigt petimeter så är det dessutom uppmätning medelst egen tvåmiljoners viskometer som gäller då det även fuskas med angivna viskositeter. Det finns till exempel en stötdämparolja på marknaden som har ett helt osannolikt högt viskositetsindex och som anses vara the bollocks bland folk som stirrar sig blind på viskositetsindex och inte förstår vikten av andra egenskaper. När denna olja hamnar i viskometern så inser man snabbt att dess viskositetsindex är ren och skär lögn och när man sedan testar lite mer så inser man att den är fullständigt oanvändbar på grund av en löjligt låg verklig (inte uppgiven) flampunkt...
En kletig olja låter ju onekligen som att den innehåller vidhäftningsförbättrande tillsatser, typ sådana som man har i kedjeoljor. Jag ska dock låta det vara osagt då jag också har erfarenheter av reagens mellan oljor, oljetillsatser och andra kemikalier som kan finnas inuti framgafflar. Det finns exempel där olika kombinationer av tvättalkohol och smörjfett skapat ämnen med samma kemiska sammansättning som kontaktlim och det finns exempel där oljetillsatser har reagerat med mässing och lagerbrons (vanligt förekommande i nålar, munstycken såväl som bussningar) och skapat något som närmast kan liknas vid halvtorkad målarfärg...
En orsak så god som någon att använda den olja som tillverkaren rekommenderar och att dessutom serva med frekventa intervall.
Det låter ju iofs logiskt, är det någonstans man vill ha stabil viskositet i förhållande till temp är det ju i stötdämpare.
När jag gjorde första oljebyte i gaffeln på R1an efter 2år från ny hoj var det svårt att få fram info om lämplig viskositet.
Alltså, testingtime.
Hojhandlaren rekommenderade 5w så jag jämförde med originaloljan, ganska förvånande resultat.
Vid 19°C var originalojan nästan dubbelt så långsam i flödestest.
Vid 40°C var flödet lika.
Hur motiverar man detta?
Här vote det bra med Alatalokunskaper
Själv kan jag bara spekulera då jag inte vet vilka specifikationer originaloljan har.
https://youtu.be/Tjiy6Q6NeBo
Tack Magnus.Då har oljorna troligtvis olika viskositetsindex, dvs hur påverkade de är av temperatur med fördel Motuloljan. Värt att nämna, kollade du oljan i gaffeln så är den troligen förorenad vilket kan ge missvisande resultat.
VI för Motul Factory Line (samt Expert) 5w är 121 (108) med en flytbarhetsgräns på -39C (-42C)
Man kan inte jämföra VI mellan olika klasser men inom samma (ex 5w) så är ett högre värde bättre gällande viskositetens temperaturbeständighet. Rent generellt så är alltid de lägre viskositeterna mer temperaturstabila än de tjockare oljorna därav att man använder tämligen låg viskositet i racepryttlar.
View attachment 448708
https://d23zpyj32c5wn3.cloudfront.n...Fork_Oil_Factory_Line__28GB_29.pdf?1492016021
https://wiki.anton-paar.com/en/astm...calculators_calculator[controller]=Calculator
Jag kör med SBK och har inte haft de problemen med växellådan i min tekokare!
Men så har jag kört sedan ny och då hade den Mobil 1 i motorn. Då var den trögväxlad men det släppte. Jag har inget att klaga på men så kör jag inte KTM heller!
De är inga problem att växla en KTM 990 med SBK racing men har man vant sig med silkesren växling utan lilla minsta klonk inte en klick så vill man inte gå tillbaka till klick och klonkig låda. Även med Castroil va den klonkig så när jag sopade I Payback vid fösta bytet trodde jag inte de va sant vad fint lådan gick. Och Motul är ev snäppet ännu mer lättväxlad än Payback (osäkert).
De vore kul om du eller någ annan som tror att de har fina växlingar med SBK eller annan olja provade en Motul olja.
Tja
Motul 300v ger helt klart en smidig låda och den har jag kört på i många år helnöjd. Provade 7100 en sommar men då det skiljer så lite i pris så kör jag hellre på 300v. www.levoil.de har bla den för endast 41,50 euro 4 liter som hittat halva priset mot vissa svenska mchandlare jag har dock inte beställt därifrån men kommer att beställa i höst och även köpa till bil och båten
Det har alltid varit en klonkig växellåda så "fina" växlingar har jag aldrig haft.
Jag förstår ditt problem men är inte, för min del, så intresserad att leta efter en olja som tystar min växellåda. Men hittade jag en lika bra olja till lika bra pris som även gjorde växellådan tyst så, visst, skulle jag köpa den men nu är jag nöjd.
Om du skulle köra prova en Motul olja så finns risken att du aldrig går tillbaka till SBK. Nu när jag hade kört 500 mil på Motul 300v så fanns de nästintill inge metallspån på de två magnetpluggar som sitter på KTM. Jag har aldrig sett så lite spån efter de milen i hela mitt liv och då har jag hojat i många år typ 39 år och även bytt åt andra. Varje klonk i en låda är drivedoggar som tvingas in i nästa drevs hål därav filspån men med Motul eller Payback så är de i stort sett slutklonkat = mindre filspån i lådan och lager. Dessa drivklackar kan bli snedsliten då de klonkas i hela tiden och då får man tillslut urhoppade växlar under belastning och i värsta fall kan en drivedogg gå av. Jag inbillar mig att drivklackar och dess hål de går in i håller bättre med olja som smeker i växlarna, de låter logiskt rätt men jag har inga bevis.
Nu har den bara gått 22 000 mil men ännu har det inte blivit några metallspån på magnetpluggen.
Men det kommer kanske när den börjar få mil på mätaren...
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |