1198 eller RSV4 ?? Eller?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nu köper jag inte bilar efter den listan. Vem köper en corolla för att den är med på listan ? inte jag iaf..haha herregud.. Om jag vill ha en bil med en RIKTIG V6 och med rött momo skinn hur gör vi då ? Den är ju inte med på din lista. Det är ju corolla som ligger där och det talar om vilken man du är :) nej du den listan är för folk med tummen mitt i hand, så köp bil efter den listan så kommer du vara nöjd.

Det är ju detta jag säger: Du handlar bil efter att du vill ha attribut som de du beskriver. Sedan förklarar du missarna i konstruktionen med "att bilen har ju momo skinn". Dom håller helt enkelt inte lika bra, ens med 55hk motor (punton)

Japanska sporthojar har motsvarande prestanda men med högre kvalitet än italienska dito.

Jag personligen kör Nissan, det gör jag för att det är roligare att lägga pengarna på saker som är roliga. Skulle jag handla rolig bil igen, hade jag ägt en Honda S2000. Kvalite + kul går bra ihop det med. Om det gör mig till en bitterfitta så må så vara. Jag kanske anser att du är det om du inte tävlar på hojen... Men det är ju personliga värderingar.

Den där jämförelsen haltar rejält då du i det aktuella fallet skulle betala MER för MINDRE kvalité!

Din HTC skulle strula mindre än Iphone för att det ska stämma!

Iphone är dyrare, då förväntar han sig bättre kvalitet än den billigare HTCn. Han tänker väl inte alls fel?

Last edited:

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
Ducati 848
BMW har en fantastisk kundvård, det väger upp felande bilar. Subaru har ju både och och numera prenumererar dom ju på förstaplatsen.

Dom italienska märkena har inte alltid så fantastisk kundvård. Det visar sig i kundnöjdhet.

...Anser att det är väldigt skiftande beroende på bemötande från din "lokala verkstad".

Jag har kört uteslutande Alfa sedan -90 och har haft otroligt (skulle du nog tycka i alla fall) lite problem. Ett tag hade jag en Passat TDI och medans den stod på verkstad med paj topp så gasade jag som en galning med min GTV V6 och det var bara att fylla på bensin...

Senast körde jag en 156 JTD som pendlingsbil i 3 år och den rullade ca: 3500 mil/år i högt tempo utan nämnvärda problem (var dock tvungen att byta torkarblad en gång...)

På hojsidan har jag kört Ducce sedan -00 (monster, hyper, hyper) och innan dess var det GSX 750...Tycker att samtliga hojar har funkat lika bra...

De "nya" italienska fordonen är INTE vad de var förut...Snackar man med mekaniker från olika märken tycker jag det verkar som om alla har ett märke som e skit...Tror mest att det handlar om tur eller otur...

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Rent spontant så känns 1198'an "gammal" och en uppdatering kommer snart i Ducatis superbike segment. Då kan du vara säker på att din ev 1198 helt plötsligt över en natt blivit omodern och ingen vill ha den gamla Duccen som är en trött V-twin.....;)

Aprilian är ny och fräsch, skulle tro att den "håller" ett tag framöver. Hur reservdelsbiten kommer se ut efter SPG tagit över i Sverige återstår att se.

/J

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Den där jämförelsen haltar rejält då du i det aktuella fallet skulle betala MER för MINDRE kvalité!

Din HTC skulle strula mindre än Iphone för att det ska stämma!

Ber om ursäkt om jag inte förmedlade tydligt nog. Jag menade på att det har mycket att göra om vad man förväntar sig...

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Rent spontant så känns 1198'an "gammal" och en uppdatering kommer snart i Ducatis superbike segment. Då kan du vara säker på att din ev 1198 helt plötsligt över en natt blivit omodern och ingen vill ha den gamla Duccen som är en trött V-twin.....;)

Aprilian är ny och fräsch, skulle tro att den "håller" ett tag framöver. Hur reservdelsbiten kommer se ut efter SPG tagit över i Sverige återstår att se.

/J

...för twinnarna är ju tragiskt trötta. :D Tycker min går som ett troll trots två säsonger med den, och det är bara en 1098! :crash

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ber om ursäkt om jag inte förmedlade tydligt nog. Jag menade på att det har mycket att göra om vad man förväntar sig...

Det var tydligt bara att jag valde tolka det som en jämförelse...:)
Du hade inte heller fel om att inställningen har betydelse!

Det är bara jag som logiker inte kan se vad som skulle vara fördelaktigt med att köpa något dyrare med sämre kvalité och prestanda eller för den delen ett ej fungerande reservdelssystem! Speciellt när de fungerande motsvarigheterna är billigare!

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Det är bara jag som logiker inte kan se vad som skulle vara fördelaktigt med att köpa något dyrare med sämre kvalité och prestanda eller för den delen ett ej fungerande reservdelssystem! Speciellt när de fungerande motsvarigheterna är billigare!

Själ o hjärta kompis.. själ o hjärta.. :tummenupp :gnissla

Sämre kvalitet för dig betyder inte sämre för någon annan.. det har med förväntningar att göra.. :rolleyes:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvalitet

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Sämre kvalitet för dig betyer inte sämre för någon annan.. det har med förväntningar att göra.. :rolleyes:

Det du säger är att ägare till italienska fordon har lågt ställda krav och förväntningar för man kan inte förvänta sig annat än som en kvalitetsmedveten människa skulle kalla "låg kvalitet" och därav kan sprätta ur sig saker som att: "det är lika bra kvalitet på dom som på japaner"

Smart...

:rolleyes:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Alfa är ju som så, att det är aldrig en tråkig bil. Du hatar den vissa dagar, älskar den andra dagar, men är aldrig likgiltig.

Antar att det är något dylikt förhållande ägare till italienska hojar har, oavsett kvalitet så är det mycket "soul, passion, beauty" och andra klichéer tillverkare och entusiaster brukar använda för att beskriva relationen.

Dock låter det för mig främmande med kvalitetsproblem på KTM. 08:eek:rna hade ett par barnsjukdomar, men de var relativt enkelt åtgärdade. Det var väl det hela.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Det du säger är att ägare till italienska fordon har lågt ställda krav och förväntningar för man kan inte förvänta sig annat än som en kvalitetsmedveten människa skulle kalla "låg kvalitet" och därav kan sprätta ur sig saker som att: "det är lika bra kvalitet på dom som på japaner"

Smart...

När japsarna får ur sig en smäcker, lätt, vacker och twinförsedd sporthoj med lite ilska i...så kan vi börja snacka. :yoparty

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj

Smart...

Om du tolkar det så... :rolleyes:
Om man förväntar sig att man måste byta kamremmar varje 1200 mil istället för 2000. Byta en vipparm efter två år istället för 5. Ja.. då förväntar man sig det och tycker det är ok.. Alla vet att det är dyrare redan så den frågan kan vi hoppa över..

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Zeb_macahan: Håll dig till din franska bil och dina riskokare. Så håller vi oss med stor plånbok till hojar o bilar som vi vill ha. Så slipper du även här ha insyn.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Som gammal Alfa ägare blir man rätt trött på myten om dålig kvalitet på italienska bilar och motorcyklar. Mina goda erfarenheter med Alfan fick mig tillslut att köpa en Ducati. Dödade myten om dålig kvalitet för min del. Jag trodde aldrig jag skulle behålla Alfan i 8 år. Gäller att hitta en pålitlig verkstad dit man vänder sig för service och underhåll. Det är A&O oavsett bilmärke. Tyvärr har Alfa haft rätt dåliga verkstäder med tvivelaktigt rykte. Jag vände mig till en renommerad verkstad i Alfa kretsar. Vände alltså det auktoriserade nätverket ryggen helt och hållet efter att garantitiden gått ut. Samma sak gör många VAG ägare. Bilarna i sig är sällan problemet.

Bilen modellen jag ägde var en Alfa Romeo GTV från 1998 med den underbara treliters sexan. Körde den 12000 mil utan problem. Förutom regelbunden service enligt bok bytte jag i princip inget förutom normala slitage delar. Det rörde sig om länkarmar bak, bromsskivor (fram), bromsklossar (runt om), lambasond samt luftmassemätare (körde med K&N sportfilter ett tag).

Utöver detta bytte jag till andra stötdämpare från Bilstein samt ett slutavgasrör från Supersprint. Inget av detta gjordes för att stötdämparna var tokslut eller att avgasröret var sönderrostat. Gjordes för att jag kände för det och ville se om det gjorde någon skillnad.

Duccen har varit i princip felfri under alla år. Enda missödet var att den japanska startmotorn fick olja i sig. Byttes på garantin. Reservdelar har sällan varit något problem. När startmotorn byttes ut ställde jag av motorcykeln i avvaktan på att delen skulle komma. Räknade med att det skulle ta tid. Mindre än en vecka senare ringde Ollenelli och sa att den var klar att hämta.

Gällande Aprillia har jag hört talas om leveransproblemen med reservdelar. Samma sak gäller MV Agusta. Får man inte ordning på en sådan enkel sak förstår jag att kunderna vänder märkena ryggen. Det är under all kritik om en motorcykel ska stå under högsäsong för att delar fattas på fabriken.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Äh, Ducati drar sig tillåme ur WBSK till 2011, så det är en gammal konstruktion som inte hänger med längre.

Ilska?

Är det många andra twinnar med rytet ducce har? Kåttarna känns inte som de är i närheten riktigt, även om de går bra de med. :)

Jag kunde inte bry mig mindre om WSBK, toppeffekt eller annat svintrist som radfyror är bra på. :hihi Duccen med sin twin ger mig livskvalitet. :hihi

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6

Sämre kvalitet för dig betyder inte sämre för någon annan.. det har med förväntningar att göra.. :rolleyes:

Låter som en bajrare eller leksing som försöker förklara varför man inte lyckas gå upp i högsta divisionen!

När inte fakta och siffror går ens väg tar man till förskönande förklaringar som du just gjorde!

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Låter som en bajrare eller leksing som försöker förklara varför man inte lyckas gå upp i högsta divisionen!

När inte fakta och siffror går ens väg tar man till förskönande förklaringar som du just gjorde!

Hahahaaha, tunn is, jag är Leksing for life. :hihi Kan förklara varför man gillar Ducce med. :hihi

Allt är ju inte siffror och testvinnare, hojåkat handlar ju om TjEnNsla.

Radfyrorna går av bara helvete, men tycker *jag* att de ger mig den där känslan, njet.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hahahaaha, tunn is, jag är Leksing for life. :hihi Kan förklara varför man gillar Ducce med. :hihi

Allt är ju inte siffror och testvinnare, hojåkat handlar ju om TjEnNsla.

Radfyrorna går av bara helvete, men tycker *jag* att de ger mig den där känslan, njet.

Jag håller med dig till fullo men då jag ser det utifrån mitt köpperspektiv så funkar det inte med italienska hojar!

Många verkar tro att man inte gillar dom vilket inte kunde vara mer fel men det har ingen betydelse för min analytiska sida.

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj

Nästan.. Uppvuxen i Gävle så det är Brynäs.. *grinar* :brinnerup

Ibland undrar jag om I4 "fantaster" är mer fanatiska än Italienfantaster faktiskt.. :rolleyes: Jag kör både och har lika kul oavsett vilken av dem jag sitter på för tillfället.. Varför välja. :tummenupp

Edit
Synd att du har så negativ utstrålning.

Last edited:

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
inte mycket krångel på min -96 som tydligen måste ses som gigantiskt gammal i detta sammanhang... Sen har jag en japs bil för jag är så otroligt ointresserad av bilar, började med japs hoj också... men efter jag köpt drömhojen så är det svårt att sätta sig på en japs igen..den är ju sååå tråkig... fattar inte att de är sån skillnad... på duccen är det som när man åkte moppe för första gången... VARJE GÅNG...

Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2