För mig iaf är det främmande att ens föra resonemang i stil med "jaa...men om jag byte kåpa på en standard xxx till kolfiber, byter fälgar och en gaffel får jag lika bra hoj för en jävla massa pengar mindre"...Det är lite som att säga "jag köper en säg Evo, åker till JRM som skrämmer upp motorn till 800 hp och så vipps kör jag från en Lambo på en bana och då har jag lika cool och fet bil". Förvisso...men man kör ifrån en Lambo i en Evo..och kör hem i en Evo...och vet att man kör en Evo och det är INGEN som är avundsjuk (förutom småkillarna i förorten)...eller vänder sig om efter en...eller dreglar. Pralympics, även om man har vunnit så kommer man ändå sist.
För mig är superleggeran mest töntig. Specifikationsmässigt så är dem inte särskilt imponerande utan det är en marknadsföringsmupp som har kommit på att vi monterar på komponenter för 25kkr kallar den något häftigt och tar hutlöst betalt. Det gör inte cykeln ett dugg exklusiv i mina ögon.
Skall man ha en exklusiv Ducce som imponerar på mig så skall det vara en riktig RS där varje del är kompromisslöst designad och alla komponenter som monteras är de finaste. En superleggera är lite väl mycket snikbygge. Skall man nu bygga något som skall vara superhäftigt känns det ganska B att skruva på fjädring som inte är Öhlins häftigaste, bromsoken tillhör Brembos halvbilliga massproducerade istället för de riktiga rejsoken osv osv.
Det är lite som när Lambo släpper någon ny specialmodell med hjulbultar i titan men läderklädsel och luftkonditionering.....