120 Km/h ?? Rs 125

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
tvålen skrev:
När jag köpte min RG hade den gått cirka 1750mil (om inte mer) med samma kolv.

Märkte ingen, som ni antyder, stor effektökning när jag böt kolv. Möjligtvis att den blev lite starkare. Men jag blev ju inte direkt frälst av den otroliga skillnaden efter kolvbytet om man säger så.
Nej men de kan ju ha slitits ut. Typ dåliga ringar, som kan leda till dåligt komp som kan leda till låg effekt. Detta kan också vara ett svar på varför du måste varva så mycket när du ska "köra iväg".

Edit: Precis som alla andra säger också! Kör 1 gång med helt stängd avgasport. Sedan kör du 1 runda till med helt öppen avgasport och kollar skillnaden.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
låter ju som att cdi boxen inte är avstrypt. dock är jag inte så kunnig i ämnet..

EDIT : testa i nån nedförsbacke.. så märker man ju om det är elektroniskt.. lr vad det är frågan om ;)
 
Last edited:

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Är det någon här som vet var jag kan beställa en ny kolv till min aprilia rs 125:a någorlunda biligt eller så biligt som möjligt??
 

Kickboxer

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VF400 F
Hej! I Tyskland sätter man väl dig ett topplock som ger mindre kompression? Har du tittat till ditt topplock?
 

Kickboxer

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VF400 F
Hej! I Tyskland sätter man väl dit ett topplock som ger mindre kompression? Har du tittat till ditt topplock?
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Jag har haft stora problem med min avgasport tidigare och jag tycker det låter som avgasporten.

Så här gick min när jag testade:

När avgasporten fastnar i stängt läge så får du bättre drag på de lägre varven, upp till 6-7000rpm. Den toppar inte mer än 120-130 eftersom den inte orkar varva ur (min varvade typ till 9000 rpm som mest)

När avgasporten fastnar i stängt läge så får du riktigt dåligt drag på de lägre varven men "effektkicken" kommer tidigare och den orkar varva ur fullt ända till 12000 rpm.


Så ut nu o testa att meka lite med avgasporten så märker vi ifall detta är lösningen på problemet. Är det inte det så kan vi iaf räkna bort en punkt på listan av möjliga problem.

Som alla andra så råder jag också dig att byta kolv annars kommer den att skära när som helst pga utmattning. Det är bättre att betala 800 kr nu än att betala 4500 kr sen och gå o vänta på grejor när säsongen kommit igång.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
tvålen skrev:
Jag är nästan säker på att det är avgasportarna. Att en kolv gör så mkt, cirka 40km/h tycker jag känns ganska mycket. Självklart är det en bov, men då i kombination med att t.ex. avgasportarna inte fungerar.

/tvåljäveln

på min aprilia har kolven till och med gjort så jag tappat kanske 170km/h

tappar man komp tappar den ork

DJM skrev:
Men skit.

Det är avgasporten. Öppna den helt så ska du få se att det blir ändring.

kan ju lika gärna vara något annat

elektronisk strypning om den inte går att varava ur men det vet jag inte hur han skrivit den kan vara avgas strypning den kan ha fuckad kolv
 

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Lånar tråden lite för att få konfirmation på mitt antagande:

Min RS går lite slött, obs lite. Den toppar ungefär 150, vilket för mig inte låter helt off för en 125:a, men allas historier om att de ska gå 170 stämmer inte med min.

Mitt antagande: Kolven är dödsgammal. Runt 900 mil har den gått. Jo jag vet att den är gammal, men är det det som orsakar att den är lite slö?

Tre andra möjligheter:
Nybytt vevstake och lager.
Klibbig avgasport.
Nybytt drivpaket (Annat utväxlignsförhållande, tror att det är 16/37, men inte säker)


Men som sagt, så tror jag att det är kolven som spökar.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
sismo skrev:
Lånar tråden lite för att få konfirmation på mitt antagande:

Min RS går lite slött, obs lite. Den toppar ungefär 150, vilket för mig inte låter helt off för en 125:a, men allas historier om att de ska gå 170 stämmer inte med min.

Mitt antagande: Kolven är dödsgammal. Runt 900 mil har den gått. Jo jag vet att den är gammal, men är det det som orsakar att den är lite slö?

Tre andra möjligheter:
Nybytt vevstake och lager.
Klibbig avgasport.
Nybytt drivpaket (Annat utväxlignsförhållande, tror att det är 16/37, men inte säker)


Men som sagt, så tror jag att det är kolven som spökar.

dom går inte så mycket fortare än 150. Man får gasa i nerförsbacke. Men det är de som gör att dom skär.

Nybytt vevstake och lager gör det bara bättre för motorn inte sämre.

900mil är inte alls så gammalt.
 

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
DJM skrev:
dom går inte så mycket fortare än 150. Man får gasa i nerförsbacke. Men det är de som gör att dom skär.

Nybytt vevstake och lager gör det bara bättre för motorn inte sämre.

900mil är inte alls så gammalt.
Tackar.

Dvs, inte fel på min hoj, utan på alla andras historier? :)
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
sismo skrev:
Tackar.

Dvs, inte fel på min hoj, utan på alla andras historier? :)


Precis.

Till 140 går den bra. Sen tar det evigheter att komma till 160 ungefär. Men dock inte bra att göra så.
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
fastapriliars in da house:
Det som ni tror det är alltså att kolven är förgammal och att det finns en till plugg i avgassystemet ?

1. Du talade aldrig om att din kolv gått 1700mil när du ringde mig, BYT DEN!!

2. Som jag påpekade så tror jag inte att det är möjligt att få ut 100% ur en RS125 om man inte använder sig av Aprilia orginal avgasport, vilket du inte ville lyssna på, varför tror du 125 Junior åker med helt standard??

3. Vad gäller munstycke på RS125 så har det visat sig att orginalbestyckningarna funkar bra om man inte ligger konstant i 100-110kph mil efter mil, 125 Junior åkarna bestyckar inte om lika ofta som dom drevar om....

4. Pluggar I avgassystemen är bara något som man gör lokalt i Tyskland, Aprilia har det varken på 80kph eller 11kw hojarna men vem vet vat Tyskarna kan hitta på så kolla mellan avgasröret och slutdämparen, kan ju sitta något där....

DP says: Låter som du har slut kolv & ringar och avgasports problem, fixa det först....
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Har bara en fråga till:

Nu när jag endå ta av min cylindern för att byta kolv så kan jag väll bara ta ut min nuvarande avgasport och bara sätta ett lock framför...
Det bör väll göra så den går sämre på låga varv med bra på höga eller ???

Man kan väll jallafall testa
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
fastapriliars in da house:
bara ta ut min nuvarande avgasport och bara sätta ett lock framför...


DP says: Se 2. i mitt förra svar, men du lyssnar fortfarande inte.....
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
fast_aprilia_rs skrev:
Nu när jag endå ta av min cylindern för att byta kolv så kan jag väll bara ta ut min nuvarande avgasport och bara sätta ett lock framför...
Det bör väll göra så den går sämre på låga varv med bra på höga eller ???


Ja!

Men det absolut bästa är en fungerande original avgasport som DP in da house redan nämnt.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top