12000kr för ett brutet nyckelben, lagom el?

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Om ni räknar hur mycket ni lagt ut i försäkringar under årens lopp är ni fortfarande på plus? eller minus ekonomiskt?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tycker att det låter väldigt sjyst med tanke på att jag själv fick ca 70k för en axelluxation (axel ur led) som plågar mig med daglig smärta och kraftigt nedsatt rörlighet/styrka/strukturell integritet. På olycksfallsförsäkringen då. Och det är dessutom en följd av en misshandel jag var med om för ett antal år sen (fick dock inte ut något på hemförsäkringen då rättegången gick åt helvete fel till och min skada dömdes som "endast" vållande till kroppsskada och inte som en följd av själva misshandeln:huvet ), inte ens jag som klantade mig med andra ord... Har jag blivit rövknullad?:va

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Om ni räknar hur mycket ni lagt ut i försäkringar under årens lopp är ni fortfarande på plus? eller minus ekonomiskt?

Beror på hur man räknar =0)

Hemförsäkring - Plus

Bilförsäkring - Mindre minus än utan försäkring

Mc försäkring - Minus

Sen är det ju inte alltid ens egna försäkring som ersätter fullt ut.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Beror ju på hur illa det tog .När jag bröt nyckelbenet så körde jag bil dagen efter och klippte gräset 2 dagar efter
Men en som jag jobbade med när hon bröt sitt i en ridolycka så kunde hon inte göra åt på 3 veckor

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Jag tycker det låter som en bra ersättning. Jag bröt nyckelbenet, skulderbladet, 10 revben, nacken, ryggen samt hål i lungan.Sjukskriven i 4 månader. Efter 1 år så blev jag tvungen att operera nyckelbenet eftersom det inte läkt som det skulle. för det fick jag totalt 20.000 sek.

~Öjje~

mu
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
KTM RC8 R -12
Fick en high sider i en påfart till E6. Okay men då låter det rimligt. Egentligen borde jag blivit överkörd av en lastbil:D

Tack som fan, slipper jag fundera över det:)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur ska frågan tolkas? Vad man får i ersättning beror ju på hur högt man försäkrat sin kropp. Vilket i sin tur har påverkat den premie man betalat.

Ett brutet nyckelben läker ju så att det enda minne som återstår är en liten knut på nyckelbenet så ur den synvinkeln är ju 12kkr bra för en olycka.

Eller ska frågan tolkas: Får jag knäcka ditt nyckelben om du får 12kkr? I så fall svarar nog de flesta nej och därmed är kanske 12kkr ett allt för lågt pris.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag skadade knät och har bestående men efter 12 år. Fick 4000:- men det beror på att jag var ung och dum och inte drev det vidare. Skulle ange datum när jag jag fick skadan och när jag blev bra, så jag skrev aldrig något datum eftersom jag fortfarande inte var bra. Det tolkades som 1 månad eftersom jag var sjukskriven så länge men jag gick på kryckor bra mycket längre.

12000:- låter mycket för ett brutet nyckelben men antar det beror på komplikationer du fått. Farsan bröt av benet på två ställen och har nu stålskena och skruvar och det ser illa ut. Tror mest han fick en faktura från sjukhuset :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skadade knät och har bestående men efter 12 år. Fick 4000:- men det beror på att jag var ung och dum och inte drev det vidare. Skulle ange datum när jag jag fick skadan och när jag blev bra, så jag skrev aldrig något datum eftersom jag fortfarande inte var bra. Det tolkades som 1 månad eftersom jag var sjukskriven så länge men jag gick på kryckor bra mycket längre.

12000:- låter mycket för ett brutet nyckelben men antar det beror på komplikationer du fått. Farsan bröt av benet på två ställen och har nu stålskena och skruvar och det ser illa ut. Tror mest han fick en faktura från sjukhuset :tummenupp

Grattis då fick du mer än mig, jag slet av korsbanden och fick ingenting eftersom jag var försäkrad via SVEMO.

Nästa gång jag råkar ut för en olycka på crossbanan kommer jag hålla käften på banan och istället hävda att jag krashat med trampcykeln eller nåt liknande för licensförsäkringen kan man lika gärna vara utan.

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Jag tror det är olika från fall till fall och försäkring till försäkring:

1. Bröt tumme i slagsmål med polare, operation, spikades ihop och gips i 6 veckor. Inga bestående men förutom 2 små ärr. 0 kr.

2. Min egen svensexa, full som en kastrull. Halkade i en badtunna och la armen mot skorstenen vilket resulterade i en brännskada stor som en handflata. 3 brax på kontot dagen efter av folksam. Hade skadan omlagd i 20 dagar ungefär, fick då ytterligare 2300 kr. Totalt 5300 kr.

Det har gått 2 år nu i sommar så då ska mitt ärr bedömas för eventuell ytterligare ersättning, ärret är knappt synbart så jag är tveksam till mer deg.

Jag "led" mer för tummen så det känns som om den skadan är mer berättigad till ersättning men jag vet inte hur de resonerar, båda skadorna är ju egentligen självförvållande.

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Jag bröt mitt nyckelben helt gratis. Bara nån vecka före lekis start. Det tycker jag är dålig tajming.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Blev avsparkad från moppe vid 15 års åldern moppen blev stulen, bröt armen skrapade upp hela ansiktet så jag hade ärr i 1år ungefär innan dem försvann, något ärr på magen. Goose jacka/mobil gick sönder osv och moppe som jag köpte för 23000
fick 29500kr i ersättning. ( med andra ord inte ett skit) förutom prylarna som gick sönder.

Fick en tegelsten under ett slagsmål i huvudet fick limma skallen fick jag 8000 för.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag tycker att det låter väldigt sjyst med tanke på att jag själv fick ca 70k för en axelluxation (axel ur led) som plågar mig med daglig smärta och kraftigt nedsatt rörlighet/styrka/strukturell integritet. På olycksfallsförsäkringen då. Och det är dessutom en följd av en misshandel jag var med om för ett antal år sen (fick dock inte ut något på hemförsäkringen då rättegången gick åt helvete fel till och min skada dömdes som "endast" vållande till kroppsskada och inte som en följd av själva misshandeln:huvet ), inte ens jag som klantade mig med andra ord... Har jag blivit rövknullad?:va

Borde kanske prata med mitt bolag.
Fick en Luxation i militären 2006 och nu är båda mina axlar tokslut (den andra har varit kass sen jag var liten)
Lyfter jag armarna över huvudet så glider dom ut och rörelser över huvudet känns som något kör in en kniv mellan axel och kropp :crash

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Någon som kanske skurit av sig en sena i handen till ett av fingrarna? Med nedsatt rörelseförmåga va allt nu det innebär när man är snickare, otroligt kall hand och ett ärr på ca 15 CM :p Får besked om 1 år då dom vill att det ska gå 2 år innan dom beslutar om ersättning. Men så fort det är en hand med nedsatt rörelseförmåga så måste väll det va alvarligt? Skulle nämligen behöva lite stålar till en ny 1000cc hoj :Bugar

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag tror det är olika från fall till fall och försäkring till försäkring:

1. Bröt tumme i slagsmål med polare, operation, spikades ihop och gips i 6 veckor. Inga bestående men förutom 2 små ärr. 0 kr.

2. Min egen svensexa, full som en kastrull. Halkade i en badtunna och la armen mot skorstenen vilket resulterade i en brännskada stor som en handflata. 3 brax på kontot dagen efter av folksam. Hade skadan omlagd i 20 dagar ungefär, fick då ytterligare 2300 kr. Totalt 5300 kr.

Det har gått 2 år nu i sommar så då ska mitt ärr bedömas för eventuell ytterligare ersättning, ärret är knappt synbart så jag är tveksam till mer deg.

Jag "led" mer för tummen så det känns som om den skadan är mer berättigad till ersättning men jag vet inte hur de resonerar, båda skadorna är ju egentligen självförvållande.

Synlighet på skador är alltid högt satta.
Ett pytteärr i ansiktet eller på händer ger oftast massa stålar pga psykisk lidande.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC