125 kortet. En fråga !

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
BeppaR skrev:
2462239 Så jag kan göra det mesta innan ja fyller 16? Vad är det ja gör efter 16. det sista?. Lätt lärd så ska inte vara ngra problem.. Dock med växling kanske=/. Har haft o har Aerox.. orka=/ fast ska säljas.. så vet runt 0 om växling, eller ja vet typ hur man gör men har inte gjort eller sett det irl.. fast många polare har yamaha dt's osv.. men är det samma sak? frågade en polare omhan kunde lära mig på sin yamaha, det kunde han. är det samma sak med växling på moppe som MC? tack :argpådato

Du kan gå dina teorikurser innan lixom å plugga åsså ser du till å få en tid för teoriprovet så tidigt som möjligt efter du har fyllt år. då har du bara körningen kvar, även om du är lättlärd vill skolorna gå igenom allt med dej och dom vill även att du skall vara godkänd ur deras perspektiv för att dom skall boka uppkörning med dej, så var beredd på att du kommer få ta ett par lektioner mer än du vill. Se även till att ha körkortstillstånden så fort som möjligt, skicka in dom nån vecka innan du fyller så du kan börja köra med en ggn.

Ja det med växlingen är i princip samma sak, tjata på dina kompisar att du vill låna deras moppar så mycke som möjligt, inte bara köra fram och tillbaka på gatan utan fjäska på så om ni ska nånstans så tar du deras åsså tar dom din. Jag hade själv en aerox och trodde jag skulle få problem med växlingarna men de e inte så jävla noga, jag har svårt att veta vilken växel jag ska lägga mej på typ vid en sväng men de funkar bra ändå.

Lycka till:tummenupp
 

BeppaR

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
åkarp
Hoj
Aprilia RS 125 (kommer)
Ah tack så mycket=). Hehe ska försöka ringa idag o boka^^ lite tidigt men man kan alltid försöka.. ^^

eller på måndag:p
 

Micke_RS

KingeN
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Till salu!
För mig gällde det bara att vänta på körkortstillståndet som jag skickade dagen efter jag fyllde år, sen var det bara att börja, kuggade första teorin och klarade andra. Har uppkörning på tisdag och är alltså itne klar än. Fyllde år den 26 april. har kuggat 1 uppkörning.
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
jag kuggade första teorin, klarade andra. klarade uppkörningen 5 maj i år. då hade jag övningskört ganska precis 100 mil privat + en körlektion. slutnotan inkl. allt, ca 2800:-

Mitt tips är att köra så mycket som möjligt och ställ in dig på att teorin är inte vad man tror första gången. Kör mycket stadstrafik, överdriv huvudrörelser osv. Pröva konbanan många gånger också. om du inte vet hur den ser ut så finns den på vv.se.

Lycka till!
 

alExz1

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Åbersberga
Hoj
honda nsr 98 såld
hur lång tid beror ju på när och hur du får tider till teori samt uppkörningen. du kan ta kortet på 1 eller 4 veckor om du får bra tider. Men sen är det ju det här med pluggandet också. det tar sin tid! läs på noga!

hur mkt kortet kostar är jävligt olika. många lägger ut kanske 2000:- och några 10 000:- Det är övningskörningar som oftast kostar. Har du tur har någon närstående MC - körkort och du kan då övningsköra med honom/henne. jag själv la 4000:- på kortet.

Är det alltså lagligt att övningsköra med en närastående om den har mc, måste man inte gå någon kurs först som med bil ?
 

Frippe_

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia MX 125, -06
Jag tog en intensivkurs på ca en vecka med 2 dubbellektioner om dagen på Varbergs trafikskola, det var jag jävligt nöjd med. Fast man ska ju inte tro att man får körkortet efter ett par veckor för det....att tajma teoriprovet med körlektioner och uppkörning är mycket svårt eftersom det ofta finns ganska begränsat utbud av tider (BOKA I GOD TID)... Jag började första dagen på sommarlovet och var optimistisk och trodde att jag skulle ha det efter halva lovet ungefär....jag fick det först 2 veckor efter jag börjat skolan igen... Men nu ska jag inte vara så negativ...men ha inte för höga förväntningar, som jag.
 

Stuntrider

Stunt!!!!
Gick med
27 Sep 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Stunthoj
men vafan, ja tänker skita i att ta kortet om man behöver vänta i ett halvår för att köra upp, MEN SÅ ÄR DET INTE:p
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Beställ teorin till din födelse dag och plugga satan till dess å börja ta kör lektioner när det blivigt snö fritt.

2791822 Beställ teorin till din födelse dag och plugga satan till dess å börja ta kör lektioner när det blivigt snö fritt.
ps jag fick inte vänta mer än 2 veckor mellan varje uppkörning (kugga en hojen pajja andra sen klara jag det) altså kan du ha kortet innan sommarlovet.
 
Last edited:

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Lånar tråden lite... Vilka program till data är bra att träna med till lätt mc kortet?
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Beställ teorin till din födelse dag och plugga satan till dess å börja ta kör lektioner när det blivigt snö fritt.


ps jag fick inte vänta mer än 2 veckor mellan varje uppkörning (kugga en hojen pajja andra sen klara jag det) altså kan du ha kortet innan sommarlovet.

men han fyllde ju år sent i maj då är det ingen snö!!:gnissla
 

henrik414

Henkiboy
Gick med
7 Nov 2006
Ort
Skivarp
Hoj
Yamaha Dt125x
Fyller själv 16 nu på onsdag den 14mars.. Har haft 125an stående sen lite innan december i garget.. Alla papper och allt är klart så när jag är 16 så börjar övningskörningen med farsan.. Har dock inte skaffat någon teoriböcker eller liknande.. Får be pappa kolla upp de.. Sen är det bara att börja plugga och köra..

Provade lite här hemma utanför.. För dom som inte vet är det ungefär som en moppe.. Det ändå som skijler är hastigheten och accet.. Fy fan vilken härlig känsla när man har kört moppe nu i 500mil och satte sig på 125an och provade dra på lite.. Sååå skön skänsla om man jämför...

Mvh Henke

DERBI CATEYE FRAMLAMPA TILL SALU NÅN??
 

Ahlvik

Madman
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Borås
Hoj
Hyosung Karion RT 125
Tjena:p.. Ja fyller år 27maj nästa år=/ drygt.. Precis när det fina vädret kommer fram. Och undrar hur snabbt jag kan ta mitt kort? ( A1 lätt MC ) . Kommer ta det så snabbt som möjligt.. Om ja så ska boka en tid precis efter ja fyller år. Hur snabbt kan jag ta kortet då? Vill dock inte missa hela sommaren!:(. Gör allt så det går faast:p. (om det går)

Och hur mycket kostar det att ta kortet? (sammanlagt)

Har sökt;) hittar dock ingen som har samma fråga=/.

Tacksam för alla svar:yoparty / BeppA





Om du inte har bokat några körlektioner än så kan du glömma at få kortet innn sommarn är slut
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top