125a för stora killar.

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Tja, har lite problem att hitta en 125-hoj som skulle passa mig, hoppas att man kan få lite hjälp med sånt och att det även kan hjälpa andra som har samma problem.

Jag är runt 195cm och väger 110Kg så jag har lite problem att hitta en hoj som inte skulle se ut som en trehjuling (nästan) när den står brevid mig.
*Den ska ha hyfsat långt hjulavstånd (avsånd mellan fram och bakhjul)
*Den ska ha en motor som klarar av min tyngd, men ändå att den inte låter för mycket (inte onödigt högt ljud, och därmed inte trimmad, dvs den ska vara strypt.)
*Helst stora däck
*En prisklass på högst 24,000-25,000kr.
*Ett bra märke, och inte importerad från Thailand eller liknande.

Vore schysst om man kunde få hjälp med detta, har kollat in alla trådar gällande detta och kommit fram till att HONDA CBR är ett hyfsat alternativ, men alla ägare som rekommenderat den har varit runt 180cm.

- Tack på förhand!

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
honda cbr skulle se ut som en minimoto. tror nog yamaha yzf-125 passar bättre. den kanske är lite dyrare men den är betydligt mycket större. motorn orkar nog också.

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Jag kollade upp "yamaha yzf-125" och såg att den ligger en rätt bra bit ovanför min prisklass. De priser jag hittat på den är runt 40,000 - 45,000 kronor för 2009an och 30,000 - 40,000 kronor for 2008an.
Dock var den stor och jag måste säga: väldigt snygg, så det kanske blir att man får spara ihop pengar ett tag till.
Tack för förslaget, men jag letar efter en hoj runt 24,000 - 25,000 kronor i första hand, om det är möjligt att hitta en dvs.

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Allmänt snygg hoj, definitivt tillräckligt stor, men jag hittar väldigt få som säljer denna typ av motorcykel så antingen är den väldigt eftertraktad men att det inte görs så många, eller så har den någon brist av något slag. De priser jag hittade låg på ungefär 27,000 - 32,000 kronor.
Lagom prisklass och tillräckligt stor, dock få återförsäljare.
Tack för hjälpen, letar vidare.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Äh, köp en Dt eller Crm. Eller någon reggad Ec, exc eller Wr.

Honda cbr är ett trååååkigt alternativ. Enda gången det är vettigt är om man får den gratis och knappt då ens.. Om du nu väger 110kg så kommer accet inte existera, likaså toppfarten.

Uhhh, såg nu att du ska köra 11kw. Då blir ju ingenting särskilt roligt. Skulle vara en Varadero då..

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Äh, köp en Dt eller Crm. Eller någon reggad Ec, exc eller Wr.

Honda cbr är ett trååååkigt alternativ. Enda gången det är vettigt är om man får den gratis och knappt då ens.. Om du nu väger 110kg så kommer accet inte existera, likaså toppfarten.

Uhhh, såg nu att du ska köra 11kw. Då blir ju ingenting särskilt roligt. Skulle vara en Varadero då..

Där stal du mina ord :tungan

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125

Har du själv kört en 125:a varadero? Verkar inte så, i och med att du föreslår den. Den är tröttare än en cbr! Storleksmässigt är den betydligt mer lämplig dock.

Vilken 11kw hoj trådskaparen än väljer kommer den att gå som en moppe i och med hans vikt. Skulle rekomendera att köpa något billigt bara för att ha något under tiden tills det är dax för 25kw. Då kan man köpa något bra.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Har du själv kört en 125:a varadero? Verkar inte så, i och med att du föreslår den. Den är tröttare än en cbr! Storleksmässigt är den betydligt mer lämplig dock.

Vilken 11kw hoj trådskaparen än väljer kommer den att gå som en moppe i och med hans vikt. Skulle rekomendera att köpa något billigt bara för att ha något under tiden tills det är dax för 25kw. Då kan man köpa något bra.
Nej, jag har inte kört en varadero. Men en kompis hade en och enligt han gick den "bra". Har dock kört en Cbr och tråkigare får man leta efter.

Men det låter ju inget vidare om den är tröttare.

Last edited:

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Jag har kollat igenom yamahas offroad-alternativ, och jag blir inte speciellt sugen på någon av dem. Jag kör offroad väldigt sällan, om ens överhuvudtaget, så en hoj som HONDA cbr eller cbf skulle kunna funka hyfsat bra, och som "Pledians" säger så kommer nog accet och tophastigheten inte vara så bra som man kanske skulle vilja ha den, men det är väl det man får räkna med om man väger 110kg och kör 125cc.
Jag skule vilja veta, vad tycker ni om Honda CBF?

När det är dags för 25Kw's hoj blir det nog roligare dock.
Tack för tipsen, jag letar vidare.

Bäst lämpade hittills:
Honda CBR, Honda CBF, Honda Varadero.

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Får man fråga varför den inte får vara "trimmad"? Är det föräldrarna som inte tillåter eller?

DerBear

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2009
Hoj
Cagiva mito 98 och Yamaha dt 125
Jag har kollat igenom yamahas offroad-alternativ, och jag blir inte speciellt sugen på någon av dem. Jag kör offroad väldigt sällan, om ens överhuvudtaget, så en hoj som HONDA cbr eller cbf skulle kunna funka hyfsat bra, och som "Pledians" säger så kommer nog accet och tophastigheten inte vara så bra som man kanske skulle vilja ha den, men det är väl det man får räkna med om man väger 110kg och kör 125cc.

Bäst lämpade hittills:

Alltså en Honda CBR 125 är ju bara att glömma... storleken är som en mindre moppe. Honda CBF 125 är byggd på i princip samma ram (rätta mig om jag har fel). Skulle tagit en Honda Varadero i din situation, den är i alla fall storleksmässigt rätt :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag kollade upp "yamaha yzf-125" och såg att den ligger en rätt bra bit ovanför min prisklass. De priser jag hittat på den är runt 40,000 - 45,000 kronor för 2009an och 30,000 - 40,000 kronor for 2008an.
Dock var den stor och jag måste säga: väldigt snygg, så det kanske blir att man får spara ihop pengar ett tag till.
Tack för förslaget, men jag letar efter en hoj runt 24,000 - 25,000 kronor i första hand, om det är möjligt att hitta en dvs.

Om du kan tänka dig motard så skulle jag kolla efter en beggad Aprilia 125 MX i bra skick. De är ju lika kraftigt byggda och stora som en fullvuxen motard och rätt pigga för att vara 125.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125

Bäst lämpade hittills:

Har gett CBF 125:an en ordentlig provkörning i höstas.

Sittställningsmässigt känns den vuxen, iallafall för en 125:a. Jag satt mycket bekvämt på den. Höjden på styret, avståndet mellan sadel och styret samt benvinkel kändes perfekta! Jag är dock dryga decimetern kortare än dig, så du bör åtminstonde provsitta den.

Den var mycket lättkörd och stabil i de hastigheter som den är ämnad att köras i. Den är den mest lättkörda motordrivna tvåhjulingen jag har prövat. Den stack iväg fint upp till 70, där utöver blev den allt tröttare. 100 kan man hålla, 110 kommer man upp i vid gynsamma vindförhållanden och/eller i nerförsbacke, men inte mer. Men i ditt fall skulle jag tro att den inte kommer att orka mer än 90.

Den är otroligt tyst! Var knappt så jag hörde motorn. Detta bidrar till att man kan ligga med gasen i botten även längre sträckor utan att uppleva något besvärande motorskrik. Att den tillhör marknadens bensinsnålaste hoj gör inte saken sämre.

Ett minus är att den saknar varvtalsmätare, men den behövs inte på en sån hoj antar jag. Bakbromsen är en trumma, men rätt justerad så biter den alldeles utmärkt.

Diverse hondaåterförsäljare har några demoexemplar från förra året till salu nu, så du kan köpa en så gott som ny hoj till ett mycket bra pris!

Last edited:

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Gällande trimmningsfrågan, mamma och pappa är emot tvåhjulade fordon överhuvudtaget (cykel inte inräknat), och det är ett krav för att jag ska få köra den. Om den vore trimmad vore den inom kort ett oidentifierbart föremål på soptippen =/
Anledningen till varför jag inte gillar offroad-mc's (crossar), är för att jag inte tycker att det finns någon riktig komfort när man kör långa sträckor, på tex motorvägar. Jag har själv aldrig testat att köra en cross, så jag vet egentligen inte bättre. Kan vara någonting jag intalat mig själv.
Motorcykel behöver inte nödvändigtvis vara en dragsterliknande varelse (den behöver inte vara jättepigg egentligen), för jag kör mest i Upplands väsby/Stockholm innerstad, och annan stadstrafik, så man kör sällan över 90-snåret.
Kul att du testat CBF'an "Pledians", ger mig ett bättre perspektiv än vad folk skriver på Hondas hemsida. Det låter som en bra idé att testa sittningen osv, även om jag inte ska köpa den just nu. Hittade utmärkta priser på den hos ett flertal återförsäljare i närheten, så det vore kul om den passade mig. Ska se om jag kan testsitta den redan i morgon.
Tack för hjälpen!

Finns det några fler "onroad" modeller att ta i beräkning? För det verkar luta rätt starkt mot Honda CBF, alternativt Honda Varadero. Verkar som att Honda leder över konkurransen lite. Jag kör gärna Kawasaki, Yamaha också, men jag hittar få återförsäljare i närheten samt alternativ som mäter sig med Honda CBF.

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Jag skulle kunna tänka mig att en motard är ganska så rolig och smidig i stadstrafik. Yamaha Wr 125 tycker jag är ganska fin, hade jag varit tvungen att skaffa en 4t så hade jag skaffat en sån. Insprutning och maximal effekt för lätt mc (laglig :hihi).

Dessa finns det dock inte så mkt begagnat av och nypris är 40000 kr.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Om du nu funderar på hojar som cbr och cbf, så hade jag nog också kollat på Ch wsm. Den är nog bra mycket roligare att köra.

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Om du nu funderar på hojar som cbr och cbf, så hade jag nog också kollat på Ch wsm. Den är nog bra mycket roligare att köra.

Och isf kan man också kolla på Yamaha XT 125, samma motor.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati