125a på G!

waga95

Guest
Nu ska du höra saker från en nörd som tittade på 125:eek:r i 2 år innan jag köpte en (Började kolla vid 13½).

Det finns inga nya 2takt i europa och att köpa en fräsh gammal är dyrt och man KOMMER/MÅSTE ändå serva mycket och laga.

Jag köpte en Honda varadero 125 touring-offroad MC (vad än folk säger så är den bra som offroad).
Den har också en vis men liten likhet med sportmotorcyklar.

Men för dig skulle nog KTM duke 125 va riktigt bra 4 takt den också men modern och kommer nog kunna göra 0-100 på 10-14 sekunder.
Tack vare att det inte är mycket krusiduller på den.
Att den är snygg är det inge snack om.

Det finns inga snabba 125or 2takt man inte får mecka och betala mycket i service för.

Men 4takt är inte lika segt som moppar....
Den som kommit på det har har verkligen aldrig suttit på en moppe..

Som sagt DUKE 125 men räkna inte med den som bra offroad för den har ju näst intill slicks...
Men kvick på gatan kommer den nog vara, den har nog prestanda nog att köra om yamaha yzf 125r
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det finns inga nya 2takt i europa och att köpa en fräsh gammal är dyrt och man KOMMER/MÅSTE ändå serva mycket och laga.

Det finns inga snabba 125or 2takt man inte får mecka och betala mycket i service för.

Bara för att vara lite kritisk då.
Jag har också kollat på 125or sen jag var 13½ och en fräsh äldre 2t behöver inte alls vara svindyr. Jag anser min hoj som mycket fräsh, gått 1100 mil när jag köpte den och jag gav mindre för den än vad den billigaste Varaderon på blocket kostar.

Den enda extra servicen jag har på min jämfört med en 4t är att topp och cylinder ska av var 400 mil (500 mil enligt servicebok, men jag kör lite tätare) och sotas av. Var 800 mil är det lagom att byta ringar (100-300 kr, vet inte exakt) och var 1600 mil är det lagom för kolvbyte. En kolv kostar med frakt från England mellan 60 och 130 pund beroende på vilken man väljer.
Kan och gillar man att meka så är det inget bekymmer och det är då värt de extra hundringarna man lägger. Den drar lite mer bränsle med men jag kan nog komma ner till 0,5l/mil om jag kör den som om den vore 15 hk. Strypt drar den 0,47l/mil blandad körning.
 
Last edited:

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Din polare kan ingenting om han säger att Ktm är skit! :fatta!

Ktm ligger på toppen av kvalitets/prestanda-smaskiner.
De vinner majoriteten av alla enduro/cross/motard tävlingar
De bygger dessutom några de starkaste motorerna.
Visst de kostar mycket MEN man får vad man betalar för.

En annons på en ktm 125a: http://sporthoj.com/annonser/?id=47511

Och ett videoklipp när den toppar 156km/h:

Vad fin den är! Men lite dyr ju, 60 lök fan är nog inget för mig xD

Jaså, där ser man! Började undra!
Men tack för länken, tyvärr så känner jag inte för att slänga ut 47.000 kronor på en mc :(


Nej inte precis det är riktigt äckliga pengar.
Som sagt tycker du ska hålla utkik i vår inte helt omöjligt att någon dyker upp. BTW har du hört med återförsäljaren om begagnade cyklar?

Nej det har jag faktiskt inte gjort, glömt bort det helt, får slänga iväg ett mail och se om jag får svar när jag kommer hem, ska bort ett par dagar..

Edit : Skickade precis iväg ett mail, får hoppas att jag får ett svar..
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Bara för att vara lite kritisk då.
Jag har också kollat på 125or sen jag var 13½ och en fräsh äldre 2t behöver inte alls vara svindyr. Jag anser min hoj som mycket fräsh, gått 1100 mil när jag köpte den och jag gav mindre för den än vad den billigaste Varaderon på blocket kostar.

Den enda extra servicen jag har på min jämfört med en 4t är att topp och cylinder ska av var 400 mil (500 mil enligt servicebok, men jag kör lite tätare) och sotas av. Var 800 mil är det lagom att byta ringar (100-300 kr, vet inte exakt) och var 1600 mil är det lagom för kolvbyte. En kolv kostar med frakt från England mellan 60 och 130 pund beroende på vilken man väljer.
Kan och gillar man att meka så är det inget bekymmer och det är då värt de extra hundringarna man lägger. Den drar lite mer bränsle med men jag kan nog komma ner till 0,5l/mil om jag kör den som om den vore 15 hk. Strypt drar den 0,47l/mil blandad körning.

Jag håller med svenne här.
Jag köpte min KTM för 18k vilket då var >6 tusen billigare än billigaste fyrtaktare av känt märke. Den var nära nog toppskick trots sina, då, 10 år.
Motorservicen som jag utförde på den var ca 800 mil för tidig och hamnade på en slutsumma på ca 2k (varav 600 spänn pga klanteri...)
När den snålkördes, kan vara värt att tillägga att jag körde den strypt, drog den 0,3-0,4 liter/mil. Normalkörning brukade landa på ca 0,5 liter/mil.
Däck, kedja, bromsbelägg etc. har jag inte räknat med då de är ganska samma lika för en motsvarande 4t hoj.

Trots att den var strypt så gick den bättre än de fyrtaktare jag jämförde med, men mot dom nya (typ Duke'n och Yamahas WR) så hade det nog varit väldigt jämnt.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag får väl stämma in i kören att äldre 2-t är bra skit, som håller bra. Köpte min CRM för 16, sålde den för samma efter 2.5 år. Hade rullat en bit över 4000 mil varav jag körde kanske 1000 av dessa.

Bara man byter kolv i tid och ser till att den rullar med ordentliga oljor är det bra skit.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
nu är vi återigen inne på detta med servicekostnad för 2 resp 4t.
och jag säger återigen som jag sagt innan att nu när 4taktarna på marknaden börjar få ett par år på nacken så kommer det snart börja hända grejer och skiten skall renoveras.

en 4t är generellt sett JÄVLIGT mycket dyrare vid renovering än en 2t.

Det värsta som kan hända med en tvåtaktare är i princip skuren cylinder eller lagerras. byta ramlager, renovera och rikta vev samt byta kolv och ev renovera cylinder.
i en 4t så kan samma sak hända, fast du har även hjärtat i en 4taktare, toppen. kamkedjeras med ventilsallad som följd blir inte gratis...

ha därför det i åtanke om du står och väger mellan 2 och 4t.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
i en 4t så kan samma sak hända, fast du har även hjärtat i en 4taktare, toppen. kamkedjeras med ventilsallad som följd blir inte gratis...

En t.ex XT125 har ju inte så hög trimningsgrad. Vet du om den har tillräckligt med lyft för att slicka kolven vid fel timing? Bara undrar :)
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
En t.ex XT125 har ju inte så hög trimningsgrad. Vet du om den har tillräckligt med lyft för att slicka kolven vid fel timing? Bara undrar :)


vet inget specifikt. förmodligen kan man köra en sådan motor utan olja i 200 mil utan tragisk utgång men jag nämner det bara då alla helt tar för givet att vill du ha enkel och billig service så köp 4t.

det är serviceintervall vi pratar om och när det väl är dags så kan det svida duktigt i plånboken.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Finns inga nya 2taktare fråån Europa, skulle det inte vara från Japan där?

Isf stämmer det, annars inte.

Trist nog är även 20 år gamla rassliga 2t japs snabbare än er KTM Duke, jag lever gärna och ser den göra 0-100 på 10sekunder med en vettig människa ombord.

Det är redan fullt klart för de inblandade att 2t är vägen om man vil ha lite drag i bitarna men det drar mer service och mer soppa.

Frågan är vad man söker tycker jag mer än at skriva, jag köpte min Varadero 125 och sen var jag så bra.
Den väger ju som en ångvält eller nåt och även om det är en hoj som är stor nog och har effekten som är tillåten och inte är slö pga lathet som andra 4t 125or så är den kanske inte allas val.

Jag tycker mer vi hamnar med vid, om snubben haft en trimmad 2t mope eller nåt så räcker det som jämförelse med en vanlig 2takts 125a, om han däremot skyggade tillaka och åkte 4t skotermoped som brummade slött nånstansifrån så är dt kanske mer välkommet just att skaffa en 4taktshoj.

Jag är på sitt sät glad tat jag inte är 16 idag, jag tror jag bara skulle struntat i nån körkort och åkt ändå trimmas moppe eller vad som.
Men om jag säg ändå fått alt framdukat så ville jag inte ha en 4taktare, särskilt inte en sporthojsmässig, det är ju pellejöns med en jävla hoj som kanske går 120 på mätaren om man är en benget, och då har amn helkåpor och rubbet, jag skule inte kuan leva med det helt enkelt.

Jag vet tat det är fult tt bryta mot lagen, men där jag bor hade jag klarrat mig fint på en skaplig motard/offroad 2taktare helt ostrypt, "kom och ta mig då" ungefär hade nog inställningen varit.

Givetis förkastligt, men så har jag redan sänkt det här med A1 och mellankort, det är ju bara skit, det finns ju för fan inget som är kul i klasserna.

De som satte reglerna var idioter helt enkelt, och det enda de vill är att så få som möjligt börjar åka hoj, och sen får de iaf tokfransarna som direkt tar tungt kort och första hojen är en ZX10r eller nåt, det försvinner inet med jönsiga regler där du inte kan äga en vad jag förstår ostrypt Aprillia RS 125 som mellanhoj ens.

Ska folk åka runt på Honda CB400N strypta från 1980 eller, vad menas säger jag?

Lägg hellre en kubikgräns så kunde folk ändå åka på en ZXR400 eller en annan sport 400a som inte tas in hit från japan.

Case closed, de räddar folk men bara genom att få dem att inte vilja köra hoj.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
silwer håller med dig lite där, motorcykel e farligt och om man skaffar kort o köper en hoj bör man vara fullt medveten om de , vill du leva lite mer riskfritt skit i att köra hoj o gör de lättare för oss som vill
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Det är dock en svår grej för nån som har noll koll.

Har man inget at jämföra med så blir det svårt.

Jag mins när jag sålde en Yamaha DT 125 ypvs, moa inga konstighter.

Killen kom från en moped i erfarenhet.

Men vad fan gör man provkörning måste man ju tilåta.

Killen sätter sig på den redan då ganska gamla hojen med ettan i och fötterna i marken och ger full gas, jag trodde att nu jävlar blir jag av med den här snuben och får en kraschad hoj.

För som ni förstår så även om det är en ganska medioker hoj så svarar den på att ge fullas genom at gå på bakhjulet och sl rut i det värsta.

Den gick upp i en imponerande vinkel innan killen fortfarande med fötterna utanför fotpinnarna faktiskt släppte til min stora lättnad.

Nåväl efter fler taffliga körningar så fick jag tillbaka hojen i ett stycke.

Sen börjad nåt helt annat, mama ansåg min mc för dyr och att de skule fortsätta leta up en 125 åt honom, varpå det svämade över i ögonen på kilen och han stortjöt för att det här var 125an han villa ha, jag tror de tittat på ett par tidigare.

Så det blev obehagligt med den fmiljen sitandes i sin bil och mig ståendes utanför då jag inte ville släppa den för nåt reapris (den var i jävligt bra pris och nyborrad osv)

Så man mådde ju lite ill medans man fick stå där och man kunde ana hur mycket tårarar som flöt inuti deras bil.

Till slut kom mmamamn ut och ville pruta 200 för att ha penar att köpa mat för, ok jag gick med på det, kanske felaktigt.

Sen var hojen såld och killen var lyrisk.

Jag har kollat registret och hojfan finns än idag nånstans i min närhet, otroligt nog.

Killen måste ändå ha lärt sig köra antar jag till slut.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Det är dock en svår grej för nån som har noll koll.

Jo det är det ju. Det är faktiskt stor skillnad på moped och 125:a.
Och vissa vet ju bara vart gasen och koppling sitter så att säga.

Måste vara träligt att stå och kolla när någon provkör hojen och man nästa VET att han kommer ha sönder den och åka ifrån.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jo, inte om man märker att de har koll, men när det liksom är så amatörmässigt så man ser att nu jäklar blir det att reparera grejorna för egna stålar.

Är det större hojar och folk inte verkar veta vad de håller på med skulle jag nog fan säga att jag vill köra.

Sen har vi ju det här med de som provkör och sticker med.

Inte så vanligt med 125or förstås men faktum är ju att en orange TS125R som nån satte ihop till en motard (tror bilder om bygget och så finns på forumet) den blev stulen så folk kan tydligen göra kupper på de väldigt fina exen av de flesta hojar.

DVS inte en chans att man låter dem åka nånstans om de bara dyker upp själva.

Tyvärr räknas det ju inte som stöld eftersom man givit nycklarna till personen, vad jag förstår.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top