125a till sonen

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag ska köpa en 125a till sonen, jag har fastnat för fyrtakt. Han kommer inte att köra på bana

Vilka 4 taktare finns det? Och vilken är bäst?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Är det du som ska köra hojen? Annars kan du ju fråga pågen din om han vill köra 2-t eller 4-t...

125a 4-t = :trött
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
hej. ja du har ju honda cbr 125. yamaha yzf125 är väl dom kändaste skulle jag tro. finns ju massor med "kina moppar" med. beroende på hur viktigt ni tycker det är med effekt så får ni ju bestämma om han vill ha en 2 taktare eller 4takt. 2taktarna går ju bättre ( mycket mycket bättre) min gammla yamaha tzr 125 var 2 takt.. kosta 6papp när ja köpte den sålde den för 5 sen 2 år senare.

visserligen var den ifrån -87 så vacker var den inte men billig att äga och som sagt så gick den som ett skott.150blås även om den var strypt.

trimma fyrtakt 125a är ju inte riktigt samma som 2 taktarna heller då du aldrig kommer få ut lika mycket effekt. på 4 takt är det mest köpa helt ny cylle typ 150cc osv istället som gäller. på 2 takt är det oftast bara nån sorts plugg av något slag i mynningen/kröken på avgasröret om jag inte minns helt fel.

kan även sitta nån bricka i insuget osv. så kostar ju mer eller mindre inget att öka effekten med dubbelt så mycket ifrån att den är strypt.

men vill du värkligen ha en 4takt så skulle jag föredra honda cbr125 eller yamaha yzf125. finns ju dock lite mer "offroad" stuck med. inte säker på vad hondas heter men yamaha:s är väl yamaha xt125 och yamaha wr125. har ingen erfarenhet av dessa dock.

så det är väl lite va sonen din vill ha och vad du till låter. en rolig 2takt med en ganska stor busfaktor för den lilla kubiken eller en 4takt som ja jag vet inte vad.. ser ingen anledning till en 4takt vid så låg kubik förutom om du är nån green peace shomme.

4taktarna rullar på ganska mjukt och fint men skulle aldrig falla mig in att köpa en med så låg kubik. är ju inte specielt kul och komma å bli omkörd av en gammal DT50 eller mt5a heller.. men tycker du får prata me sonen din och bestämma vad det är ni vill ha. skall ni trimma kan ni lika gärna köpa 2takt å slippa slänga ut massa pengar på avgas system å trim cdi å cylle osv. men vill han bara glida runt lite lugnt å fint funkar ju en 4takt aldeles utmärkt:tummenupp
 
Last edited:

Zeptoon

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
04 Honda Xr125l
hej. ja du har ju honda cbr 125. yamaha yzf125 är väl dom kändaste skulle jag tro. finns ju massor med "kina moppar" med. beroende på hur viktigt ni tycker det är med effekt så får ni ju bestämma om han vill ha en 2 taktare eller 4takt. 2taktarna går ju bättre ( mycket mycket bättre) min gammla yamaha tzr 125 var 2 takt.. kosta 6papp när ja köpte den sålde den för 5 sen 2 år senare.

visserligen var den ifrån -87 så vacker var den inte men billig att äga och som sagt så gick den som ett skott.150blås även om den var strypt.

trimma fyrtakt 125a är ju inte riktigt samma som 2 taktarna heller då du aldrig kommer få ut lika mycket effekt. på 4 takt är det mest köpa helt ny cylle typ 150cc osv istället som gäller. på 2 takt är det oftast bara nån sorts plugg av något slag i mynningen/kröken på avgasröret om jag inte minns helt fel.

kan även sitta nån bricka i insuget osv. så kostar ju mer eller mindre inget att öka effekten med dubbelt så mycket ifrån att den är strypt.

men vill du värkligen ha en 4takt så skulle jag föredra honda cbr125 eller yamaha yzf125. finns ju dock lite mer "offroad" stuck med. inte säker på vad hondas heter men yamaha:s är väl yamaha xt125 och yamaha wr125. har ingen erfarenhet av dessa dock.

så det är väl lite va sonen din vill ha och vad du till låter. en rolig 2takt med en ganska stor busfaktor för den lilla kubiken eller en 4takt som ja jag vet inte vad.. ser ingen anledning till en 4takt vid så låg kubik förutom om du är nån green peace shomme.

4taktarna rullar på ganska mjukt och fint men skulle aldrig falla mig in att köpa en med så låg kubik. är ju inte specielt kul och komma å bli omkörd av en gammal DT50 eller mt5a heller.. men tycker du får prata me sonen din och bestämma vad det är ni vill ha. skall ni trimma kan ni lika gärna köpa 2takt å slippa slänga ut massa pengar på avgas system å trim cdi å cylle osv. men vill han bara glida runt lite lugnt å fint funkar ju en 4takt aldeles utmärkt:tummenupp

Dagens 4 taktare går fruktansvärt driftsäkert jämfört med 2taktarna sålänge man inte pillar med dom. Men hastigheten och acceleration kan ju diskuteras
 

waga95

Guest
Honda varadero 125 - Klassens bästa toruinghoj.
Honda CBR 125 - Klassens "budgethoj" men samtidigt rolig att åka på!
Yamaha yzf 125 - Klassens bästa sporthoj.
KTM duke 125 - (Kommer ut iår) Lär va den hoj med bäst prestanda då den är mycket lätt.
Aprilia RS4 125 - (Kommer ut iår) Lär va den bästa av alla 125 4-takt när den kommer ut.
Yamaha WR125/r - Klassens bästa offroad/onroad hojar
Honda CBF 125 - Enormt bensinsnål 60mil/13L alltså en budget hoj.
Honda XR - En av Hondas offroad/onroad hojar.
Honda YBR 125 - street & custom model snäll för nybörjare (den första jag tittade på).


Alla dom här 125 4-takt gör ca 100-140 km/h dom flesta går till 120-130 km/h (i min erfarenhet)
Ingen av dom jag skrivit drar över 0,4 L milen.
Skicka ett medelande för mer info :)
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Dagens 4 taktare går fruktansvärt driftsäkert jämfört med 2taktarna sålänge man inte pillar med dom. Men hastigheten och acceleration kan ju diskuteras

japp precis det jag menar:) vill man ut och bara glida så skall man köpa 4takt. hade man tänkt att ha lite mer "kul" så är det 2 takt som gäller. prioriteringar(stavning) som gäller.

och som killer över mig här skrev att 4taktarna går mer driftsäkert måste jag hålla med om. 4takt är nog ett av dom billigaste valen om du nu inte tänker köpa nån gammal sate som jag gjorde. har förövrigt för mig att min drog ca 0,5l/milen om man körde lugnt och sansat. men var inte så svårt att få den att dricka 1l/milen heller..

smidigast är nog som de flesta säger är att provköra å se vad som känns rätt. vi alla är ju olika så vad som är bäst för mig är sämst för någon annan. men så enkelt är det, 4takt om du vill rulla runt och glida. är du gasglad = 2 takt.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det är fan roligare att köra trimmad moppe än en 4-t 125cc. Moppen har iaf lite motorkaraktär..

Om man nu tvunget ska ha en 4-t så välj noga.. Finns ju ök som inte ens har 11kw, typ CBR.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Det är fan roligare att köra trimmad moppe än en 4-t 125cc. Moppen har iaf lite motorkaraktär..

Om man nu tvunget ska ha en 4-t så välj noga.. Finns ju ök som inte ens har 11kw, typ CBR.

precis;) finns en uppsjö med trim till alla dessa nya mopparna men ska man trimma kan man lika gärna köpa 2takt å ta bort strypning..
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Men ska man endå köra olovligt varför inte ta nån sport hoj 600cc?

för på papperet står det att den är på 11kw. tar polisen dig med en 600 å du har lätt mc så är det kört. har polisen nån kontroll å ha sig me alkotest osv så kan dom ju inte se om mc:n är trimmad eller hur? sålänge polisen inte har inbyggd bromsbänk i röven så kan dom inte säga om den är trimmad eller ej.

dra omkull med en 600 å du är 16 bast på lätt mc.. jadu försök å förklara det för försäkringsbolag å polisen. dra omkull med trimmad lätt mc. ring far å hämta släp. dra hem å sätt på strypning fort som fan å sen skicka skiten till verkstad. VÄLDIGT ofta dom inte kollar om dom är trimmade heller.

blev påkörd av en bil då ja hade moppe ( den var inte trimmad) dom kolla dock aldrig det. har en polare som hände samma sak med fast han hade trimmad. dom kolla inte om den var det eller ej.

så det är inte riktigt samma som att ha en trimmad moppe på 20-30hk men igentligen ska ha 15 som att köra på en 600 med 100+hk?

enkel fakta.. men visst har du otur å en riktigt grinig polis kan det bli jobbigt. så sällan det händer dock så inget jag skulle oroa mig för.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
så grymt untrue! ;o

nja inte riktigt.. har en mt5a moppe som är vråltrimmad.. motorn sitter just nu på en hemmagjord sparkcyckel men tror den har runt 9 -11hk. köp en derbi och skaffa 80cc kitt me trimmkolv å förgasare luftfilter + avgasrör (lite halv extremt men sett folk med sånt med egna ögon) inte säker på hur mycket hk en sådan har men skulle gissa runt 10. om det nu räcker. far hade en gammal sundap tror jag dom heter när han hade moppe. redan på den tiden fanns det 11hk cylle kitt till dom.

så helt ute och cyklar gör han nog inte ;)
 

Zeptoon

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
04 Honda Xr125l
nja inte riktigt.. har en mt5a moppe som är vråltrimmad.. motorn sitter just nu på en hemmagjord sparkcyckel men tror den har runt 9 -11hk. köp en derbi och skaffa 80cc kitt me trimmkolv å förgasare luftfilter + avgasrör (lite halv extremt men sett folk med sånt med egna ögon) inte säker på hur mycket hk en sådan har men skulle gissa runt 10. om det nu räcker. far hade en gammal sundap tror jag dom heter när han hade moppe. redan på den tiden fanns det 11hk cylle kitt till dom.

så helt ute och cyklar gör han nog inte ;)

På den tiden? vad är skillnaden mt5 och en Zündapp ks50(antar jag du menar)?
Samma jävla kolv som åker upp o ner, samma förgasare...
 

waga95

Guest
nja inte riktigt.. har en mt5a moppe som är vråltrimmad.. motorn sitter just nu på en hemmagjord sparkcyckel men tror den har runt 9 -11hk. köp en derbi och skaffa 80cc kitt me trimmkolv å förgasare luftfilter + avgasrör (lite halv extremt men sett folk med sånt med egna ögon) inte säker på hur mycket hk en sådan har men skulle gissa runt 10. om det nu räcker. far hade en gammal sundap tror jag dom heter när han hade moppe. redan på den tiden fanns det 11hk cylle kitt till dom.

så helt ute och cyklar gör han nog inte ;)

Men grejen är ju att dom låter som ett jävla jet flygplan :D

och inte den goda sorten :O

nja inte riktigt.. har en mt5a moppe som är vråltrimmad.. motorn sitter just nu på en hemmagjord sparkcyckel men tror den har runt 9 -11hk. köp en derbi och skaffa 80cc kitt me trimmkolv å förgasare luftfilter + avgasrör (lite halv extremt men sett folk med sånt med egna ögon) inte säker på hur mycket hk en sådan har men skulle gissa runt 10. om det nu räcker. far hade en gammal sundap tror jag dom heter när han hade moppe. redan på den tiden fanns det 11hk cylle kitt till dom.

så helt ute och cyklar gör han nog inte ;)

11HK cylinder finns att köpa på www.Hobbex.se :)
 
Last edited:

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
På den tiden? vad är skillnaden mt5 och en Zündapp ks50(antar jag du menar)?
Samma jävla kolv som åker upp o ner, samma förgasare...

ingen aning skall ja säga dig. mycket möjligt att det var den ks50. min poäng var dock att det är inte specielt svårt att få en moppe till att dra förbi en 125:a 4takt. med dagens teknik och marknad är och förblir 4takts 125:eek:rna en mer "touring hoj" dvs inget man tar ut på barnan eller kör race med eller bara leker med helt enkelt.

riktigt trevliga hojjar men är man ute efter lite mer lek så är 2takt det man köper. man köper ju ingen volvo v70 för att sedan köra race med den. om man nu inte vill lägga ut lika mycket pengar på den som den är värd ny för att få den till att komma i närheten av de sportbilar som redan är byggda för sådan körning. men skit samma.

så enkelt är det. skall du leka och vill ha mer effekt är en 2taktare bättre val. ska du köra lagligt och du vet att du inte har något specielt sug i handleden efter mer effekt så funkar en 4taktaren helt utmärkt. :tummenupp

Men grejen är ju att dom låter som ett jävla jet flygplan :D

och inte den goda sorten :O



11HK cylinder finns att köpa på www.Hobbex.se :)

jo men det går ju att diskutera:p jag är den sorten som tycker om ljudet av en skrikandes 2 taktare:yoparty aldrig hört en 125 4takt med den riktigt grova härliga mullret som det är på dom lite högre kubikerna vilket gör att just 125orna låter lite väl veka:) (enligt mig) just trimm osv blir ju bara större och större skulle ja tro då det pågår en hel del racing inom mopeder i både 50cc 70cc 80cc klasser.finns säkert mer men är dom enda jag känner till.
 
Last edited:

Zeptoon

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
04 Honda Xr125l
ingen aning skall ja säga dig. mycket möjligt att det var den ks50. min poäng var dock att det är inte specielt svårt att få en moppe till att dra förbi en 125:a 4takt. med dagens teknik och marknad är och förblir 4takts 125:eek:rna en mer "touring hoj" dvs inget man tar ut på barnan eller kör race med eller bara leker med helt enkelt.

riktigt trevliga hojjar men är man ute efter lite mer lek så är 2takt det man köper. man köper ju ingen volvo v70 för att sedan köra race med den. om man nu inte vill lägga ut lika mycket pengar på den som den är värd ny för att få den till att komma i närheten av de sportbilar som redan är byggda för sådan körning. men skit samma.

så enkelt är det. skall du leka och vill ha mer effekt är en 2taktare bättre val. ska du köra lagligt och du vet att du inte har något specielt sug i handleden efter mer effekt så funkar en 4taktaren helt utmärkt. :tummenupp



jo men det går ju att diskutera:p jag är den sorten som tycker om ljudet av en skrikandes 2 taktare:yoparty aldrig hört en 125 4takt med den riktigt grova härliga mullret som det är på dom lite högre kubikerna vilket gör att just 125orna låter lite väl veka:) (enligt mig) just trimm osv blir ju bara större och större skulle ja tro då det pågår en hel del racing inom mopeder i både 50cc 70cc 80cc klasser.finns säkert mer men är dom enda jag känner till.

Min poäng var väl att tekniken fanns redan när farsan körde sin knattecross, 2 takt blir inte mer avancerade än att man inte behöver blanda oljan i tanken mer avancerade moppar har inte jag stött på ialf.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Min poäng var väl att tekniken fanns redan när farsan körde sin knattecross, 2 takt blir inte mer avancerade än att man inte behöver blanda oljan i tanken mer avancerade moppar har inte jag stött på ialf.

vet ej om jag förstår dig rätt nu men nej det kan jag ju hålla med om. men då man kan ju se det på de andra hållet med. "teknik" som du kallar det har en tendens till att krångla ibland. och när det krånglar så brukar det blir riktigt jobbigt om inte dyrt med:p

reservdelar till en gammal 2t moppe finns överallt. kan ju ta som ett exempel på killen som nyligen skapat tråd om sin honda cbr125:a tomgången är helt åt skogen så den dör efter 2 min då han startat den å om han får igång den igen stänger den av sig efter 15 sec igen. insprutning på den med så är ju inget en vanlig svensson sätter sig å pilla iordning med en ritning gjort av närmsta bonde på ett tidningspappers blad.

verkstäder nu för tiden är väldigt bra på att ta betalt för sig. inte specielt konstigt heller med tanke på all ny dator teknik som tvingar dom till att ha helt sjuka priser. i alla fall så jag har sett och upplevt det som:)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top