hej. ja du har ju honda cbr 125. yamaha yzf125 är väl dom kändaste skulle jag tro. finns ju massor med "kina moppar" med. beroende på hur viktigt ni tycker det är med effekt så får ni ju bestämma om han vill ha en 2 taktare eller 4takt. 2taktarna går ju bättre ( mycket mycket bättre) min gammla yamaha tzr 125 var 2 takt.. kosta 6papp när ja köpte den sålde den för 5 sen 2 år senare.
visserligen var den ifrån -87 så vacker var den inte men billig att äga och som sagt så gick den som ett skott.150blås även om den var strypt.
trimma fyrtakt 125a är ju inte riktigt samma som 2 taktarna heller då du aldrig kommer få ut lika mycket effekt. på 4 takt är det mest köpa helt ny cylle typ 150cc osv istället som gäller. på 2 takt är det oftast bara nån sorts plugg av något slag i mynningen/kröken på avgasröret om jag inte minns helt fel.
kan även sitta nån bricka i insuget osv. så kostar ju mer eller mindre inget att öka effekten med dubbelt så mycket ifrån att den är strypt.
men vill du värkligen ha en 4takt så skulle jag föredra honda cbr125 eller yamaha yzf125. finns ju dock lite mer "offroad" stuck med. inte säker på vad hondas heter men yamaha:s är väl yamaha xt125 och yamaha wr125. har ingen erfarenhet av dessa dock.
så det är väl lite va sonen din vill ha och vad du till låter. en rolig 2takt med en ganska stor busfaktor för den lilla kubiken eller en 4takt som ja jag vet inte vad.. ser ingen anledning till en 4takt vid så låg kubik förutom om du är nån green peace shomme.
4taktarna rullar på ganska mjukt och fint men skulle aldrig falla mig in att köpa en med så låg kubik. är ju inte specielt kul och komma å bli omkörd av en gammal DT50 eller mt5a heller.. men tycker du får prata me sonen din och bestämma vad det är ni vill ha. skall ni trimma kan ni lika gärna köpa 2takt å slippa slänga ut massa pengar på avgas system å trim cdi å cylle osv. men vill han bara glida runt lite lugnt å fint funkar ju en 4takt aldeles utmärkt![]()
Dagens 4 taktare går fruktansvärt driftsäkert jämfört med 2taktarna sålänge man inte pillar med dom. Men hastigheten och acceleration kan ju diskuteras
Det är fan roligare att köra trimmad moppe än en 4-t 125cc. Moppen har iaf lite motorkaraktär..
Om man nu tvunget ska ha en 4-t så välj noga.. Finns ju ök som inte ens har 11kw, typ CBR.
precisfinns en uppsjö med trim till alla dessa nya mopparna men ska man trimma kan man lika gärna köpa 2takt å ta bort strypning..
det är fan roligare att köra trimmad moppe än en 4-t 125cc. Moppen har iaf lite motorkaraktär..
Men ska man endå köra olovligt varför inte ta nån sport hoj 600cc?
så grymt untrue! ;o
så grymt untrue! ;o
nja inte riktigt.. har en mt5a moppe som är vråltrimmad.. motorn sitter just nu på en hemmagjord sparkcyckel men tror den har runt 9 -11hk. köp en derbi och skaffa 80cc kitt me trimmkolv å förgasare luftfilter + avgasrör (lite halv extremt men sett folk med sånt med egna ögon) inte säker på hur mycket hk en sådan har men skulle gissa runt 10. om det nu räcker. far hade en gammal sundap tror jag dom heter när han hade moppe. redan på den tiden fanns det 11hk cylle kitt till dom.
så helt ute och cyklar gör han nog inte![]()
nja inte riktigt.. har en mt5a moppe som är vråltrimmad.. motorn sitter just nu på en hemmagjord sparkcyckel men tror den har runt 9 -11hk. köp en derbi och skaffa 80cc kitt me trimmkolv å förgasare luftfilter + avgasrör (lite halv extremt men sett folk med sånt med egna ögon) inte säker på hur mycket hk en sådan har men skulle gissa runt 10. om det nu räcker. far hade en gammal sundap tror jag dom heter när han hade moppe. redan på den tiden fanns det 11hk cylle kitt till dom.
så helt ute och cyklar gör han nog inte![]()
nja inte riktigt.. har en mt5a moppe som är vråltrimmad.. motorn sitter just nu på en hemmagjord sparkcyckel men tror den har runt 9 -11hk. köp en derbi och skaffa 80cc kitt me trimmkolv å förgasare luftfilter + avgasrör (lite halv extremt men sett folk med sånt med egna ögon) inte säker på hur mycket hk en sådan har men skulle gissa runt 10. om det nu räcker. far hade en gammal sundap tror jag dom heter när han hade moppe. redan på den tiden fanns det 11hk cylle kitt till dom.
så helt ute och cyklar gör han nog inte![]()
På den tiden? vad är skillnaden mt5 och en Zündapp ks50(antar jag du menar)?
Samma jävla kolv som åker upp o ner, samma förgasare...
Men grejen är ju att dom låter som ett jävla jet flygplan
och inte den goda sorten :O
11HK cylinder finns att köpa på www.Hobbex.se![]()
så grymt untrue! ;o
ingen aning skall ja säga dig. mycket möjligt att det var den ks50. min poäng var dock att det är inte specielt svårt att få en moppe till att dra förbi en 125:a 4takt. med dagens teknik och marknad är och förblir 4takts 125rna en mer "touring hoj" dvs inget man tar ut på barnan eller kör race med eller bara leker med helt enkelt.
riktigt trevliga hojjar men är man ute efter lite mer lek så är 2takt det man köper. man köper ju ingen volvo v70 för att sedan köra race med den. om man nu inte vill lägga ut lika mycket pengar på den som den är värd ny för att få den till att komma i närheten av de sportbilar som redan är byggda för sådan körning. men skit samma.
så enkelt är det. skall du leka och vill ha mer effekt är en 2taktare bättre val. ska du köra lagligt och du vet att du inte har något specielt sug i handleden efter mer effekt så funkar en 4taktaren helt utmärkt.
jo men det går ju att diskuterajag är den sorten som tycker om ljudet av en skrikandes 2 taktare
aldrig hört en 125 4takt med den riktigt grova härliga mullret som det är på dom lite högre kubikerna vilket gör att just 125orna låter lite väl veka
(enligt mig) just trimm osv blir ju bara större och större skulle ja tro då det pågår en hel del racing inom mopeder i både 50cc 70cc 80cc klasser.finns säkert mer men är dom enda jag känner till.
Min poäng var väl att tekniken fanns redan när farsan körde sin knattecross, 2 takt blir inte mer avancerade än att man inte behöver blanda oljan i tanken mer avancerade moppar har inte jag stött på ialf.
asså shit ba du har juh 7kt fel lix!
/1337
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |