125a till sonen

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
jo jo klart det händer. men risken att det skulle bli mer än böter är mindre än att du skall bli tagen av polisen.. som killen på den sidan skrev så blåneka han allt och polisen inte kunde bevisa motsattsen så blev det inget mer..

en gammal klasskompis blev tagen på eu moped utan att ha körkort. fick böter å inget mer än det. dom gångerna dom trycker ner personen till gudomliga böter och indraget lämp osv krävs det att du blir tagen mer att köra full/ väldigt fort:)

Blev inget mer..... Dom fick böta 1500:- var. Dessutom tog dom avgasporten från killen med aprilian. "Detta är en olaglig trimdel" trots att det var en orginal avgasport. Regbesiktningen som måste göras är inte heller gratis.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
en gammal klasskompis blev tagen på eu moped utan att ha körkort. fick böter å inget mer än det. dom gångerna dom trycker ner personen till gudomliga böter och indraget lämp osv krävs det att du blir tagen mer att köra full/ väldigt fort:)

Böter första gången, Om det upprepas börjar de tänka om. Man ska se bötern som en varning tycker iallafall jag.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Blev inget mer..... Dom fick böta 1500:- var. Dessutom tog dom avgasporten från killen med aprilian. "Detta är en olaglig trimdel" trots att det var en orginal avgasport. Regbesiktningen som måste göras är inte heller gratis.

jaså? ja ska omregistrera min 600 till 25kw. har läst att det går på ungefär 2500kr med besiktning + strypningssatts + registrerings grejset.. strypningen kostar ca 1700kr så så farlig är det väl ändå inte:)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
jaså? ja ska omregistrera min 600 till 25kw. har läst att det går på ungefär 2500kr med besiktning + strypningssatts + registrerings grejset.. strypningen kostar ca 1700kr så så farlig är det väl ändå inte:)

Har för mig att strypningssats kostar ca 100 Euro från tyska alphatechnik eller vad det hette :va
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
jaså? ja ska omregistrera min 600 till 25kw. har läst att det går på ungefär 2500kr med besiktning + strypningssatts + registrerings grejset.. strypningen kostar ca 1700kr så så farlig är det väl ändå inte:)

Regbes 880:-. Och en avgasport kostar väl ett antal kronor.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Regbes 880:-. Och en avgasport kostar väl ett antal kronor.

å andra sidan så är man så rädd för att förlora några ören så är väl igentligen inte det något bra val att köpa nånting som börjar på "sport" att göra:p vill man ta lite risker får man räkna med konsekvenser förr eller senare:)

vet ej hur många tio tusentals kr man har lagt ut på plast och delar sen man börja köra cross. väldigt tråkigt så klart att förlora dom kr han blev av med där men å andra sidan så skulle jag inte va ledsen. tänk så kul han hade ända tills det hände;)

men alla är ju olika. du kanske inte tycker det är värt att slänga ut 1 - 5 papp för att få ha lite extra kul i detta sammanhanget. aja skit samma, tänkte bara att ja skulle säga till fadern som skall köpa mc till sin son att det finns ganska roliga busfaktorer och att det faktiskt inte är så himla farligt att köra 2takt trimmad eller ej om du nu skulle bli tagen:)

en trimmad 2 takt håller ju bättre än en strypt 2 takt. kan va värt att ha i åtanke med. nu pratar ja givetvis om du tar bort strypningarna å gör den i original skick som motorn "igentligen" skall va och inte köpa trim cylle osv.

ville bara göra saker och ting "klarare" för han:) skulle jag vara far och köpa mc till min son skulle ja köpa 2 takt. både för att ja vet att ja själv skulle vilja ha lite mer krut i paketet och även för att han skall vänja sig lite mer vid att det händer saker när du vrider på rullen.

vågar inte ens tänka på vad som händer en kille som är van vid en 11hk honda cbr å han sätter sig på en mc med 100+hk.. då skulle ja hellre träna upp pojken så gott som går för det stora klivet.

kanske bara jag som är sån men:tummenupp
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
en trimmad 2 takt håller ju bättre än en strypt 2 takt. kan va värt att ha i åtanke med. nu pratar ja givetvis om du tar bort strypningarna å gör den i original skick som motorn "igentligen" skall va och inte köpa trim cylle osv.

Vad grundar du detta på? :va

Ostrypt varvar den 3-4k rpm mer och det sliter mycket mer på grejerna.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
De bros ju så in i helvetes mycket på vad man har för strypning, på våra hojar svenne så sliter de ju rejält mycket mer :va

Så länge det är normala strypningar som t.ex blindtarm, varvstopp, mindre förgasare, trottelstopp så står jag fast vid att den slits mindre strypt (så länge hojen är rätt inställd ofc).

Nog med OT.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
å andra sidan så är man så rädd för att förlora några ören så är väl igentligen inte det något bra val att köpa nånting som börjar på "sport" att göra:p vill man ta lite risker får man räkna med konsekvenser förr eller senare:)

vet ej hur många tio tusentals kr man har lagt ut på plast och delar sen man börja köra cross. väldigt tråkigt så klart att förlora dom kr han blev av med där men å andra sidan så skulle jag inte va ledsen. tänk så kul han hade ända tills det hände;)

men alla är ju olika. du kanske inte tycker det är värt att slänga ut 1 - 5 papp för att få ha lite extra kul i detta sammanhanget. aja skit samma, tänkte bara att ja skulle säga till fadern som skall köpa mc till sin son att det finns ganska roliga busfaktorer och att det faktiskt inte är så himla farligt att köra 2takt trimmad eller ej om du nu skulle bli tagen:)

en trimmad 2 takt håller ju bättre än en strypt 2 takt. kan va värt att ha i åtanke med. nu pratar ja givetvis om du tar bort strypningarna å gör den i original skick som motorn "igentligen" skall va och inte köpa trim cylle osv.

ville bara göra saker och ting "klarare" för han:) skulle jag vara far och köpa mc till min son skulle ja köpa 2 takt. både för att ja vet att ja själv skulle vilja ha lite mer krut i paketet och även för att han skall vänja sig lite mer vid att det händer saker när du vrider på rullen.

vågar inte ens tänka på vad som händer en kille som är van vid en 11hk honda cbr å han sätter sig på en mc med 100+hk.. då skulle ja hellre träna upp pojken så gott som går för det stora klivet.

kanske bara jag som är sån men:tummenupp

Och i vilket läge skulle han kliva från 125cc upp till ostrypt R1:a?
Man tar väl normalt steget över mellanklass 25Kw.

Min dotter hade en 125 cbr, hon har nu kört en Er5:a i två år och ska snart skaffa tung hoj.
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
[text enligt ovan]

Nu ska jag vara tråkig men:

varför skulle inte danmark gått med en 2t?
vad gjorde ni för att behöva skruva en massa på en DT125a? :confused:

Sedan kan jag dessutom säga att jag faktiskt kommit nästan 3 mil per liter (0,35) med min 125a, 2takt
Det var visserligen när jag övningskörde (ökade av någon anledning när jag hade lappen, hehe)

Lukten kommer man dock inte undan, tyvärr
 

Zeptoon

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
04 Honda Xr125l
jo jo klart det händer. men risken att det skulle bli mer än böter är mindre än att du skall bli tagen av polisen.. som killen på den sidan skrev så blåneka han allt och polisen inte kunde bevisa motsattsen så blev det inget mer..

en gammal klasskompis blev tagen på eu moped utan att ha körkort. fick böter å inget mer än det. dom gångerna dom trycker ner personen till gudomliga böter och indraget lämp osv krävs det att du blir tagen mer att köra full/ väldigt fort:)

En kompis blev tagen med Traktorn förra veckan 2000kr och 6mån indraget lämp. Samt ombesiktning på kärran.

Kan tillägga att han inte körde för fort utan polisen bara stanna honom och bad om att få provköra den, 100 på 2ans växel var inte samma som när den besiktigades tydligen... :p

Nu ska jag vara tråkig men:

varför skulle inte danmark gått med en 2t?
vad gjorde ni för att behöva skruva en massa på en DT125a? :confused:

Sedan kan jag dessutom säga att jag faktiskt kommit nästan 3 mil per liter (0,35) med min 125a, 2takt
Det var visserligen när jag övningskörde (ökade av någon anledning när jag hade lappen, hehe)

Lukten kommer man dock inte undan, tyvärr

Hände samma för mig när jag fick lappen, dock betalade farsan oftast min hoj när vi övningskörde så det kändes ju inte så illa.
 
Last edited:

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Så länge det är normala strypningar som t.ex blindtarm, varvstopp, mindre förgasare, trottelstopp så står jag fast vid att den slits mindre strypt (så länge hojen är rätt inställd ofc).

Nog med OT.

den strypningen jag pratar om(i avgasröret) vilket det offtast sitter i på de mesta 2 taktarna(så vitt jag vet) saken är ju den att motorn måste jobba mycket mer för att orka dra runt med tanke på att du gör så att röret blir mindre.

ganska logiskt att motorn måste ta i mer för att orka pusta ut avgaserna när det sitter nånting i röret som blockerar... testa att sätta nånting som blockerar avgasröret. den kommer dö om du håller det tätt. har du ett litet hål kommer den gå ner i varv och gå trögare.

vilket gör att motorn påfrestas konstant mycket mer än va den behöver göra.för att motorn ska orka runt utan strypning på tomgång säger vi att den ska stå på 1500 varv. sätt i en strypning i röret och den kommer förmodligen dö.. så då kommer du behöva dra upp varvet till ca 2500 kanske? (ren gissning) för att den ska ligga på 1500 när den är strypt.

annars kan du ju testa att stoppa in ett sugrör i munnen och försöka andas. man får ju ta i så man blir röd i ansiktet för att orka hänga med att andas ut och in i den mängden du är van vid att behöva.

sen trottelstopp osv skadar ju ej.. det enda den gör är ju då att göra att du inte kan ge full gas eller har ja fel där?(inte helt säker på hur det funkar men låter ju som det"trottelstopp")
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
En kompis blev tagen med Traktorn förra veckan 2000kr och 6mån indraget lämp. Samt ombesiktning på kärran.

Kan tillägga att han inte körde för fort utan polisen bara stanna honom och bad om att få provköra den, 100 på 2ans växel var inte samma som när den besiktigades tydligen... :p


sen är det ju skillnad på 4 hjul och 2 hjul:) en traktor får ju inte gå fortare än 30 eller va fan det nu är. om det inte är en äkta epa för då får dom väl gå hur fort som hellst men bara ha 2 växlar?(kan mycket väl ha fel då ja inte är insatt i traktorer)

toppar en traktor 100 är det ju inte så svårt att förstå att den inte är strypt... toppar en 125:a 120 eller 150 kan du inte säga om den är strypt eller ej. en cbr gör ju ca 127 har ja för mig. min gammla yamaha tzr gjorde 150 (strypt).

en polis har ju ingen bromsbänk i röven så dom kan inte säga om den är strypt eller ej. enda dom kan göra är att skruva isär skiten eller bänka den. och jag har då aldrig hört av någon polare eller hans polare eller hans polares polare råkat ut för att polisen har tagit dom för ostrypt 125a utan att dom kört för fort och att dom då har tagit in deras mc och kollat den.

ingen koll på hur det är nu för tiden då lagarna ändras konstant.. men när en kompis hade moppe för ett par år sedan (3 år sen kanske) blev han tagen av snuten. då var dom dock tvunga att fråga om dom fick test köra den.

sa du nej fick dom ringa förälder och be om lov. hans far sa dock nej han med så polisen kunde inget göra förutom att åka efter och försöka ta han om han skulle köra för fort..

sen så har det ju lite med att göra om hur glad på humör farbror blå är med. en kompis blev tagen i 70 i sin traktor. polisen lät dock han få åka vidare:)
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Och i vilket läge skulle han kliva från 125cc upp till ostrypt R1:a?
Man tar väl normalt steget över mellanklass 25Kw.

Min dotter hade en 125 cbr, hon har nu kört en Er5:a i två år och ska snart skaffa tung hoj.

det har du ju rätt i. ber om ursäkt. skyller på att ja inte tänkte riktigt klart där:) men aja i accept my defeat så att säga;)

ja skulle nog dock köpa 2t i vilket fall då det finns att välja emellan om man vill leka eller ej:) men alla vill ju ha lite olika så!
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
En kompis blev tagen med Traktorn förra veckan 2000kr och 6mån indraget lämp.....

toppar en traktor 100 är det ju inte så svårt att förstå att den inte är strypt... toppar en 125:a 120 eller 150 kan du inte säga om den är strypt eller ej. en cbr gör ju ca 127 har ja för mig. min gammla yamaha tzr gjorde 150 (strypt).

en polis har ju ingen bromsbänk i röven så dom kan inte säga om den är strypt eller ej. enda dom kan göra är att skruva isär skiten eller bänka den. och jag har då aldrig hört av någon polare eller hans polare eller hans polares polare råkat ut för att polisen har tagit dom för ostrypt 125a utan att dom kört för fort och att dom då har tagit in deras mc och kollat den.

.......:)

Du läste inte i tråden jag länkade till. Zoltan och 2fast4you blev stoppade i en vanlig kontroll.
Och sedan kan jag tala om för dig att ingen 15hk 125:a gör 150. De gamla ostrypta 125:eek:rna toppade 145-160 på sin tid men då hade de uppemot 30hk.

Kör man med en laglig 15hk hoj så spelar det ingen roll om det är 2t eller 4t. De går lika bra, bara det att 4t är mer driftsäker. Den behöver inget kolvbyte /1000mil. 4t drar mindre bensin också så den blir billigare att åka med.
 

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Nu ska jag vara tråkig men:

varför skulle inte danmark gått med en 2t?
vad gjorde ni för att behöva skruva en massa på en DT125a? :confused:

Sedan kan jag dessutom säga att jag faktiskt kommit nästan 3 mil per liter (0,35) med min 125a, 2takt
Det var visserligen när jag övningskörde (ökade av någon anledning när jag hade lappen, hehe)

Lukten kommer man dock inte undan, tyvärr

Det är lite offtopic att kommentera detta men det är så många andra här som avviker från trådfrågan så jag gör det en gång.
Jag sa aldrig att det inte går att köra med 2-takt utan jag uttryckte bara den personliga åsikten att vi bl.a. föredrar den lugna gången hos en 4-taktare framför vibrationerna i en 2-taktare då man kör lite längre.
Cross, crossmoppar och dt125, alla dessa har för oss p.g.a. vibrationerna haft ett stort underhållsbehov, detta kanske är unikt för oss men så har det varit. Varadero 125:an har jag spänt kedjan på en gång och kollat oljan några gånger på en hel säsong. Detta är fakta inte åsikt.
Bränsleförbrukningen och det övriga jag skrev i mitt inlägg var som information till "Bakdäck" och inte tänkt som något diskussionunderlag, annars gör jag gärna detta under någon annan tråd där det hör hemma.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Du läste inte i tråden jag länkade till. Zoltan och 2fast4you blev stoppade i en vanlig kontroll.
Och sedan kan jag tala om för dig att ingen 15hk 125:a gör 150. De gamla ostrypta 125:eek:rna toppade 145-160 på sin tid men då hade de uppemot 30hk.

Kör man med en laglig 15hk hoj så spelar det ingen roll om det är 2t eller 4t. De går lika bra, bara det att 4t är mer driftsäker. Den behöver inget kolvbyte /1000mil. 4t drar mindre bensin också så den blir billigare att åka med.

konstigt då att min gammla yamaha tzr 125 -87 toppa 150. inte fan var den ostrypt;) min hade för övrigt 25hk om jag skulle ta bort strypningen.

Det är lite offtopic att kommentera detta men det är så många andra här som avviker från trådfrågan så jag gör det en gång.
Jag sa aldrig att det inte går att köra med 2-takt utan jag uttryckte bara den personliga åsikten att vi bl.a. föredrar den lugna gången hos en 4-taktare framför vibrationerna i en 2-taktare då man kör lite längre.
Cross, crossmoppar och dt125, alla dessa har för oss p.g.a. vibrationerna haft ett stort underhållsbehov, detta kanske är unikt för oss men så har det varit. Varadero 125:an har jag spänt kedjan på en gång och kollat oljan några gånger på en hel säsong. Detta är fakta inte åsikt.
Bränsleförbrukningen och det övriga jag skrev i mitt inlägg var som information till "Bakdäck" och inte tänkt som något diskussionunderlag, annars gör jag gärna detta under någon annan tråd där det hör hemma.

ja bytte olja på min tzr 2takt 1 gång per säsong.. bytte tändstift en gång på 2 år. behövde inte spänna kedjan på 2 år heller.

tråkigt att du tror att alla 2 t går sönder direkt men så är det ej:)
 
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
konstigt då att min gammla yamaha tzr 125 -87 toppa 150. inte fan var den ostrypt;) min hade för övrigt 25hk om jag skulle ta bort strypningen.

Eftersom din tzr var från -87 så var den alldeles säkert ostrypt. 15 hk regeln kom 1996.
En std tzr (25hk) toppade ca 150 enl. gamla tester i Bike. En trimmad tzr fick man upp i 162 om jag minns artikeln rätt.
Min son hade en strypt Yamaha FZR600 alltså 25Kw/33Hk. Den toppade med god vilja ca 170. Att en 125:a på 15hk då skulle klara 150 är bara nys. MIn gamla GSX 400 hade 42Hk, den kom man upp i drygt 170 med.
Bara så att du kan jämföra..........

Och till TS. Köp en 4t. Går billigt. Minimalt underhåll och LUKTAR inte så förbannat. :D
 
Last edited:

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Eftersom din tzr var från -87 så var den alldeles säkert ostrypt. 15 hk regeln kom 1996.
En std tzr (25hk) toppade ca 150 enl. gamla tester i Bike. En trimmad tzr fick man upp i 162 om jag minns artikeln rätt.
Min son hade en strypt Yamaha FZR600 alltså 25Kw/33Hk. Den toppade med god vilja ca 170. Att en 125:a på 15hk då skulle klara 150 är bara nys. MIn gamla GSX 400 hade 42Hk, den kom man upp i drygt 170 med.
Bara så att du kan jämföra..........

Och till TS. Köp en 4t. Går billigt. Minimalt underhåll och LUKTAR inte så förbannat. :D


jag har sålt den så kan inte skruva isär och kolla men där emot så känner man ju skillnad på 15hk och 25hk. ja har kört cross och quad sen jag var 6 och ja har då aldrig varit med om en slöare 125 2t som inte är strypt i sådana fal.. den orkade inte ens gå upp på bakhjulet på 1an å ge full rulle å släppa ut kopplingen som en raket.

den accelerera lika fort som min kompis 2t yamaha tzr så var ifrån senare 90tal och den var strypt:) tro vad du vill men så var det
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top