125a till sonen

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Passa dig för moppefuckovarning..... Att en hoj med 15hk skulle gå lika fort som en som har 25-30hk inser du väl själv att det är en fysikalisk omöjlighet. Lär ni er inget i skolan nu för tiden?
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Passa dig för moppefuckovarning..... Att en hoj med 15hk skulle gå lika fort som en som har 25-30hk inser du väl själv att det är en fysikalisk omöjlighet. Lär ni er inget i skolan nu för tiden?

innan du ger mig en exakt förklaring på hur varför osv med exakt den mc jag då hade så ger jag mig. så vitt jag vet så har du inte kört den jag hade. för övrigt toppar väl en sådan jag hade ca 160-165 utan strypning. så fin och välskött mc som den jag hade gjorde ju då 150. vf gjorde den ej 160? för att den inte var ostrypt.

kan du mot bevisa mig så sure. men jag tror nog mer på min egen kunskap i detta fall än någon som läst något i en artikel på bike osv. men som sagt kan du säga exakta bevisen för att jag hade fel så har du ju rätt och jag har fel. inte mer än så.

det kan jag ta men då vill jag gärna ha vettig fakta :)

min far när han hade 125 gjorde den 140 ungfär med strypning. aldrig kört de nya cagiva mito osv men skulle tro de toppar runt 140 med strypning dom med. så var snäll och motbevisa mig. tackar inte nej till att få lära mig något nytt.
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Passa dig för moppefuckovarning..... Att en hoj med 15hk skulle gå lika fort som en som har 25-30hk inser du väl själv att det är en fysikalisk omöjlighet. Lär ni er inget i skolan nu för tiden?

haha schysst kommentar, uppskattas här på jobbet :p

Att han sedan jämför effektkänslan mellan en crosshoj och en lågeffektsgathoj är ju lite spännande, då TZRen har ett gäng kilon extra att släpa på och ett märkbart effektunderskott i jämförelse.

Häggis: Vad vibrerade sönder på DTn? :)
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
innan du ger mig en exakt förklaring på hur varför osv med exakt den mc jag då hade så ger jag mig. så vitt jag vet så har du inte kört den jag hade. för övrigt toppar väl en sådan jag hade ca 160-165 utan strypning. så fin och välskött mc som den jag hade gjorde ju då 150. vf gjorde den ej 160? för att den inte var ostrypt.

kan du mot bevisa mig så sure. men jag tror nog mer på min egen kunskap i detta fall än någon som läst något i en artikel på bike osv. men som sagt kan du säga exakta bevisen för att jag hade fel så har du ju rätt och jag har fel. inte mer än så.

det kan jag ta men då vill jag gärna ha vettig fakta :)

min far när han hade 125 gjorde den 140 ungfär med strypning. aldrig kört de nya cagiva mito osv men skulle tro de toppar runt 140 med strypning dom med. så var snäll och motbevisa mig. tackar inte nej till att få lära mig något nytt.

Jaha där hade vi ett riktigt moppefuckoerkännande......
Du. jag har kört motorcykel låååångt innan du var påtänkt.
Kom inte och försök lura i mig att en 15hk 125:a kan gå lika fort som en 30hk hoj.
Och artikel i en tidning? Jag anser att ett test i tidningen Bike är ganska så vederhäftigt. Jag har kvar tidningen fortfarande.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
haha schysst kommentar, uppskattas här på jobbet :p

Att han sedan jämför effektkänslan mellan en crosshoj och en lågeffektsgathoj är ju lite spännande, då TZRen har ett gäng kilon extra att släpa på och ett märkbart effektunderskott i jämförelse.

Häggis: Vad vibrerade sönder på DTn? :)

menar ju självklart att ja har kört mer än cross.. vad jag menar är dock att jag tror att ja har tillräckligt med erfarenhet med både crossar/125 gathoj för att märka skillnad på 15hk och 25hk. säger inte att ja kan ha fel.

säger bara så som jag har upplevt saken i min egna synvinkel.

Jaha där hade vi ett riktigt moppefuckoerkännande......
Du. jag har kört motorcykel låååångt innan du var påtänkt.
Kom inte och försök lura i mig att en 15hk 125:a kan gå lika fort som en 30hk hoj.
Och artikel i en tidning? Jag anser att ett test i tidningen Bike är ganska så vederhäftigt. Jag har kvar tidningen fortfarande.

på yamaha tzr 125 års modell 1987? kan du va snäll och skriva vad som står där då så vi får ett slut på denna diskutionen?
 
Last edited:

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
haha schysst kommentar, uppskattas här på jobbet :p
Häggis: Vad vibrerade sönder på DTn? :)

Sönder är att ta i men allt vibrerade loss så ett ständigt skruvande var det! det var ett gammalt lik jag köpte som grabben körde med i ett grustag.
Förbannat rolig hoj för väldigt lite pengar måste jag nog påstå utan att för den sakens skull säga att jag på något sätt saknar eländet.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Sönder är att ta i men allt vibrerade loss så ett ständigt skruvande var det! det var ett gammalt lik jag köpte som grabben körde med i ett grustag.
Förbannat rolig hoj för väldigt lite pengar måste jag nog påstå utan att för den sakens skull säga att jag på något sätt saknar eländet.

Okej, handlar detta om en mx, lc eller r?
För sådana vibrationer låter inte bekant på Ren som har balansaxel bl.a. :)

Jag försöker inte vara jobbig eller så, jag har bara trakigt på jobbet :p

[Tapatalk]
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Enligt Yamahas egen broschyr från 1987 så har en TZR 125 26Hk och toppfart 154,7km/h.
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_tzr125 87.htm
En strypt TZR kan då omöjligtvis klara 150km/h.
Slut på snacket.

ok då vet jag det. tycker fortfarande dock att det är lite konstigt då 2 personer på bike som komentera att dom hade 87:an och dom gjorde 130 - 145. ostrypt hade den ena och den andra hade trimkrök. en annan kille (skrev ej årsmodell) skrev att hans toppa nästan 150 strypt.

skulle va kul å få reda på då vad som var å skummade runt om min gjorde 150 ostrypt. en annan killes gjorde 145 med trimkrök.en annan kille utan strypning i gjorde 135. en annan skrev att hans gjorde nästan 150 med strypning.

glädjemätare är det ej. inte i mitt fall i alla fall..var tvärt om. mätaren visade 148 medan 2 olika gpser visade 152 och 151. han ja övning skörde med har en virago 1100 och den visade 150 prick så det va ingen glädjemätare på min i alla fall.

sen tycker jag även att det är lite konstigt då att de flesta andra som ja pratat med som kört ostrypt tzr har fått upp den på bakhjulet utan problem alls. gick att få upp min på ettan om man ryckte till och stog på bakskärmen men annars orkade den ej.

tacksam för svar ifrån den som vet

http://www.bike.se/node/82903
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
1. den strypningen jag pratar om(i avgasröret) vilket det offtast sitter i på de mesta 2 taktarna(så vitt jag vet) saken är ju den att motorn måste jobba mycket mer för att orka dra runt med tanke på att du gör så att röret blir mindre.

ganska logiskt att motorn måste ta i mer för att orka pusta ut avgaserna när det sitter nånting i röret som blockerar... testa att sätta nånting som blockerar avgasröret. den kommer dö om du håller det tätt. har du ett litet hål kommer den gå ner i varv och gå trögare.

2. vilket gör att motorn påfrestas konstant mycket mer än va den behöver göra.

3. för att motorn ska orka runt utan strypning på tomgång säger vi att den ska stå på 1500 varv. sätt i en strypning i röret och den kommer förmodligen dö.. så då kommer du behöva dra upp varvet till ca 2500 kanske? (ren gissning) för att den ska ligga på 1500 när den är strypt.

4. annars kan du ju testa att stoppa in ett sugrör i munnen och försöka andas. man får ju ta i så man blir röd i ansiktet för att orka hänga med att andas ut och in i den mängden du är van vid att behöva.

5. sen trottelstopp osv skadar ju ej.. det enda den gör är ju då att göra att du inte kan ge full gas eller har ja fel där?(inte helt säker på hur det funkar men låter ju som det"trottelstopp")

Korta versionen: Det stämmer inte riktigt det du säger

Medellånga versionen för att motivera min slutsats:

1. Generellt sett måste motorn jobba mer med en sådan strypning a.k.a pumpningsförluster. Dock får gaserna högre gashastighet (läs samma gashastighet vid lägre varv), vilket gör att scavengingfasen (vad det nu heter på svenska) kan göras effektivare vid lägre varv. Vid höga varv blir mottrycket för högt för att motorn ska kunna pressa igenom gaserna ännu snabbare. Motorn tappar då effekt på höga varv, vilket ju är målet med strypningen.

2. När du säger "motorn", kan du då specificera just vilka delar i motorn som tar extra stryk och varför?

3. Min gissning är att detta inte stämmer. Gashastigheten ut ur cylindern blir högre vilket gör att gaserna får högre rörelseenergi och kan således rensa cylindern på förbrända gaser bättre.

4. Mja, tänk så här istället: Du har ett sugrör som är 8mm i diameter. När du ligger i soffan och tittar på tv så stör det inte nämnvärt. När du börjar springa däremot så kommer du att märka att du behöver mer luft än vad du får in genom röret.

5. Helt rätt.

För att få med lite fakta så har jag här 2 grafer, en strypt och en ostrypt. Det handlar om samma Cagiva mito. Jämför vridkurvan (grön) mellan ca 3-5k rpm. Vilken har högst vrid vid dessa varv? :)
courbe1.jpg

courbe2.jpg


Ursäkta OT men var tvungen att ta det..
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
hadde 125a med ca 15hk ostrypt.Jo jag är gammal :)Gjorde ca 115-120 mätarfart
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Korta versionen: Det stämmer inte riktigt det du säger

Medellånga versionen för att motivera min slutsats:

1. Generellt sett måste motorn jobba mer med en sådan strypning a.k.a pumpningsförluster. Dock får gaserna högre gashastighet (läs samma gashastighet vid lägre varv), vilket gör att scavengingfasen (vad det nu heter på svenska) kan göras effektivare vid lägre varv. Vid höga varv blir mottrycket för högt för att motorn ska kunna pressa igenom gaserna ännu snabbare. Motorn tappar då effekt på höga varv, vilket ju är målet med strypningen.

2. När du säger "motorn", kan du då specificera just vilka delar i motorn som tar extra stryk och varför?

3. Min gissning är att detta inte stämmer. Gashastigheten ut ur cylindern blir högre vilket gör att gaserna får högre rörelseenergi och kan således rensa cylindern på förbrända gaser bättre.

4. Mja, tänk så här istället: Du har ett sugrör som är 8mm i diameter. När du ligger i soffan och tittar på tv så stör det inte nämnvärt. När du börjar springa däremot så kommer du att märka att du behöver mer luft än vad du får in genom röret.

5. Helt rätt.

För att få med lite fakta så har jag här 2 grafer, en strypt och en ostrypt. Det handlar om samma Cagiva mito. Jämför vridkurvan (grön) mellan ca 3-5k rpm. Vilken har högst vrid vid dessa varv? :)
courbe1.jpg

courbe2.jpg


Ursäkta OT men var tvungen att ta det..

inte helt säker på om jag fattar rätt om ja ska va ärlig.. och ett rakt upp och ned svar på vad som sliter mer kan ja inte ge svar på.

men du sätter ju trotts allt dit någonting som blockerar. som INTE ska sitta där. maskinerna är inte anpassade för det.

2taktare är ju sjukt specifika med att det måste va ett visst mått på rörets diameter (kan ej det riktiga namnet men bullen så tror ja de flesta förstår vart på röret jag menar på en 2t) motorn är ju annpassad för ett visst mått på det röret.

kan mycket väl ha fel men har för mig du kan grilla kolvringarna om du kör utan rör:) köra med ett rör som värkligen inte är anpassat för den motorn tar jag det som att du sakta leder den till en säker död..

och om jag fattat det rätt på bilderna så menar du altså att den med strypning är "effektivare" på lägre varv?
 

waga95

Guest
ok då vet jag det. tycker fortfarande dock att det är lite konstigt då 2 personer på bike som komentera att dom hade 87:an och dom gjorde 130 - 145. ostrypt hade den ena och den andra hade trimkrök. en annan kille (skrev ej årsmodell) skrev att hans toppa nästan 150 strypt.

skulle va kul å få reda på då vad som var å skummade runt om min gjorde 150 ostrypt. en annan killes gjorde 145 med trimkrök.en annan kille utan strypning i gjorde 135. en annan skrev att hans gjorde nästan 150 med strypning.

glädjemätare är det ej. inte i mitt fall i alla fall..var tvärt om. mätaren visade 148 medan 2 olika gpser visade 152 och 151. han ja övning skörde med har en virago 1100 och den visade 150 prick så det va ingen glädjemätare på min i alla fall.


sen tycker jag även att det är lite konstigt då att de flesta andra som ja pratat med som kört ostrypt tzr har fått upp den på bakhjulet utan problem alls. gick att få upp min på ettan om man ryckte till och stog på bakskärmen men annars orkade den ej.

tacksam för svar ifrån den som vet

http://www.bike.se/node/82903


Kanske beroende på vikt, eller väder förhållanden.
Har varit med om att vissa maskiner funkar bättre vid fuktigt väder.
Sen kanske nån entusiastisk typ som har plusat på några km/t för att få talet jämt?


Bara en tanke, kritiserar inte nån :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
2taktare är ju sjukt specifika med att det måste va ett visst mått på rörets diameter (kan ej det riktiga namnet men bullen så tror ja de flesta förstår vart på röret jag menar på en 2t) motorn är ju annpassad för ett visst mått på det röret.


och om jag fattat det rätt på bilderna så menar du altså att den med strypning är "effektivare" på lägre varv?

Nej, det måste inte vara ett särskilt mått på bellyn. Olika rör ger helt enkelt olika karaktär på motorn.

Ja det menar jag.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Nej, det måste inte vara ett särskilt mått på bellyn. Olika rör ger helt enkelt olika karaktär på motorn.

Ja det menar jag.

jo det vet jag med:) skall vara lite längre för högre fart och lite kortare för med acc om ja inte minns helt fel.

men du har ju fortfarande vissa "gränser" på hur mycket du ska ha för att det ska gå bra eller om det bara går sämmre. och som sagt. strypningarna är ju bara annpassade för svenska marknaden.. inte hojjen i sig.

du blockerar ju vägen. du trökar ju ner motorn på ett sätt den inte är byggt för. ser inte på nått vis hur det inte kan va skadligt.

är jag helt ute och cycklar nu eller finns det någon sanning i det ?

är såhär jag har lärt mig och lyssnat till mig. skulle faktiskt va tacksam om du berätta vad det är jag har fel om i så fall:) är rätt så trög ibland när ja är lite halvt tjurig så ber om ursäkt;)
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
ser fortfarande ingenstans där du har bevis på att en 125a på 15hk inte kan göra 150.. kanske bara ja som är blind och missat något du skrivit dock.

Om vi säger så här:
En YZF-R125 gör ca 130 om jag minns rätt, den har 15 hästar är det då rimligt att en TZR gör 150 med 15 hästar?
tror du den har ca 30% högre luftmotstånd än en TZR?

Sedan tycker väl jag FJ1200as information ur broschyren borde vara ganska talande...

Sen är jag väl inte helt övertygad om att den var helt ostrypt din hoj, men strypt tvivlar jag starkt på att den var om den gjorde 150 ärliga.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ändrar drev kw/hk?

Det beror ju helt på vikten som finns på hojen också. Luftmotstånd och blablabla.

Aldrig att en 125:a laglig 11kw klarar 150.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top