Passa dig för moppefuckovarning..... Att en hoj med 15hk skulle gå lika fort som en som har 25-30hk inser du väl själv att det är en fysikalisk omöjlighet. Lär ni er inget i skolan nu för tiden?
Passa dig för moppefuckovarning..... Att en hoj med 15hk skulle gå lika fort som en som har 25-30hk inser du väl själv att det är en fysikalisk omöjlighet. Lär ni er inget i skolan nu för tiden?
innan du ger mig en exakt förklaring på hur varför osv med exakt den mc jag då hade så ger jag mig. så vitt jag vet så har du inte kört den jag hade. för övrigt toppar väl en sådan jag hade ca 160-165 utan strypning. så fin och välskött mc som den jag hade gjorde ju då 150. vf gjorde den ej 160? för att den inte var ostrypt.
kan du mot bevisa mig så sure. men jag tror nog mer på min egen kunskap i detta fall än någon som läst något i en artikel på bike osv. men som sagt kan du säga exakta bevisen för att jag hade fel så har du ju rätt och jag har fel. inte mer än så.
det kan jag ta men då vill jag gärna ha vettig fakta
min far när han hade 125 gjorde den 140 ungfär med strypning. aldrig kört de nya cagiva mito osv men skulle tro de toppar runt 140 med strypning dom med. så var snäll och motbevisa mig. tackar inte nej till att få lära mig något nytt.
haha schysst kommentar, uppskattas här på jobbet
Att han sedan jämför effektkänslan mellan en crosshoj och en lågeffektsgathoj är ju lite spännande, då TZRen har ett gäng kilon extra att släpa på och ett märkbart effektunderskott i jämförelse.
Häggis: Vad vibrerade sönder på DTn?
Jaha där hade vi ett riktigt moppefuckoerkännande......
Du. jag har kört motorcykel låååångt innan du var påtänkt.
Kom inte och försök lura i mig att en 15hk 125:a kan gå lika fort som en 30hk hoj.
Och artikel i en tidning? Jag anser att ett test i tidningen Bike är ganska så vederhäftigt. Jag har kvar tidningen fortfarande.
haha schysst kommentar, uppskattas här på jobbet
Häggis: Vad vibrerade sönder på DTn?
Sönder är att ta i men allt vibrerade loss så ett ständigt skruvande var det! det var ett gammalt lik jag köpte som grabben körde med i ett grustag.
Förbannat rolig hoj för väldigt lite pengar måste jag nog påstå utan att för den sakens skull säga att jag på något sätt saknar eländet.
Enligt Yamahas egen broschyr från 1987 så har en TZR 125 26Hk och toppfart 154,7km/h.
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_tzr125 87.htm
En strypt TZR kan då omöjligtvis klara 150km/h.
Slut på snacket.
1. den strypningen jag pratar om(i avgasröret) vilket det offtast sitter i på de mesta 2 taktarna(så vitt jag vet) saken är ju den att motorn måste jobba mycket mer för att orka dra runt med tanke på att du gör så att röret blir mindre.
ganska logiskt att motorn måste ta i mer för att orka pusta ut avgaserna när det sitter nånting i röret som blockerar... testa att sätta nånting som blockerar avgasröret. den kommer dö om du håller det tätt. har du ett litet hål kommer den gå ner i varv och gå trögare.
2. vilket gör att motorn påfrestas konstant mycket mer än va den behöver göra.
3. för att motorn ska orka runt utan strypning på tomgång säger vi att den ska stå på 1500 varv. sätt i en strypning i röret och den kommer förmodligen dö.. så då kommer du behöva dra upp varvet till ca 2500 kanske? (ren gissning) för att den ska ligga på 1500 när den är strypt.
4. annars kan du ju testa att stoppa in ett sugrör i munnen och försöka andas. man får ju ta i så man blir röd i ansiktet för att orka hänga med att andas ut och in i den mängden du är van vid att behöva.
5. sen trottelstopp osv skadar ju ej.. det enda den gör är ju då att göra att du inte kan ge full gas eller har ja fel där?(inte helt säker på hur det funkar men låter ju som det"trottelstopp")
Korta versionen: Det stämmer inte riktigt det du säger
Medellånga versionen för att motivera min slutsats:
1. Generellt sett måste motorn jobba mer med en sådan strypning a.k.a pumpningsförluster. Dock får gaserna högre gashastighet (läs samma gashastighet vid lägre varv), vilket gör att scavengingfasen (vad det nu heter på svenska) kan göras effektivare vid lägre varv. Vid höga varv blir mottrycket för högt för att motorn ska kunna pressa igenom gaserna ännu snabbare. Motorn tappar då effekt på höga varv, vilket ju är målet med strypningen.
2. När du säger "motorn", kan du då specificera just vilka delar i motorn som tar extra stryk och varför?
3. Min gissning är att detta inte stämmer. Gashastigheten ut ur cylindern blir högre vilket gör att gaserna får högre rörelseenergi och kan således rensa cylindern på förbrända gaser bättre.
4. Mja, tänk så här istället: Du har ett sugrör som är 8mm i diameter. När du ligger i soffan och tittar på tv så stör det inte nämnvärt. När du börjar springa däremot så kommer du att märka att du behöver mer luft än vad du får in genom röret.
5. Helt rätt.
För att få med lite fakta så har jag här 2 grafer, en strypt och en ostrypt. Det handlar om samma Cagiva mito. Jämför vridkurvan (grön) mellan ca 3-5k rpm. Vilken har högst vrid vid dessa varv?
Ursäkta OT men var tvungen att ta det..
ok då vet jag det. tycker fortfarande dock att det är lite konstigt då 2 personer på bike som komentera att dom hade 87:an och dom gjorde 130 - 145. ostrypt hade den ena och den andra hade trimkrök. en annan kille (skrev ej årsmodell) skrev att hans toppa nästan 150 strypt.
skulle va kul å få reda på då vad som var å skummade runt om min gjorde 150 ostrypt. en annan killes gjorde 145 med trimkrök.en annan kille utan strypning i gjorde 135. en annan skrev att hans gjorde nästan 150 med strypning.
glädjemätare är det ej. inte i mitt fall i alla fall..var tvärt om. mätaren visade 148 medan 2 olika gpser visade 152 och 151. han ja övning skörde med har en virago 1100 och den visade 150 prick så det va ingen glädjemätare på min i alla fall.
sen tycker jag även att det är lite konstigt då att de flesta andra som ja pratat med som kört ostrypt tzr har fått upp den på bakhjulet utan problem alls. gick att få upp min på ettan om man ryckte till och stog på bakskärmen men annars orkade den ej.
tacksam för svar ifrån den som vet
http://www.bike.se/node/82903
Jaja,trolleri trollera.........
2taktare är ju sjukt specifika med att det måste va ett visst mått på rörets diameter (kan ej det riktiga namnet men bullen så tror ja de flesta förstår vart på röret jag menar på en 2t) motorn är ju annpassad för ett visst mått på det röret.
och om jag fattat det rätt på bilderna så menar du altså att den med strypning är "effektivare" på lägre varv?
Nej, det måste inte vara ett särskilt mått på bellyn. Olika rör ger helt enkelt olika karaktär på motorn.
Ja det menar jag.
ser fortfarande ingenstans där du har bevis på att en 125a på 15hk inte kan göra 150.. kanske bara ja som är blind och missat något du skrivit dock.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |