125a till sonen

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Jag blir lite förvånad när en av er skriver "för att vara on topic" när det beskrivs hur fort hans hoj går, kan inte förstå hur detta är "on topic"
Är någon av er medvetna om att tråden heter 125a till sonen och att trådskaparen önskade lite råd och tips på eventuella alternativ på 125 hojar till sin grabb?
Han skrev också i första inlägget att han redan avskrivit 2-taktsmaskinerna så varför envisas ni med att diskutera dessa på denna tråden?
Ett tips till er som inte har något att tillföra som är relevant för trådskaparen är starta en egen tråd eller leta upp någon som stämmer bättre överens med det ni önskar diskutera.
 

Ruboo

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Rsv4 factory -14
Själv har jag beställt en KTM 125 duke, dels valde jag inte 2-takt för att det luktar på alla kläder och jag vill inte ha en "moppe", Å andra sidan så går ju 2-taktarna bättre! Men välj om du vill ha en 2 takt där du byter kolv m.m ofta och en fyrtakt där man aldrig behöver "nästan", men först och främst fråga din son vad han vill ha?
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Själv har jag beställt en KTM 125 duke, dels valde jag inte 2-takt för att det luktar på alla kläder och jag vill inte ha en "moppe", Å andra sidan så går ju 2-taktarna bättre! Men välj om du vill ha en 2 takt där du byter kolv m.m ofta och en fyrtakt där man aldrig behöver "nästan", men först och främst fråga din son vad han vill ha?

+1

hade 4-taktarna haft samma effekt som 2-taktarna så hade alllt varit perfekt asså,


känns som du trollar rätt häftigt razze
 
Last edited:

razze

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
vallentuna
Hoj
zx9r ninja
(häftigt) det kommer det bli i vilket fall som helst. när jag är klar ska jag bänka den och få äkta papper på hk =)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Som Andreas säger, din motor kommer rasa när du skruvar upp trycket, vill du tvunget ha mer effekt så köp 2-takt, det blir billigare för dig! :krama
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2 takts tävlingsmotard är brutal kul, om man är ekonomiskt oberoende, för dem rasar jääääävligt ofta.. köp en dt eller crm, håller bra inte riktigt lika kul som värstingarna men långt bättre än gräsklipparna

/Prulle som körde xr125l i körskolan, köpte en crm tröttna, köpte en tm 125e insåg att det blev för dyrt efter tredje raset och körde med crmen istället.

Alla är olika så det ända man egentligen kan dikutera är hållbarhet och där är det rätt uppenbart att högst liter effekt håller sämst. Provkör en 4takt och fråga dig själv om du den inte lite väl slö?
 

razze

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
vallentuna
Hoj
zx9r ninja
Som Andreas säger, din motor kommer rasa när du skruvar upp trycket, vill du tvunget ha mer effekt så köp 2-takt, det blir billigare för dig! :krama

jag har en aprilia mx 125 det är bra drag i den men det är inte poengen. poengen är att turbo lada en 125 cc en stånka:yoparty

och en ökning med 5hk är lätt har du sett hur dåligt toppen ser ut där kunde man ta bort jävligt mycket. och sen är det för litet rör plus kat bara där har du några hk. så om du inte har plockat isär en cbr 125a så kan du ju inte veta vad du kan göra.eller hur?
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
jag har en aprilia mx 125 det är bra drag i den men det är inte poengen. poengen är att turbo lada en 125 cc en stånka:yoparty

och en ökning med 5hk är lätt har du sett hur dåligt toppen ser ut där kunde man ta bort jävligt mycket. och sen är det för litet rör plus kat bara där har du några hk. så om du inte har plockat isär en cbr 125a så kan du ju inte veta vad du kan göra.eller hur?

så nu ska du fixa toppen och sätta i ett rent blås och du ska få 5 hk för det?

Tror på dig ännu mindre nu
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Alla är olika så det ända man egentligen kan dikutera är hållbarhet och där är det rätt uppenbart att högst liter effekt håller sämst.

Ska man hårddra det så är det nog inte så säkert. En 2t på 15 hk behöver nog inte varva mer än 6-7k, jämfört med en 4t med samma effekt som behöver varva 9-10k.

Är egentligen inte rättvist att jämföra litereffekt mellan 2t/4t.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Som Andreas säger, din motor kommer rasa när du skruvar upp trycket, vill du tvunget ha mer effekt så köp 2-takt, det blir billigare för dig! :krama

Om han ens når det trycket på turbon? Har fortfarande svårt att tro att han kommer hitta en så liten turbo och kunna ladda över 1 Bar :näsblod

det märks ju att du inte kan så mycket om motorer så du får se sen när jag är klar:tummenupp

Okej, visst, du kan säkert få ut 5 häst till, men varför? till vilken nytta? vet du att det kommer kosta dig tid och pengar som du kunde lagt på en starkare 4-taktare eller helt enkelt en 2-takt och sparat all tid och pengar?

Du väljer verkligen en av de slöaste 4-takts maskinerna att göra monster av, känns nästan som att trycka K..en* i en tegelväg...?

Mwn visst, får du denna gjutjärnsklump med cykelhjul att dra en tvåtaktare som kommer jag bli imponerad, specielt om du gör det med hemmamek (aka bonnamek). Kunde kompisens 2-takt trampmoppe med 2 växlar göra 90km/h med portning, crossmembran och motorsågsförgasare så är inget omöjligt! (tyvär rasa växellådan dock)

Sen tror jag nog andreas har skruvat mer än dig, låter så på han.

No hard feelings, men vi har alla varit små :krama
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
det märks ju att du inte kan så mycket om motorer så du får se sen när jag är klar:tummenupp
Men sån tur att du kan något då. Sluta mäta penis nu!

Så du ska gå från 11hk till 16hk?:näsblod

13,6 hk till 18,6 hk om vi ska vara petiga. Sen tror jag inte att det går att öka effekten med ca 40% utan annan kam, större ventiler och 150cc.
 

razze

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
vallentuna
Hoj
zx9r ninja
Vad sägs om att fortsätta erat snack här istället:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=237911

Vill ni qoute'a så trycker ni qoute, kopierar qoute-taggarna med innehåll och klistrar in i svarsrutan för den andra tråden

Så nu borde alla klara av att spåra ur i en lämpligare tråd :)

bra tråd:tummenupp men jag behöver inte föra någon vidare diskution.

och efter som jag nu har valt FEL 125:mad: så kan ni väll säga vilka 4t som har så sjukt mycket fler hk än min cbr?

Men sån tur att du kan något då. Sluta mäta penis nu!



13,6 hk till 18,6 hk om vi ska vara petiga. Sen tror jag inte att det går att öka effekten med ca 40% utan annan kam, större ventiler och 150cc.

jag har ju redan sagt att jag väntar på en kam. och sen bryr jag mig inte om vad folk tycker om dom inte har något bra att säga
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top