125a till sonen

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Om vi säger så här:
En YZF-R125 gör ca 130 om jag minns rätt, den har 15 hästar är det då rimligt att en TZR gör 150 med 15 hästar?
tror du den har ca 30% högre luftmotstånd än en TZR?

Sedan tycker väl jag FJ1200as information ur broschyren borde vara ganska talande...

Sen är jag väl inte helt övertygad om att den var helt ostrypt din hoj, men strypt tvivlar jag starkt på att den var om den gjorde 150 ärliga.

sen är det ju skillnad på 2t och 4t även om de har samma hk.

och den broschyren visar ju fakta om den då den är ostrypt. men står ju inget om när den är strypt. enligt dem skulle ju min i så fall göra 157.5 stod det va? även om ja åkte i nedförsbacke gjorde den inte mer än 150.(den han inte tända )

vad jag menar är och att bara för att ett papper visar på en mc att den har dom siffrorna så måste ju inte min ha precis samma. som dom andra killarna på bike skrev så gjorde deras (Samma årsmodell som min) 130 - 145 utan strypningar.

men kan ju ligga nått i de du säger att helt ostrypt var den ej utan bara till en viss del. kanske helt enkelt en miss som gör att strypningen i röret inte funkar till 100%.

OT så in i helvete märker ja nu att jag varit.. ber om ursäkt till trådskaparen
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Bakdäck, Det beror på vad han ska ha den till. Ska han ha en hoj han ska åka på resa/semester eller ska han ha en sporthoj eller offroadare eller supermotard :va

Eller andra sortes modeller. Vad är t.ex. max peng?
 
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
sen är det ju skillnad på 2t och 4t även om de har samma hk.

Blabla......

15hk är 15hk oavsett om det är 2t, 4t eller diesel.
Det du far efter är väl det att du kan få ut mera effekt ur en 2t MED SAMMA VOLYM som en 4t, eftersom en 2t tänder dubbelt så ofta som en 4t. Men det är inte samma sak.

Sedan gjorde inte din 154.7km/h säger du. Nä,den var väl sliten. Siffrorna gäller ju en ny hoj.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
15hk är 15hk oavsett om det är 2t, 4t eller diesel.
Det du far efter är väl det att du kan få ut mera effekt ur en 2t MED SAMMA VOLYM som en 4t, eftersom en 2t tänder dubbelt så ofta som en 4t. Men det är inte samma sak.

Sedan gjorde inte din 154.7km/h säger du. Nä,den var väl sliten. Siffrorna gäller ju en ny hoj.

Lägg ner nu!

Bakdäck ville veta vilken hoj som var bäst för hans grabb.

Starta en ny tråd och jämför hojar istället.
 
Last edited:

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
15hk är 15hk oavsett om det är 2t, 4t eller diesel.
Det du far efter är väl det att du kan få ut mera effekt ur en 2t MED SAMMA VOLYM som en 4t, eftersom en 2t tänder dubbelt så ofta som en 4t. Men det är inte samma sak.

Sedan gjorde inte din 154.7km/h säger du. Nä,den var väl sliten. Siffrorna gäller ju en ny hoj.

..... detta kommer bara sluta med att antingen ja drar näven i bordet eller att mitt självfötroende byggs upp lite grann.. still

Winning an argument on the internet is like winning the para-olympics, You're still retarded.

så vi skippar detta. gick ej med i sporthoj för å bli osams med folk:)

så ja ber om ursäkt för mitt dåliga beteende hur detta nu stavas till både dig och igge och som ja sa förut förlåt till trådskaparen:)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
jo det vet jag med:) skall vara lite längre för högre fart och lite kortare för med acc om ja inte minns helt fel.
Nej...
Det handlar inte om acc/toppfart. Det handlar om vrid, eller om man så vill, effekt. Kortare rör = avstämt till högre varv, mer orkar jag inte gå in på.


är såhär jag har lärt mig och lyssnat till mig. skulle faktiskt va tacksam om du berätta vad det är jag har fel om i så fall:) är rätt så trög ibland när ja är lite halvt tjurig så ber om ursäkt;)
Jag tyckte att jag förklarade rätt så bra i mitt tidigare långa inlägg :va
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
hur svårt kan det vara att bara rekommendera en hoj utan att hamna i 5 sidor tjaffs?

Håller totalt med dig.

NOG MED OFFTOPIC NU OCH REKOMENDERA EN 4 TAKTS HOJ ISTÄLLET

En cbr duger gott och väl. Från och med 2007 fick dom nytt, lite vassare utseende och elektronisk insprutning. Dom har en sjukt låg förbrukning. Ca 0.2-0.3. Som tidigare nämnts, yamahas R125 (i folkmun) XT125 WR 125. Vad är det för hoj han vill ha? Offroad eller sport? Och vad ligger budgeten på? :tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Håller totalt med dig.

NOG MED OFFTOPIC NU OCH REKOMENDERA EN 4 TAKTS HOJ ISTÄLLET

En cbr duger gott och väl. Från och med 2007 fick dom nytt, lite vassare utseende och elektronisk insprutning. Dom har en sjukt låg förbrukning. Ca 0.2-0.3. Som tidigare nämnts, yamahas R125 (i folkmun) XT125 WR 125. Vad är det för hoj han vill ha? Offroad eller sport? Och vad ligger budgeten på? :tummenupp
Men varför nöja sig med något som "duger" när man kan få något som är bra, för samma pris? Just det.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Men varför nöja sig med något som "duger" när man kan få något som är bra, för samma pris? Just det.

Är det du som bestämmer vad han ska ha? Nej det är det inte. Om han vill ha den han vill låt han köpa den. Ge han tips och inte en massa krav.
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Men varför nöja sig med något som "duger" när man kan få något som är bra, för samma pris? Just det.

Antar att du syftade på 2 taktare nu. Han skrev tidigare i tråden att han vill ha en 4 takt. Och jag vet inte vad deras budget ligger på. Och som han under sa. Kom med förslag istället för krav.
 

Zlowhead

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2010
Ort
Ljusterö
Hoj
GasGas LV 125EC -05 Honda Varadero 125 -05
Jag har en Gasgas 125 från 2005 (2-takt) går mycket bra och så men har funderingar kring Ch racings WSM 125a. Den tycker jag verkar väldigt bra, TTR motor väl? Då finns bigbore kit(150cc) att köpa från procycle.us och annat gott. En orginal Ch racing toppar cirka 120-130 vad jag hört.

MVH
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag har en Gasgas 125 från 2005 (2-takt) går mycket bra och så men har funderingar kring Ch racings WSM 125a. Den tycker jag verkar väldigt bra, TTR motor väl? Då finns bigbore kit(150cc) att köpa från procycle.us och annat gott. En orginal Ch racing toppar cirka 120-130 vad jag hört.

MVH

Du ska nog vara glad om den kommer upp i 110. CH racing har en tredjedel av effekten i din hoj.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Jo jag förstår inte riktigt varför alla fyrtaktare skulle gå så hiskeligt fort. Med enkel logik säger det oss att med 1/3 till 1/2 i effekt, högre vikt och SAMMA topphastighet ger det en hiskeligt dålig acceleration. Jämfört med bra tvåtaktare då...

Något att fundera på. Om jag skulle köpt en fyrtaktare hade jag drevat den till max 90 km/h, så att det finns i alla fall någon acceleration att hämta.
 

Zlowhead

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2010
Ort
Ljusterö
Hoj
GasGas LV 125EC -05 Honda Varadero 125 -05
Jo jag förstår inte riktigt varför alla fyrtaktare skulle gå så hiskeligt fort. Med enkel logik säger det oss att med 1/3 till 1/2 i effekt, högre vikt och SAMMA topphastighet ger det en hiskeligt dålig acceleration. Jämfört med bra tvåtaktare då...

Något att fundera på. Om jag skulle köpt en fyrtaktare hade jag drevat den till max 90 km/h, så att det finns i alla fall någon acceleration att hämta.

Eller trimma =) Bigbore kit, förgasare och finns ju för typ 5000kr på procycle.us
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Jo jag förstår inte riktigt varför alla fyrtaktare skulle gå så hiskeligt fort. Med enkel logik säger det oss att med 1/3 till 1/2 i effekt, högre vikt och SAMMA topphastighet ger det en hiskeligt dålig acceleration. Jämfört med bra tvåtaktare då...

Något att fundera på. Om jag skulle köpt en fyrtaktare hade jag drevat den till max 90 km/h, så att det finns i alla fall någon acceleration att hämta.

Så att du inte ens kan följa trafikflödet på en normal motorväg?
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
För er fytakts-åkare som inte började er tid på moppenet kan jag berätta att det finns en mycket åtråvärd fyrtaktare här i landet:
Emil123s (om jag minns rätt) CH-racing 125:a med 150 cc big bore, turbokonverterad och utrustad med SM-hjul. Dessutom var det den minsta turbon marknaden erbjöd, såg ganska sött ut.

Hittade ett relativt nytt klipp med den, men tror inte den hade turbon då den filmades:

http://www.youtube.com/watch?v=gAB7EMAWWFY
Någonstans i landet finns den...

Eller trimma =) Bigbore kit, förgasare och finns ju för typ 5000kr på procycle.us
Så att du inte ens kan följa trafikflödet på en normal motorväg?

Det gick inte ens orginal med den fyrtaktaren jag kört :arsele
Anser att motorväg är det mest hjärndöda man kan köra, dessutom är det motorplågeri med min MC. Finns alltid alternativa vägar att ta!
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top