125a till sonen

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Om jag fick välja, skulle jag lätt ta en 2t motard.
Bygg egen eller köp färdig, i vilket fall mest skoj och om han skall fortsätta att köra hoj så tror jag detta är ett bra alternativ att lära sig att hantera en hoj på :tummenupp
 

Zeptoon

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
04 Honda Xr125l
vet ej om jag förstår dig rätt nu men nej det kan jag ju hålla med om. men då man kan ju se det på de andra hållet med. "teknik" som du kallar det har en tendens till att krångla ibland. och när det krånglar så brukar det blir riktigt jobbigt om inte dyrt med:p

reservdelar till en gammal 2t moppe finns överallt. kan ju ta som ett exempel på killen som nyligen skapat tråd om sin honda cbr125:a tomgången är helt åt skogen så den dör efter 2 min då han startat den å om han får igång den igen stänger den av sig efter 15 sec igen. insprutning på den med så är ju inget en vanlig svensson sätter sig å pilla iordning med en ritning gjort av närmsta bonde på ett tidningspappers blad.

verkstäder nu för tiden är väldigt bra på att ta betalt för sig. inte specielt konstigt heller med tanke på all ny dator teknik som tvingar dom till att ha helt sjuka priser. i alla fall så jag har sett och upplevt det som:)

En gammal 2takts moppe och en av dom nyaste insprutarna är väl ett rätt långt kliv i teknikens värld. finns väl inte så många avancerade kretsar i en gammal moped. Men vad jag trodde ditt inlägg handlade om var hur mycket mer känsla man fick av att köra en gammal moppe där man trimmar och man får sitta i boden och byta kolv,vevlager,kolvringar samt horna cylindern med jämna mellanrum.
Så minns jag moppetiden ialf.

Eller minns jag helt fel?
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Honda varadero 125 - Klassens bästa toruinghoj.
Honda CBR 125 - Klassens "budgethoj" men samtidigt rolig att åka på!
Yamaha yzf 125 - Klassens bästa sporthoj.
KTM duke 125 - (Kommer ut iår) Lär va den hoj med bäst prestanda då den är mycket lätt.
Aprilia RS4 125 - (Kommer ut iår) Lär va den bästa av alla 125 4-takt när den kommer ut.
Yamaha WR125/r - Klassens bästa offroad/onroad hojar
Honda CBF 125 - Enormt bensinsnål 60mil/13L alltså en budget hoj.
Honda XR - En av Hondas offroad/onroad hojar.
Honda YBR 125 - street & custom model snäll för nybörjare (den första jag tittade på).


Alla dom här 125 4-takt gör ca 100-140 km/h dom flesta går till 120-130 km/h (i min erfarenhet)
Ingen av dom jag skrivit drar över 0,4 L milen.
Skicka ett medelande för mer info :)

Tack för ett bra svar, ska diskuteras med sonen, han vill inte ha en hoj som låter som en moppe, även om det är mer klipp i en 2taktare. 4-takt är lite manligare :D
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
En gammal 2takts moppe och en av dom nyaste insprutarna är väl ett rätt långt kliv i teknikens värld. finns väl inte så många avancerade kretsar i en gammal moped. Men vad jag trodde ditt inlägg handlade om var hur mycket mer känsla man fick av att köra en gammal moppe där man trimmar och man får sitta i boden och byta kolv,vevlager,kolvringar samt horna cylindern med jämna mellanrum.
Så minns jag moppetiden ialf.

Eller minns jag helt fel?

nej nej. jag menade mer att om man kunde få utt 11hk på den tiden så borde man kunna punga ut några mer i dagens läge. 11hk ligger ju dom nya 125cc 4 taktarna. var endast det jag menade:)
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Tack för ett bra svar, ska diskuteras med sonen, han vill inte ha en hoj som låter som en moppe, även om det är mer klipp i en 2taktare. 4-takt är lite manligare :D

- Öhhh farsan, är din hoj 2-takt eller 4-takt?
- 4-takt.
- Då ska jag också ha 4-takt när jag fixar en 125:a :tungan
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Tack för ett bra svar, ska diskuteras med sonen, han vill inte ha en hoj som låter som en moppe, även om det är mer klipp i en 2taktare. 4-takt är lite manligare :D

vet ej om man kan säga att en 4takt 125a låter så manligt dock;) för liten kubik för att det ska bli den grova 4takts ljudet man vill ha när man prata 1cylindriga hojjar. dom låter på ett ungefär som en fiddy tycker jag. inte direkt något "manligt ljud" enligt mig:p men ja ja. köp det som passar bäst för just er eller honom eller vem det nu är som kommer bestämma ;)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
En 4-takts 125a låter ganska lame, men slår man på ett slipon så låter det mycket bättre (fortfarande inte manligt dock).
Och det här med att köra ostrypt 2-takt, vissa har tur med försäkringsbolag när det krockas etc.
Men ifall du inte har tur?
Ifall du kör ihjäl någon, eller bara kvaddar sidan på deras bil, och försäkringbolaget faktiskt kollar effekten?
Då är det fan godnatt för vilken 16-åring som helst.
Jag krockade i höstas, och inte fan ringer man farsan så han kan hämta hojen och strypa den, dummaste skiten jag har hört på länge.
Jag fick åka ambulans till akuten och hoppa på kryckor i 2 veckor, så det är verkligen inte i alla fall du kan ställa dig upp efter en olycka.

Vet man med sig att man kör rätt så korkat och riskfyllt så är en ostrypt 2-taktare ett ganska dumt val IMO.
Dagens 4-taktare går bra tycker jag (nu snackar jag inte om någon slö CBR på 10 hästar och cykeldäck).
Min WR125X räckte nästan alltid till, toppfart på 130 och det gick att köra på slangen.
Gillar man att ligga i 170 och gasa på motorväg så köp en 2-takt, men ska du köra krokväg eller ut i skogen och möga så duger en modern 4-takt mycket väl.

Ursäkta attityden, men det kan inte bara vara jag som är sjukt trött på diskussionerna kring 2-takt/4-takt?
Båda har för och nackdelar, uppfyller en 2-takt dina krav så köp en sådan, och vice versa.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
En 4-takts 125a låter ganska lame, men slår man på ett slipon så låter det mycket bättre (fortfarande inte manligt dock).
Och det här med att köra ostrypt 2-takt, vissa har tur med försäkringsbolag när det krockas etc.
Men ifall du inte har tur?
Ifall du kör ihjäl någon, eller bara kvaddar sidan på deras bil, och försäkringbolaget faktiskt kollar effekten?
Då är det fan godnatt för vilken 16-åring som helst.
Jag krockade i höstas, och inte fan ringer man farsan så han kan hämta hojen och strypa den, dummaste skiten jag har hört på länge.
Jag fick åka ambulans till akuten och hoppa på kryckor i 2 veckor, så det är verkligen inte i alla fall du kan ställa dig upp efter en olycka.

Vet man med sig att man kör rätt så korkat och riskfyllt så är en ostrypt 2-taktare ett ganska dumt val IMO.
Dagens 4-taktare går bra tycker jag (nu snackar jag inte om någon slö CBR på 10 hästar och cykeldäck).
Min WR125X räckte nästan alltid till, toppfart på 130 och det gick att köra på slangen.
Gillar man att ligga i 170 och gasa på motorväg så köp en 2-takt, men ska du köra krokväg eller ut i skogen och möga så duger en modern 4-takt mycket väl.

Ursäkta attityden, men det kan inte bara vara jag som är sjukt trött på diskussionerna kring 2-takt/4-takt?
Båda har för och nackdelar, uppfyller en 2-takt dina krav så köp en sådan, och vice versa.

överdrev möjligen en smula. dock har jag varit med om en krash själv. blev påkörd av en billist i sidan. hände som tur va inge mer än skrapsår. blir det inga person skador. altså benbrott osv så kommer inte polisen. tog förövrig 40 min för ambulans att komma så hade på sig att ringa far å hämta släp osv.

en vän till mig hade en sådan importerad derbi av den värre sorten och körde trimmad. han fick dock skador i höften. polisen drog in hans moppe körkort men han fick tillbaka det efter ett par dagar senare. förmodligen mestadels till att det inte var hans fel att krocken faktiskt orsakades.

sen för övrigt så är man inte smart nog att välja sina tillfällen att gasa på lite så bör man inte ha mc kort vare sig strypt mc eller ej. vill folk riskera lite extra ( är ju inte direkt ofaligt att köra strypt heller) så kan man ju göra det då man vet att den enda som kommer få ont är en själv om man drar omkull.

sen inte fan hade ja ringt bärgarn för att hämta min mc om jag hade dragit omkull. hade ringt far som vilken gång som hällst när ja drar omkull å förstört något på banan. när ja blev påkörd tog det 4 dar innan ja körde moppen till verkstaden. ganska god marginal med att sätta på ett rör:)

är ju helt upp till var och en om man vill köra lite olagligt vid endel tillfällen eller om man känner att man bara vill åka omkring och titta på när fåglarna bombarderar. var inget illa menar utan var bara så att ja tänkte nämna att så sällan folk åker fast och får grovt straff beroende på hur många ostrypta hojjar som finns och som är med i olyckor.

ber om ursäkt om du tog illa upp av mitt skitsnack men så är det jag har sett hört uppleft saker och ting. tängte bara nämna att chansen att dom faktiskt kollar just din mc är så minimal att man inte behöver oroa sig om det nu inte är så öppenbart att den är trimmad om dom tar dig för fortkörning i 170+.

skulle tro man ser en någorlunda skillnad på om en mc har kört in i en bil i 90 blås och i 150blås med så. bara för att man kör ostryt MÅSTE man ju inte köra över fartgränserna helatiden.

men som sagt va bara det jag menade med mitt inlägg. att det inte är specielt stor risk att du blir tagen om du nu har några hästar i stallet dvs å inte kör som en dåre inne i stan.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
orkar inte citera dig då jag sitter på telefonen, så here goes.
självfallet har du rätt i det du skriver, jag formulerade mig ganska korkat.
är man någorlunda smart så kör man ju inte genom stan i fullt blås.
jag kan bara tala utav egen erfarenhet och när jag krockade var jag så groggy att jag inte kunde används telefonen (chockad alltså, inte onykter), och polisen ringde bärgaren åt mig.
olyckan var ju mitt fel, och hade lätt kunnat undvikas, jag som hade onödigt bråttom helt enkelt.
mitt inlägg var endast baserat på mina erfarenheter, och det är ju som du säger, har man alla hästarna i stallet så är det sällan några problem.
Märk väl att jag krockade i 50, och min hoj blev tydligen mos (jeffla jappshoj), så det krävs inte alltid så höga hastigheter.
åter igen, ursäkta attityden i mitt förra inlägg, det är svårt att vara tillmötesgående efter 14 timmars resande :krama
för övrigt kan jag rekommendera gran canaria såhär dags på året, underbart att hyra hoj och köra av sig på deras äckelvägar!

orkar inte citera dig då jag sitter på telefonen, så here goes.
självfallet har du rätt i det du skriver, jag formulerade mig ganska korkat.
är man någorlunda smart så kör man ju inte genom stan i fullt blås.
jag kan bara tala utav egen erfarenhet och när jag krockade var jag så groggy att jag inte kunde används telefonen (chockad alltså, inte onykter), och polisen ringde bärgaren åt mig.
olyckan var ju mitt fel, och hade lätt kunnat undvikas, jag som hade onödigt bråttom helt enkelt.
mitt inlägg var endast baserat på mina erfarenheter, och det är ju som du säger, har man alla hästarna i stallet så är det sällan några problem.
Märk väl att jag krockade i 50, och min hoj blev tydligen mos (jeffla jappshoj), så det krävs inte alltid så höga hastigheter.
åter igen, ursäkta attityden i mitt förra inlägg, det är svårt att vara tillmötesgående efter 14 timmars resande :krama
för övrigt kan jag rekommendera gran canaria såhär dags på året, underbart att hyra hoj och köra av sig på deras äckelvägar!
 
Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
[YOUTUBE-ID]Gm-pG9bgws8&feature[/YOUTUBE-ID]

Finns ju ljuddämpare att byta bort original ljudet också.

Jag var väldigt sugen på en XT 125x men jag tyckte ljuddämparen var alldeles för lång och ful.

Kollade även in XT 125 R offroad modellen. Men fy satan vad ful med den stora fälgen.


Själv är man ju intresserad av Yamha WR 125x. Det brukar vara mera krösamaja i offroad modellen har jag märkt på XT verisionen.

Men jag tycker ni ska ta en titt på Yamaha WR 125x en 4-takt motard av nyare modell.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
orkar inte citera dig då jag sitter på telefonen, så here goes.
självfallet har du rätt i det du skriver, jag formulerade mig ganska korkat.
är man någorlunda smart så kör man ju inte genom stan i fullt blås.
jag kan bara tala utav egen erfarenhet och när jag krockade var jag så groggy att jag inte kunde används telefonen (chockad alltså, inte onykter), och polisen ringde bärgaren åt mig.
olyckan var ju mitt fel, och hade lätt kunnat undvikas, jag som hade onödigt bråttom helt enkelt.
mitt inlägg var endast baserat på mina erfarenheter, och det är ju som du säger, har man alla hästarna i stallet så är det sällan några problem.
Märk väl att jag krockade i 50, och min hoj blev tydligen mos (jeffla jappshoj), så det krävs inte alltid så höga hastigheter.
åter igen, ursäkta attityden i mitt förra inlägg, det är svårt att vara tillmötesgående efter 14 timmars resande :krama
för övrigt kan jag rekommendera gran canaria såhär dags på året, underbart att hyra hoj och köra av sig på deras äckelvägar!

orkar inte citera dig då jag sitter på telefonen, så here goes.
självfallet har du rätt i det du skriver, jag formulerade mig ganska korkat.
är man någorlunda smart så kör man ju inte genom stan i fullt blås.
jag kan bara tala utav egen erfarenhet och när jag krockade var jag så groggy att jag inte kunde används telefonen (chockad alltså, inte onykter), och polisen ringde bärgaren åt mig.
olyckan var ju mitt fel, och hade lätt kunnat undvikas, jag som hade onödigt bråttom helt enkelt.
mitt inlägg var endast baserat på mina erfarenheter, och det är ju som du säger, har man alla hästarna i stallet så är det sällan några problem.
Märk väl att jag krockade i 50, och min hoj blev tydligen mos (jeffla jappshoj), så det krävs inte alltid så höga hastigheter.
åter igen, ursäkta attityden i mitt förra inlägg, det är svårt att vara tillmötesgående efter 14 timmars resande :krama
för övrigt kan jag rekommendera gran canaria såhär dags på året, underbart att hyra hoj och köra av sig på deras äckelvägar!

ja altså man kan ju hålla på i oändligheter med ett sådant här samtal. lättast sagt så har vi båda rätt så blir vi alla nöjda!:tummenupp

ber om ursäkt jag med för mitt dryga inlägg:p jo endel har tur endel har otur. ja blev påkörd i ca 60 knyck om ja inte minns helt fel så ja hade sjukt tur :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Änglavakt minsann!

Kottsson: Yamaha WR125X är en jeffla trevlig och lättkörd hoj, kan lova att du inte blir besviken på en sådan!
Enda tråkiga är väl priset, jag tog min på avbetalning så det sved inte så illa.
Funderar på att köpa en igen, men tänkte vidga mina vyer och ge 2-takt en chans!
Kort sagt så är det en jäkligt stabil motard som du kommer ha mycket kul med, jag rastade alla 15 åriga derbipiloter i stan hur enkelt som helst :yoparty
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Inte direkt. Men jag lät inte heller min far välja hoj till mig eller ens söka information om vad jag skulle ha för hoj *host host*

gjorde så jag med.. mor och far fick hålla sig ifrån vilken hojj ja skulle köpa. de försöker hela tiden men som sagt. är ju inte far som skall köra på den utan var ju jag.

så visst tycker ja du kan komma med tipps till din son men i slutändan tycker jag ändå att valet skall va hans. suger hårt att bli tillsagd att köpa något och behöva låtsas vara jätte nöjd med den utan att igentligen ens vilja sätta röven på den..:huvet

bara så du har det i huvet när ni står där å väljer hojj att det värkligen är något han vill ha:) sådant kan annars leda till att personen helt och hållet tappar intresse för mc
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
skulle satsat på en 2-takt för din grabb kommer tacka dig i evigheter efteråt att du inte köpte en slö 4-takt ;)

Tycker dock han ska få välja sin egen hoj 2-takt eller 4-takt
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
för på papperet står det att den är på 11kw. tar polisen dig med en 600 å du har lätt mc så är det kört. har polisen nån kontroll å ha sig me alkotest osv så kan dom ju inte se om mc:n är trimmad eller hur? sålänge polisen inte har inbyggd bromsbänk i röven så kan dom inte säga om den är trimmad eller ej.

dra omkull med en 600 å du är 16 bast på lätt mc.. jadu försök å förklara det för försäkringsbolag å polisen. dra omkull med trimmad lätt mc. ring far å hämta släp. dra hem å sätt på strypning fort som fan å sen skicka skiten till verkstad. VÄLDIGT ofta dom inte kollar om dom är trimmade heller.

blev påkörd av en bil då ja hade moppe ( den var inte trimmad) dom kolla dock aldrig det. har en polare som hände samma sak med fast han hade trimmad. dom kolla inte om den var det eller ej.

så det är inte riktigt samma som att ha en trimmad moppe på 20-30hk men igentligen ska ha 15 som att köra på en 600 med 100+hk?

enkel fakta.. men visst har du otur å en riktigt grinig polis kan det bli jobbigt. så sällan det händer dock så inget jag skulle oroa mig för.


Det händer. Jag lovar.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=167687&highlight=polisen
 

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Grabben har en varadero 125 -06 och han är jättenöjd, han har tidigare haft ett flertal mopeder och även kört cross (80cc) samt att han hade en dt125:a och lekte med en säsong d.v.s. allt var 2-takt.
När han tog kortet så provade han en mängd 125:eek:r men inte en enda 2 taktare för han var trött på att hela tiden lukta bränd olja och att behöva skruva, somliga gillar detta han gör det ej för han vill köra. Smaken är delad.

Han är inne på andra säsongen med hojen nu och ska man leta efter något som inte är bra så önskar han nog att den hade lite mer tryck, man ska dock ha i åtanke att det är max 2 säsonger han kör med den sedan blir det nytt kort och snabbare hoj men då med en massa erfarenhet i bagaget, toppen för både honom och mig.

Var och en väljer det man önskar men detta kan vi rekommendera, lite grädde på moset för min del som pappa är att han kan hänga med mig på lite längre utfärder, vi ska över och titta på Danmark i sommar och det skulle vi inte gjort om han köpt en 2-taktare.
Man kan för övrigt ha himla kul med denna hojen också, den funkar på alla underlag såsom i skogen och på motorvägen och det bästa av allt tre mil på en liter (dönöjd pappa som pyntar för bränslet).

Hoppas du har lite nytta av mina och grabbens erfarenheter och åsikter, lycka till med körkort och inköp av hoj, berätta gärna vad det blev.
Lev väl och ha det bra så ses vi kanske på vägarna.

Glömde nämna att vi har satt på ett slipon som var från en R1:a, fick bygga/svetsa lite men det gick och nu om man inte vet att det är en 125:a så kan man aldrig gissa det utifrån ljudet iallafall och det bästa av allt är att den går lite bättre nu, samma topp (ca:120) men den kommer snabbare dit :D
 
Last edited:

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber

jo jo klart det händer. men risken att det skulle bli mer än böter är mindre än att du skall bli tagen av polisen.. som killen på den sidan skrev så blåneka han allt och polisen inte kunde bevisa motsattsen så blev det inget mer..

en gammal klasskompis blev tagen på eu moped utan att ha körkort. fick böter å inget mer än det. dom gångerna dom trycker ner personen till gudomliga böter och indraget lämp osv krävs det att du blir tagen mer att köra full/ väldigt fort:)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top