137 kmh på 70-väg, straff?

Fullfräs

Ride on
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
2008, Bayern Motor Werken, Boxer 12 deciliter Gelände/Straße
Som tur var körde jag bara 140 kmh på 70-vägen när jag blev varse att farbror blå stod med en laserpistol i bushen. :huvet
Jag valde att stanna och ta mitt straff. :va
Vad kan jag nu vänta mig?

1. Hur länge blir jag av med lappen?
&
2. Vad får jag för böter?

För att ge lite bakgrund kan jag säga att 70-vägen är utom bebyggt område och jag har varit av med lappen ett par ggr tidigare, dock var detta mer än fem år sedan.
Några bud? :confused:

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Lycka till! Du hinner nog få tillbaka det innan säsongen börjar!

En intressefråga: Vad sa polisen till dig när de stoppat dig?

Har alltid funderat över hur de reagerar när man kör 50km/h över lagstadgad hastighet...hehe

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Lycka till! Du hinner nog få tillbaka det innan säsongen börjar!

En intressefråga: Vad sa polisen till dig när de stoppat dig?

Har alltid funderat över hur de reagerar när man kör 50km/h över lagstadgad hastighet...hehe

Är inte standardmall 1A:

Polis: Det gick lite fort där va..?
Irriterad fortkörare: Har ni inget bättre för er!?

Hur jag nu kan veta det... :rolleyes:

Se det från den ljusa sidan, du valde rätt årstid att tappa lappen. Inget som jag vet säger att du inte automatisk kommer få den tillbaka.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm

5 månader enligt den tabellen.. så ingen fara, du får tillbaka lappen lagom till hojsäsongen börjar igen.. :tummenupp

99km/h på 30 sträcka = 6 månaders indragning :va

Låt säga att det händer utanför en skola vid 8 snåret på morgonen när alla kidsen dräller över vägbanan. Då hade inte jag blivit förvånad om straffskalan förespråkade 6 månaders indragning ...............

....................... av den haffades frihet :mad:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
99km/h på 30 sträcka = 6 månaders indragning :va

Låt säga att det händer utanför en skola vid 8 snåret på morgonen när alla kidsen dräller över vägbanan. Då hade inte jag blivit förvånad om straffskalan förespråkade 6 månaders indragning ...............

....................... av den haffades frihet :mad:

Det står ju "minst 6 månader". Kör du i hundra knyck förbi en skola på 30-väg kan du nog vänta dig lite "vårdlöshet i trafik" och andra trevliga tillägg skulle jag tro.

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R

Vad kan man vänta sig för straff när man kör 200+ (ej utanför skola)?
Någon som åkt dit på det?
Var väldigt nära att åka dit i somras tillsammans med några kompisar när vi var uppe en bra bit över 200. MC-polisen hängde efter oss, men som tur var hann han inte mäta hastigheten.
Som sagt, blir det dagsböter, typ dyyyrt, eller "bara" 5-6 månader och 4000 i böter?:va

En annan sak jag aldrig hittat är hastighetsöverträdelser vi 40 km/h. Är det samma som vid 30 km/h eller är det som vid 50 km/h? Körkortet ryker ju redan vid 50 på en 30 väg. När ryker det på en 40 väg?

Last edited:

leifdaman

leifdaman
Gick med
29 Oct 2010
Hoj
NY 2009 kawasaki z1000 ABS vit/silver
vill inte låta negativ men.

70kmh över hastigheten, är väl indraget körkort och du får inte tillbaka det. du kommer få sitta i skolbänken igen. och vårdslöshet i trafik blir d nog med. plus böter.

tyvärr. tror inte det skiljer på köra fort med bil och mc. att säga 5 månader och indragt körkort som du sedan får tillbaka e nog att hoppas på för mkt.

men hoppas det går bra och du får det "milda straffet"

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Be din chef intyga att du behöver bilen i tjänsten. Det sänkte mitt straff från 4 till 2 månader så det är ju gött!

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Mig veterligen gäller väl följande utanför tätbebyggt område:

Böterna varierar enligt en fast tabell upp till 39 km/h över hastighetsbegränsningen. Men minst 40 km/h över hastighetsbegränsningen = rapport till åklagare = vårdslöshet i trafik = dagsböter.

Minst 30 km/h över hastighetsbegränsningen = indraget körkort. Exakt hur länge kan variera från fall till fall.

I extremfall kan det dock bli mer/värre. En bekant klockades för 227 km/h på 110-väg och hamnade i tingsrätten. Han blev dömd för grov vårdslöshet i trafik med straffpåföljden 1 månads fängelse. Körkortet drogs in 12 månader(precis på gränsen att inte behöva ta om kortet). Han var yrkeschaufför.

Och om hastighetsöverträdelsen dessutom skulle kombineras med andra trafikbrott blir det förstås oftast än värre påföljder.

Thorssa

Storkarl
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
KTM Superduke -07 SÅLD

70kmh över hastigheten, är väl indraget körkort och du får inte tillbaka det. du kommer få sitta i skolbänken igen. och vårdslöshet i trafik blir d nog med. plus böter.

tyvärr. tror inte det skiljer på köra fort med bil och mc. att säga 5 månader och indragt körkort som du sedan får tillbaka e nog att hoppas på för mkt.

Så länge han inte har prövotid får han tillbaka körkortet efter spärrtiden. Det är bara under prövotid eller om man tappar det i mer än 12 månader som man måste ta om kortat så vitt jag vet.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Så länge han inte har prövotid får han tillbaka körkortet efter spärrtiden. Det är bara under prövotid eller om man tappar det i mer än 12 månader som man måste ta om kortat så vitt jag vet.

Det är vad jag lärt mig också. Om det inte gäller upprepade förseelser.

_tobbe_

Bonkypagies
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
sv1000s

Nu ska vi inte skrämma upp folk i onödan.

Du kommer med största sanolikhet få 4000:- i böter, alltså inga dagsböter.

Körde själv 70kmh för fort i sommras, vilket blev 5 månader utan kort. Får tillbaka körkortet om 3 veckor.

Du behöver bara ta om kortet om du förlorar det över 12 månader.

Lycka till!!!!!!

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Mig veterligen gäller väl följande utanför tätbebyggt område:

Böterna varierar enligt en fast tabell upp till 39 km/h över hastighetsbegränsningen. Men minst 40 km/h över hastighetsbegränsningen = rapport till åklagare = vårdslöshet i trafik = dagsböter.

Minst 30 km/h över hastighetsbegränsningen = indraget körkort. Exakt hur länge kan variera från fall till fall.

I extremfall kan det dock bli mer/värre. En bekant klockades för 227 km/h på 110-väg och hamnade i tingsrätten. Han blev dömd för grov vårdslöshet i trafik med straffpåföljden 1 månads fängelse. Körkortet drogs in 12 månader(precis på gränsen att inte behöva ta om kortet). Han var yrkeschaufför.

Och om hastighetsöverträdelsen dessutom skulle kombineras med andra trafikbrott blir det förstås oftast än värre påföljder.

Ska väl också tillägga att detta var i mitten på 90-talet. Det kan förstås ha hänt mycket se´n dess..

Denna tabell verkar vara aktuell:
http://korkortonline.se/fakta/boter/

Vad jag kan förstå gäller att en hastighetsöverträdelse med 51 km/h eller mer innebär rapport till åklagare.

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
TS, själv tror jag att du får 8-12 månaders indraget samt lite goa böter, återkom när du fått domen om nån vecka.

när jag blev av med mitt kk för några år sedan pratade jag runt med folk som trodde sig veta, i princip sa de flesta att jag skulle bli av med det i MAX 1-2 månader, ABSOLUT inte längre, trodde ju givetvis på dessa sagor men när domen kom fick jag 4 månader indraget plus 4 loppor i böter (förstagångsförbrytare dvs aldrig blivit av med det förut, haft kk sen -94) för en sketen löjlig jävla power wheelie på ca 10 meter, sug på den du:D

klart du sitter inte i en optimal sits, det var ju inte första ggn du blev av me ditt kk.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...