14E kör endast 40km?

Haziza

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
MT-09 SP
Testa min 14E idag och kom endast upp i 40km, finns det något man kan göra för att komma över 60km? Står ju att den ska kalra 60km iaf när man köpte den?

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jo, 60-70 km/h utan någon förare. Har en själv, väger 80 kg så den går i ca 45-50 km/h med lite medvind och hemlängtan.

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
För att förbättra den lite kan man göra följande;
1, montera sportluftfilter.
2, montera hårdare fjädrar i kopplingskorgen för snabbare acceleration
3, bredda avgasporten 4 mm
4, borra upp insugsplattan 2-3 mm
5, bredda insugskanalerna i "framkant" 1mm och fasa in den
6, polera upp insug, kanaler mm så de blir blanka och fina.

dessutom bör du, om det inte redan är gjort, byta bränsleslang och montera bränslefilter och loctite:a alla skruvar och bultar.
Efter denna operation gjorde min 14e 55km/h istället för 35-40 som den gjorde som ny.

Lycka till!

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Såld
En helt standard 14E gör 43km/h (39cc), trimningen som ovanstående beskriver kräver "rätt man". Har själv filat sönder en del cylindrar... Det som gjort bäst effektökning för min del är trimcylinder med lös topp samt effektavgasststem. Sen måste man dreva om man ska komma upp i 60km/h...

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Du bör inte polera upp insug och kanaler annat en utblås så att de blir blanka men derämot jämna till dem så att det inte är några vassa krökar och skarpa kanter.

Bytt till 49cc cylle, XXL avgas, större fram drev, ställbar koppling, glasfiber "reeds" och en bättre kedja om du vill ha både effekt och en hoj som håller mer en 5 minuter.

danne_minimoto

Guest
Mares skrev:
2240853 Jo, 60-70 km/h utan någon förare. Har en själv, väger 80 kg så den går i ca 45-50 km/h med lite medvind och hemlängtan.

Jag väger typ 50 och jag kommer upp i 60 blås på grus:).(DET ÄR HOBBEXMODELLEN)Och det är en 14e! plus måste den bli inkörd och den är efter 5 tankar:

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Såld
danne_minimoto skrev:
2243041 Jag väger typ 50 och jag kommer upp i 60 blås på grus:).(DET ÄR HOBBEXMODELLEN)Och det är en 14e! plus måste den bli inkörd och den är efter 5 tankar:

Imponerande i så fall, har du kollat med GPS? Ofta slår ju en mätare från en moped eller bil ganska fel...

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r6 -99
danne_minimoto skrev:
2243041 Jag väger typ 50 och jag kommer upp i 60 blås på grus:).(DET ÄR HOBBEXMODELLEN)Och det är en 14e! plus måste den bli inkörd och den är efter 5 tankar:

Hobbex har inte 14e :)
Men motorn är densamma

Haziza

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
MT-09 SP
Har 1000kr ungefär att köpa lite trimmdelar för till min 14E vad tycker ni man bör satsa på?

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r6 -99
Haziza skrev:
2243274 Har 1000kr ungefär att köpa lite trimmdelar för till min 14E vad tycker ni man bör satsa på?

Ett nytt avgasrör vore nice kanske.
Av typen XXL.
Ej provat den, men den har varit mycket uppskaddad vad jag hört

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Såld
Haziza skrev:
2243274 Har 1000kr ungefär att köpa lite trimmdelar för till min 14E vad tycker ni man bör satsa på?

Trimcylinder + rostfritt avgassystem... hamnar starx över 1000-lappen.

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
(lånar tråden lite då det verkar vara folk som kan just 14E här)
Om man har NOLL gnista med nytt Ngk stift samt finjusterad(?) pick up är det det läge att köpa en ny cdi enhet då!?
Hojen har aldrig gått igång pga obefintlig gnista... :gnissla

Haziza

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
MT-09 SP
Om jag skaffar XXL avgasrlr samt Trimkitt cylinder 49cc skulle en trimmklov ge något extra effekt efter? har inte råd men en trimmklov just nu men iaf?

micke__89

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
Yamaha FZR1000 1989
duccen900ss skrev:
2243721 (lånar tråden lite då det verkar vara folk som kan just 14E här)
Om man har NOLL gnista med nytt Ngk stift samt finjusterad(?) pick up är det det läge att köpa en ny cdi enhet då!?
Hojen har aldrig gått igång pga obefintlig gnista... :gnissla

då är det nog cdi boxen .. men det kan även vara krysskilen ( rocket key som de heter i amatör språk) den ställer in förtändningen till cdi boxen

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Jag har inte mätt upp min 14E, som är en 49cc, men i mina papper stod det 70, vilket jag förstår är drömsiffror bara...

Jnt

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2004
Hoj
cr 125, t7a och en skitsöt mini ;D
mätte upp min hobbexhoj med sportfilter, ada reeds, rocket key, moddat orginalrör + hemmagjord ljuddämpare. mätaren visade 55 på polarens volvo. snart så kommer en scooterförgasare på (16mm) med hemmagjort insug och därefter ett moddat scooter trimrör. vi får hoppas på det bästa :). förresten vilken kedja ska man ha? rekomendationer?

Yeahcagiva

Bigdickie
Gick med
6 Jan 2007
Hoj
cagiva,kineshoj
Jnt skrev:
2297695 mätte upp min hobbexhoj med sportfilter, ada reeds, rocket key, moddat orginalrör + hemmagjord ljuddämpare. mätaren visade 55 på polarens volvo. snart så kommer en scooterförgasare på (16mm) med hemmagjort insug och därefter ett moddat scooter trimrör. vi får hoppas på det bästa :). förresten vilken kedja ska man ha? rekomendationer?
det låter trevligt:yoparty på min kines hoj har jag portat cyllen,modifierat orginal rör ,16,5 mikuni + anpassat insug och org drev fram men 55 taggars bak och de duger både till axx och toppfart:tummenupp så testa ett 55-60 taggars ?

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
Jag väger typ 50 och jag kommer upp i 60 blås på grus:).(DET ÄR HOBBEXMODELLEN)Och det är en 14e! plus måste den bli inkörd och den är efter 5 tankar:

mm jag med:D jag väger 50 jag med.lol jag heter Daniel åckså och jag hade hobbexmoddellen å.Dom suger går sönder efter fan 2 sek.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha