Folk har svarat, men ingen har givit logiska svar på nedanstående punkter (nedan följer "sanningar" som de flesta i tråden försöker övertyga mig om):
1. Varmare olja har samma eller högre viskositet som kallare olja
Det har ingen påstått. Däremot har påståtts att motorn och dess smörjsystem är konstruerat för att ha en viss viskositet på oljan. Avviker man mycket uppåt eller neråt så kan det i längden leda till problem pga att oljan inte fördelas på det sätt som motorkonstruktören tänkt.
Det är bland annat det som är en av anledningarna till att man inte skall belasta en kall motor för hårt. Pga att oljan har fel viskositet när man inte uppnått arbetstemp så riskerar man att det i så fall skulle leda till högre slitage eftersom oljan kan ha en viskositet som avviker för mycket ifrån det motorn är konstruerad för.
2. En igensatt oljekylare kyler lika bra som en icke igensatt oljekylare
Inte heller detta har någon påstått. Visa gärna i så fall vart detta påståtts.
Däremot har påståtts att igensatta kylare troligen inte är ett stort problem för flertalet hojägare.
Jag har kört ganska många tusen mil på hoj och jag kan inte påminna mig att jag någon gång gjort något annat med någon kylare än att spola av den lite och jag har inte sett någon avsevärd igensättning av kylare.
Jag har heller aldrig varit med om att någon varningslampa för oljetryck eller temp tänts.
Det kan faktiskt också vara så att kylaren vid landsvägskörning är överdimensionerad för att motorn skall överleva i långsamtgående köer där fartvinden inte längre ger någon kylning. I sådant fall så är det snarast positivt om kylaren skulle kyla sämre.
Jag skulle säga att körning i rusningstrafik i exempelvis Stockholm är ett långt större problem för genomsnittsmotorcyklisten eftersom man där har markant sämre kylning än vad smutsen på den genomsnittliga hojen ställer till med. Och inte ens det har ställt till med några problem för mig.
Kort sagt. Kör du väldigt mycket körning i tätort med låga hastigheter och köbildning så kanske det är av vikt att kylaren är så öppen som möjligt. Kör man mest landsväg så är det betydligt mindre kinkigt då man där har god tillgång till kylande fartvind.
Det som är intressant i sammanhanget är ju att veta hur du normalt kör och vad du har för oljetemperatur vid ett sådant driftsfall. Det skulle förvåna mig ordentligt om du har oljetemperaturer som går utanför vad en valfri olja med rätt viskositetsindex tål.
3. En oljas viskositet har ingen betydelse för bildningen av oljefilm (trots er oljeprofets ord samt att allt jag kunnat hitta på internätet säger motsatsen)
Det är inte sagt att det inte har någon betydelse. En viss viskositet måste finnas för att kunna bilda en film. Däremot är det inte samma sak. Det finns relativt lågviskösa oljor som ändå klarar av väldigt höga belastningar innan filmen brister och det finns högviskösa oljor som inte klarar så höga belastningar.
Rent generellt så finns det gott om oljor som kanske klarar högre belastning än en vanlg MC eller bil olja men den måste klara höga hastigheter också eftersom en hojmotor i många fall har ett maxvarv på ovansidan av 10 000 RPM. Då måste oljan tåla det också och då får man kompromissa med filmens bärighet som ändå i många fall är ganska högt över vad dom utsätts för i en standardhoj som fått vanligt underhåll och körs normalt.
4. Oljekylaren blir lika smutsig och igensatt vare sig man har längre skärm eller inte (som ju R1 snubben bevisar), saker som sitter på smutsiga ställen blir med andra ord inte smutsiga.
Kan någon svara på dessa påståenden? (Utan att försöka prata om gelehallon och sniglar, eller R1 förare som kör runt jorden och som ingen känner till servicevanorna hos)
Det är det inte heller någon som sagt. Däremot har sagts att den nedsmutsningen troligen inte har någon avgörande betydelse för hur länge hojen håller. Det finns annat att kolla på där som exempelvis att anändningsfallet för en motorcykel ofta är ofördelaktigt sett ur perspektivet att få den att hålla länge. Många korta körsträckor och kallstarter är ju receptet på att slita ut en motor i förtid.
Inte heller är den korta skärmen något som hojtillverkarna sätter dit för att hojen ska slitas ut i förtid. Tvärtom vill dom att motorn ska hålla eftersom en hållbar motor leder till färre garantiåtaganden och bättre renomme vilket i slutändan betyder att man kan ta bättre betalt för sina hojar.
Däremot är det ju inte något direkt okänt fenomen att om man satte dit en större framskärm på en hoj så skulle den bli omöjlig att sälja eftersom det är så många som inte ens står ut med att ha original skylthållare, blinkers, avgassystem mm pga att dom anser att det är så fult. Dom byter ju till och med ut nummerskylten mot en olaglig bara för att försöka få mindre grejor på hojen.
Det är med andra ord hojåkarna själva som orsakat att skärmarna ser ut som dom gör. Om alla efterfrågar hojar med små skärmar så blir skärmarna med tiden mindre och mindre. Sen försöker man på andra sätt se till att inte detta leder till motorhaverier i onödan.
Kort sagt. Du vet inte vad du har för oljetemperatur vid normal körning och därmed vet du inte vad det gör för skillnad om du går upp eller ner något steg i viskositetsindex. Det kan ju vara så att ditt normala driftsfall är sådant att en 10W30 olja vore det optimala och då blir ju ett byte till 10W50 negativt istället även om det med största sannolikhet inte skulle ha någon direkt märkbar betydelse.
Med andra ord. Om hojtillverkaren rekommenderar 10W40 till din hoj så är det troligen så att det är det som ger bäst resultat. Sen har det inte någon större betydelse om du väljer att gå upp eller ner något för så känsligt är det inte.
Om du vet med dig att du belastar din hoj hårt och ofta i lägre hastigheter och därmed får genomgående högre temperaturer i motorn så kan du gå upp lite för att få samma viskositet vid den högre temperaturen men troligen kommer det i slutändan inte att göra någon märkbar skillnad för hur långt din hoj kan gå.
Dvs om du kör på en olja som uppfyller klassningen som din hoj kräver och väljer en visk som ligger ungefär på det tillverkaren rekommenderar så är det ytterst osannolikt att motorn ska haverera pga oljan.