Det är ju så att motorcyklar verkar generellt inte gå lika långt som bilar, jag har aldrig sett en mc (nu talar jag inte bara sporthojar, jag talar även om hojar med relativt lågt effektuttag) som gått mer än 10000 mil (jag kan faktiskt inte minnas någon på rak arm som gått mer än 8000 just nu). Dom finns säkerligen, jag har bara aldrig sett dem varken på blocket eller i verkligheten (och om jag sett dem så minns jag inte dem, för det var isåfall så länge sen att det minnet lämnat mig), så du behöver inte googla fram en massa (eller dra några anektdoter), jag litar på att de finns.
Dock har jag sett en otrolig mängd bilar som gått 30000, 40000 osv. Så jag skulle med ditt inlägg som underlag säga att det är praxis i mc-branschen att hojar har en kortare livslängd, både konsumenter och tillverkare accepterar (klart att tillverkarna accepterar för då får de ju sälja nya hojar) att motorcyklar inte håller lika länge, därför blir det inga konsekvenser av att de sätter en för kort framskärm på framhjulet på sporthojen.
Din horisont är för snäv.
En MC är inte en bil, det är sällan det handlar om basic transportation på två hjul.
+ en massa bra text
Sen finns ju tex den där holländska mc-äventyraren som kör jorden runt på yamaha r1. Rullat över 30000 mil
Hypotesen är alltså att Suzuki medvetet stoppar på en kort framskärm så att kunden ska få kylarpunka...? Sedan häller i man i en undermålig olja för att motorn ska slitas ut fortare...?
Lagstiftning inom fordonsindustrin? Ska jag bli imponerad, är det därför du skriver det? Ska jag vara tyst för att du arbetar med lagstiftning inom fordonsindustrin? Ska jag tillbedja dig för att du arbetar med lagstiftning inom fordonsindustrin? Vad vill du egentligen ha sagt med meningen "Japp, jag går tillbaks till att jobba med lagstiftning inom fordonsindustrin och låter dig briljera...", att vi som inte arbetar med lagstiftning inom fordonsindustrin har något i skallen överhuvudtaget? Att vi inte har någon typ av logik som kan appliceras på detta område?
Med ditt sätt att försöka skrämma mig med meningen "Du har en strålande framtid framför dig här på SH... " så förstår jag hur du fick ditt big-shot "Wall Street"/"American Psycho" jobb med "lagstiftning inom fordonsindustrin", "följ strömmen" råder du mig, "tänk som alla andra" uppmanar du mig, "ligg lågt så går det bra för dig här på SH", "lyssna till mina råd för jag jobbar med lagstiftning inom fordonsindustrin" anvisar du mig. Jag antar att det var på detta sätt som du fick ditt jobb med lagstiftning inom fordonsindustrin (för annars så har du ju inte följt dina egna råd, eller sarkastiska hot ska man nog kalla det), och då kan man ju säga att du inte tillfört något nytt alls i frågan utan endast apat efter dina föregångare utan att tänka själv. Hur tycker du själv att detta låter? Endast med dina egna ord så verkar det väldigt tydligt vara så att du är som en käpp i handen på den gamla mannen som är branschen med alla dess fasta stadgar och orubbliga värderingar. (Obs. såklart så är det inga citat inom citationsmärkena, det är vad man kan fånga upp "mellan raderna av ditt inlägg")
Det är ju så att motorcyklar verkar generellt inte gå lika långt som bilar, jag har aldrig sett en mc (nu talar jag inte bara sporthojar, jag talar även om hojar med relativt lågt effektuttag) som gått mer än 10000 mil (jag kan faktiskt inte minnas någon på rak arm som gått mer än 8000 just nu). Dom finns säkerligen, jag har bara aldrig sett dem varken på blocket eller i verkligheten (och om jag sett dem så minns jag inte dem, för det var isåfall så länge sen att det minnet lämnat mig), så du behöver inte googla fram en massa (eller dra några anektdoter), jag litar på att de finns.
Dock har jag sett en otrolig mängd bilar som gått 30000, 40000 osv. Så jag skulle med ditt inlägg som underlag säga att det är praxis i mc-branschen att hojar har en kortare livslängd, både konsumenter och tillverkare accepterar (klart att tillverkarna accepterar för då får de ju sälja nya hojar) att motorcyklar inte håller lika länge, därför blir det inga konsekvenser av att de sätter en för kort framskärm på framhjulet på sporthojen. Det blir lika lite konsekvenser som ifall jag skulle klaga på yamaha för att min fiktiva r1a har fått en mer och mer klonkig växellåda efter 5000 mil. Det är praxis i branschen, hänger du med på mitt resonemang? Jag hävdar dock att med lite egen tankeförmåga så kan jag förlänga min motorcykels livsspann (t.ex. genom att sätta dit en längre framskärm, eller genom att fila ner de skarpa kanterna på stålplattor och friktionslameller i kopplingspaketet, eller genom att köra med en olja med lite bärigare oljefilm).
Förlåt mig om jag är lite för brutal mot dig, jag blir bara en gnutta irriterad när jag stöter på en "präst" som förväntar sig att jag ska lita på denne för att denne är en "präst" (dock ingen vanlig präst, här har vi en präst som uttalar sanningar gällande lagstiftning inom fordonsindustrin).
Ps. jag är inte det minsta arg, jag tycker bara det är kul att skriva långa inlägg.
Hypotesen är alltså att Suzuki medvetet stoppar på en kort framskärm så att kunden ska få kylarpunka...? Sedan häller i man i en undermålig olja för att motorn ska slitas ut fortare...?
Du gör tyvärr ett antal tankevurpor i dina resonemang.
Så en tjock olja är för tjock för att gå i en kanal, men den blir samtidigt inte tjockare på t.ex. drevens ytor?....? om du har logik, applicera den. Motul säger på sin hemsida att man kan köra 20W50 i gixxern ifall tempen är över -10 grader C, så varför inte göra det?Det finns inget 1:1 förhållande mellan oljans viskositet och oljefilmens bärighet. Oljans viskositet är ett mått på pumpbarheten. Anledningen till att man ska ha rätt viskositet på oljan är att oljesystemet i motorn är konstruerat för en viss viskositet.
Väljer man en olja med lägre viskositet så är risken att oljepumpen inte klarar av att generera det tryck som krävs för att oljan ska nå dom högsta punkterna i motorn med tillräckligt flöde. Helt enkelt för att oljan rinner undan så bra genom dom lättillgängligare oljekanalerna. Den högsta punkten är på dom flesta motorer ventilkåpan. Det betyder att om du väljer en för tunn olja så är risken att kamaxel ventillyftare mm tar stryk av undermånligt oljeflöde.
Återigen, 15W50 är inom gränserna. Dessutom, ifall oljekylaren är mer eller mindre igensatt så kommer oljan att bli mindre viskös vid den högre tempen --> 15W50 beter sig mer som en 10W40 vi den högre tempen.Väljer du istället en för tjock olja så finns risken att oljekanalerna är för trånga för att pumpen skall kunna generera tillräckligt oljetryck ut till dom tunnaste kanalerna. Vilka delar som tar stryk här är svårare att säga. Men klart är att man riskerar att skada motorn i det långa loppet även med en för tjock olja.
Exakt vart gränsen går är omöjligt att ge något generellt svar på men troligen kommer du inte att förstöra din motor genom att välja vare sig 20W30 eller 10W50.
Oljefilmens bärighet och vart gränsen går för när oljefilmen brister är en annan sak. Här vill du givetvis inte att oljefilmen ska brista då det innebär mycket onödigt slitage i motorn. Dock är det så att dagens oljor är så oerhört bra jämfört med vad motorerna kräver att det normalt sett inte ska vara något problem förutom i dom fall där det är direkta felkonstruktioner i motorer. Vilket faktiskt händer. Men det är relativt ovanligt.
Att en motorcykel inte skulle kunna gå mer än 10 000 mil är också felaktigt. Däremot ser du av förklarliga skäl inte så många sådana på blocket eftersom dom som kör långt med sina hojar också har en tendens att behålla sina hojar relativt länge. Delvis för att många är så nojiga över körsträckorna att hojar som gått lite är svåra att få sålda men troligen också för att dom helt enkelt trivs med sin hoj och fortsätter köra den av den anledningen. Merparten av hojarna som ligger ute på blocket är ägare som kör ganska lite och byter ganska ofta vilket leder till väldigt låga körsträckor.
Återigen, en igensatt oljekylare kommer ge en högre oljetemp, vilket är ofördelaktigt även om dina anektdoter (stickprov som ligger utanför normalfördelningen i datamängden). Om man tittar statistiskt så ser vi inte lika många långmilarhojar som bilar, varför? Jo en anledning om man applicerar logik är att tunn (alltså en olja som är varmare än den varit om hojen varit ny och haft en oljekylare med optimalt flöde) olja ger en mindre bärig oljefilm, vilket ger ökat slitage ju längre hojen rullar. Vad är det med logik som folk inte fattar? Individuella fall kan variera, men på det stora hela så ser man mycket mindre långmilarcyklar än bilar (som ju inte placerar sitt kylsystem oskyddat bakom hjulen, haha, jag flabbar till när jag tänker på hur bilmotorjournalisterna hade sågat en sån placering på en bil, ifall den kommit nu, och inte varit så ingrodd som kylsystemsplaceringen är på hojar)Kollar du på servicebehovet på en modern hoj så är det först vid drygt 4000 mil som man behöver göra mer än byta olja och filter och eventuellt tändstift och bromsbelägg. Många behöver inte ens ventiljusteringen där utan det räcker med att kontrollera och konstatera att ventilspelet är OK. Min förra hoj hade gått strax under 7000 mil när den blev inlöst av försäkringsbolaget pga att jag blev påkörd bakifrån och det fanns inga som helst tecken på att den skulle vara sliten på något sätt och det enda som jag behövt göra på den på dom 5000 mil jag körde den var vanliga servicear. Dvs olja, filter, tändstift, bromsbelägg, ventilkontroll. Den hade också en kort framskärm men det verkade inte som om det ställde till med några som helst problem för kylaren.
Det är inte motorn det är fel på, det är placeringen av kylsystemet (eller skyddet av det iallafal).Däremot är det ju såklart så att en hojmotor av förklarliga skäl inte håller riktigt lika länge som en bilmotor. Men det beror inte på något sätt på att dom medvetet skulle bygga dåliga motorer för att dom ska ta slut. En dålig motor leder till fler garantiärenden och det är också rätt dyrt vilket dom vill undvika. Det är billigare för tillverkaren att göra en hoj som inte kärver garantiåtaganden.
Ju mer slitage desto bärigare oljefilmer behövs --> mer viskös olja vid arbetstemp, häll i en tjockare olja återigen använd logik, dina anektoder är bara ett stickprov i ett stort urval där långmilarbilar är långt många gånger fler än långmilarcyklarna.däremot så har en hojmotor (även en relativt måttlig) en betydligt högre trimningsgrad än en bilmotor. Redan en TDM 850 har med sina måttliga dryga 80 hästar ca 100 hk/liter och varvar till drygt 9000 innan varvstopp. Det medför att man måste konstruera motorn för att klara högre varv. Det innebär att man måste göra kolvar lättare för att inte vevstakar mm ska slitas av samt att man måste gå mot bredare och plattare kolvar för att få ner kolvhastigheten så att bensinen hinner med att brinna. Det medför i sin tur större tendenser till att kolvarna tiltar i loppet och följdaktligen större slitage på cylindrar och kolvar. Det är ju också så att högre varv medför större påfrestningar på alla rörliga delar i motorn och en hojmotor lever en stor del av sitt liv i varvtalsområden som en bilmotor sällan eller aldrig upplever.
klart jag kommer, men vilken service har gjorts på hojarna? Och återigen kom inte å säg att det är tillnärmelsevis lika vanligt med långmilarhojar som bilar.Trots det så kan en hoj gå väldigt långt innan den är slut. Om du bryr dig om att leta lite så kommer du också att hitta en hel del som gått relativt långt.
Garantin (hela 3 år som jag hittade precis) går dock ut innan oljekylaren är så igensatt att (eller motorn tagit så mycket skada av den tunna oljan) det märks på hojen.Kör på olja som uppfyller klassningen och som har rätt viskositet enligt tillverkaren för det är det som dom konstaterat att motorn mår bäst av då deras huvudintresse är att minimera mängden garantiärenden. Ett garantiärende pga motorras kostar lätt mer pengar än tillverkaren tjänat på att sälja hojen så om dom hade den affärsstrategi som du säger, dvs att dom tillverkar dåliga motorer för att dom ska slitas ut, hade på kort tid gått konkursdöden till mötes. Så dom har inget att tjäna på att göra något annat än att försöka göra hojar som håller.
Om man tittar statistiskt så ser vi inte lika många långmilarhojar som bilar, varför? Jo en anledning om man applicerar logik är att tunn (alltså en olja som är varmare än den varit om hojen varit ny och haft en oljekylare med optimalt flöde) olja ger en mindre bärig oljefilm...
Bilprovningen har statistik över årlig körsträcka per bil som
baseras på mätarställning i de bilar som besiktigas, vilket sker
första gången efter tre år och en skattning görs för nya bilar.
Denna statistik visade på en topp år 2008 på 1317 mil. Därefter
visar mätningarna på något sänkta körsträckor efter finanskrisen.
Senaste mätningen visar på 1223 mil per bil och år (källa:
SCB/Trafikanalys).
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |