17 motorcyklister har dött i år
En äldre man på mc som antingen kör av vägen eller krockar med ett mötande fordon.
Så ser den vanligaste typen av dödsolyckor bland mc-förare ut.
Hittills i år har 17 motorcyklister mist livet, enligt Transportstyrelsens statistik.
Antalet mc-förare blir bara fler och fler i Sverige. Från att ha varit kring 100 000 på 1990-talet är antalet drygt 300 000 i år, enligt uppgifter från Transportstyrelsen.
Den typiske mc-föraren är dock, tvärtom vad man kan tro, inte den unge fartglade mannen som just tagit körkort.
Så såg det ut på 1990-talet, berättar Jan Ifver, statistiker på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.
Män i medelåldern
I dag är många mc-förare i stället i medelåldern. Enligt Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation, SMC, är snittåldern på en svensk mc-förare 52 år.
–I dag är det män i medelåldern, eller till och med övre medelåldern, som kör mc. För 15-20 år sedan var det fler ungdomar som körde mc. Det kan vara en ekonomisk fråga, att man efter att ha skaffat familj och bil skaffar sig en mc som ett extra färdmedel, säger Jan Ifver.
Det kan förklara varför antalet dödliga mc-olyckor minskat något det senaste året.
– Medelålders personer har betydligt längre körerfarenhet än yngre personer. Det kan göra att risken i trafiken minskar, säger Jan Ifver.
17 döda hittills
Vanligtvis beräknas omkring mellan 40 och 50 personer dö i mc-olyckor varje år. Förra året omkom 31 personer i mc-olyckor, att jämföra med 46 personer året före det. Även de som skadats svårt i mc-olyckor var färre 2012 jämfört med 2011, visar Transportstyrelsens statistik över polisrapporterade vägtrafikolyckor.
Hittills har 17 motorcyklister mist livet i trafikolyckor, enligt Transportstyrelsens preliminära statistik, som sträcker sig fram till 15 juli 2013.
– Det är ett normalt tal, om man får säga så om olyckor. Men det kan ändras, vi vet att de flesta olyckor sker under juli och augusti, då mc-förare kör mycket, säger Maria Nordqvist, internationell sekreterare på SMC.
Singelolyckor vanligast
Den vanligaste typen av olyckor där mc-förare är inblandade är singelolyckor. Men även mötande- och korsningsolyckor, likt den i Knivsta, är vanliga.
– Oftast handlar det om att andra förare inte ser mc:n eller missbedömer motorcykelns hastighet. I fallet med singelolyckor handlar det ofta om att mc-förare är oskyddade. Kör du bil kan du klara av en olycka i 70 kilometer i timmen utan att riskera livet. Krockar du i den farten med en mc blir du allvarligt skadad, säger Jan Ifver.
Råden till mc-förare i trafiken är tydliga.
– Kör med insidan av huvudet, kör inte över din förmåga, håll en rimlig hastighet, håll avstånd till framförvarande fordon, säger Maria Nordqvist
Äldre man = med dom som fick A-kort i conrflakespaketet på 50-talet.....säger sig själv att gubbar & tanter som inte har någon som helst utbildning & köper hoj efter 50 är överrepresenterade när det gäller olyckor!
I detta kontrollerade land är det för mig en GÅTA att det får fortsätta....
alla som tagit B före 1975 fick A per automatik. så nån som är 52 idag kan knappast ha A "gratis"
Läs det du skrev en gång till & tänk lite
"De som tog sitt bilkörkort före den 1 januari 1976 fick ett mc-kort på köpet. Det innebär att de lagligt kan sätta sig på tung motorcykel och köra i väg utan någon som helst erfarenhet eller utbildning." Källa DN
Största anledningen till att färre unga har hoj i dagens läge skulle ja vilja säga är just försäkringen och dess orimlighet!
Jaha men då kanske försäkringsbolagen kan sänka premien för oss "yngre" nu då, känns som om det vore på tiden!
Största anledningen till att färre unga har hoj i dagens läge skulle ja vilja säga är just försäkringen och dess orimlighet!
Jag tycker det är nervöst att se folk köra hojj som inte tagit några bankörningskurser. Dom har inte koll på motstyrning, ingen positionering på hojjen, nervösa inbromsningar och i princip på gränsen till OK balans.
Brrrrrrrrrrrrr säger jag, alla skulle må bra av lite SMC kurser, that's foh sho!
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |