18år får åka ostrypt?

Solid snake

Guest
uggla skrev:
Alltså, när man är 18 år får man köra vad som helst bara den står på 25kw, och effekt förhållandet inte överstiger mer än 0.16kw per kilo?


Korrekt! :mattias


Jeffla trådgrävare! :mad: :fatta!
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Gustav1 skrev:
Jupp, men så är det det här med helfordonsgodkänning.
En del hojar får du inte strypa på grund av detta. :dummer

Om du tänker på nyare hojjar så som nyare R6 osv, så finns det strypningar från mc-kompaniet som har fått någon form av dispans på strypningarna som dom säljer så att dem är godkända för 25kw..... :tummenupp
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
shoik skrev:
Om du tänker på nyare hojjar så som nyare R6 osv, så finns det strypningar från mc-kompaniet som har fått någon form av dispans på strypningarna som dom säljer så att dem är godkända för 25kw..... :tummenupp


det finns inte till alla, honda cbr600rr har tillexempel inte det.


spelar iofs ingen roll för vilken 18 åring har råd att betala försäkring för en sån :död
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
vet en kille som lyckats "importera" en ny CBR600 ´04 o på så sätt strypt den till 25kw... och som kör runt med den strypt! Med effektsystem :koko :hihi
 

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
Peugeot 28"
Det betyder att jag får regga min 125a som A-begr. ?

18kW / 160kg = 0.1125 kW / kg .

Vad jag nu ska göra det för, när jag kan köra ostrypt A1 :p . (olagligt jag vet)

Jag funderar på att köra upp A-begr. med Husaberg .
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
agneman skrev:
Det betyder att jag får regga min 125a som A-begr. ?

18kW / 160kg = 0.1125 kW / kg .

Vad jag nu ska göra det för, när jag kan köra ostrypt A1 :p . (olagligt jag vet)

Jag funderar på att köra upp A-begr. med Husaberg .


Nej du får inte regga som mellan 0,16kw/kg är det som gäller som minsta :7peta
 

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
Peugeot 28"
Nej visst fan jag tänkte helt fel . Ganska roligt att den var 18 kilowattad innan jag strypte den då :p . det fanns alltså ingen klass för en original rg125r, låter också ganska roligt, inte sant ? .
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
agneman skrev:
Nej visst fan jag tänkte helt fel . Ganska roligt att den var 18 kilowattad innan jag strypte den då :p . det fanns alltså ingen klass för en original rg125r, låter också ganska roligt, inte sant ? .


du får köra den på mellankort som sagt. Det får inte vara över 25kw
 

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
Peugeot 28"
Jag fattar inte riktigt . Ska nog aldrig regga den som mellan ändå .

Köper ju givetvis en ny, eller kör den som 125a som jag gjort hittills . Får ju dessutom skjutsa på den .
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
när man har mellan kort så kör man ju likadant som med en 125. dvs rätt effekt i papprerna men med försvunna strypningar
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
frew skrev:
när man har mellan kort så kör man ju likadant som med en 125. dvs rätt effekt i papprerna men med försvunna strypningar


eller så gör man det redan nu?
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
frew skrev:
när man har mellan kort så kör man ju likadant som med en 125. dvs rätt effekt i papprerna men med försvunna strypningar


Är väl inte lika säkert att man klarar en kontroll om man har strypt en tung mc.

Om nu farbror blå (mcpolis) skulle få för sig att prova din hoj så är det ju lite lättare för han/hon att känna skillnad på 25kw strypt,100kw ostrypt än vad det är på en 125:a som har mer troliga 15kw/20-25kw ostrypt.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Pinky skrev:
Är väl inte lika säkert att man klarar en kontroll om man har strypt en tung mc.

Om nu farbror blå (mcpolis) skulle få för sig att prova din hoj så är det ju lite lättare för han/hon att känna skillnad på 25kw strypt,100kw ostrypt än vad det är på en 125:a som har mer troliga 15kw/20-25kw ostrypt.
11kw. :fakta 15hk..
Däremot så är det nog lättare att känna skillnaden på 11/22kw (till ex) ( i mitt fall 9/17). än vad det skulle vara att känna skillnaden mot 25/30 till ex. man kan ju fiffla lite med effekten men ska man köra helt ostrypt som du säger så är det lättare att märka på en större hoj. sålänge det är stor effektskillnad, för på 125an så går du ju till över dubbla effekten i nästan alla fall (obs räknar med att alla kör 125 2takt. :hihi ).
Föresten så kan man väl neka polisen att få prova hojen va?. right?. :va fast då får man körförbud på fordonet och begärd ombesiktning. eller? :confused:
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Först så tar vi mellanklassen: allt över 11kw eller 125cc räknas som mellanklass lr tung om det är över 25kw (för att inte glöma 0,16kw/kg regeln). De olika kubikgränserna för mellanklass gäller endast på uppkörningen, varför vet jag inte. Man kan alltså ta vilken cykel som helst och uppfylla ovan nämda regler och köre den som mellanklass. Att sedan köra med strypning i är rätt tråkigt, speciellt om man köper en strypning och monterar själv. Dessa är dessutom så jävla oprecisa så jag mår illa. I papprena som jag fick till min stypning stod det att de passade 10st olika hojjar upp till 1100cc, vilka exact kommer jag inte ihåg men det var sporthojjar en del av dem iaf. Strypningen fäster man på förgasarens utsida så att throttlen inte kan gå i taket eftersom att man inte kan dra gasvajern hela vägen. Denna lilla plåtbit skulle alltså begräns effekten till 25kw på 10st olika modeller????? Nej jag skulle inte tro det va, snarare långt under gränsen för att vara på den säkra sidan. DÄrför BÖJDE jag bort den så fort jag typbesiktigat hojjen, så man kan ju alltid böja dit plåtbiten igen om man vill köra strypt. Att man skulle vara rädd för att en vanlig besiktningsman eller polis skulle känna att den är ostryp är fel, vad ska de göra om de tror det då? De måste ha bevis, alltså måste den testas i rullande landsväg, och hur många sådana innehar bilprovningen lr polisen för den delen? Om man skulle bli tvungen att lämna in den på verkstad för prövning är det ju bara att montera dit strypningen under tiden den är hemma. F.ö är priset på strypningar ÄCKLIGT högt, 1400kr fick jag betala för en 4x2cm lång plåtbit med ett jack och böjning i ena änden och två kopior OBS KOPIOR på strypningspapper, jag kan inte bifoga bild men lita på mig att det tar inte mer än 5min att tillverka en sån plåtbit själv....
Tack för order /Nexor
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Nexor skrev:
Först så tar vi mellanklassen: allt över 11kw eller 125cc räknas som mellanklass lr tung om det är över 25kw (för att inte glöma 0,16kw/kg regeln). De olika kubikgränserna för mellanklass gäller endast på uppkörningen, varför vet jag inte. Man kan alltså ta vilken cykel som helst och uppfylla ovan nämda regler och köre den som mellanklass. Att sedan köra med strypning i är rätt tråkigt, speciellt om man köper en strypning och monterar själv. Dessa är dessutom så jävla oprecisa så jag mår illa. I papprena som jag fick till min stypning stod det att de pass.....................................
Så polisen kan inte kräva att få prova min hoj mitt ute på gatan eller låtsäga börja skruva isär den på plats och kolla efter strypnignar. hört om flygande polis som åker med massa verktyg och skruvar isär ho jar och kollar.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
philsson skrev:
Så polisen kan inte kräva att få prova min hoj mitt ute på gatan eller låtsäga börja skruva isär den på plats och kolla efter strypnignar. hört om flygande polis som åker med massa verktyg och skruvar isär ho jar och kollar.

Haha!

Jag tror inte dom skruvar sönder dom ut på gatan direkt.

Det skulle inte jag tillåta om det var min hoj det gällde.

:)
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
philsson skrev:
Så polisen kan inte kräva att få prova min hoj mitt ute på gatan eller låtsäga börja skruva isär den på plats och kolla efter strypnignar. hört om flygande polis som åker med massa verktyg och skruvar isär ho jar och kollar.

Det behöver du nog inte bekymra dig om.

Problemen kommer om du orsakar en olycka med "fel" effekt i motorn.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top