184 hk i B-King

Kalle Kanon

Kung av Kanelien
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
Suzuki GSX1400
Dyno

Har här en dyno-utskrift på B-King, gjord på Claessons motor i Bromölla. Den visar 170 hp och 134 Nm. Vad jag vet, är det helt original. Däremot räknar dom med att för en överkomlig slant leverera med andra dämpare, PC och någon variant av luftfilter/luftburk.

k-len

Skoterbög
Gick med
16 Mar 2004
Hoj
Rmx 250, Chopper, Suzuki 700 -03
Vågar ej köra den, men ser den däremot varje dag, och har vare fram och sutte o bara gasat lite. Satan vilken ljud den har. Helt klart hur brutal som helst. En riktig hummer i hojvärlden=D

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
bakdelen är ju skeetsnygg om man tar bort dom överfula ljuddämparna och smäller dit nåt avgassystem ala motogp :fakta

bkingblackgb2.jpg

Så kan det se ut!:)

Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Den kommer att finnas med i kommande Bomber Magazine där den testas på ett underhållande och verklighetsförankrat sätt...:yoparty :tummenupp

Up up and away...:tuttar

Kalle Kanon

Kung av Kanelien
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
Suzuki GSX1400
B-King Dyno

Här är Dyno-utskrift för B-King, gjord av Claessons motor i Bromölla. :2cool

Bifogat

• bking-dyno-sv-komp.jpg
    bking-dyno-sv-komp.jpg
    58.2 KB · Visningar: 246

Kalle Kanon

Kung av Kanelien
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
Suzuki GSX1400
Provkörning av B-King

Har provkört B-King idag och har sammanställt en liten rapport. Hoppas den kan vara av intresse/nytta för någon.:tungan

Här har Suzuki en vinnare! :D Jag har kört i stort sett allt nytt över 1000 cc och B-Kingen ligger helt i topp på mycket. Jag jämför här en hel del med min egen, en GSX1400.

Motor: Allmänt så är den mycket smidig och nästan helt vibrationsfri. Lite turbinkänsla. Högvarvsegenskaperna är ju självklara när man har en topp på över 180 pållar. Hade max 7-8000 varv och draget var som förväntat imponerande. Det som var över förväntan var dock lågvarvsegenskaperna. Redan vid 3-4000 varv var den vassare än min, som länge har varit maskinen att slå härvidlag. Jag har blivit besviken på andra 13-1400-kubikare, men detta var riktigt maffigt!

Växellåda: Här har Suzuki verkligen lyckats! Tidiga GSX1400 hade en klart klumpig låda med tjuvnollor och annat skumt för sig. Denna är lika smidig som den bästa Kawasaki, som enligt min mening är på topp här. Frikoppla vid uppväxling kan man göra om man fryser om vänsterhanden.

Chassi: Styvt chassi som ger säkerhet i alla farter. Kan knappast bli bättre.

Fjädring/dämpare: Betydligt styvare än min, dock ej i riktig sporthojsklass. Har naturligtvis både för- och nackdelar. Positivt för väghållning vid provocerad körning och på lite sämre vägar. Negativt ibland för komforten. Lite stötigare än min.

Styrning/väghållning: Detta är en modern hoj med snabb styrning och lite överstyrning. Om man inte har vant sig, får man ta en kurva i två steg eftersom hojen gärna vill svänga lite mer än man tänkt sig, dvs man rätar upp lite i mitten av kurvan och lägger ner den igen, alternativt drar på lite för att inte köra av inåt i kurvan. Banditen (har endast kört 1200:an) gör likadant, och det ger en överlägsen kontroll.

Bromsar: Mycket bra bromsar, men inte helt på topp. Ganska jämförbar med min. Kan låsa enkelt med två fingrar (jag vet :mad:) Men bättre bett finns t ex på de BMW som har bromsservo. Ingen kombination bak-fram som vissa Honda och BMW har. En stor miss är att importören inte har tagit in några med ABS! Det borde vara en självklarhet idag! Enligt Claesson kommer ABS på 09:eek:rna.

Komfort: B-King är en stor maskin, vilket passar väl för sådana som mig med 195 cm och 130+ kg. Dock har jag en rygg som kräver ett par cm lägre fotpinnar (vilket blir lite bökigt att anpassa, men det går), och ett lite högre styre, vilket inte är några problem, eftersom det är ett gammalt hederligt rör-styre. Dynan är klart hårdare än min, och den är helt enkelt inte gjord för några 130-milaturer. Passagerardynan har man hemma i garaget. Hojen är i likhet med sporhojar bara tänkt att ha passagerare i nödfall. Som alla nakna hojar blir B-Kingen obekväm i höja farter p g a fartvinden. Det som är lite speciellt här är att utformningen av lamphus/instrument gör att någon vanlig mindre ruta knappast går att sätta på. Så allt snack om toppfart är i stort sett ovidkommande. Tanken är jättebred, vilket känns lite ovant och kanske kan bli knepigt för små människor.

Övrig utrustning: För små backspeglar som naturligtvis sitter för långt inåt. Inget utrymme under dynan för första-förband, mm. En massa lampor och finesser med färddator som jag inte undersökte. Tanken rymmer 16,5 liter, vilket ytterligare förstärker intrycket av caféracer, inte långfärdsmaskin.

Pris/försäkring: 129 900 SEKiner hade varit billigt om man hade fått ABS med. Vagnskadegaranti ingår, varför man slipper helförsäkra (ett eller två år, kommer inte ihåg vilket).

För mig är detta en villhavillhavillhavillha-maskin! Dock är avsaknaden av ABS ett minus. B-King är dock inte en långfärdshoj, och eftersom jag kör så mycket, skulle jag i så fall vilja ha en sådan också. Kanske inte i år. Kanske nästa år. Den som lever får se... :2cool

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin