184 hk i B-King

Dark_Messenger

Guest

Jag tycker fortfarande att Suzuki skulle ha tagit en GSX-R 1000, slitit av kåporna, på med ett crosstyre och voilá så har de marknadens grymmaste fabriksfighter. Utvecklingskostnaden är minimal och den kommer att få enorm uppmärksamhet jämfört med de urvattnade modellerna som tillverkarna presenterar nu (Z1000, FZ1, B-King, Hornet osv).

Fighter är ett alternativ när man har klotat sin kåphoj. Så visst håller jag med dig att det vore fränare med en kåplös gsx-r. Skulle aldrig gå o köpa denna. :zpy
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fighter är ett alternativ när man har klotat sin kåphoj. Så visst håller jag med dig att det vore fränare med en kåplös gsx-r. Skulle aldrig gå o köpa denna. :zpy

Och argumentet med pris håller inte heller tycker jag (dvs att en fighter ska vara billigare än en sporthoj), en B-King lär ju inte vara nämnvärt billigare än en GSX-R 1000 och inte är den billigare att försäkra heller. Så varför inte ta den modell man redan har och få ytterligare en på köpet så gott som helt utan utvecklingskostnader?
 

Dark_Messenger

Guest
...en B-King lär ju inte vara nämnvärt billigare än en GSX-R 1000 och inte är den billigare att försäkra heller...
Jag tänkte på det också men ville inte skriva något om det här eftersom folk garanterat börjar yla om det ena med det andra hit o dit. Väljer hoj med hjärtat osv.. :D :rolleyes:

I MIN värld verkar konceptet; EXTREM motor på en kåplös hoj vara störtlöjligt. De två faktorerna motverkar varandra så att säga. :kocko

Men som sagt, man väljer ju hoj med hjärtat inte med förnuftet.... :rolleyes:

//:tomten
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag tänkte på det också men ville inte skriva något om det här eftersom folk garanterat börjar yla om det ena med det andra hit o dit. Väljer hoj med hjärtat osv.. :D :rolleyes:

I MIN värld verkar konceptet; EXTREM motor på en kåplös hoj vara störtlöjligt. De två faktorerna motverkar varandra så att säga. :kocko

Men som sagt, man väljer ju hoj med hjärtat inte med förnuftet.... :rolleyes:

//:tomten

Det är ju ganska uppenbart att en fighter enligt tillverkarna ska vara billigare än en sporthoj. De trimmar ned motorn, byter ut fjädring, bromsar, fälgar och instrumentering mot enklare och billigare delar. I de fall fightern får en egen ram så är även denna mycket enklare än sporthojens ram. Exempel på detta är Z1000, FZ1 och Hornet.

Undantaget är väl Aprilia, Tuonon är ju i allt väsentligt en kåplös RSV vilket är helt RÄTT! :yoparty Även SuperDuken har ju rejäla komponenter; fjädring och bromsar håller ju högsta klass. Jag begriper bara inte hur KTM lyckas hålla priset så pass lågt på SD. Säkerligen gör det faktum att den delar ram och motor med Adventure och Supermoto att priset kan hållas ned en aning.
 

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Min åsikt är: En Streetfigter ÄR en ombyggd sporthoj. Punkt.
Alla fabriksdito är bara kåplösa slätstrukna dussinhojar.:mad:
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
man kan snacka 184 HK, men det är fortfarande en ful hoj i mina ögon. Hade hellre lagt pengarna på en z1000 elelr cb1300 om det nu skulle vara en fabriks-fighter.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Första officiella tidningstesterna för B-king kommer att ske under onsdagen 1/8. Testet kommer att ske bland annat på Sachenring i Tyskland.
Tight bana för en tung hoj, skall bli intressant att se.


Och btw fan vad jag önskar att jag vore där....
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ja du bra fråga, tycker forfarande den väger för mycke, jag nöjer mig med 150kg torr med 180hk motor :tummenupp inte 185hk med 235kg torr hoj, kommer ju väga minst 15-25kg till våt ju :(
 

Bifogat

  • 00058l.jpg
    00058l.jpg
    110 KB · Visningar: 128
Last edited:

Iceman79

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
Vtr1000f -98
Den ser betydligt trevligare ut med two brothers nya dämpare på!
 

Bifogat

  • 2008_suz_B-king_side.jpg
    2008_suz_B-king_side.jpg
    49.5 KB · Visningar: 201
  • 2008_suz_B-king_rear.jpg
    2008_suz_B-king_rear.jpg
    33.6 KB · Visningar: 119
  • 2008_suz_B-king_lowrear.jpg
    2008_suz_B-king_lowrear.jpg
    51 KB · Visningar: 130

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati Streetfighter S
B-King finns nu på Din MC i Sollentuna....

...och jag har provkört den!!! :yoparty

Herrejistanes vilken hoj! Blev grymt impad av hur lätt och smidig den är trots sin brutala storlek. Provkör är mitt råd.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top