Gearbox troubles!..
hej!
betraktar man sig som lekman bör man inte börja sin mekar bana med växllådsrenoveringar-de blir dyrt /tidsödande/tråkigt oftast..!
Generellt kan man säga att när växlar hoppar ur är det för att de "klackar" som finns i dreven är slitna o klarar inte att behålla "drevet som lagt sig i drevet" när man lagt i växeln !
om Gaffeln( växelväljaren) -det är den som för det ena drevet i det andra typ..är sne/defekt så "går" själva växlen inte i ordentligt tex, bara halvvägs, o då när dreven ska ta moment hoppar växeln ur!..
-det är just i det här momentet man får slitage/skador på växellådsdreven -drevklackarna slipas ner..
att dela blocket o ta isär/sätta ihop en växellåda är inte enkelt, men det är genomförbart om man tar det "lugnt" !
-ha gärna lite "livlinor kvar typ 1. ring en expert, 2. 50/50..etc..
..
man kan ta mkt bilder med diggikamera vid varje moment , o på delarna -så man sen har facit i hand hur de satt ihop..
ett annat tips är att man när man fått isär blocket o har dreven kvar på sina axlar att man lär sig lådan hur den fungerar med .."torrväxlings" gymnastik!
-lycka till