2:an hoppade ur på högt varv

Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
:rofl men vaffan... hade han kunnat dra ur motorn på hojjen hade han väl haft så pass mycket tekniskt kunnande att han själv kunnat gissa vad växel-ur-hoppandet kunnat bero på?

Trådskaparen; No offence :krama
Du, jag kan intyga att det är lättare att ta ur motorn än att dela den och få ihop allt rätt igen.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag har haft samma problem på min gsx-r 600 och då var det gaffeln som var krökt och 2ans drev hade blivit slitna. Körde in hojen på verkstad och hämtade ut den 10951 kronor senare...

Men har du verkligen provat så att den gör så vid varje tillfälle? Så att det inte var en tillfällighet.
 

Paul.E

Paul.E
Gick med
9 Jan 2007
Ort
vinslöv
Hoj
xt600 gsxr750 husqvarna610 vtr1000 xr650 cr250 ktm640 husa650 r6 z750 zx6r zx6rr banhoj
Lillemans i lund ville ha 15000-18000 att lämna hela hojen
och 8000-12000 om man bara lämnar motorn.
ska du göra det själv tänk på lite grejor byta kolvringar och lameller när ändå du har allt nere.
gafflen är det helt garanterat men byta 2:an och 6:ans drev det räcker med väldigt lite slitage för att den ska hoppa och då får du riva igen.(så gör inte samma misstag som en annan)
lycka till
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
Läste allt, har fått en ganska klar uppfattning av vad jag själv står i för problem. Med min okunskap lutar det åt en dyr lösning, 10000+ tyvärr

Orimligt dyrt, läste du guiden för hur man gjorde jobbet själv? Det är ju inte rocket science det handlar om, plastraket eventuellt. Tar du tiden till hjälp så klarar du det nog och går du bet får du väl ringa yamaha då isf.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Eller så skyndar du dig att sälja hojen :hihi



Okej, det var ironi för er svagsinta som inte förstår sånt.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Lånar tråden en aning...

Kan man kröka gaffeln pga. att man inte fått i växeln ordentligt om det upprepas antal gånger?
Vad händer annars om man inte sätter i växeln ordentligt och den hoppar och smäller? Vad kan slitas/gå sönder?

min hoppa ur 3:an vid en bakhjulskörning, small till & rasslade som fan.
körde hem på 1:ans växel. Visade sig att det var växeltrumman som sprängts, massor av flisor i motorn. bara att byta motor (Detta var min gamla R1 -99)
 

dirttracker

dirttracker
Gick med
16 Apr 2007
Ort
jönköping
Hoj
YZR500 Cr 500-84 Cr 500-94
Gearbox troubles!..

hej!
betraktar man sig som lekman bör man inte börja sin mekar bana med växllådsrenoveringar-de blir dyrt /tidsödande/tråkigt oftast..!

Generellt kan man säga att när växlar hoppar ur är det för att de "klackar" som finns i dreven är slitna o klarar inte att behålla "drevet som lagt sig i drevet" när man lagt i växeln !
om Gaffeln( växelväljaren) -det är den som för det ena drevet i det andra typ..är sne/defekt så "går" själva växlen inte i ordentligt tex, bara halvvägs, o då när dreven ska ta moment hoppar växeln ur!..
-det är just i det här momentet man får slitage/skador på växellådsdreven -drevklackarna slipas ner..

att dela blocket o ta isär/sätta ihop en växellåda är inte enkelt, men det är genomförbart om man tar det "lugnt" !
-ha gärna lite "livlinor kvar typ 1. ring en expert, 2. 50/50..etc.. :) ..
man kan ta mkt bilder med diggikamera vid varje moment , o på delarna -så man sen har facit i hand hur de satt ihop..
ett annat tips är att man när man fått isär blocket o har dreven kvar på sina axlar att man lär sig lådan hur den fungerar med .."torrväxlings" gymnastik!
-lycka till
 

invain

mer meka än köra
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Åtvidaberg
Hoj
cbr 900-93
Jag har gjort denna renovering själv och betraktar mig som lekman i ordets rätta bemärkelse,det går jättebra med en haynesmanual om man bara tar det lugnt,nu vet jag inte om det behövs några specverktyg på din hoj,på cbr:en var det mest komplicerade en muttersmack till kopplingskorgen,jag hade ju lite tur och hittade grejerna på tyska och amerikanska ebay,500:- för alla 3 skiftgafflar och 1200:- för båda drevstockarna.Sen är ju allt man behöver ett bra ställe att göra arbetet på och tid men vintern är ju lång.På min hoj går det byta gafflar utan att plocka bort motorn,behöver bara plocka bort oljetråget och kopplingen men eftersom jag skulle byta drev också så fick jag riva bort hela motorn.Som sagt en manual är guld värd,bra bilder och detaljerat beskrivet.
 
Gick med
8 Apr 2009
Ort
göteborg
Hoj
2000,Yamaha R6
hej! lånar tråden lite om det är ok....?
har nämligen liknande problem , men 2 ans växel hoppar ej ur, men den är väldigt trög/svår o få in när jag växlar. min fråga är då om endast min gaffel är paj, eller är drevet också utslitet? om det bara e gaffeln, hur mkt kostar det då o reparera, något billigare än tidigare siffror?

tack!
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top